Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
35 mm film analog kamera
Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 06-06-09 17:22

hej
jeg har købt et fotosniper med zenit kamera analogt
kan man egentlig købe film til et sådan mere
hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 17:42

"Jørgen Sørensen" <jorgen@dneprside.dk> skrev i meddelelsen
> hej
> jeg har købt et fotosniper med zenit kamera analogt
> kan man egentlig købe film til et sådan mere
> hilsen Jørgen

Hej Jørgen
Ja da. Det er de almindelige film, du kan få alle vegne. Jeg har faktisk
selv engang haft en fotosniper, og husker den som en usædvanligt skarp og
finttegnende optik. Men med den blænde der smækker i, når du fotograferer,
har du kun én chance for billeder. Ikke noget med at lave serier, for der
bliver lige pludselig mørkt i søgeren, og du skal "spænde" blænden. Jeg
satte et Canon-kamera på dengang ved at skifte den nederste del til en
canonbajonet. Det fungerede faktisk fint. Lysmåling gennem objektivet og
automatik. Fokusknappen nede under objektivet er også en god detalje. Det
var sådan nogenlunde en russisk pendant til Novoflexobjektiverne med
hurtigfokus.
God fornøjelse med den.

Med venlig hilsen
Claus Petersen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-06-09 17:42

"Jørgen Sørensen" <jorgen@dneprside.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> jeg har købt et fotosniper med zenit kamera analogt
> kan man egentlig købe film til et sådan mere
> hilsen Jørgen

Ja da, det er alm småbilledfilm, 135-36 er typen med 36 optagelser!

Du har vel ikke givet for meget for sættet?

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 06-06-09 19:22

Hej
tak for svarene
næ det syntes jeg ikke 675 kroner
og dette sniper med al den larm når man trykker på knappen er det ikke
hemmeligt hvad man har gang i.
det er købt mest fordi jeg kører russisk motorcykel og den skal dermed være
en del af sættet
men den skulle jo gerne kunne bruges også
det var samtidigt sådan at, et zenit em var mit første spejlrefleks, før det
fik jeg af min far et altix søger kamera.
skal nu lede efter en hat eller et skilt hvor der står fotograf på russisk
hilsen Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 21:00

Jørgen Sørensen wrote:
> jeg har købt et fotosniper med zenit kamera analogt
> kan man egentlig købe film til et sådan mere

Det er ikke for at sige noget, men du er en heldig asen. - Må jeg
være nysgerrrig og spørge, som det er 'med kolbe' - altså det komplette
sæt i kuffert og så en Zenit E?

Meget kan man sige om, at de russiske kameraer er lidt klodsede, men de
kan altså godt lave optik... - bare se på hele Helios serien til Zenit,
Zorki og Kowa....

Mht. film, så ja, man kan da heldigvis stadig købe alm. 35mm film, -
ellers var jeg godt nok på den, da jeg stadig er noget nær 99%
analog. - Det er nok mest Fuji og Kodak, du skal gå efter.

Der findes også andre og billigere typer, hvor vel nok EuroFilm er en af
de bedste. Den bliver lavet - såvidt jeg kan finde ud af - på de gamle
Ansco fabrikker i Tjekkiet...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 06-06-09 21:15

det er med kasse, filtre og begge objektiver , altså 300 og 50 mm,skrue
trækker og kasseter, pistolhåndtag med kolbe ,der skal sidde nogle små
filtr,e eller noget, de er der dog ikke, kammeraet er et zenit ed altså et
e med udløser i bunden også
hilsen jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 22:50

Hej Jørgen

Så er det ihvertfald ikke for meget, som jeg så andetsteds, du har
givet! - Jeg har selv været heldig at få fingre i en fabriksny Zenit
122K med Helios 44K-4 50mm optik - altså den nye med bajonet og ikke
skruegevind. - Jeg forsøger ellers at samle alle de kameraer, jeg har
haft gennem de sidste ca. 50 år - deriblandt også en Zenit E, men dem er
der ikke mange af. - Jeg stiller nemlig det krav, at sådant udstyr skal
være fejlfri og fuld funktionsdygtig..-) - Så blev det en 122K, der
måtte 'repræsentere' mit Zenit, selvom jeg på det seneste har set et par
E i 100% brugbar stand..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 01:20

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

>Meget kan man sige om, at de russiske kameraer er lidt klodsede, men de kan
>altså godt lave optik... - bare se på hele Helios serien til Zenit, Zorki
>og Kowa....

De gamle Helios-objektiver til Zenit-E var ikke så gode, synes jeg. De nyere
44-4 og opefter, har bedre coating. Derfor bruge jeg ofte en Pentacon 1.8/50
MC. Desværre er der mekanisk konflik mellem mit Zenit 12's blændestyring og
min nyerhvervede 55mm Super Takumar, som regnes for et ret godt objektiv i
den prisklasse til M42.

> [...]

>bedste. Den bliver lavet - såvidt jeg kan finde ud af - på de gamle Ansco

Selv med de "billige" film som Gold/Farbwelt 100 og Superia 100, kan man
komme langt. De dyre film kan bedst betale sig at bruge, hvis man scanner
selv, da man ikke ved, hvordan fotohandlernes maskiner fortolker filmene. De
har en dårlig vane med at skrue fuldt op for kontrast og farvemætning. Det
er jo det "folk vil have". Jeg savner lidt de optiske farveprint, med de
svagheder de havde. Der var en anden blødhed over farverne end de
digitaliserede farver. Farvebalancen ramte nogle gange forkert, indrømmer
jeg, men resultatet var tættere på de billeder jeg faktisk tog på filmen.
Det var lysaftryk af originalkilden.

-Joachim

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 07-06-09 07:55

Hej
jeg siger tak for svarene
så må jeg ud og købe film så jeg kan se om lukker arbejder med den rigtige
hastighed
alt ser ud til at virke,men det ved jeg jo ikke helt før jeg ser nogle
billeder
kammeraet skrev jeg var et zenit ed der altså zenit es, som efter hvad jeg
har kunne finde på nettet
et zenit e med udløser i bunden også,
det bliver spændende om man nu kan huske at bruge så manuelt et kammera,
jeg har fra jeg var 11 til jeg var 27/28 år selv lavet billeder og
fotograferet meget, så steg sølvpriserne og der kom børn til ,så havde vi
ikke råd til det mere
senere er der så kommet automat kamera digital, ind men det er ikke så
charmerende som den analoge måde
syntes jeg.
tilbage til sniperen
i låget er der plads til nogle filtre eller lignede, som der ikke sidder
noget i
der er 72 mm farvet filtre og heliosen 50 mm også en tredje som er tom (hvad
skal skrues i der)
hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 09:53

> [...]

> hastighed
> alt ser ud til at virke,men det ved jeg jo ikke helt før jeg ser nogle

Jeg ønsker dig bestemt god fornøjelse. Lukkeren er en svaghed ved de
forskellige Zenit'er jeg har/havde. Lukker-gardinet bevæger sig ikke altid i
jævn hastighed hen over filmen, hvilket ses som lodrette "bånd", som er
enten lysere eller mørkere. Fænomenet ses tydeligst ved ensbelyste flader
som f.eks. himmel og hav. Det er min erfaring, at et teleobjektiv fremhæver
defekten. Det er også min erfaring, at problemet kan være knyttet til
specifikke lukkerhastigheder. F.eks. havde jeg et XP, som ved 1/125 altid
gav et overbelyst bånd ude i kanten af negativet. De øvrige hastigheder var
ok.

> [...]
> ikke råd til det mere
> senere er der så kommet automat kamera digital, ind men det er ikke så

Det er nemt nok at fotografere manuelt med "sunny-16" ved
dagslysfotografering uden lysmåler. Det kræver lidt mere øvelse, hvis du
arbejder med en kraft tele, hvor du skal bedømme "spotmålingen" selv. Især
når man "teler" ind i et motiv og undgår himlen eller andre stærke
lyskilder. Der kan jeg stadig blive overrasket over, hvor lidt lys der i
virkeligheden er på motivet, fordi jeg snydes af det kraftige lys på himlen.

> [...]
> noget i
> der er 72 mm farvet filtre og heliosen 50 mm også en tredje som er tom

Jeg har ikke selv en sniper og det tilhørende teleobjektiv. Er der mulighed
for at montere filtre mellem objektiv og kamerahus? Eller er det kun på
fronten. Grunden til jeg spørger er, at jeg har et 4/300 Pentacon, hvor jeg
kan skrue adaptoren af og indskyde et filter (vist nok et 52mm eller 55mm)
og derved spare udgiften til store filtre.

Jeg glæder mig til at høre, hvordan sniperen klarer opgaven. Om ikke andet,
ser den imponerende ud at gå rundt med. Du har gjort et godt køb.

-Joachim

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 07-06-09 12:18

> Jeg glæder mig til at høre, hvordan sniperen klarer opgaven. Om ikke
> andet,
> ser den imponerende ud at gå rundt med. Du har gjort et godt køb.
>
> -Joachim Hej Joachim
det er med løs 42 mm adater så maske kan man
men der bliver vel så et problem med om det går hen og bliver ligesom en
makro adapter man skruer på hvis man sætter filtre derinde
hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-09 16:14

> [...]
> hej
> jeg har købt et fotosniper med zenit kamera analogt
> kan man egentlig købe film til et sådan mere

Man kan faktisk få repereret sine russiske ting hos:
http://www.okvintagecamera.com/cameras.html
Hilsen Sve Ole

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 22-07-09 09:30

Hej Alle
jeg blev så lidt grebet af dette med analog kamera og russer
så har nu indkøbt et par stykker
deriblandt et fed 3 (leica kopi) hvor lukker og afstandmåler ikke fungere
korrekt
er der et sted man kan få repareret et sådant
hilsen Jørgen
med samler mani (2 stk zenit,leningrad,zorki4 og fed 3. Altix4og kiev4 på
vej)
underligt som man bliver ramt

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 22-07-09 09:34

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-07-09 11:20

Hej Jørgen

Jørgen Sørensen wrote:
> [...]
> fungere korrekt
> er der et sted man kan få repareret et sådant

Prøv at kontakte Johnny Sinnbeck i Hadsten, tlf. 40114850. Han er/har
været importør af bl.a. Zenith her til Danmark. Måske kan han hjælpe...

> med samler mani (2 stk zenit,leningrad,zorki4 og fed 3. Altix4og kiev4
> på vej) underligt som man bliver ramt

Jeg kan sagtens følge dig. - Man bliver uvilkårligt grebet af den
slags. Godt nok er nogle af de der 'russere' lidt klodsede i design, men
optikkerne fejler absolut ikke noget. - Jeg har selv en enkelt Zenith
122X med en Helios 44/II optik på. Fremragende!

mvh. Erik Richard