Vov at flyve-Mozarte via åbenhed: formuld~
Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-09 04:34

Vov at flyve-Mozarte via åbenhed: formuldelse
Clivus-muldtoilettet , som Vidal gav mig link om, er faktisk ret smart,
når man har have.
En motor pisker lorten rundt mellem kompost så mikrobeprocesserne
konkurerer og de dårlig-lugt dannende bliver holdt nede af normal
forrådnelse (formuldelse).
Men hvor der allerede er træk og slip er muldtoilet-opfindelsen
sjældent interessant.
Rygtet om at muldtoiletter lugter i hedebølger, tror jeg er overdrevet
eller hidrører fra forkert brugte muldtoiletter.

Ingen gider daglig slæbe sin lort først et sted hen og så til toilet
eller affaldskontainer
Lorte er ikke ens, selvom de kommer fra samme person der hver dag spiser
lige fiberrigt. Nogle dage er der særlig meget indhold af de
galde-affaldsstoffer, der giver den dårlige lugt.
Nogle dage er lort næsten lugtløs især hvis hård og uvandholdig.
På en god dag kan min tilsætning af lidt bagedej i god gæring føre til
en
_hævning i lorten helt uden anden lugt end gærdej-lugten_.
På en egnet skål kan udvidelsen ske så overfladen øges og lufttørring
sker effektivt og tidligt i processen og uden at der er sket
udmasning mellem bagepapir.
En skål med stormgæring i lort eller dej løber *over kanten* helt som
ølskum løber over glassets kant.Hvis overløb falder ned på et lille
samlebånd kan der opnås stor overrflade og hurtig lufttørring uden
brug af fladmasning og bagepapir - eller flodhestehalens cirkulation, som
spreder dette dyrs lort over stort areal.
Japanske robotmaskiner er fikse og må kunne arrangere dette så lort i
lidt plast ala hundepose dumpes foroven og nederts drysser tørt
lortepulver ned i en pose, som er lugtløs og kan sættes hen til
pantflaskerne og afleveres til nogen, der videreleverer til landbrug,
der behøver gødning.
Cellulosefibrene, der er 99% af tørlort, svarer til
flergangs-emballage, der genbruges .