MacBook + Firewire?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-09 21:30

Jeg har de sidste par dage fået flere mails fra bekendte i både USA og
australien, der fortæller, at Firewire er på vej tilbage på de
almindelige MacBooks - altså også på 13" alu-modellerne og ikke kun den
hvide plastik-børge....

Andre, der har hørt/set noget til det?

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-09 21:37

Ja, http://www.apple.com/dk/macbookpro/specs-13inch.html

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-09 21:38

Peter Farsinsen wrote:

> Ja, http://www.apple.com/dk/macbookpro/specs-13inch.html

Og som en sidebemærkning, så findes der pt. ikke andre MacBook-modeller
end den hvide.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-06-09 21:53

Peter Farsinsen wrote:

> Og som en sidebemærkning, så findes der pt. ikke andre MacBook-modeller
> end den hvide.

Jo, hvis der er nogle forretninger, der stadig har. - Så nu kan jeg
igen begynde at anbefale 13'eren igen.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-06-09 22:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jo, hvis der er nogle forretninger, der stadig har. - Så nu kan jeg
> igen begynde at anbefale 13'eren igen.

Det hvide 13" har hele tiden haft firewire.

Fik iøvrigt en 13 unibody på pinden i sidste uge da jeg havde fået
kortsluttet grafikkortet på min macbook pro fordi jeg havde jordet min
skærm forkert - chefer elsker iøvrigt den slags tricks ca lige så meget
som eksterne konsulent timer.

Jeg ville selvfølgelig hellere have haft den ny 13" unibody men jeg tvivler
på at jeg for alvor kommer til at savne firewire. Vi har efterhånden kun
meget få PPC modeller der ikke kan boote fra en USB stick såfremt man jeg
ikke lige har hul igennem til en TFTP server med noget netboot.

De ekstra 113MHz og SD readeren kommer jeg nok heller ikke til at savne.
Det mest ærgerlige er nok at jeg alligevel ikke har den nyeste model.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-06-09 22:28

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> [...]
> kortsluttet grafikkortet på min macbook pro fordi jeg havde jordet min
> skærm forkert - chefer elsker iøvrigt den slags tricks ca lige så meget

Sån' en har jeg haft fornøjelsen af de sidste 3-4 måneder. Den har været
til rep. ca. halvdelen af tiden (2 * nyt logic board aka. dødt
grafikkort), så du har en masse sjov at se frem til ;)

> De ekstra 113MHz og SD readeren kommer jeg nok heller ikke til at savne.
> Det mest ærgerlige er nok at jeg alligevel ikke har den nyeste model.

Min skærm er begyndt at blinke igen, så jeg håber på at den overlever
lidt endnu og så brænder af når lagrene af de 'gamle' 13" unibody
modeller er udsolgt. Tredje gang er som bekendt lykkens gang og
købeloven siger vist også noget om, at man kan få en ny dims, hvis den
dør af samme fejl tre gange. Jeg satser på at der falder et eksemplar af
de nye modeller af til mig i så fald ;)

Udover lidt knas med teknikken er det en super lækker maskine.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-06-09 22:49

> Sån' en har jeg haft fornøjelsen af de sidste 3-4 måneder. Den har været
> til rep. ca. halvdelen af tiden (2 * nyt logic board aka. dødt
> grafikkort), så du har en masse sjov at se frem til ;)

Vi har allerede en del af dem i drift - ingen problemer.

> [...]
> de nye modeller af til mig i så fald ;)

> Udover lidt knas med teknikken er det en super lækker maskine.

mja, for mig er det nu primært størrelsen og vægten jeg glæder mig over,
efter jeg har fået en 24" skærm på pinden har mit behov for en 15" ikke
længere eksistende. - et halvt kilo mindre i rygsækken 18km hver mogen
gør underværker. Desuden er den også lettere at slæbe væk fra pinden i
dagligdagen. Syns' stadig af en thinkpad x200 er en langt federe maskine
men jeg skal grundet mit job bruge Mac OS X (og Windows).

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-09 04:25

> Det hvide 13" har hele tiden haft firewire.

Læg så lige mærke til at den nye 13" MacBook [Pro!] nok er forsynet med
fw, men det er ikke fw400 med fw800. Dobbelt hastighed, men andet stik.

Man kan dog vistnok få fw400 hubs med fw800 forbindelse til computer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-06-09 06:18

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Læg så lige mærke til at den nye 13" MacBook [Pro!] nok er forsynet med
> fw, men det er ikke fw400 med fw800. Dobbelt hastighed, men andet stik.

Intet nyt der, det er snart et stykke tid siden at Apple har shippet FW400.

> Man kan dog vistnok få fw400 hubs med fw800 forbindelse til computer.

Unødvendigt, man skal blot have et 6pin -> 9pin kabel.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jon

Dato : 10-06-09 07:11

> Intet nyt der, det er snart et stykke tid siden at Apple har shippet FW400.

Bortsett da fra hvit/sort MacBook.

> Unødvendigt, man skal blot have et 6pin -> 9pin kabel.

Yes.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 07:34

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Bortsett da fra hvit/sort MacBook.

og den "gamle" mac mini ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 07:06

> Læg så lige mærke til at den nye 13" MacBook [Pro!] nok er forsynet med
> fw, men det er ikke fw400 med fw800. Dobbelt hastighed, men andet stik.
>
> Man kan dog vistnok få fw400 hubs med fw800 forbindelse til computer.

du kan få firewire 400-800 _kabler_ ... meget nemmere ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-09 07:44

> du kan få firewire 400-800 _kabler_ ... meget nemmere ...

OK; endnu har jeg nu kun fw800 på min PowerMac G4/867 fra 2001.

Resten kører dog alle med fw400. MacBook, MacMini, Medion der kører
Linux, og IBM Thinkpad R50 der kører XP Pro. G4eren har naturligvis også
fw400 [3 stk] ved siden af de to fw800-udgange.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-09 12:12

Per Rønne wrote:

> [...]
> Linux, og IBM Thinkpad R50 der kører XP Pro. G4eren har naturligvis også
> fw400 [3 stk] ved siden af de to fw800-udgange.

Øh? - Hvis det er den gamle 867mhz Quicksilver, har den kun FW400 som
onboard og kun 2 FW + 2 USB porte. Den første Mac G4 med onborad FW800
er MDD 1,25ghz/2003-04.

mvh. Erik richard

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-09 13:05

> Øh? - Hvis det er den gamle 867mhz Quicksilver, har den kun FW400 som
> onboard og kun 2 FW + 2 USB porte. Den første Mac G4 med onborad FW800
> er MDD 1,25ghz/2003-04.

Min er nu forsynet med en ekstra fw400 port, to fw800 porte og hele fem
usb 2.0 porte, hvoraf den ene er intern og forsynet med bluetoogh. Samt
en 1,6 GHz dobbeltprocessor.

Du tror da ikke at jeg ikke har opgraderet den? Den er også forsynet med
1,5 GiB RAM.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-09 13:26

Per Rønne wrote:

> [...]
> en 1,6 GHz dobbeltprocessor.
>
> Du tror da ikke at jeg ikke har opgraderet den? Den er også forsynet med

Jeg er klar over, den er opgraderet, men dine FW800 og ekstra USB er da
i form af PCI kort og ikke onboard...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-09 15:26

> Jeg er klar over, den er opgraderet, men dine FW800 og ekstra USB er da
> i form af PCI kort og ikke onboard...

Naturligvis. Det der er på kortet er i øvrigt kun usb 1.1.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 20:46

> [...]

> Linux, og IBM Thinkpad R50 der kører XP Pro. G4eren har naturligvis også
> fw400 [3 stk] ved siden af de to fw800-udgange.

Duplex printer!
--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-06-09 13:58

On 2009-06-09 22:36:49 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Ja, http://www.apple.com/dk/macbookpro/specs-13inch.html

Du henviser til en Macbook Pro - den har svjv altid haft FW.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 14:00

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Du henviser til en Macbook Pro - den har svjv altid haft FW.

ikke helt .. den lille 13" er omdøbt fra MacBook til MacBook _pro_ ...

/thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-06-09 17:15

On 2009-06-10 14:59:41 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> ikke helt .. den lille 13" er omdøbt fra MacBook til MacBook _pro_ ...

Så den alm. Macbook Alu er blevet en Macbook pro? Er der kun kommet
FW på, eller er der andre ændringer?

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-09 18:13

Thomas Schreiber wrote:

> Så den alm. Macbook Alu er blevet en Macbook pro? Er der kun kommet
> FW på, eller er der andre ændringer?

Iflg. Harddisken her i eftermiddag (DR P1 13:00-14:00) er kabinettet nu
også blevet lidt tyndere, og den er 'forseglet', så man ikke selv kan
skifte batteri. Og at selve batteriet skulle kunne holde til +1000 full
cycles. Og de skulle være lidt hurtigere og med lidt mere RAM som
standard - stadig iflg. Harddisken...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 04:06

> [...]
> skifte batteri. Og at selve batteriet skulle kunne holde til +1000 full
> cycles. Og de skulle være lidt hurtigere og med lidt mere RAM som

Hvilket vel også betyder at man ej længere selv kan [eller må] skifte
harddisken ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 06:28

> Hvilket vel også betyder at man ej længere selv kan [eller må] skifte
> harddisken ...

på 17" står der i manualen hvordan du skifter harddisken .. så jo, det
tror jeg godt du må ... det samme med ram

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-06-09 16:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvilket vel også betyder at man ej længere selv kan [eller må] skifte
> harddisken ...

Det tænkte jeg også, men det kan åbenbart fint lade sig gøre:

http://manuals.info.apple.com/en_US/MacBook_Pro_13inch_Mid2009.pdf

(Se side 37)

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 20:49

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Så den alm. Macbook Alu er blevet en Macbook pro? Er der kun kommet
> FW på, eller er der andre ændringer?

Ikke brugerudskifteligt batteri.
SD kort læser.
5% højerere clockfrekvens.
Officiel understøttelse af 8GB ram.

Ingen grundliggenden æmdringer, den bedre skærm shippede de allerede i
Maj måned (sådan en er der heldigvis på min)

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 10-06-09 17:07

> [...]
> australien, der fortæller, at Firewire er på vej tilbage på de
> almindelige MacBooks - altså også på 13" alu-modellerne og ikke kun den

Jamen det er da perfekt hvis apple har opdaget at deres designvalg har
været pinagtigt.

Men det virker da noget åndet at firewire har været væk i en kort
periode for at blive reintroduceret.

Men det var nok for at tvinge en masse til at aftage den halvdefekte
macbook i hvid skrøbelig plast. Det ligner en tanke og en lidt pinlig en
af slagsen.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 18:18

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jamen det er da perfekt hvis apple har opdaget at deres designvalg har
> været pinagtigt.
>
> Men det virker da noget åndet at firewire har været væk i en kort
> periode for at blive reintroduceret.

nøh ... faktisk ikke, Apple har aldrig haft et kortsog imod firewire ..
blot en afvejning af hvad der var plads til på siden af en alu. MacBook

> Men det var nok for at tvinge en masse til at aftage den halvdefekte
> macbook i hvid skrøbelig plast. Det ligner en tanke og en lidt pinlig en
> af slagsen.

du væver som sædvanlig ....

/thomas

Fra : jagge

Dato : 10-06-09 19:23

> nøh ... faktisk ikke, Apple har aldrig haft et kortsog imod firewire ..
> blot en afvejning af hvad der var plads til på siden af en alu. MacBook

Den lader vi lige stå et øjeblik. Nok den mest eksotiske forklaring på
udelukkelse af firewire som jeg har hørt indtil nu.

Men den kan så godt være på en macbook pro eller den gamle macbook af
samme størrelse.

> du væver som sædvanlig ....

Tjahh og du tager som sædvanlig alle Apple beslutninger i forsvar uanset
om de giver mening eller ej.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 19:45

> [...]
> udelukkelse af firewire som jeg har hørt indtil nu.
>
> Men den kan så godt være på en macbook pro eller den gamle macbook af

Se mit svar til ERS ... den nye 13" har inbygget batteri, hvilket giver
mere plads i kabintett ... På min 13" stopper portene i venstreside lige
præcis der hvor klapper til batteri "klappen" starter.

> Tjahh og du tager som sædvanlig alle Apple beslutninger i forsvar uanset
> om de giver mening eller ej.

næh ... jeg siger bare at apple ikke gør noget bare for at pisse folk af

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-09 19:34

Thomas von Hassel wrote:

> nøh ... faktisk ikke, Apple har aldrig haft et kortsog imod firewire ..
> blot en afvejning af hvad der var plads til på siden af en alu. MacBook

Sludder og vrøvl! - Der er rigelig plads til FW på en 13", ligesom der
er på både 15" og 17", og som der rent faktisk også er på Air!. Du skal
altså ikke komme og bilde mig og andre ind, at der ikke er 1x1x0,7cm
bare _ét_ eller andet sted ved siden af de andre stik!

Jeg har fået en helt anden tanke, og det hænger sammen ved også at lægge
mærke til de alm. bærbare PC'eres udbygning. - Flere og flere selv helt
billige bærbare PC'ere får nu også FW. _INGEN_ af dem har endnu fået det
ellers så 'fremragende' [!] USB 3. Og efter, hvad jeg har fået at
vide, er der heller ingen, der indtil videre planlægger at få det! - Og
så tror jeg - som nævnt en gang i foråret, - at Apple venter på Firewire
6400.

> du væver som sædvanlig ....

Tænk, - vi er mange, der har tænkt samme tanke som Jakob... Det lugter
temmelig grimt, at de pludselig relancerer en dødssejler - bare en måned
efter, de har fået ca. 25.000 protestunderskrifter, og det lugter endnu
værre, når man véd, at den er så sårbar i kabinettet, som den er!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 19:45

> [...]
> altså ikke komme og bilde mig og andre ind, at der ikke er 1x1x0,7cm
> bare _ét_ eller andet sted ved siden af de andre stik!

læg mærke til at 13" nu har et inbygget batteri, noget som Apple selv
slår på giver dem mere plads til at placere andre komponenter ... så jeg
tror stadig at den manglende FW port på den "gamle" MacBOok 13" Alu var
pga. pladsproblemer ...

> [...]
> efter, de har fået ca. 25.000 protestunderskrifter, og det lugter endnu
> værre, når man véd, at den er så sårbar i kabinettet, som den er!'

Du snakker om den hvide macbook her ? ... ja, der har været en eller to
serier med fejl .... men bare fordi en højrøstet minoritet kæfter op så
betyder det ikke at der er generelt problem ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-09 20:23

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> slår på giver dem mere plads til at placere andre komponenter ... så jeg
> tror stadig at den manglende FW port på den "gamle" MacBOok 13" Alu var

Nå? - Efter hvad jeg har hørt og fået at vide, så skyldes det
ikke-brugerudskiftelige batteri udelukkende, at kabinettet bliver mere
stabilt, nu hvor den er blevet endnu fladere. - Så det har ikke en
hujende dyt med plads at gøre! - De nye både 15" og 17" bliver i øvrigt
også med hellukkede kabinetter ligesom den nye 13".

> Du snakker om den hvide macbook her ? ... ja, der har været en eller to
> serier med fejl .... men bare fordi en højrøstet minoritet kæfter op så
> betyder det ikke at der er generelt problem ...

Højrøstet? - Lige nu er det dælme da dig, der er temmelig højrøstet og
bare efteraber alt, hvad der hedder Apple uden at skele til, hvad der er
kvalitet og hvad ikke.

Apple har de sidste ca. 3 år lavet _TO_ gevaldige og regulære flops -
den hvide MacBook og MacBook Air! - Kig dig dog rundt på nettet og se,
hvor mange af de to modeller der er til salg til spotpriser. - 1. gen.
Air til under 4000kr., 2. gen. til under 5500. MacBook white 1. gen. til
ca. 1800kr., 2. gen. til 25-3000kr., den nye 3. gen. allerede nu til
under 4000kr., - og læg mærke til, hvormange af dem, der har kabinetfejl
-afskalninger, flige, der er srunget af, revner, maling, der
forsvinder osv. osv.....

mvh. Erik Richrd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 20:32

> [...]
> hujende dyt med plads at gøre! - De nye både 15" og 17" bliver i øvrigt
> også med hellukkede kabinetter ligesom den nye 13".

eh .. det er det samme kabinet ... alu unibody, som de 13 15 og 17"
modeller der var gældene før mandag ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 20:37

> Højrøstet? - Lige nu er det dælme da dig, der er temmelig højrøstet og
> bare efteraber alt, hvad der hedder Apple uden at skele til, hvad der er
> kvalitet og hvad ikke.

ok ... hvad er det lige jeg siger: jeg siger at den hvide macbook ikke
er det skrammel om i siger den er, og jeg siger at der var en
fysik/rationel grund til at firewire blev droppet på den "gamle" alu
macbook 13" ... ja, jeg kan godt se at det er det samme som at sige at
alt som apple gør er det bedste i verden.

Jeg skal være den første til at påpege Apple's fejl, når der er hold i
dem. F.eks. er det for dårligt at Apple endnu ikke har fixet en ret grum
fejl i deres Java ....

> [...]
> under 4000kr., - og læg mærke til, hvormange af dem, der har kabinetfejl
> -afskalninger, flige, der er srunget af, revner, maling, der

links ? .. henvisninger ? .. fakta ? du bliver ved med at slynge
påstande ud uden at kunne underbygge dem .... jeg trode du som
universitetsuddannet havde lært at underbygge og dokumentere dine
teorier ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-06-09 09:58

> ok ... hvad er det lige jeg siger: jeg siger at den hvide macbook ikke
> er det skrammel om i siger den er,

Så et kabinet der revner er helt fint i et luksusprodukt ??

Thomas det ville klæ dig ikke blot at fornægte fakta. Det er klart at
det kan diskuteres om man som forbruger synes det er helt ok at et
kabinet revner eller ej. Her virker det som om du synes det er til at
leve med og fred være med det.

Jeg synes på ingen måde det er ok i et så forholdsvis dyrt produkt som
dem apple leverer. Det er et uomtvisteligt fakta at rigtigt mange af de
hvide macbook flækker i kabinetet, vil du bestride det ? Hvis ja så
slutter diskussionen her for så giver den ikke mening. Det giver kun
mening at diskutere ud fra fakta.

I forhold til udelukkelse/inkludering af firewire ser det jo unægteligt
ud til at Apple efter en kovending nu er på "brokkerøvenes" side, så du
er jo uenig med Apple, det er jo også helt fint. Det er fakta at de nu
inkluderer den igen, og selvfølgelig kan de også få plads til firewire
på andre bærbare hvis de ville. Når man er istand til at bygge en
iphone, ipod nano og en macbook air skulle den nød være til at knække.

Du har ret i at det er væveri hvad bevæggrunden er hos Apple, men for
mig ligner det mere end en tanke.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 10:25

> Så et kabinet der revner er helt fint i et luksusprodukt ??

nøh ? .. det har jeg ikke sagt. Jeg har heller ikke sagt at der ikke har
været problemer med et par af de tidlige serier. jeg vil bare ikke køre
dem over én kam...

> [...]
> hvide macbook flækker i kabinetet, vil du bestride det ? Hvis ja så
> slutter diskussionen her for så giver den ikke mening. Det giver kun

fakta er at der er serier af macbook's der revner. Fakta er også at
Apple dækker rep af disse UB, selvom de er ude over garanti.

> [...]
> på andre bærbare hvis de ville. Når man er istand til at bygge en
> iphone, ipod nano og en macbook air skulle den nød være til at knække.

Jeg siger ikke det er umuligt .. mere at Apple som ethvert andet firma
afvejer hvad det koster at implemetere en bestemt feature, om deres
brugere i tilstrækkelig grad vil bruge den.

Bottom line er at Apple vil tjene så mange penge på deres produkter som
muligt. Det er ikke en undskyldning for deres valg... bare et faktum.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 14:04

Thomas von Hassel wrote:

> nøh ? .. det har jeg ikke sagt. Jeg har heller ikke sagt at der ikke har
> været problemer med et par af de tidlige serier. jeg vil bare ikke køre
> dem over én kam...

Hvad angår den hvide 13" MacBook, så er det samtlige serier, der har
fejeln. - Jeg har så sent som i sidste uge hørt om en 14-årig skolepige,
der kom til at sætte den på kanten, da hun tog den ud af skoletaksen. -
Hun holdt stadig ved den. - Der lød et kort skarpt smæld og hele
skærmkappen var revnet - en 1 måned gammel konfirmationsgave...

> fakta er at der er serier af macbook's der revner. Fakta er også at
> Apple dækker rep af disse UB, selvom de er ude over garanti.

Fakta er, at *ALLE* hvide 13" MacBooks lider under den skavank. Og fakta
er, at der er flere, der har haft samme maskine til rep. med samme fejl
både 3 og 4 gange! - Og så er det flintrende ligegyldigt, om Apple har
lavet udvidet garanti elelr ej!

> Jeg siger ikke det er umuligt .. mere at Apple som ethvert andet firma
> afvejer hvad det koster at implemetere en bestemt feature, om deres
> brugere i tilstrækkelig grad vil bruge den.

alså som fx. at tvinge folk, der tidl. har brugt FW udstyr til at gå ud
og ofre adskillige tusind kroner udover selve maskinen?

> Bottom line er at Apple vil tjene så mange penge på deres produkter som
> muligt. Det er ikke en undskyldning for deres valg... bare et faktum.

- Apple har altid været et *innovativt* firma. Og det er først og
fremmest det, de har tjent deres penge på, men med både MacBook White og
Air har de dælme vist en *renovativt* tendens istedeet for..-(!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 14:18

> Hvad angår den hvide 13" MacBook, så er det samtlige serier, der har
> fejeln.

Jeg har en hvid 13" MacBook, og der har aldrig været problemer af den
art du her nævner. Jeg bruger den i øvrigt dagligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 11-06-09 14:28

> Jeg har en hvid 13" MacBook, og der har aldrig været problemer af den
> art du her nævner. Jeg bruger den i øvrigt dagligt.

hvad er din pointe ?

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 14:37

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> hvad er din pointe ?

At det Erik skriver om den hvide MacBook næppe er helt dækkende for
hvordan den er - der har da nok været nogle »mandagsmaskiner«, men det
er altså ikke alle der er noget galt med.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 11-06-09 18:26

> At det Erik skriver om den hvide MacBook næppe er helt dækkende for
> hvordan den er - der har da nok været nogle »mandagsmaskiner«, men det
> er altså ikke alle der er noget galt med.

Jeg har personligt ikke mødt nogen med den som ikke har oplevet det
flækkede kabinet.

Det er da fint at ikke alle rammes men man skal nok være varsom med at
se så snæversynet på tingene at der ikke kan være et generelt problem
hvis man ikke selv har oplevet det.

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 18:37

> [...]
>
> Det er da fint at ikke alle rammes men man skal nok være varsom med at
> se så snæversynet på tingene at der ikke kan være et generelt problem

Jeg ikke alene ejer en sådan, i forbindelse med MacBruger møder jeg
regelmæssigt andre med samme maskine.

Hvis det var et meget udbredt problem var jeg nok stødt så tit ind i
det, at jeg ville kunne have husket det ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-09 18:41

jagge skrev:

> Jeg har personligt ikke mødt nogen med den som ikke har oplevet det
> flækkede kabinet.

Ok, så må du tage mig som modeksempel. Den er købt 2008-09, og har
ingen kabinetsproblemer.

> Det er da fint at ikke alle rammes men man skal nok være varsom med at
> se så snæversynet på tingene at der ikke kan være et generelt problem
> hvis man ikke selv har oplevet det.

Gælder det modsatte? At der kan være generelle fordele selvom du ikke
selv har oplevet det?

Fra : jagge

Dato : 11-06-09 20:40

> Gælder det modsatte? At der kan være generelle fordele selvom du ikke
> selv har oplevet det?

Jeg ser ingen genrelle fordele ved et forkert konstrueret kabinet.

Her er bare et link

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3409154

prøv du at søge på macbook crack

Jeg bliver ved med at undres over at folk vil forsvare hvad som helst
bare fordi der er et æble på.

BEMÆRK jeg er helt med på at OSx er det klart fedeste system ellers var
jeg nok ikke på platformen.

Men det gør mig ikke blind.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 18:50

> [...]
>
> Det er da fint at ikke alle rammes men man skal nok være varsom med at
> se så snæversynet på tingene at der ikke kan være et generelt problem

Jeg tror jeg med temmlig stor sikkerhed kan sige at jeg har set og haft
flere hvide macbook i hænderne end de fleste .. og selvom der er flere
der har problemet så er det ikke i en sådan grad at jeg vil advare folk
mod at købe dem.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-06-09 20:41

> så er det ikke i en sådan grad at jeg vil advare folk
> mod at købe dem.

Nej det overrasker jo ikke.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-09 21:21

jagge wrote:
> Jeg har personligt ikke mødt nogen med den som ikke har oplevet det
> flækkede kabinet.

He he. Jeg har personligt kun mødt én der /har/ oplevet at kabinettet
flækkede.

> Det er da fint at ikke alle rammes men man skal nok være varsom med at
> se så snæversynet på tingene at der ikke kan være et generelt problem
> hvis man ikke selv har oplevet det.

'Generelt' er en sjov størrelse, hva' ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 14:51

Per Rønne wrote:

> Jeg har en hvid 13" MacBook, og der har aldrig været problemer af den
> art du her nævner. Jeg bruger den i øvrigt dagligt.

Jeg skrev ikke, det er samtlige serienumre, der har fejlen, men samtlige
serier. - Jeg har også haft en af de tidl. PowerBook 190, der havde
nogenlunde samme problem som MBW. Den blev rep. én gang i kabinettet, og
så holdt den resten af tiden. - Jeg har kendt andre PB 190 ejere, der
aldrig har haft problemer. Men risikoen for, der sker noget, er latent
til stede...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 15:18

> Jeg skrev ikke, det er samtlige serienumre, der har fejlen, men samtlige
> serier.

Det var også sådan jeg opfattede det - og det var på det jeg reagerede
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 17:23

> [...]
> så holdt den resten af tiden. - Jeg har kendt andre PB 190 ejere, der
> aldrig har haft problemer. Men risikoen for, der sker noget, er latent

Man kan også blive kørt ihjel i et fodgængerfelt

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-09 18:37

Morten Lind skrev:

> Man kan også blive kørt ihjel i et fodgængerfelt

Eller få en PowerBook i hovedet!

Du har set "Fisken de kaldte Wanda", ikke? Der røg også en vuf i et
fodgængerfelt.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 18:51

> Eller få en PowerBook i hovedet!

Uha...!

> Du har set "Fisken de kaldte Wanda", ikke? Der røg også en vuf i et
> fodgængerfelt.

Jo da - jeg ejede biografen, den blev lanceret i Vi havde alle
licenserne på næsten alt, der smagte af Monty Python - Rocky Horror
Picture Show blev kult, hæ - /det/ var tider - /det/ var fest )

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 19:10

> [...]
> licenserne på næsten alt, der smagte af Monty Python - Rocky Horror
> Picture Show blev kult, hæ - /det/ var tider - /det/ var fest )

(Ikke, at Rocky Horror Picture Show havde noget med Monty Python at
gøre - jeg lod mig blot rive med i de evindelige minders fortabelse)
))

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-09 18:59

Morten Lind skrev:

> [...]
> licenserne på næsten alt, der smagte af Monty Python - Rocky Horror
> Picture Show blev kult, hæ - /det/ var tider - /det/ var fest )

Men spørgsmålet var om du havde SET den, ikke om du havde tyllet kaffe
med de unge damer mens den blev vist i salen

K-k-k-k-en.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-06-09 02:23

> Men spørgsmålet var om du havde SET den, ikke om du havde tyllet kaffe
> med de unge damer mens den blev vist i salen
>
> K-k-k-k-en.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 19:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Eller få en PowerBook i hovedet!

Altså når en bruger bliver så sur på den, at han bruger den som frisbee
ud af et vindue fra 10. sal..-)

....Det minder mig om filmen "Duk dig fjols!", dér er det bare ikke en
computer, men dynamit, der smides med.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 19:20

> Altså når en bruger bliver så sur på den, at han bruger den som frisbee
> ud af et vindue fra 10. sal..-)

vi har haft PowerBook G4 kast til en julefrokost engang ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 21:39

Thomas von Hassel wrote:

> vi har haft PowerBook G4 kast til en julefrokost engang ....

De er sl're de...hm. ...........

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-09 03:16

> vi har haft PowerBook G4 kast til en julefrokost engang ....

Jeg er vidende om at de matematikstuderendes forening »Parentesen«
engang havde et flygel-kast, tilbage i 70erne.

Ved afslutningen af festen fandt begyndte de at diskutere, hvordan det
lød når et flygel ramte jorden fra en af højhusene på universitetet ved
Fælledparken, København. Det krævede naturligvis et eksperiment - og jeg
har fået at vide at det lød himmelsk.

I ædru tilstand indså de at nu manglede foreningen et flygel. De ansøgte
så som den seriøse forening de var om en fond om et flygel, og de fik et
Steinway-flygel ...

Jeg har selv for årevis tilbage fået det fortalt af en af festdeltagerne
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 16:31

> [...]
> er, at der er flere, der har haft samme maskine til rep. med samme fejl
> både 3 og 4 gange! - Og så er det flintrende ligegyldigt, om Apple har

det kan vi vist diskuterer længe ... og den eneste måde at vide med
sikkerhed er hvis du får adgang til AASP'ernes reperations statisktik.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-06-09 18:27

> det kan vi vist diskuterer længe ... og den eneste måde at vide med
> sikkerhed er hvis du får adgang til AASP'ernes reperations statisktik.

Jeg synes da bare du skal gå ned i Humac og høre, de har da ingen grund
til at skjule dette.

Alternativt prøv at søge på nettet.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 18:50

> Jeg synes da bare du skal gå ned i Humac og høre, de har da ingen grund
> til at skjule dette.
>
> Alternativt prøv at søge på nettet.

nettet er fyldt med folk som råber op når de har problemer ... derimod
er folk ikke så hurtige til at råbe op når de _ikke_ har problemer.
Derfor kan nettet hurtigt blive et "echo chamber" som ikke altid er en
korrekt afspejling af faktiske forhold.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 16:33

> alså som fx. at tvinge folk, der tidl. har brugt FW udstyr til at gå ud
> og ofre adskillige tusind kroner udover selve maskinen?

Der var stadig ingen der tvang nogen til at købe et produkt der ikke var
i deres målgruppe ..

> - Apple har altid været et *innovativt* firma. Og det er først og
> fremmest det, de har tjent deres penge på, men med både MacBook White og
> Air har de dælme vist en *renovativt* tendens istedeet for..-(!

Hvad er der galt med en Air .. ? .. en Air er et _nicheprodukt_ ... bare
fordi den ikke passer til _dine_ behov gør den ikke til et "flop"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 17:09

Thomas von Hassel wrote:

> Der var stadig ingen der tvang nogen til at købe et produkt der ikke var
> i deres målgruppe ..

Måske, men så skal du, Apple og andre 'sælgere' heller ikke promovere
produktet som værende brugbar for alle....

> Hvad er der galt med en Air .. ? .. en Air er et _nicheprodukt_ ... bare
> fordi den ikke passer til _dine_ behov gør den ikke til et "flop"

Der er det galt med den, - som både andre og jeg har skrevet til
hudløshed, - at den ikke har hverken ethernet eller Firewire. Hverken
Apple eller Steve Jobs i præsentationen af Air har givet udtryk for, at
Air er et nicheprodukt - tværtimod så skulle det være 'fremtidens bærbare'!

Men, som jeg skrev, da den kom frem, så ville en Air være noget nær den
ideele bærbare - også for mig, - hvis den havde både ethernet og FW. Den
er let og nem at have med, og som i mit filfælde betyder vægt en del
pga. min efterhånden skrantende fysik. - At jeg så alligevel har valgt
at købe en G4 istedet for samt en rimelig dyr rygsæk hertil, er så en
helt anden sag...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 17:31

> Måske, men så skal du, Apple og andre 'sælgere' heller ikke promovere
> produktet som værende brugbar for alle....

det tror jeg faktisk heller ikke "vi" har gjort ...

> [...]
> Air er et nicheprodukt - tværtimod så skulle det være 'fremtidens bærbare'!

tja, den blev beskrevet som tynd og let, men med en relativ stor skærm
og full size keyboard .. ingen steder blev den annonceret som "all
things for all people"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-09 18:39

Thomas von Hassel skrev:

> tja, den blev beskrevet som tynd og let, men med en relativ stor skærm
> og full size keyboard .. ingen steder blev den annonceret som "all
> things for all people"

Personligt vil jeg mene at den er perfekt til dem der har brug for
netadgang og ikke har brug for lokal regnekraft.

Med lidt overtalelse kunne jeg nok også TVINGES ind i målgruppen :D

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 17:34

> [...]
> Air er et nicheprodukt - tværtimod så skulle det være 'fremtidens bærbare'!

Erik, det er en /Air/.....du ved, sådan en /trådløs/ tingest, der ikke
bruger kabler, du ved, /luft/ - & sår´n, hemmelige signaler, der er
farlige, sådan en CIA-ting, du ved

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 17:44

Morten Lind wrote:

> Erik, det er en /Air/.....du ved, sådan en /trådløs/ tingest, der ikke
> bruger kabler, du ved, /luft/ - & sår´n, hemmelige signaler, der er
> farlige, sådan en CIA-ting, du ved

Aha, dvs., at en 'Air' ikke er...-))

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 18:31

> Aha, dvs., at en 'Air' ikke er...-))

> mvh. Erik Richard

Ja, ja - sådan cirka, he, he...))

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 21:42

> Så et kabinet der revner er helt fint i et luksusprodukt ??

VI har vel omkring 20-25 af de hvide, ingen revner. LÆg dertil de 10 styker
som brugerne kommer rendende med fr aprivaten : ingen revner.

Den hvide macbook har iøvrigt aldrig været et luksus produkt.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-09 21:07

Erik Richard Sørensen skrev:

> hvor mange af de to modeller der er til salg til spotpriser. - 1. gen.
> Air til under 4000kr., 2. gen. til under 5500. MacBook white 1. gen. til
> ca. 1800kr., 2. gen. til 25-3000kr., den nye 3. gen. allerede nu til

URL tak, jeg kunne da godt være fristet af en billig Air.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-09 21:23

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> URL tak, jeg kunne da godt være fristet af en billig Air.

Tag dog for pokker selv at kigge på div. auktionssider - QXL, eBay og
andre salgssites....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-06-09 21:43

Erik Richard Sørensen skrev:

> Tag dog for pokker selv at kigge på div. auktionssider - QXL, eBay og
> andre salgssites....

Tænk, det har jeg gjort og JEG KAN IKKE FINDE DEM!

Jeg tror ganske enkelt du husker forkert.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 22:06

> Tag dog for pokker selv at kigge på div. auktionssider - QXL, eBay og
> andre salgssites....

Nu orker jeg som regel ikke at gøre dit arbejde for dig, men jeg kan
ikke finde nogen MacBook Air til 4000,- ......

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-06-09 10:18

> Tag dog for pokker selv at kigge på div. auktionssider - QXL, eBay og
> andre salgssites....

Jeg kan ikke finde nogen. Hvis du ser en Air til under 4000 kr. igen så
sig endelig til, sådan én vil jeg da gerne have..
(jeg har ikke set dem under 8000 kr.)

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 17:25

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jeg kan ikke finde nogen. Hvis du ser en Air til under 4000 kr. igen så
> sig endelig til, sådan én vil jeg da gerne have..
> (jeg har ikke set dem under 8000 kr.)

Års maiii

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-09 18:38

Morten Lind skrev:

> Års maiii

Du kan få min plads i køen mod passende bestikkelse

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 18:54

> Du kan få min plads i køen mod passende bestikkelse

/DIN/ plads? Jeg lagde billet ind laaaaaaaaaaaangt tidligere,(tror jeg
nok).

& bestikkelsen skulle vel være en Tådsj, eller hva´?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-06-09 22:37

Morten Lind skrev:

> /DIN/ plads? Jeg lagde billet ind laaaaaaaaaaaangt tidligere,(tror jeg
> nok).

Nixbix. Mig først!

> & bestikkelsen skulle vel være en Tådsj, eller hva´?

Jeg er HELT sikker på vi nok skal finde ud af en fornuftig løsning

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-09 03:32

> Nixbix. Mig først!

> Jeg er HELT sikker på vi nok skal finde ud af en fornuftig løsning

Ja, ja....den kommer jo heller ikke til den pris, så døeeet.....

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 03:46

> URL tak, jeg kunne da godt være fristet af en billig Air.

Ås maj

M.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-06-09 21:13

On 2009-06-10 21:22:51 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> under 4000kr., - og læg mærke til, hvormange af dem, der har kabinetf
> ejl -afskalninger, flige, der er srunget af, revner, maling, der

Hvor finder du en Macbook Air til 4K? Det vil jeg gerne give for sådan
en tynd og handy sag.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-06-09 21:26

Thomas Schreiber wrote:

> Hvor finder du en Macbook Air til 4K? Det vil jeg gerne give for sådan
> en tynd og handy sag.

QXL og eBay, men lad være. De er ikke pengene værd, selvom de er handy,
fikse og alt det der.... - En ét år gl. MacBook FW model er mere værd
til de ca. 4500-6000, de sælges for - afhængig af bestykning.

mvh. Erik Richrd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-06-09 22:06

> QXL og eBay, men lad være. De er ikke pengene værd, selvom de er handy,
> fikse og alt det der.... - En ét år gl. MacBook FW model er mere værd
> til de ca. 4500-6000, de sælges for - afhængig af bestykning.

Hvorfor ? ...det kommer da meget an på hvad du har brug for ? ....
MacBook Air er et _niche_ produkt. Nej, jeg kunne nok ikke klare mig med
en air... men jeg kender da folk som er meget glade for deres. De er
folk der er på farten hele tiden og godt kan se det smarte i at have en
meget meget let maskine med i tasken. (og de har ikke de store krav til
ydeævne ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 21:39

> [...]
> folk der er på farten hele tiden og godt kan se det smarte i at have en
> meget meget let maskine med i tasken. (og de har ikke de store krav til

Jeg kunne godt leve med en Air med enten 2 USB porte eller en USB port +
en ethernet port, men en SATA intel SSD disk ville være et must.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-06-09 15:31

On 2009-06-10 22:26:07 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> QXL og eBay, men lad være. De er ikke pengene værd, selvom de er hand
> y, fikse og alt det der.... - En ét år gl. MacBook FW model er mere væ
> rd til de ca. 4500-6000, de sælges for - afhængig af bestykning.

Jeg finder ikke noge i nærheden af 4K på QXL eller Ebay, kom venligst
med et eksempel

Om den er pengene værd eller ej er vel køberens vurdering. Til
skrivemaskine og web laptop, kan jeg ikke se mange konkurrenter.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 16:10

Thomas Schreiber wrote:

> Jeg finder ikke noge i nærheden af 4K på QXL eller Ebay, kom venligst
> med et eksempel

Forrige uge blev der solgt en 1.-gen. Air til 3992kr. på QXL. Den, der
er der lige nu, er en 3.-gen. - altså den nyeste - står lige nu til ca.
7000kr., men det får han den ikke solgt til....

En god ven - og navnebror - fra USA skrev for nylig til mig og spurgte,
om han skulle købe en 1.-gen. Air til 799USd, men jeg frarådede ham det,
dels fordi han skulle bruge den til musik, - han er musiker, - dels har
han ingen former for trådløs netværk og vil heller ikke have det, og
dels har han - som jeg - kun eksternt FW udstyr....

> Om den er pengene værd eller ej er vel køberens vurdering. Til
> skrivemaskine og web laptop, kan jeg ikke se mange konkurrenter.

Tja, til det brug ville jeg ikke være bleg for at købe den nye Medion
EEE Mini til 2995kr. - eller en MSI til 3395kr. inkl. 10.5.7.. Og skal
det være Apple, - så en 1.-gen. MacBook alu 2,16ghz. Den er godt nok en
smule større end Air, men har også temmelig mange flere kræfter og er
langt mere fleksibel, - ethernet, BlueTooth, Airport 802.11b/g/n,
Firewire 400+800 m.m.. Med en 80-120gb HD og 1gb RAM er de nu ved at
være nede omk. 4000-4500kr..

Faktisk vil jeg gå så langt, at jeg vil anbefale en 12" eller 15"
PowerBook G4/1,67ghz/2005 eller 2006 fremfor en Air. PB G4'eren har også
båede indb. BlueTooth, Airport osv. som MacBook alu. 12"/2005 med 1gb
RAM og 100gb HD fås til ca. 2500-2800kr., 15"/2005 med 1gb RAM/100gb Hd
til ca. 3500kr.. 2006 modellen ca. 700-1000kr. højere for respektiv model.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-06-09 16:22

> Forrige uge blev der solgt en 1.-gen. Air til 3992kr. på QXL. Den, der
> er der lige nu, er en 3.-gen. - altså den nyeste - står lige nu til ca.
> 7000kr., men det får han den ikke solgt til....

Det har du ret i. Han får solgt den til en højere pris Buddet er
oppe på 7250 kr. nu og der er stadig næsten 2 uger til auktionen
slutter.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 16:38

Franz Berliner wrote:

> Det har du ret i. Han får solgt den til en højere pris Buddet er
> oppe på 7250 kr. nu og der er stadig næsten 2 uger til auktionen
> slutter.

Tja, hvis jeg ellers har læst korrekt, så er det den samme, der har
været på MediaMac for et par måneder siden til 9000kr., og da blev den
ikke solgt... - Og en karakterbog på kun 60% positiv på kun ÉN handel er
just ikke godt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 16:58

> [...]
> været på MediaMac for et par måneder siden til 9000kr., og da blev den
> ikke solgt... - Og en karakterbog på kun 60% positiv på kun ÉN handel er

Hvis det er dit bevismateriale for at Air'en er et flop er jeg ikke
imponeret ...

/thomas

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 11-06-09 17:22

Thomas von Hassel skrev:

> Hvis det er dit bevismateriale for at Air'en er et flop er jeg ikke
> imponeret ...

Touche !

// Kim

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 21:37

> [...]

> til ca. 3500kr.. 2006 modellen ca. 700-1000kr. højere for respektiv model.

sjovt nok taler du her om priser der helt ude i hampen. +2K for en PB G4
er alt for meget, men den sidste idiot er selvfølgelig ikke født.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 11-06-09 17:20

> [...]

> fikse og alt det der.... - En ét år gl. MacBook FW model er mere værd
> til de ca. 4500-6000, de sælges for - afhængig af bestykning.

Så dvs. jeg skal ikke købe en air, men istedet en maskine med FW, også
selvom jeg ikke skal bruge FW ?

Forstår ikke hvordan FW kan være et salgsarguement overfor gruppen af
macbrugere der ikke bruger FW.

Kim, som er glad for sin Air, uden ethernet og FW

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 17:39

Kim Jørgensen wrote:

> [...]
> macbrugere der ikke bruger FW.
>
> Kim, som er glad for sin Air, uden ethernet og FW

For det første er FW både hurtigere og mere stabil end USB, og for det
andet er en maskine med både USB og FW langt mere fleksibel - også i
områder, hvor det ikke er muligt at bruge trådløs netopkobling. Og for
det tredie qua sidste del af det forrige, så er en maskine uden ethernet
'handicappet' i flere lande og selv i visse områder af Danmark. For det
fjerde er trådløs langt mere udsat for hacking og mere ustabil end en
fast ethernet forbindelse.

Og jeg snakker ikke om dens ydeevne, kun om dens funktionalitet og
fleksibilitet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 17:50

> [...]
> 'handicappet' i flere lande og selv i visse områder af Danmark. For det
> fjerde er trådløs langt mere udsat for hacking og mere ustabil end en

bare lige for at få det på plads .. der er en ethernet adapter du kan
smide på en "Air" .. så det argument holder ikke.

En Air er bygget til dem som kan leve og arbejde uden at have brug for
at tilslutte alt muligt skrammel til deres maskine ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 18:14

Thomas von Hassel wrote:

> bare lige for at få det på plads .. der er en ethernet adapter du kan
> smide på en "Air" .. så det argument holder ikke.

Ja, en p....hamrende dyr USB->ethernet adapter, der er ustabil og
laaaangsom som bare det..-(

> En Air er bygget til dem som kan leve og arbejde uden at have brug for
> at tilslutte alt muligt skrammel til deres maskine ...

Dvs., at fx. en ekstern backup disk, DVD drev, kamera osv er 'skrammel'?
- Thomas for pokker, prøv nu lige for en gangs skyld at være bare en
smule realistisk!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 18:50

> Ja, en p....hamrende dyr USB->ethernet adapter, der er ustabil og
> laaaangsom som bare det..-(

eh, ok, ja den er ikke billig .. men det er en Air heller ikke ... igen,
målgruppen vil gerne betale for det.

Jeg skal ikke udtale mig om stabiliten .. jeg har ikke selv brugt en
længe nok.

> Dvs., at fx. en ekstern backup disk, DVD drev, kamera osv er 'skrammel'?
> - Thomas for pokker, prøv nu lige for en gangs skyld at være bare en
> smule realistisk!

Jeg er realistisk .. jeg kender folk som kan leve med en Air, og som
ikke har brug for eksterne dimser i det daglige. For dem er en Air
perfekt .. for mig vil det være noget bøvl. Heldigvis er vi forskellige
mht. behov og krav.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-09 21:31

> Dvs., at fx. en ekstern backup disk, DVD drev, kamera osv er 'skrammel'?
> - Thomas for pokker, prøv nu lige for en gangs skyld at være bare en
> smule realistisk!

Erik, du lever i stenalderen. Der er ikke én ting på din liste, der ikke
kan tilgås trådløst. Ja, ja - jeg ved det - du bor i et minefelt af
mobilsendere og lever under en sølvhat, men det er ikke ensbetydende med
at andre ikke tager trådløs teknologi til sig.

Trådløse ting er måske ikke helt så hurtige og eller stabile som dine
elskede FW800 dimser, men det er fuldstændig ligemeget, hvis man har en
Air. Hvis man ejer en Air dualbooter man ikke fire forskellige versioner
af Appels OS'er. Man tager ikke bootable backups af disken tre gange
dagligt og man redigerer ikke ukomprimeret video eller lyd på en ekstern
disk. Hvis du er uenig i det, har du misforstået målgruppen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 22:15

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> mobilsendere og lever under en sølvhat, men det er ikke ensbetydende med
> at andre ikke tager trådløs teknologi til sig.

Hvis et 100%s gigabit netværk lokalt og 25mbit ud-af-huset er
stenalderen, så foretrækker jeg det!

> [...]
> dagligt og man redigerer ikke ukomprimeret video eller lyd på en ekstern
> disk. Hvis du er uenig i det, har du misforstået målgruppen.

som skrevet før, så blev Air lanceret som 'the future' af selveste
'Vorherre Jobs' i sin tid, - så der er vist ikke ret meget, jeg har
misforstået...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 22:30

> Hvis et 100%s gigabit netværk lokalt og 25mbit ud-af-huset er
> stenalderen, så foretrækker jeg det!

Det ene udelukker ikke det andet ...

> som skrevet før, så blev Air lanceret som 'the future' af selveste
> 'Vorherre Jobs' i sin tid, - så der er vist ikke ret meget, jeg har
> misforstået...

Hvis der har været snakket om "future" så er det nok fordi unibody
metoden som blev udviklet til Air er blevet genbrugt i Alu MacBook og
MacBook Pro unibody.

Air er en koncept model som tilfældigvis er blevet sat i masseproduktion

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 14-06-09 13:20

> Erik, du lever i stenalderen. Der er ikke én ting på din liste, der ikke
> kan tilgås trådløst.

Kan osse tilgås via USB. Jeg troede engang at FW var perfekt og jeg har
2TB med FireWire. FW er super fint, men kun få har brug for det.

Fremtiden OG nutiden er trådløs + USB for det store flertal. Og det er dem
der er penge i. Ikke de promiller, der skriver om det på nettet.

Hvornår lancerer Apple en ny model eller en opgradering, hvor der IKKE
kommer dusinvis af indlæg her i gruppen om, hvor forkert denne nye er? Og
hvor meget de savner den feature, som IKKE (længere) er på den nye model?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-09 13:29

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvornår lancerer Apple en ny model eller en opgradering, hvor der IKKE
> kommer dusinvis af indlæg her i gruppen om, hvor forkert denne nye er? Og
> hvor meget de savner den feature, som IKKE (længere) er på den nye model?

... og helt upåagtet at den "forkerte" model sælger som varme småkager

/thomas

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 14-06-09 21:18

Thomas von Hassel skrev:

> .. og helt upåagtet at den "forkerte" model sælger som varme småkager

Jeg venter fortsat på links til macbook air's til ca 4000 spir.

Så køber jeg nok en mere ud over de 3 der er i samlingen

// Kim

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-09 21:29

> .. og helt upåagtet at den "forkerte" model sælger som varme småkager

Og vi i pressen og den offentlige mening bliver betegnet som fanboys,
der kritikløst tilbeder alt, Apple laver, selv om alle debatfora, der
handler om Apple, er fyldt med brok over mangler ved produkterne og
deres dårlige kvalitet. Det er en underlig verden!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-09 21:49

Henrik Münster skrev:

> [...]
> handler om Apple, er fyldt med brok over mangler ved produkterne og
> deres dårlige kvalitet. Det er en underlig verden!

En mulig forklaring kan være at det Microsoft laver er værre?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 21:34

> Ja, en p....hamrende dyr USB->ethernet adapter, der er ustabil og
> laaaangsom som bare det..-(

dyr = 139kr ?

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 21:33

> [...]

> En Air er bygget til dem som kan leve og arbejde uden at have brug for
> at tilslutte alt muligt skrammel til deres maskine ...

Og for dem hvor disk i/o er ligegyldigt. IPod disken er <gaaab> sløv.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 11-06-09 19:03

Erik Richard Sørensen skrev:

> Og jeg snakker ikke om dens ydeevne, kun om dens funktionalitet og
> fleksibilitet.

Og du klamrer dig til de svageste græsstrå i din argumentation

// Kim

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 21:32

> [...]

> hujende dyt med plads at gøre! - De nye både 15" og 17" bliver i øvrigt
> også med hellukkede kabinetter ligesom den nye 13".

17" unibodys kabinet er uændret, ingen af dem er blevet lavere.

> Højrøstet? - Lige nu er det dælme da dig, der er temmelig højrøstet og
> den hvide MacBook og MacBook Air!

Air'en har der ikke været meget salg i, den hvide macbook er den bedst
t sælgede laptop nogensinde på verdensplan. Din karakteristik af flop er
imho lidt alternativ.

> [...]
> under 4000kr., - og læg mærke til, hvormange af dem, der har kabinetfejl
> -afskalninger, flige, der er srunget af, revner, maling, der

De hvide macbooks får mange tæsk fordi de der sælges rigtig mange af dem
og fordi de er så stinkende billige at brugerne ikke passer så godt på dem,
idet udgiftene til en ny er relativ lav. Mener vi giver lige over 5K for
en ny hvid

Basseret på de laptops vi supporterer fra Apple, HP og Lenovo vil jeg
mene at kvalitet / pris /holbarheds forholdet er helt i top. Vi har
ganske enklet ingen hardwareproblemer med de hvide vi har trods mange af
dem er 2,5 år gamle. Macbook Pro erne har til samenligning masser af
fejl mht de fryser når man skifte network location hvis ethernet er
termineret, dårlige batterier, skruer der falder ud, tastature der lever
sit eget liv. De sort macbooks lider af syge diske og plast der krakelerer
grundet sollys. På Powerbooks står ramsokler og PMU'er af.De hvide iBooks
lider dårlige lejer på blæserne så de futter af osv.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 11-06-09 21:46

> [...]
> grundet sollys. På Powerbooks står ramsokler og PMU'er af.De hvide iBooks
> lider dårlige lejer på blæserne så de futter af osv.

Og så vil nogle ha´ en bærbar? )

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-06-09 21:54

Morten Lind skrev:

> Og så vil nogle ha´ en bærbar? )

En _NY_ bærbar :) En bærbair

Fra : Morten Lind

Dato : 12-06-09 03:34

> En _NY_ bærbar :) En bærbair

)

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 21:18

> Du snakker om den hvide macbook her ? ... ja, der har været en eller to
> serier med fejl .... men bare fordi en højrøstet minoritet kæfter op så
> betyder det ikke at der er generelt problem ...

Jeg har endnu til gode at se hvide macbooks med fejl. VI har en god sjat
af dem. De sorte derimod lader til ikke at kunne lide sollys.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 21:21

> Jeg har endnu til gode at se hvide macbooks med fejl. VI har en god sjat
> af dem. De sorte derimod lader til ikke at kunne lide sollys.

Den største fejl de har er at de ender med at blive misfarvede med tiden
.... de hvide bliver gule og de sorte kommer til at se "fedtede" ud ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-09 21:31

> Jeg har endnu til gode at se hvide macbooks med fejl. VI har en god sjat
> af dem. De sorte derimod lader til ikke at kunne lide sollys.

Falmer de? Seriøst?!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-06-09 00:37

> Falmer de? Seriøst?!

De bliver lysesorte
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-09 04:06

> [...]
> vide, er der heller ingen, der indtil videre planlægger at få det! - Og
> så tror jeg - som nævnt en gang i foråret, - at Apple venter på Firewire

Der mangler dog stadig eSATA ... selvom maskinerne internt bruger netop
SATA.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-06-09 19:40

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Jeg synes da bare du skal gå ned i Humac og høre, de har da ingen grund
> til at skjule dette.
>
> Alternativt prøv at søge på nettet.

Alle begge to jeg kender der har en hvid 13" har ingen problemer med
krakelering. Har jeg vunder noget?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : jagge

Dato : 11-06-09 20:43

> Alle begge to jeg kender der har en hvid 13" har ingen problemer med
> krakelering. Har jeg vunder noget?

Ja ja du har da klart vunder Apples Loyalist Award bestående af et par
flybriller med påtrykt æble :0)

Tillykke

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-09 21:50

jagge skrev:

> Ja ja du har da klart vunder Apples Loyalist Award bestående af et par
> flybriller med påtrykt æble :0)

Er du ikke bare en troll

Fra : jagge

Dato : 11-06-09 22:13

> Er du ikke bare en troll

Ahhh det vil jeg nu ikke mene, men til tider en kritiker jo :0). Det er
der jo åbenbart hårdt brug for her ;0).

Nå lad os stede denne debat til hvile i tror jo alligevel ikke på mig
:0)

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-09 22:19

jagge skrev:

> Ahhh det vil jeg nu ikke mene, men til tider en kritiker jo :0). Det er
> der jo åbenbart hårdt brug for her ;0).

Næh, vi har faktisk ikke specielt brug for negative brokkehoveder

Læs grundigt og du vil se vi HAR kvoten...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 21:58

jagge wrote:

> Ja ja du har da klart vunder Apples Loyalist Award bestående af et par
> flybriller med påtrykt æble :0)
>
> Tillykke

Det må så være med 'Apple Air'....?

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-06-09 00:07

> Det må så være med 'Apple Air'....?

Der fik du et æble i din turban ... av av av

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-09 00:52

Flemming Rubini wrote:

> Der fik du et æble i din turban ... av av av

Godt det ikke var en bombe...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 21:45

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Alle begge to jeg kender der har en hvid 13" har ingen problemer med
> krakelering. Har jeg vunder noget?

Du har laaangt igen. +20, nok 30 inkl dem brugerne kommer rendene med fra
privaten.

--
Morten Reippuert Knudsen