Hjælp til Windows XP VPN opsætning
Fra : Henrik

Dato : 15-08-09 11:58

Hej

To windows xp'ere skal gerne udveklse delte filer over internettet, som
hvis de sad på samme lokale netværk med en switch imellem. Vil i hjælpe
mig da klienten godt kan logge sig på server, men ikke kan finde
serveren med explorer eller de delte filer ved indtastning af formodet
server ip. Er det ikke godtnok den lokale server ip (f.eks
\\10.0.0.3\sharenavn) klienten kan bruge til at se de delte filer???

PC'erne befinder sig i forskellige byer. Mellem computerne er der
internettet og 2 routere. Hver pc er forbundet til en switch, som deles
af andre pc'er på de respektive lokale netværk. På hvert lokalt netværk
har jeg angivet faste ip'er til alle computere for at undgå bøvl med
sekvensen som pc'erne opstartes med. Jeg anvender 10.0.0.x ip'er lokalt
begge steder.

Server:
Jeg sætter så en xp vpn server op med kun 1 netkort.
Router ved serveren sættes op med nat forwarding. Jeg gør alt hvad der
står i guiden her: http://www.home-network-help.com/pptp-vpn-server.html

Klienten:
På klienten følger jeg nøje opsætningen her:
http://www.home-network-help.com/pptp-vpn-client.html

Serverens ydre IP (router ip) indtastes i egenskaber, vpn type forbliver
automatisk, ip hentes automatisk og dns automatisk. I avanceret bruger
jeg ikke standardgateway. Under wins, deaktiverer jeg lmhost opslag og
aktiverer netbios over tcpip.

Med dette kan jeg logge klienten på uden at blokere internettet, dog får
jeg nogen gange fejlen "fejl 52 - navnet findes allerede. Skift
computernavn". Der er dog ikke 3 pc'er med samme navn på netværkene, men
der er jo ens ip'er fordi det er 10.0.0.x på begge netværk.
Jeg prøver også lige med at give klienten en fast ip (som ikke er i
brug). Mht. dns ved ikke hvad der skal stå. Jeg har prøvet med serverens
udbyder dns og serverens router ip. Jeg er i tvivl om hvad skal stå.
Kan i hjælpe?

Hvis jeg kommer på kan jeg dog aldrig finde serverens delte filer.

Noget hjælp at hente her? Kam dette lade sig gøre eller skal jeg se mig
efter en anden løsning?

mvh Henrik

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 17-08-09 12:23

"Henrik" <xxx@xxx.com> skrev i meddelelsen

> sekvensen som pc'erne opstartes med. Jeg anvender 10.0.0.x ip'er lokalt
> begge steder.

Du skal have forskellige subnets på de to lokationer, ellers bliver din
trafik ikke routet videre men bliver på det lokale net.

/Brian

Fra : Henrik

Dato : 20-08-09 20:45

Brian R. Jensen skrev:
> Du skal have forskellige subnets på de to lokationer, ellers bliver din
> trafik ikke routet videre men bliver på det lokale net.
>
> /Brian

Det hjalp, tak. Et spørgsmål mere. En ftp server sættes op på VPN
serveren. Skal VPN klienten så ikke gennem VPNen tunnelen kunne gå på
ftp serveren på ftp'ens lokale ip og port 21 (hvis den er valgt)?

mvh Henrik

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-08-09 22:14

> Det hjalp, tak. Et spørgsmål mere. En ftp server sættes op på VPN
> serveren. Skal VPN klienten så ikke gennem VPNen tunnelen kunne gå på ftp
> serveren på ftp'ens lokale ip og port 21 (hvis den er valgt)?

Hvis du med VPN klienten mener en PC på den anden lokation, der har oprettet
en VPN-forbindelse - så jo

/Brian