Forslag til mac baseret videovisning ??
Fra : jagge

Dato : 21-06-09 18:47

Hey

Til undervisning har vi et behov for at få givet vores videofremvisning
et løft. Som det er nu har vi et mismask af apparater, dvd, hd optager,
en gammel powermac, en dv bånd station. Det hele sender til en alt for
ringe projektor der får det hele til at tage sig ringe ud.

Jeg har på fornemmelsen af det mismask af opløsninger der anvendes
forværrer problemet, det hele skal simplificeres.

Min ide var at anskaffe en af de nye mac-mini og bruge den som central
enhed. Den skulle så forbindes til projektoren. Vi bruger Apple
produkter vil video redigering og mit udgangspunkt er så at vi skal
finde et standard format vi altid koger quicktime film ned i
(udgangspunktet er HDV1080i materiale). Jeg har på fornemmelsen at det
bliver for tungt at afvikle i 1080i og aner ikke om man kan få
projektorer der kan vise det på en god måde.

Derfor vil jeg MEGET gerne have nogle bud på følgende:

Hvad vil være en god kombination af mac-mini og projektor ? Hvilken
opløsning ville i gå efter ? (kompromis mellem kvalitet og pris).

Hvilken opløsning/codec quicktime film ville i vælge til fremvisning via
på projektor ?

Håber spørgsmålene giver mening og nogen har erfaringer at dele ud af
:0)

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-09 22:18

On 2009-06-21 19:46:36 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
>
> Hvad vil være en god kombination af mac-mini og projektor ? Hvilken
> opløsning ville i gå efter ? (kompromis mellem kvalitet og pris).

Er ikke helt sikker på at den kan trække 1080i. Kan en nyere en af dem
trække HDV, vil det klart være at foretrække, da i så kunne optage,
redigere og vise HDV/1080i

> Hvilken opløsning/codec quicktime film ville i vælge til fremvisning via
> på projektor ?

kan den spille i iTunes, tror jeg den er i skabet, ellers h264 mpeg4 og
så i QT ( itunes virker bare som en lettere løsning, da i så ville
kunne køre frontrow på maskinen !?, og derfor kunne styre den med
fjernbetjening ( koster 200-300 kroner)

> Håber spørgsmålene giver mening og nogen har erfaringer at dele ud af
> :0)
>
> MVH
>
> Jakob

ved intet om proijektorer, men mener at HD projektorer starter ved
20-25.000 ( de er billigere i sverige) og hvis ambitionen er at "starte
og forblive" i HDV ( 25 mbit/s 1080i h264 Mpeg 4 ?!) at den lille
interne harddisk kunne ende med at have problemer.
Omvendt, hvis maskinen har en god portion ram, og - måske - en ekstern
HD, ( i kan jo starte uden) så burde det virke..
Spiller uden problemer 28 mbit ( DV25mbit + lyd i SD) på en bærbar duo
2.66 macbook pro, så en ny mini burde ingen problemer have, heller ikke
med h264 @ 25 mbits

Fra : jagge

Dato : 21-06-09 23:10

> [...]
> så i QT ( itunes virker bare som en lettere løsning, da i så ville
> kunne køre frontrow på maskinen !?, og derfor kunne styre den med

jamen det skal da bare lige som quicktime filer i movie mappen så er det
da tilgængeligt i frontrow mener jeg ??

> [...]
> Spiller uden problemer 28 mbit ( DV25mbit + lyd i SD) på en bærbar duo
> 2.66 macbook pro, så en ny mini burde ingen problemer have, heller ikke

Tak for dine erfaringer. Et alternativ til hd er jo at lave en anamorf
16:9 dv PAL eksport af mine 1080i projekter, det burde man vel også
kunne eller ??

Tak for din hjælp.

MVH

Jakob