Video-in
Fra : Christian Probst

Dato : 31-07-01 18:49

Jeg går og lurrer lidt på at købe et Asus Geforce 3 Deluxe pga. der både er
tv-out og video-in, desværre har jeg hørt at kvaliteten af de video klip man
kan grabbe via video-in porten ikke er helt i top. Mit spørgsmål går på hvor
meget mere jeg får ud af at købe et standalone kort kun til at grabbe video
signal. Hvilke kort er gode, og kan det overhovedet betale sig? Er der andre
fordele/muligheder ved at købe et standalone kort?

-Christian

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 31-07-01 21:35

Hej Christian

Du skal gøre op med dig selv hvor god kvalitet du ønsker og hvormeget
hardware du har og vil købe.
TV billedet og video er i et format der hedder 768 * 576 pixels. Jeg har
ikke set er G3 kort der kan klare det!

Mange TV/Video kort grabber kun i 720 * 576 og det normale HighQuality er
endda 704 * 576. Det ser faktisk ret godt ud og det kan nåes med selv nogle
af de billige TV/Video kort. Problemet opstår når du vil gemme videoen på
harddisken. Det kræver hardware!
Billedet skal JPEG komprimeres og filmen skal MPEG komprimeres. Opløsninger
_over_ 352 *288 kaldes MPEG2 (hvis altså du gemmer i MPEG) og det kræver en
hel del af CPU og harddisk. CPU'en skal kunne komprimere real time og
harddisken skal kunne gemme, ligeledes real time.

Du kan også gå ned i MPEG1, som er 352*288/25Hz eller 320*240/30 Hz. Det er
meget mindre krævende og det svarer nogenlunde til VHS, med let pixelering.
Det er til at holde ud, og der kan være ca 40 min på en CD-R plade. De
fleste brændeprogrammer understøtter MPEG1 direkte, hvorimod MPEG2 ikke
understøttes. Nero har lovet en MPEG2 dll fil her i august, og jeg har
tilbudt at beta teste den, men det var de ikke interesseret i.

Jeg har et Matrox Marvel G450 eTV og det kan klare lidt af hvert!
Grafikkort delen er ganske fremragende (dog ikke til 3D/Spil), men den
største opløsning jeg kan grabbe i er 352 * 576 (jep et underligt format!)
og det er såmænd ret flot. Min CPU er en Athlon 900 og ifølge tests skal
man op på min Intel PIII/1GHz for at kunne køre 704*576.
Mit gamle AVerTV kort (LowCost) gav dog et pænere billede, men det kunne
ikke komprimere så harddisken kunne ikke følge med, hak, hak. Marvel
kortets TV modtager kunne godt være bedre!

Min konklusion lige nu: Jeg vil gerne have et WinTV PVR !
http://www.hauppauge.com/html/wintvpvr_datasheet.htm
Jeg tror det er den bedste løsning (og W2k understøttelsen er nu kommet),
men jeg har set folk med mindre kort lave gode billeder. Jeg ved ikke hvor
godt det bliver ved grabning af lange (>1 time) optagelser. Mit Marvel
klare den del fint - et Formel 1 løb (1½ time) fylder ca 4¼ GB ! Der kommer
ganske små fejl i.

Kører du W98/ME kan du få problemer med filer over 2 GB.

Jeg prøver pt at starte en gruppe til diskussion af VideoCD og DVD
hjemmefremstilling, herunder video grabning, og hvis du eller andre vil
støtte det initeritiv så skriv lige et par linier i news:dk.admin - direkte
link:

Jo flere der støtter det jo bedre chance!

Jeg synes det her et meget spændende emne! Jeg købte Marvel kortet og nye
harddiske for at kunne optage, men det funker ikke ordentligt ! Nogen må
have nogle erfaringer vi andre kan nyde godt af ! VideoCD og DVD er
fremtiden - lad os komme igang nu!

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

"Christian Probst" <"REMOVE" christian.probst@worldonline.dk> wrote in
message news:fcC97.2566$V53.306212@news000.worldonline.dk...

Fra : Christian Probst

Dato : 31-07-01 21:59

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> wrote in message
> Hej Christian
>
> Du skal gøre op med dig selv hvor god kvalitet du ønsker og hvormeget
> hardware du har og vil købe.

<snip>

> [...]
> hel del af CPU og harddisk. CPU'en skal kunne komprimere real time og
> harddisken skal kunne gemme, ligeledes real time.

Mit system er en Duron 750@933 MHz og mine to IBM 45 GB harddiske kører i
RAID 0, så jeg tror da nok det skulle kunne trække en komprimering.
Hvad med DivX formattet? Kan man få en indspilning fra et VHS bånd over på
computeren i det format? Findes der ikke et sted man kan se eksempler på
hvor god kvalitet de forskellige opløsninger giver?

<snip>

> [...]
kommer
> ganske små fejl i.
>
> Kører du W98/ME kan du få problemer med filer over 2 GB.

Findes der ikke en løsning på det eller kan man være "heldig" at Windows kan
håndtere filerne?

> [...]
> hjemmefremstilling, herunder video grabning, og hvis du eller andre vil
> støtte det initeritiv så skriv lige et par linier i news:dk.admin -

Lyder som en god idé, jeg vil gerne i gang men jeg har ikke lyst til at
"betale" sure lærepenge, hvis du forstår =)

-Christian

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-08-01 17:59

> Opløsninger
> en
>
> Mit system er en Duron 750@933 MHz og mine to IBM 45 GB harddiske kører i
> RAID 0, så jeg tror da nok det skulle kunne trække en komprimering.

Umiddelbar ville jeg sige Ja,

> Hvad med DivX formattet? Kan man få en indspilning fra et VHS bånd over på
> computeren i det format? Findes der ikke et sted man kan se eksempler på
> hvor god kvalitet de forskellige opløsninger giver?

Jeg har ikke DivX, da det ikke kan bruges sammen med mit Marvel-kort og
software (så vidt jeg ved).
At optage i AVI gider jeg ikke.

> <snip>

> Findes der ikke en løsning på det eller kan man være "heldig" at Windows
kan
> håndtere filerne?

Jeg tror det nok... Jeg kikkede på et Marvel G400 kort, og der skulle det
være muligt at et fix til 2 GB problemet. Men jeg bruger W2k, og der er der
ikke noget problem (før 135 GB tror jeg nok).

> direkte
>
> Lyder som en god idé, jeg vil gerne i gang men jeg har ikke lyst til at
> "betale" sure lærepenge, hvis du forstår =)
>
> -Christian

Jo flere der skriver at det er en god idé, jo bedre!
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-08-01 08:15

> Mange TV/Video kort grabber kun i 720 * 576 og det normale HighQuality er
> endda 704 * 576. Det ser faktisk ret godt ud og det kan nåes med selv
nogle
> af de billige TV/Video kort.

Har du nogle anbefalinger? Jeg har kikket på et Prolink PixelView
PowerStudio PAK.