Foto
IBM760 5420
Teil 3020
storformatprinter
Fra : hamselv

Dato : 07-06-09 16:24

Overvejer en gang imellem sådan en, men hvad koster det pr. udskrift (evt pr
kvm)

henrik

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-06-09 22:08

"hamselv" <nomail@mail.com> skrev i meddelelsen
> Overvejer en gang imellem sådan en, men hvad koster det pr. udskrift (evt
> pr kvm)

Jeg har ikke nogen tal, men for at få et godt billede af det, er du nødt til
at vide hvilke medier du vil printe på, hvor mange print du kommer til at
køre på den, og om du vil køre med org. eller kopi blæk. Da det er i
fotogruppen regner jeg med at vi snakker 100% farvedækning.

Tallene på forbrug af blæk kan du få fra en sælger af maskinen (læg gerne
lidt til, da alle "maskiner jo er de billigste i drift"). Medie er nok den
letteste at regne ud - hvad koster en rulle pr. m2, og så har du beløbet
(her skal så også tænkes i spild% - f.eks. print af en 60x80 cm. på en 100
cm. rulle).

Afskrivningen på maskinen skal også med, og er en faktor som nogen gange
overses i regnestykket. Hvis maskinen koster 40.000 inkl. rip,og du
forventer en levetid på 5 år, og regner med at køre en m2 print pr. dag, så
skal du lægge 22,- oven i din udskriftpris.

Mit bedste råd er at tage fat i en uafhængig sælger, og høre hvilke
muligheder der er - evt. købe brugt. I disse tider er der nok nogle
leassingselskaber, som gerne vil af med nogle.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-06-09 09:32

hamselv wrote:
> Overvejer en gang imellem sådan en, men hvad koster det pr. udskrift (evt pr
> kvm)

Storformat er mange ting, men det fleste regner ikke A3 til storformat.
Så du mener nok noget, der kan printe på rullepapir på 17", 24", 36"
eller 44". Der er Epson, Canon, og HP. Du skal skelne mellem en "fineart
printer" og en "CAD printer" Forskellen ligger i om det er en 4 farve
eller en mangefarve. Mangefarve printere har ofte 3-4 forskellige
sort/grå, hvilket gør at du kan printe sort/hvid billeder rigtigt godt.

I januar købte jeg en Canon iPF-6100, som er en 24" / 61cm printer, og
jeg er glad for den. Jeg printer fra enten LightRoom eller PhotoShop
(via Canons 16 bit plugin).

Normalt printer jeg på rullepapir, men den kan tage enkelt ark fra A4
til A1.

Der er 12 farvepatroner med 130ml i hver. De koster ca 450kr/stk. For at
sikre at hovederne ikke stopper til, skal printeren være tændt (på
standby) hele tiden, så den selv kan beslutte sig for at rense. Det er
ca 1ml/døgn, eller ca 3,50kr. Strømforbruget pr døgn udgør ca 0,50kr

Printprisen er prisen for papir og prisen for blæk. Papir findes i mange
kvaliteter fra ca 300kr pr rulle med 100' (30.5meter). Normalt bruger
jeg papir i omegnen af 800-1.200kr pr rulle, eller ca 25 til 35kr/m2.
Der findes malerilærres, der koster på til 120kr/m2. Jeg bruger den også
til tekniske tegninger, på noget billigt tyndt papir til ca 6kr/m

Blækforbruget afhænger naturligvis af billedet, men et rimeligt
gennemsnitsgæt er lidt over 20ml/m2 svarende til ca 70kr/m2 på et
silkemat papir.

Så en udprintning på rigtigt godt papir koster ca 100kr/m2, eller ca 50
kr for en A1.

Så skal billedet monteres, og jeg bruger 10mm skumplader, der leveres
med klæbestof på. De koster ca 120kr/m2. Overvej at købe en
skæremaskine, der kan renskære kanterne, det bliver nemt grimt med en
hobbykniv.

Summen er at for mig koster en A1 ca 100kr, når den er hængt op på væggen.

Hvad jeg ikke har medregnet er afskrivning, og det at printerhoveder har
en begrænset levetid. Jeg har også en kalibrator, der bruges til at måle
farver med, så jeg selv kan lave farveprofiler til nyt papir.

For at få det til at løbe rundt, printer jeg også for andre, men
reklamerer ikke med det. Jeg printer ca 1,5m2 om ugen.

Bo //