Installation af flere af Gyldendals Røde O~
Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-09 22:54

Jeg har nu købt den engelske udgave af Gyldendals Røde Ordbøger som
supplement til den franske. Den tyske havde de ikke. Når man installerer
på en Mac, trækker man bare programmet fra cd'en til sin harddisk. Der
er ikke noget smart installationsprogram, som der ser ud til at være til
Windows.
Når man starter en af Gyldendals Røde Ordbøger står der i første
vindue, hvilke ordbøger, der er installeret. Det lader altså til, at man
kan have et fælles program med alle ordbøgerne i. Jeg gik ud fra, at det
krævede et installationsprogram. På en Mac trækker man jo bare
ordbøgerne over, og så har man et separat program med den engelske, den
tyske osv. Jeg fandt derfor ud af, at man kunne se på indholdet af
pakken og så trække selve ordbogen fra flere sprog ind i et fælles
program. Knapperne med alle sprogene ligger allerede i pakken kan man
se. Det lyder da smart.
Ovenstående virker faktisk også helt fint. Når jeg åbner
Gyldendals Røde Ordbøger, står der, at både den franske og den engelske
er installeret. Det mærkelige er bare, at det ikke er nødvendigt. Når
man har trukket den engelske og den franske over på harddisken, så er
det ligegyldigt, hvilken af dem, man åbner, så dukker både engelsk og
fransk op i samme vindue. Programmet kan altså mærke, om der er andre
ordbøger installeret. Jeg ved ikke, hvordan det virker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-09 05:21

> Jeg har nu købt den engelske udgave af Gyldendals Røde Ordbøger som
> supplement til den franske. Den tyske havde de ikke.

De havde den måske ikke i din lokale boghandel, men de har den så
sandelig på Gyldendals hjemmeside.

Foreløbig har de den til engelsk, tysk, fransk og spansk.

Der er i øvrigt en fejl i Mac-udgaverne. Man kan ikke kopiere et ord
eller en vending i ordbøgerne. Det kan man i Windows-udgaverne.

Men vi mac-brugere må altså 'pænt' skrive ordene igen, hvor vi vil bruge
dem. Lidt besværligt, og med mulighed for tastefejl.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-06-09 11:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> De havde den måske ikke i din lokale boghandel, men de har den så
> sandelig på Gyldendals hjemmeside.

Jo jo, det var det, jeg mente. Det haster ikke med at få den. Min søn
kan godt bruge den, men han får jo sommerferie nu. Selv har jeg mest
brug for den franske. Ellers køber jeg dem også for at støtte den gode
sag. Jeg synes virkelig, de er gode. De er nemme at bruge, da de gætter
på alternativer, hvis man ikke skriver helt rigtigt eller ikke skriver
ordet ud. Politikens små ordbøger f.eks. kræver, at man skriver ordet
perfekt.

> [...]
>
> Men vi mac-brugere må altså 'pænt' skrive ordene igen, hvor vi vil bruge
> dem. Lidt besværligt, og med mulighed for tastefejl.

Så får man i det mindste lært at skrive ordet Du har ret, at det er
en mangel. Jeg har faktisk kun brugt ordbogen, når jeg læste og skulle
forstå noget. Når jeg skriver, bruger jeg den indbyggede stavekontrol i
Mac OS X. Den er selvfølgelig ikke perfekt, men når man er dårlig til at
fremmedsprog, så er det nu en god hjælp.
--
Henrik Münster
Esbjerg