Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus vs Canon
Fra : Steen

Dato : 22-06-09 08:45

Kamera-battle
Olympus mju 1010 mod Canon Ixus 95

Hvad siger kenderne, hvad giver de bedste billeder?

--
iPhoneSteen

Fra : /Peter

Dato : 22-06-09 12:13

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kamera-battle
> Olympus mju 1010 mod Canon Ixus 95
>
> Hvad siger kenderne, hvad giver de bedste billeder?

Det gør fotografen !

Fra : /Peter

Dato : 22-06-09 12:14

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kamera-battle
> Olympus mju 1010 mod Canon Ixus 95
>
> Hvad siger kenderne, hvad giver de bedste billeder?

.... i øvrigt er det lige meget - de bedtse billeder er allerede taget !

Fra : Bo Armand

Dato : 22-06-09 12:22

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> ... i øvrigt er det lige meget - de bedtse billeder er allerede taget !

Det er helt forkert.
De bedste billeder er netop ikke taget.

Hilsen Bo Armand

Fra : /Peter

Dato : 22-06-09 12:32

"Bo Armand" <bo_armand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> Det er helt forkert.
> De bedste billeder er netop ikke taget.

Så har du ikke set Niels Riis Ebbesens fotografier!

Fra : Bo Armand

Dato : 22-06-09 12:44

> "Bo Armand" <bo_armand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så har du ikke set Niels Riis Ebbesens fotografier!

Den lader vi stå lidt....

Hilsen Bo Armand

Fra : Steen

Dato : 22-06-09 13:55

/Peter <nospam@no.mail> wrote:

> "Bo Armand" <bo_armand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så har du ikke set Niels Riis Ebbesens fotografier!

Jeg har en svaghed for Emil Schildts billeder - men der kommer vist en
hel del efterbehandling ind i "billedet".
Han bruger vist ikke billedbehandlingsprogrammer til hans fede effekter,
min noget håndværksmæssigt halløj.
http://www.emilschildt.com/

I øvrigt hedder han ikke Emil Schildt in real life...
--
Steen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-06-09 12:20

"Steen" skrev i en meddelelse
> Hvad siger kenderne, hvad giver de bedste billeder?

Der er ingen nævneværdig forkel i billedkvaliteten - der hvor forskellen
gør sig gældende er mht betjening og de muligheder kameraet har - og der
er vi mennesker meget forskellige, så det, som andre synes er bedst, er
ikke nødvendigvis det., som du synes er bedst.......

I øvrigt hører den slags spørgsmål til i news:dk.fritid.foto.indkoeb

Jan

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 22-06-09 14:19

Steen wrote:
> Kamera-battle
> Olympus mju 1010 mod Canon Ixus 95
>
> Hvad siger kenderne, hvad giver de bedste billeder?

Jeg véd ikke, hvad 'kenderne' vil sige, men jeg vil anbefale dig at gå
ind til din lokale fotohandler og bede om at få lov til at se og - i
butikken - lege lidt med dem. Det afhænger meget af det, man kan kalde
for 'look and feel' - altså, hvordan ligger de i hånden, hvordna ligger
betjeningen i forhold til dine fingre, hvordan er fx. søgeren på hhv.
den ene og den anden. Såvidt jeg kan se på billeder af dem, så er MJUens
søger en smule mindre end IXUS'ens søger, - og det kan godt have en del
at sige, hvis man fx. er brillebærer.

Generelt vil jeg dog mene, at MUU'en'en er lidt bedre end IXUS. Olympus
har trods alt godt 15 års længere erfaring med at lave meget små
kameraer som fx. de analoge MJU I og II. Det er meget af den erfaring,
de har taget med over i deres digitale MJU serie. På den anden side, så
har Canons udvikling gået drønende stærkt de sidste 3-4 år, men de har
dog deres force i de lidt større modeller og ikke mindst i DSLR/SLR.

Så der er nok ikke den store forskel i kvalitet, - så det må blive dine
hænde og øjne, der afgør, hvilken af de to, du vil vælge. - Og har I
ikke en ordentlig fotohandler oppe hos jer, så kør en tur herned til
PhotoCare i Frederiks Allé og tag en snak med Jan. Så får du en særdeles
kompetent vejledning og du får liv til at afprøve dem i butikken!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-09 14:40

"Erik Richard Sørensen"

[...]

??? - Det må da være mere end 15 år siden hylderne var fulde
af kompakt kameraer fra alle producenterne. Mju var en meget
successfuld model, Pentax fik meget ros for sine modeller, de
var bare ikke så sexede.. Nogle af de mindre navne som Casio,
overrasker ofte. Fuji er stadig dem med den bedste sensor teknologi
i digicam - og dslr.. Jeg ville bestemt tage et nærmere kig på Fuji.
Men jeg er stødt på folk med de ultra cool Samsung digicam, som
har været meget tilfredse. Jeg endte op med Panasonic udelukkende
pga. den fantastiske vidvinkel og unikke lysstyrke. Begge de nævnte
kameraer standser ved 35-37 mm og det er et stort minus, jeg mener
man idag mindst skal gå efter noget med minimum 28 mm vidvinkel.
Og så må navnet på kameraet komme i anden række. -max-

Fra : Steen

Dato : 22-06-09 17:30

o--max <maxatbanz.dk> wrote:

> kameraer standser ved 35-37 mm og det er et stort minus, jeg mener
> man idag mindst skal gå efter noget med minimum 28 mm vidvinkel.
> Og så må navnet på kameraet komme i anden række. -max-

Det har jeg også læste mig til....ikke at jeg ved noget om, hvad det
betyder! Jeg troede 35mm var bedre end 28mm (fordi det er større), men
der tog jeg endnu en gang fejl
--
Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-09 22:15

Steen wrote:

> Det har jeg også læste mig til....ikke at jeg ved noget om, hvad det
> betyder! Jeg troede 35mm var bedre end 28mm (fordi det er større), men
> der tog jeg endnu en gang fejl

OK, lidt drilagtigt sagt, så kan man godt sige, at en 35mm optik er
bedre end en 28mm ditto, - men så skal man jo over og tænke optisk og
billedmæssig kvalitet - og ikke, hvor /meget/ man får med på billedet.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-06-09 21:10

o--max wrote:
> [...]
> af kompakt kameraer fra alle producenterne. Mju var en meget
> successfuld model, Pentax fik meget ros for sine modeller, de

Selvfølgelig, - jeg skrev jo også _længere_erfaring_ end de andre. - I
øvrigt vil jeg ikke kalde hverken MJU I/II for sexede. - de er små og
særdeles robuste og funktionelle.

> [...]
> man idag mindst skal gå efter noget med minimum 28 mm vidvinkel.
> Og så må navnet på kameraet komme i anden række. -max-

Det er vi ikke helt uenige om. Min egen Olympus SP-510 går jo lige
præcis til 28mm (omregnet 35mm ekvivallent). Hertil har jeg så
yderligere været heldig at købe originale både TCON-17 og WCON-07
billigt som brugte, så jeg kommer helt ned på omk. 20mm og helt op til
knap 600mm. - Men nu er en SP-510 just heller ikke et 'kompakt' kamera.
- det er jo nærmest på str. med en lille SLr.

Jeg vil godt give dig ret i, at mange af de små mærker nu er godt på vej
frem. Det gælder Casio, Asus og ikke mindst de nye Medion. De nye medion
er forbavsende gode til prisen. - Faktisk havde jeg købt en 10mpxl
Medion (på str. med en 20 stks. cigaretpakning) istedet for SP-510'eren,
men jeg havde ikke taget min højre pegefinger i ed. - Jeg mangler
nemlig godt halvdelen af det yderste led, og lukkerknappen på den model,
jeg havde købt, sad forsænket på toppen af kameraet, så jeg ganske
enkelt ikke kunne trykke den ned....

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 22-06-09 17:30

> [...]
> PhotoCare i Frederiks Allé og tag en snak med Jan. Så får du en særdeles
> kompetent vejledning og du får liv til at afprøve dem i butikken!

Tak for info. Vi har en fin PhotoCare i Randers. Der plejer jeg nok at
kunne få lov til at pille ved tingene. Jeg kører forbi en dag, og ser
hvad der passer bedst. MJU er noget større, i forhold til Ixus.
--
Steen