Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et spørgsmål til de gamle rotter i gruppen
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-06-09 10:18

Jeg står overfor en lille udfordring jeg håber nogen af Jer kan hjælpe mig med.

Jeg har et HD videokamera som har et 43mm gevind ved objektivet, så man
kan skrue f.eks. filtrer og lign på. Der findes ligeledes nogle simple
alurør med obj. fatning som giver mulighed for at smide div. objektiver
på. De findes på til Canon og Nikon, men desværre koster et sådant
"rør" temmelig meget, og jeg er sikker på jeg kan lave noget som virker
lige så godt til en brøkdel af prisen.

Det mit projekt går ud på er, at finde en 43mm-> X steup ting, et tyndt
alu eller plastikrør og så enten en løs fatning som jeg kan montere i
enden, eller evt. og måske endnu bedre, et "gammelt billigt" objektiv
med manuel blænde som kan fastmonteres på røret. Er der nogen der ved
om der findes objektiver som direkte har et gevind som fatning og evt.
hvilke objektiver (tænkte på noget 50mm 1.4 eller lign.) der kunne være
anvendelige hvis prisen skal være lav og kvaliteten skal være
fornuftig. Det må findes noget ældre MF som ikke er attraktivt længere,
men som af den grund ikke er blevet ringere rent kvalitetsmæssigt.

På forhånd tak.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 10:27

"Thomas Schreiber" <fornavn@mayfly.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det må findes noget ældre MF som ikke er attraktivt længere, men som af
> den grund ikke er blevet ringere rent kvalitetsmæssigt.

Der er lavet mange objektiver med 42mm gevind (kaldet M42). Dertil også 39mm
gevind (lidt ældre).

-Joachim

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-06-09 11:17

On 2009-06-07 11:26:51 +0200, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum
com> said:

> Der er lavet mange objektiver med 42mm gevind (kaldet M42). Dertil også 39mm
> gevind (lidt ældre).

Har du nogle navne eller modeller?

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 11:48

> Har du nogle navne eller modeller?

Det kunne være en 1.4/50 Takumar fra et Pentax Spotmatic. Et multi-coated
Zeiss Pancolar 1.8/50mm objektiv skulle efter sigende også være godt. Skal
det være endnu billigere, vil jeg foreslå en 50mm Pentacon (også MC). Det
kan også være, at du behøver noget andet end 50mm (da jeg ikke er klar over,
hvilken effekt du ønsker at frembringe).

Med hensyn til 39mm gevind findes der flere standarder - nemlig både til SLR
og de ældre målsøger-kameraer som f.eks. Leica og de russiske kopier. Med
dit alternative brug, kan det være, at du flytter så meget på fokuspunktet,
at det ikke spiller den store rolle, at de to typer objektiver ikke passer
sammen - selvom de benytter samme gevind. Skal det være 39mm og billigt,
ville jeg vælge russisk. Den optiske kvalitet svinger, men hvis det i første
omgang er til "eksperimenter", er det en billig måde at komme igang. Søgeord
som "jupiter" er det første som falder mig ind til russisk M39.

-Joachim

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-06-09 12:16

On 2009-06-07 12:48:02 +0200, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum
com> said:

> [...]
> kan også være, at du behøver noget andet end 50mm (da jeg ikke er klar over,
> hvilken effekt du ønsker at frembringe).

Det er for at få et skarp objektiv og kunne lave en lækker DOF. Vi har
allerede købt et "originalt rør", men røret er meget langt og virker
som det kan knække af ved lidt for megen overlast. Smider vi et Nikon
50mm 1.8 på, ligner det noget som Speilberg har lavet, men det kunne
være sjovt at kunne skifte mellem en 14mm, 50mm og f.eks. en 500mm
spejltele. Desuden har vi et steadycam som vikelig giver nogle kreative
muligheder

> [...]
> omgang er til "eksperimenter", er det en billig måde at komme igang. Søgeord
> som "jupiter" er det første som falder mig ind til russisk M39.

Det fede er, at kameraet selv, hvis man ønsker det, indstiller fokus
gennem objektivet, og man får nogle super fede effekter og kvaliteten
er som sagt helt suværen. Jeg vil se om jeg kan finde noget der hedder
noget M"XX" i navnet. Mange tak for svaret.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Hauge

Dato : 07-06-09 10:39

Hej
Thomas Schreiber wrote:
> Jeg har et HD videokamera som har et 43mm gevind ved objektivet, så
> man kan skrue f.eks. filtrer og lign på.

Hvis det er fra 43mm til XXmm, så findes de til omkring 30 kr. incl. porto
på eBay, har selv købt.

Hvis du ikke kan finde noget, så kast en mail, fjern CUT.

Mvh Hauge

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-06-09 11:17

On 2009-06-07 11:38:34 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> said:

> Hvis det er fra 43mm til XXmm, så findes de til omkring 30 kr. incl. porto
> på eBay, har selv købt.

Hvis du læser mit indlæg igen, kan du se at jeg ikke søger en step-up-ring.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Hauge

Dato : 07-06-09 11:21

Thomas Schreiber wrote:
> Hvis du læser mit indlæg igen, kan du se at jeg ikke søger en
> step-up-ring.

Hm, beklager, du har ret.

Mvh Hauge