OSX og skærmvisning
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 31-07-01 15:22

Jeg har netop installeret OSX og det ser jo meget godt ud...!?!

MEEEEN, det forekommer mig at flytning af vinduer og andre
muse-skærm-funktioner fuungerer ad H til!

Når jeg vil trække i et vindue smutter det straks ned i dock'en istedet
for at flytte sig og drag'n-drop er næsten afskaffet.

Hvad fanden går der galt her?

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-01 18:04

Stig Leerbeck <simple@post3.tele.dk> wrote:

> Jeg har netop installeret OSX og det ser jo meget godt ud...!?!
>
> MEEEEN, det forekommer mig at flytning af vinduer og andre
> muse-skærm-funktioner fuungerer ad H til!

Apple... vent på at du får lov til at betale 20$ for en gratis 10.1
opdatering engang i september. Husk at opdatere til 10.04 med det samme,
brug software opdate.

> Når jeg vil trække i et vindue smutter det straks ned i dock'en istedet
> for at flytte sig og drag'n-drop er næsten afskaffet.

du når at klikke to gange fordi Mac OS X ikke reagerer så hurtigt som du
er vant til - med preemitive multitasking vil vil ethvert klick blive
registreret, også selv om det måske først udføres to timer senere pga.
af andre prcessor har en højere prioritet.

> Hvad fanden går der galt her?

Apple har også taget røven på dig, og solgt et beta produkt til fuld
pris...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-07-01 23:15

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> af andre prcessor har en højere prioritet.

> Apple har også taget røven på dig, og solgt et beta produkt til fuld

Morten, har du også problemer med, at systemet kan gå hen og blive
ualmindeligt langsomt, hvor programmer bare står og hopper i en evig i
Dock'en uden at starte?

Hvad med Flash-animationer i Explorer? Får de også din OS X til at fryse
100%?

"Puff"-animationen når man trækker emner ud af Dock'en har det også med
at blive hængende en gang imellem.

QuickTime er sløvt, window-resizing er sløvt, list-view sucks. osv.
osv... Ja vi kunne blive ved

Alligevel bruger vi det hver dag! Det er nu rart med et system der
(næsten) aldrig går død og hvor enkelte programmer ikke kan spærre
computeren.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-01 01:54

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Morten, har du også problemer med, at systemet kan gå hen og blive
> ualmindeligt langsomt, hvor programmer bare står og hopper i en evig i
> Dock'en uden at starte?

både og, prøv at køre "update_prebinding", sørg også for at din disk
ikke er for fragmenteret, især hvis din partition er næsten fuld (over
80%)
Sidst men ikke mindst Mac OS X skriver meget til disken, så meget at
directory-filen fragmenteres voldsomt - kør DiskWarrior i ny og næ, hos
mig er det dog en hel aftens fornøjelse, det kan ofte tage 2 timer
Bagefter sådan en omgang virker alt meget kvikkere, og der bandes mindre
i det lille hjem.

> Hvad med Flash-animationer i Explorer? Får de også din OS X til at fryse
> 100%?

"sjovt" nok synes jeg at IE efter IE opdateringen er både klippe stabil
og lynhurtig under 10.4, før de to opdateringer var den håbløs - eneste
forbehold, er at jeg ikke kan have for mange browservinduer åbne
samtidig (gælder også Omniweb) da jeg kun har 192MB Ram i maskinen, men
det skyldes at Aqua lagrer skærmtegningen af alle åbne vinduer i
hukommelse - og hvis er ikke er nok RAM i swap

> "Puff"-animationen når man trækker emner ud af Dock'en har det også med
> at blive hængende en gang imellem.

Jeg har oplevet det med 10.01 og 10.02, når jeg trak emnet ud mens jeg
havde et Classic eller Carbon-QuckDraw program åbent og slap emnet oven
på et af disse vinduer. Hvis det har irriteret mig tilstrækkelogt har
"slået" dock.app ihjel med top og kill # i et terminalvindue.

> QuickTime er sløvt, window-resizing er sløvt, list-view sucks. osv.
> osv... Ja vi kunne blive ved

ja - du glemte programstart og mangel på hukommelse når mange Aqua
vinduer er åbne.

> Alligevel bruger vi det hver dag! Det er nu rart med et system der
> (næsten) aldrig går død og hvor enkelte programmer ikke kan spærre
> computeren.

Jeg har kun oplevet en enkelt kernel-panick, samt et par gange at
Omniweb, Finder og Dock swappede uendeligt (spinnig ball of death), jeg
kunne ikke starte en terminal og slå nogen af processorne ihjel. Begge
dele var under 10.00.

Ellers har du ret i at man hurtigt vender sig til stabilit og symetrisk
multitasking, under Mac OS 9 forbander man manglen på det, men s man
forbander "reaktionsevnen" under Mac OS X . Lad os håbe på at 10.1
opdateringen lever op til hvad Apple har lovet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-08-01 13:35

> [...]

> mig er det dog en hel aftens fornøjelse, det kan ofte tage 2 timer
> Bagefter sådan en omgang virker alt meget kvikkere, og der bandes mindre

Det er godt nok længe siden, at jeg har kørt prebinding, så måske man
lige skulle starte den. Sidst jeg prøvede det + DW, hjalp det en lille
smule.

> [...]
> det skyldes at Aqua lagrer skærmtegningen af alle åbne vinduer i
> hukommelse - og hvis er ikke er nok RAM i swap

Hvis du går ind på http://www.microsoft.com/office/clippy/ og ser de
ellers ret sjove kortfilm, så dør din Mac OS X højst sandsynligt. Min
har gjort det begge gange jeg har forsøgt, og jeg prøvet det samme på en
helt anden maskine (en iMac).

Jeg har ikke problemt med antallet af vinduet, da jeg har 576 MB RAM,
men den har samme problem med at blive fantastisk sløv, hvis man åbner
mange vinduer på én gang, som under OS 9.x.

Jeg er også stødt på et par andre Flash-animationer, der dræber OS X.

> [...]
> på et af disse vinduer. Hvis det har irriteret mig tilstrækkelogt har
> "slået" dock.app ihjel med top og kill # i et terminalvindue.

Det kan godt passe, at har været enten Classic eller dårligt porterede
Carbon-programmer, som har været aktive. I øjeblikket har jeg en lille
"støvsky" hængende over Dock'en, men den forsvinder selvfølgelig, hvis
man dræber Dock'en.

> ja - du glemte programstart og mangel på hukommelse når mange Aqua
> vinduer er åbne.

Hukommelse ikke problem her, men ja, programstart... ZZ...
Jeg glæder mig VILDT til 10.1

> [...]
> Omniweb, Finder og Dock swappede uendeligt (spinnig ball of death), jeg
> kunne ikke starte en terminal og slå nogen af processorne ihjel. Begge

Jeg har kun brugt OS X fra 10.3, så jeg har aldrig haft en kernel-panic.
Det er dog sket ganske få gange, at det hele er blokkeret af SBoD så kun
en reset kunne løse det. Måske en telnet fra en anden maskine kunne have
reddet det, men det var FOR besværligt (og kræver, at man har Remote
Login slået til!).

> [...]
> forbander "reaktionsevnen" under Mac OS X . Lad os håbe på at 10.1
> opdateringen lever op til hvad Apple har lovet.

Ja, så man ikke får et chock hver gang man booter i 9.x og bliver
overrasket over hastigheden!

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-01 14:22

> [...]

> ellers ret sjove kortfilm, så dør din Mac OS X højst sandsynligt. Min
> har gjort det begge gange jeg har forsøgt, og jeg prøvet det samme på en

fy! kan du så lade være med at lokke mig til den slags usympatiske
eksperimenter - de første to animation kørte fint, den tredie slog al
input fra...
Desvære kan jeg ikke lave en session telnet til min iBook min LC630
står stadig uden harddisk og Classic'en er på ethernet via en Assanté
Print der ikke kan håndtere IP trafik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-01 01:13

> [...]

> fy! kan du så lade være med at lokke mig til den slags usympatiske
> eksperimenter - de første to animation kørte fint, den tredie slog al

Jeg advarede dig

> Desvære kan jeg ikke lave en session telnet til min iBook min LC630
> står stadig uden harddisk og Classic'en er på ethernet via en Assanté
> Print der ikke kan håndtere IP trafik

Jeg har ikke forsøgt de par gange det er sket, så jeg ved ikke hvor
alvorligt crashet er.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-01 01:23

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg har ikke forsøgt de par gange det er sket, så jeg ved ikke hvor
> alvorligt crashet er.

Det kan ikke være værre end at man lukke ned på korrkt vis via telnet
elle ssh, måske er det nok at slå IE ihjel eller logge ud af sin konto
og logge ind igen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-01 15:58

> [...]

> Det kan ikke være værre end at man lukke ned på korrkt vis via telnet
> elle ssh, måske er det nok at slå IE ihjel eller logge ud af sin konto

Under alle omstændigheder, så lader OS X ikke til at tage skade af en
reset.

--
René

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-08-01 10:18

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ... engang i september. Husk at opdatere til 10.04 med det samme,
> brug software opdate.

den er vist ej på dansk endnu!

> [...]
> af andre prcessor har en højere prioritet.

> Apple har også taget røven på dig, og solgt et beta produkt til fuld

Jeg var godt klar over, at systemet ikke er tip-top endnu, men jeg
bliver jo nødt til at være lidt forud for mine kunder.

Jeg havde også en mistanke om at det simpelthen var systemet, der ikke
fulgte ordentligt med museknapperne, men hvis det nu viste sig at være
en indstillingsoption, så ville det jo være rart.

Jeg må nok tilslutte mig kritikken af OSX. Hvis man ikke kan resize og
flytte vinduer i et nyt system uden større sværdslag, så er det i
praksis simpelthen ubrugeligt.

Vi ser frem til 10.1 (20$ eller ej!)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-08-01 13:35

> den er vist ej på dansk endnu!

Endnu et løfte, som Apple er skredet fra!

> Jeg må nok tilslutte mig kritikken af OSX. Hvis man ikke kan resize og
> flytte vinduer i et nyt system uden større sværdslag, så er det i
> praksis simpelthen ubrugeligt.

Jeg fatter simpelthen ikke, at Apple ikke har fået noget mere fut under
den Finder FØR de frigav 10.0. Helt ærligt, hvor svært kan det være for
så stort et firma?

At flytte vinduer går da ellers helt gnidningsfrit!?!

> Vi ser frem til 10.1 (20$ eller ej!)

JAaaaaaaaaa.

--
René

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-08-01 06:55

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> At flytte vinduer går da ellers helt gnidningsfrit!?!

Nej, det er jo det...når jeg tager fat i bjælken og forsøger at trække i
den, så virker det som om jeg istedet dobbeltklikker på den, hvorefter
den fiser ned i dock'en. Det ser tæskesmart ud, men det var jo ikke lige
det, der var meningen!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-01 15:58

> [...]

> den, så virker det som om jeg istedet dobbeltklikker på den, hvorefter
> den fiser ned i dock'en. Det ser tæskesmart ud, men det var jo ikke lige

Hmm.. hvilken maskine kører du OS X på?

--
René

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 03-08-01 12:27

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hmm.. hvilken maskine kører du OS X på?

Cube.

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-01 12:35

> Cube.

har du instaleret developer tools? Hvis du har bør du prøve at køre
update_prebinding (eller freware programmet Xoptimize, hvis ikke du kan
lide terminal.app).

Det lyder besynderligt at den skulle være så langsom, som du giver
udtryk for, på min iBook som burde være langsommere, har jeg kun oplevet
lignede fordi jeg løb tør for hukommelse, eller når der complieres.

Hvor meget hukommelse har du i den? hvilke programmer har du åbne?
Gælder det også når den er ny-bootet?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-08-01 10:22

> [...]

> lignede fordi jeg løb tør for hukommelse, eller når der complieres.
>
> Hvor meget hukommelse har du i den? hvilke programmer har du åbne?

Måske hænger det sammen med at jeg har to mus sat til maskinen
samtidigt?
Jeg vil prøve at pille alle USB-enheder ÷tast/mus af inden jeg starter
næste gang.
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-01 11:16

Stig Leerbeck <simple@post3.tele.dk> wrote:

> Jeg vil prøve at pille alle USB-enheder ÷tast/mus af inden jeg starter
> næste gang.

PnP (?)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-08-01 08:54

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> PnP (?)

Hvabehar???

....det hjalp at pille USB-enhederne af! Hmm...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-01 09:15

> Hvabehar???

plug and play, jeg mente egenligt hot-swapping.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-01 16:57

Stig Leerbeck <simple@post3.tele.dk> wrote:

> Cube.

Samme her. Jeg har kørt det med 320 MB RAM, men har nu 576 MB, dog uden
at kunne mærke synderlig forskel.

Jeg har også kørt det på en 350 Mhz iMac og her kører det også ganske
glimrende, så det undrer mig meget, at du har dette problem.

Morten nævner Developer Tools, som jeg også har installeret på Cuben,
men ikke på iMac'en, så det er næppe der, vi finder løsningen.

På Cube'en har jeg en Tier 1 10.0.4 og på iMac'en en Tier 2 10.0.3, så
jeg burde have oplevet det, hvis det var noget generelt. Sker det _hele_
tiden?

--
René

Fra : Jesper

Dato : 31-07-01 22:51

> [...]

> Når jeg vil trække i et vindue smutter det straks ned i dock'en istedet
> for at flytte sig og drag'n-drop er næsten afskaffet.

Stig, du er priviligeret betatester på MacOS X Public Beta 2, først
betaler du $ 130 for beta 2, så kommer du til at betale yderligere $ 20
for den færdige version der kommer til September. Så er det man har lyst
til at tage et stort skilt på ryggen hvor der står "Sucker"!!!
--
Jesper.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-08-01 22:05

I artiklen <1exfwc1.s077hr1uafzr2N%reippuert@mac.com> , reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) skrev:

> [...]
> mig er det dog en hel aftens fornøjelse, det kan ofte tage 2 timer
> Bagefter sådan en omgang virker alt meget kvikkere, og der bandes mindre

Ville det ikke være hurtigere at kopiere det hele til en FW-disk og så
tilbage igen? Det skulle nok være muligt at opnå 5MB/sec. = 1 GB frem og
tilbage på knap 7 minutter.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-01 22:50

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Ville det ikke være hurtigere at kopiere det hele til en FW-disk og så
> tilbage igen? Det skulle nok være muligt at opnå 5MB/sec. = 1 GB frem og

der er en række problemer ved en løsning:

Jeg har ikke en FW disk.
Disken's directory fil så frameteret at søgehastigheden under
kopieringen vil nædsættes drastisk.
Mac OS X kan som andre UNIX'er ikke bare flyttes frem og tilbage som du
kender det fra Mac OS.