Firefox CPU: 150 %
Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-06-09 08:29

Jeg har ikke tidligere bemærket at Firefox kan bruge 150 % CPU-kraft. Er
det noget nyt, eller har det været sådan længe?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-09 08:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg har ikke tidligere bemærket at Firefox kan bruge 150 % CPU-kraft. Er
> det noget nyt, eller har det været sådan længe?

Sikkert hvis du har noget flash kørende et sted ... Safari gør det samme
... blame Adobe ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-06-09 08:39

Thomas von Hassel wrote:
> [...]

Ja.

> Sikkert hvis du har noget flash kørende et sted ... Safari gør det samme
> .. blame Adobe ..

Det er faktisk ikke nødvendigvis Flash. Firefox er rigtig dårlig til at
håndtere RAM, hvilket Mozilla også er klar over. I hver ny version lover
de at /nu/ er der styr på ressourceforbruget, men det er indtil nu ikke
blevet ret meget bedre. I 3.5 (der p.t. er ude som RC) ser det
imidlertid ud til at de har fået taget hul på bylden ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-09 08:41

> [...]
> blevet ret meget bedre. I 3.5 (der p.t. er ude som RC) ser det
> imidlertid ud til at de har fået taget hul på bylden ;)

Firefox er stadig for "sløv" i forhold til f.eks. Safari, så jeg prøver
hver gang der er en ny version men bliver meget hurtigt sur på den :)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-06-09 09:02

> Firefox er stadig for "sløv" i forhold til f.eks. Safari, så jeg prøver
> hver gang der er en ny version men bliver meget hurtigt sur på den :)

Okay, så burde man egentlig have en forbrugsalarm for CPU-anvendelsen,
for det er en smule kedeligt at skulle kigge på aktivitetsovervågning
hele tiden for at undgå bøvl.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik

Dato : 22-06-09 08:39

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> wrote in message
> Jeg har ikke tidligere bemærket at Firefox kan bruge 150 % CPU-kraft. Er
> det noget nyt, eller har det været sådan længe?

Ditto problem, f.eks. når man køre netbank, og den køre først ned, når man
lukker programmet ned og starter igen.

Fra : Henrik

Dato : 22-06-09 09:00

"Henrik" <fjern@mig.dk>
> Ditto problem, f.eks. når man køre netbank, og den køre først ned, når man
> lukker programmet ned og starter igen.

Ps det gælder også safari

Fra : Morten Lind

Dato : 22-06-09 14:31

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> Ps det gælder også safari

Reload siden, istedet for at genstarte.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 22-06-09 14:30

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> Ditto problem, f.eks. når man køre netbank, og den køre først ned, når man
> lukker programmet ned og starter igen.

Prøv at reloade siden.

M.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 22-06-09 11:25

Flemming Rubini wrote:
> Jeg har ikke tidligere bemærket at Firefox kan bruge 150 % CPU-kraft. Er
> det noget nyt, eller har det været sådan længe?

Hej!

I skal blot installere:

Firefox (eller Seamonkey)

og:
NoScript (+ Adblock Plus)

fra:
https://addons.mozilla.org/

Så kan der ikke slippe mange defekte/dårligt skrevne Java-script og
Java-applets igennem...kun dem I tillader.

Det er *jer* der bestemmer hvilke sites som får udført scripts (java,
javascript, ActiveX) og ikke sitet!

Medmindre man selv slipper noget ind - f.eks. "codecs" og andet
dyre-skrammel fra suspekte sites.

-

Bieffekter af NoScript (+ Adblock Plus):

*browsing bliver i mange tilfælde hurtigere på Mac, Linux og PC. Færre
CPU-"overloads" grundet defekte/dårligt skrevne Java-script og Java-applets.

*Hvis Java ikke slået fra - browseren bliver langt mere stabil. Den går
ekstremt sjældent ned eller giver cpu-load - resultat mindre
energiforbrug på den bærbare.

-

Det dæmmer NoScript også noget op for:

2. maj 2007 Skal man bruge to browsere for at være sikker?
Ophavsmanden til det populære web-script-sprog php, dansk-canadieren
Rasmus Lerdorf, bruger to browsere, når han er på nettet. En til
almindelig surfing og en til bank-transaktioner, køb på nettet og lignende:
http://www.computerworld.dk/art/39178?cid=1&a=cid&i=1&pos=6
Citat: "...
"Det er sindsygt kun at bruge en browser," siger Rasmus Lerdorf.

"Ni ud af ti hjemmesider har cross-site scripting huller," siger han.
"Cross-site scripting sårbarheder står for mange fejl på nettet," siger han.
...."

Det bedste er selvfølgelig en separat PC/Mac.

/Glenn

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-06-09 11:38

Glenn Møller-Holst wrote:

> Det bedste er selvfølgelig en separat PC/Mac.

Som ikke har noget netkort ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 22-06-09 12:01

Flemming Rubini wrote:
> Jeg har ikke tidligere bemærket at Firefox kan bruge 150 % CPU-kraft. Er
> det noget nyt, eller har det været sådan længe?

Hej Fleming

Andre mennesker med Java-script, Java... cpu-overload erfaringer:

Firefox hangs:
http://kb.mozillazine.org/Firefox_hangs
Citat: "...Firefox may become very slow to respond because of badly
coded JavaScript causing infinite loops on certain websites [8]..."

certain JavaScript sites make firefox consume 100% CPU:
http://bugs.debian.org/342105

multiple JS commands causing CPU overload:
http://www.codingforums.com/archive/index.php/t-97225.html

-

Java:

Topic : Suspect Java is causing cpu overload:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=9632765

firefox / seamonkey + java = crash / hang / 100% cpu:
Citat: "...what happens is that when i go to a site with a java applet
in it, firefox will start eating up 100% of cpu, and hanging..."

Firefox hangs:
http://kb.mozillazine.org/Firefox_hangs
Citat: "...If Firefox hangs attempting to load a site with Java or
Flash, or an Adobe PDF file, it's likely a problem with the associated
plugin. If Firefox hangs after waking the computer from sleep mode, it
may be a known problem with the Flash plugin...."

IE 6.0 will hang or have a 99% CPU when I use File->Print where the
browser cont:
http://bugs.sun.com/bugdatabase/view_bug.do?bug_id=4942346
Citat: "...
If I want to declare a hidden applet, and I declare the width and height
as zero or even one or two, then the browser (IE 6.0) will freeze with
process CPU as 99%.
...."

IE8 Beta 2: Java applicarion error causes IE8 to hang:
http://www.windowskb.com/Uwe/Forum.aspx/ie/42574/IE8-Beta-2-Java-applicarion-error-causes-IE8-to-hang

-

PS: Flash kan også give cpu-overload pga. programmeringsfejl.

[...]

Facebook 100% cpu since upgrade:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-874069.html
Citat: "...
Turn off javascript. Edit > Preferences > Content and uncheck it. Either
a problem with javascript or a problem with facebook's use of it.
Does it happen at any other time? On any other website? Have you taken a
look at the two Firefox Add-on: AD Block Pro (blocks ads) and NoScript
(blocks java/javascript and flash)? This will block all the crap from
the social networking sites you don't need or want to run in your
browser. You then can will great granularity select which sites or parts
of sites that you trust to have content run in your browser. Check em out...
www.megaupload.com has the same problem and turning off javascript fixes
that too, so I'd expect that something is going screwy with javascript.
Please, stop the madness. This is not a Facebook issue, not a Javascript
issue, and not a Firefox issue - it is a Flash issue.
...."

Some web pages causing 100% CPU use of iexplore.exesince Flash update:
http://www.phwinfo.com/forum/macromedia-flash/343327-some-web-pages-causing-100-cpu-use-iexplore-exesince-flash-update.html

SWF File Causing CPU Overload in Firefox on Windows:
http://www.nabble.com/SWF-File-Causing-CPU-Overload-in-Firefox-on-Windows-td23380993.html

-

PPS:

Kan også være virus/trojaner/malware spin-off:

Log File Review....Problems with CPU Usage Overload 100%:
http://www.experts-exchange.com/OS/Microsoft_Operating_Systems/Windows/XP/Q_21319354.html

/Glenn