Sortering af returnerede emails og udtræk ~
Fra : Optimus Prime

Dato : 12-06-09 08:07

Jeg skal administrere en større mængde emails, som af forskellige
årsager ikke er nået frem til modtager.

Disse ønskes opdelt i mails som er returneret fordi modtager ikke
eksisterer - og i mails som er returneret fordi modtagers inbox er fyldt op.

Dette har jeg eksperimenteret lidt med at gøre i Outlook 2007, hvor jeg
har sorteret på indhold i teksten som fx "No such user", "Invalid
recipient" og "unknown user" - samt de modsatte "temporary over quota",
"quota exceeded" osv.

Dette fungerer for så vidt fint nok; men der findes mange forskellige
formuleringer fra de forskellige mailservere og disse skal alle
inkluderes i mine regler for det virker (pt sorterer jeg på knap 15
tekststrenge og får sorteret omkring 80% af posten)...

Jeg har lagt mærke til at der følger en fejlkode med (fx 550) - er disse
mere specifikke, så fx 550 betyder modtageren ikke eksistrer og xxx
betyder mailen er gået retur fordi inboxen er fuld?
Så kunne jeg jo søge direkte på en fejlkode og dermed fange alle med en
helt simpel søgning

Og så til bonusspørgsmålet:

Hele ideen med denne øvelser er at samle de emailadresser, som ikke
eksisterer længere så de kan slettes fra vores mailing lister.
Er der nogen som har et bud på hvordan man automatisk kan trække
emailadresser ud fra en stak emails, fx i en kommasepareret fil eller lign?

Jeg er åben for forslag til 3. part programmer, makroer og lign. - det
behøver ikke nødvendigvis være Outlook 2007 der skal bruges til det

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-09 08:49

Optimus Prime skrev:

> [...]
> Er der nogen som har et bud på hvordan man automatisk kan trække
> emailadresser ud fra en stak emails, fx i en kommasepareret fil eller lign?

Hvis du har mailadresselisten i én fil og ikke-eksisterende mailadresser
i en anden, er det let i f.eks. PHP:

$mailaddresses = explode("\n",file_get_contents('mailadresser.txt'));
$nonmailaddresses = explode("\n",file_get_contents('nonmailadresser.txt'));
$properaddresses=array_diff($mailaddresses,$nonmailaddresses);
$handle=fopen('godemailadresser.txt','w');
foreach ($properaddresses as $mailaddress) fwrite($handle,$mailaddress."\n");
fclose($handle);

Det er forudsat at hver adresse står på hver sin linje.

--
Bertel

Fra : Optimus Prime

Dato : 15-06-09 08:14

Bertel Lund Hansen skrev:
> Hvis du har mailadresselisten i én fil og ikke-eksisterende mailadresser
> i en anden, er det let i f.eks. PHP:

Det er jo netop det jeg gerne vil have... altså en makro eller lignede,
som kan søge teksten i mine emails igennem, finde emailadresserne og
lave en liste over dem...

Altså så jeg ikke manuelt skal læse all mails igennem og kopiere de
afviste emailadresser til et excelark eller lign.

Jeg har knap 2000 mails liggende som skal gennemgås - det må kunne gøres
lettere end manuelt