SD-stik i nye MacBook Pro
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-09 14:02

Hvad er fidusen i, at de nye MacBook Pro har fået stil til SD-kort? Det
er vel ikke som sådan en afløser for det hidtidige PCMCIA-stik, eller
hvad det nu hedder. SD-kort er vel kun hukommelseskort, er det ikke?
Jeg kan naturligvis godt se, at det er smart at kunne sætte
kortet fra sit kamera direkte i computere, hvis kameraet altså bruger
SD-kort. Det gør mit Canon bare ikke. Da jeg købte kamera, var der 4-5
forskellige hukommelseskort, men det er måske sådan, at alle bruger
SD-kort nu om stunder?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-06-09 14:09

In article <1j11tl2.1lnnm6829d1qcN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> SD-kort. Det gør mit Canon bare ikke. Da jeg købte kamera, var der 4-5
> forskellige hukommelseskort, men det er måske sådan, at alle bruger

Nikon har i hvert fald SD kort, og det var Canon der blev vist i
præsentationen, så de må jo også have.

Mon der kommer SD kort i iPhone?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-09 14:14

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Mon der kommer SD kort i iPhone?

næppe ...

/thomas

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-06-09 06:49

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Nikon har i hvert fald SD kort, og det var Canon der blev vist i
> præsentationen, så de må jo også have.

Mit Nikon bruger nu CF-kort
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-09 20:51

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Mit Nikon bruger nu CF-kort

Der er SD i mit 3 år gamle D50 DSLR.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-06-09 14:14

> [...]
> SD-kort. Det gør mit Canon bare ikke. Da jeg købte kamera, var der 4-5
> forskellige hukommelseskort, men det er måske sådan, at alle bruger

De fleste consumer kamera bruger idag SD kort ... highend dSLR holder
fast i CF kort indtilvidere ...

Men der er nok flere der vil bruge SD slottet end der er folk som bruger
ExpressCard i de "gamle" ...

Ud af de 1000+ maskiner jeg har været med til at lange over disken har
vi kun solgt expresscard kort med til _2_

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-06-09 14:37

Thomas von Hassel wrote:

> De fleste consumer kamera bruger idag SD kort ... highend dSLR holder
> fast i CF kort indtilvidere ...

Der er plads til flere data på kortet.

> Men der er nok flere der vil bruge SD slottet end der er folk som bruger
> ExpressCard i de "gamle" ...

måske. Man kunne have købt en expresscard reader som kan tage SD
kort. Du kan også få en til CF kort, men så stikker de uden for.

> Ud af de 1000+ maskiner jeg har været med til at lange over disken har
> vi kun solgt expresscard kort med til _2_

Jeg har et expresscard SSD i min. Bruger den extra plads til musik,
da min mac kom med en 100GB disk. Nu om dage er almindelige
harddiske store nok til at man kan undgå det. Men hvis man køber en
SSD, fx. intels på 80GB, så er det rart med lidt extra plads.

JonB

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-09 15:24

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Jeg har et expresscard SSD i min. Bruger den extra plads til musik,
> da min mac kom med en 100GB disk.

Ja, jeg har da forlængst udskiftet min 80 G harddisk med en på 320 i min
MacBook; den gamle harddisk ligger så i et eksternt kabinet der er
sluttet til min dock.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-06-09 15:40

Per Rønne wrote:

> Ja, jeg har da forlængst udskiftet min 80 G harddisk med en på 320 i min
> MacBook; den gamle harddisk ligger så i et eksternt kabinet der er
> sluttet til min dock.

320 GB SSD diske er bare ikke til at betale. Desuden findes den
eneste gode model, altså intels, maximalt i 160GB.

JonB

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-06-09 16:23

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> 320 GB SSD diske er bare ikke til at betale. Desuden findes den
> eneste gode model, altså intels, maximalt i 160GB.

Lyder spændende.

Men billigt er det ikke, 64 Gb for 1.500,- kr.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=444531

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-06-09 19:43

Flemming Rubini wrote:

> Lyder spændende.
>
> Men billigt er det ikke, 64 Gb for 1.500,- kr.
>
> http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=444531

glemt det, alt andet end intels er dårlige, da de har en elendig
random write. Random write er vigtigt fordi du bruger den hele tiden.

hver gang du modtager en email/ichat/usenet/surfer en webside
så skrives der en lokal cache, dvs. en lille fil. og console.app
logger hele tiden. Derfor er random write meget vigtigt.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 09-06-09 20:16

Jon Bendtsen skrev:

> [...]
> så skrives der en lokal cache, dvs. en lille fil. og console.app
> logger hele tiden. Derfor er random write meget vigtigt.

Synes nu ikke at jeg mærker til meget forsinkelse på min
macbook air, såvidt jeg ved så er det ikke en intel ssd der
sidder i den, er det ikke kun nørder der går op i den slags.

Tommy

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-06-09 20:48

Tommy Hjorth wrote:

> Synes nu ikke at jeg mærker til meget forsinkelse på min
> macbook air, såvidt jeg ved så er det ikke en intel ssd der
> sidder i den, er det ikke kun nørder der går op i den slags.

Du kan jo ikke mærke noget du ikke har. Og din SSD er sikkert hurtig
i andre sammenhænge, fx. alle læsninger.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-09 17:24

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> 320 GB SSD diske er bare ikke til at betale. Desuden findes den
> eneste gode model, altså intels, maximalt i 160GB.

Der er naturligvis ikke tale om en SSD, men om en standard 2,5" SATA
harddisk på 320 GB.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-06-09 23:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg har da forlængst udskiftet min 80 G harddisk med en på 320 i min
> MacBook; den gamle harddisk ligger så i et eksternt kabinet der er
> sluttet til min dock.

Ja, men det er jo også let at skifte harddisk i en Macbook. I en ældre
MacBook Pro er det temmelig svært. Det kan være en grund til at finde på
alternativer. Endelig har du slet ikke mulighed for at bruge Expresscard
i din MacBook, så derfor er du tvunget til at finde andre løsninger. Nød
lærer nøgen kvinde at spinde, kan man sige om jer begge
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-06-09 07:34

On 2009-06-09 15:13:30 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> De fleste consumer kamera bruger idag SD kort ... highend dSLR holder
> fast i CF kort indtilvidere ...

Fakta er, at det efter et årti med mange forskellige typer
hukommelseskort, så ser det ud til, at markedet er ved at lande på, at
SD-kortet skal være en fælles standard.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 15-06-09 08:19

> Fakta er, at det efter et årti med mange forskellige typer
> hukommelseskort, så ser det ud til, at markedet er ved at lande på, at
> SD-kortet skal være en fælles standard.

Det kan ikke passe - skulle Apple have valgt et kort som alle er ved at
skifte til? Før vi rigtig opdager, at det er den vej vinden blæser? Nej, det
må være helt tilfældigt held.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-09 08:23

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Det kan ikke passe - skulle Apple have valgt et kort som alle er ved at
> skifte til? Før vi rigtig opdager, at det er den vej vinden blæser? Nej, det
> må være helt tilfældigt held.

Apple laver sjældent noget som ikke er bevist kalkuleret. Dog er det
marked mere grumset end de fleste nok gerne vil have det.

I det mindste er de dog ved at standardiserer USB kablerne (USB -> USB
MiniB) så man kan genbruge sine kabler.

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-06-09 14:34

Henrik Münster wrote:
> [...]
> SD-kort. Det gør mit Canon bare ikke. Da jeg købte kamera, var der 4-5
> forskellige hukommelseskort, men det er måske sådan, at alle bruger

Der findes noget som hedder SDIO. Men det er ikke særlig udbredt.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-06-09 14:45

> [...]
> SD-kort. Det gør mit Canon bare ikke. Da jeg købte kamera, var der 4-5
> forskellige hukommelseskort, men det er måske sådan, at alle bruger

Nu skal man jo også huske at producenterne er nødt til at skabe et
behov, især hvis ikke det er så åbenbart for forbrugerne hvad det er de
skal købe.

Vi glemmer nogen gange i vores drøftelser, at vi som forbrugere ikke er
så fri som vi gerne vil tro.

Dette tiltag fra Apple hører dog til et af de mest uskyldige fra Apple
side længe, eftersom det har været standard i årevis på mange bærbare
computere.

Med alle de typer kort jeg har liggende slippe jeg ikke for brug af
adaptere alligevel. Men det ville da være kærkomment om man kunne have
SD-kort som en standard. Billederne jeg bruger bliver større, og det er
så ikke sjovt længere at overføre dem trådløst. Men alligevel, mon ikke
snarere det går den vej, bedre trådløs overførelse af medier?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-09 14:49

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> så ikke sjovt længere at overføre dem trådløst. Men alligevel, mon ikke
> snarere det går den vej, bedre trådløs overførelse af medier?

Jo, der er hurtigere standarder for Bluetooth på vej .. det samme er
trådløs USB ... men hvornår det slår igennem er et godt spm. ... nok
ikke foreløbigt.

indtilvidere skal jeg nok snart have en hurtigere kortlæser .. det tager
dælme lidt tid at tømme 4GB kort over USB ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-06-09 15:54

> [...]
>
> indtilvidere skal jeg nok snart have en hurtigere kortlæser .. det tager
> dælme lidt tid at tømme 4GB kort over USB ...

Jeg bruger en SanDisk ImageMate 12 in 1, med highspeed USB.
Model number: SDDR-89 V4
Men, vi mangler stadig noget der er hurtigere.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-09 17:16

> Jeg bruger en SanDisk ImageMate 12 in 1, med highspeed USB.
> Model number: SDDR-89 V4
> Men, vi mangler stadig noget der er hurtigere.

firewire 800 CF kort læsere ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-06-09 18:25

> det tager
> dælme lidt tid at tømme 4GB kort over USB ...

> /thomas

Kan du ikke blot smøre en leverpølsemad på tysk rugbrød(endelig ikke
dansk) og sætte vand over til en kop Nescafé imens du venter?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-09 19:17

> Kan du ikke blot smøre en leverpølsemad på tysk rugbrød(endelig ikke
> dansk) og sætte vand over til en kop Nescafé imens du venter?

hvis man var tålmodigt anlagt jo :)

/thomas