NTFS eller Mac OS filsystem på extern disk~
Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-06-09 14:16

Hej

Jeg starter lige en ny tråd om min backup harddisk der gik kaput, så
livsstilsdiskussionen ikke forstyrres

Nu har jeg fået en ny harddisk i stedet for den kaputte Maxtor - en
Seagate Freeagent / Desk på 1 TB. Ombyttet på stedet i forretningen.

Skal jeg formattere den om til Mac OS med Diskværktøj, eller er det nok
at lade Timemachine gøre den klar?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-09 14:44

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> Seagate Freeagent / Desk på 1 TB. Ombyttet på stedet i forretningen.
>
> Skal jeg formattere den om til Mac OS med Diskværktøj, eller er det nok

Svjh skal du formattere den først.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-06-09 15:25

In article <1j100x0.1n6sierigq0tyN%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Svjh skal du formattere den først.

OK. Jeg lod Timemachine formattere den, og den lavede NTFS om til "MAC
OS udvidet" på 115 sekunder.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jon

Dato : 08-06-09 15:50

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> OK. Jeg lod Timemachine formattere den, og den lavede NTFS om til "MAC
> OS udvidet" på 115 sekunder.

Case closed, then.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-09 14:58

> [...]

> Seagate Freeagent / Desk på 1 TB. Ombyttet på stedet i forretningen.
>
> Skal jeg formattere den om til Mac OS med Diskværktøj, eller er det nok

mener ikke at Time Machine kan se den hvis den ikke er HFS+ Journaled

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-09 15:58

Thomas von Hassel wrote:

> mener ikke at Time Machine kan se den hvis den ikke er HFS+ Journaled

Jo, det kan den godt, men den kan ikke skrive til en NTFS disk,
medmindre der er installeret en NTFS udvidelse på OS X, så en NTFS
formatteret disk kan ikke vælges som TM modtager.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-09 16:26

> Jo, det kan den godt, men den kan ikke skrive til en NTFS disk,
> medmindre der er installeret en NTFS udvidelse på OS X, så en NTFS
> formatteret disk kan ikke vælges som TM modtager.

Så var det derfor jeg kunne bruge en ntfs-disk til TM; jeg bruger
Paragon.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-09 17:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Så var det derfor jeg kunne bruge en ntfs-disk til TM; jeg bruger
> Paragon.

ikke just det jeg vil kalde et supporteret arrangement ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-09 18:19

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jo, det kan den godt, men den kan ikke skrive til en NTFS disk,
> medmindre der er installeret en NTFS udvidelse på OS X, så en NTFS
> formatteret disk kan ikke vælges som TM modtager.

Timemachine kan kun skrive til lokale HFS+ diske og remote AFP diske.

Selv hvis du har en r/w driver enablet på en lokal NTFS, UFS, ext eller
FAT disk vil time machine ikke kendes ved den.

Jeg antager at det heller ikke duer på lokale ZFS diske, men dette er
rent gætværk.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 08-06-09 21:17

Erik Richard Sørensen forklarede:
> installeret en NTFS udvidelse på OS X

Hvor kan man få denne NTFS udvidelse til OS X ?

Brian Vestergaard
Københavns Vestegn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-09 21:49

Brian Vestergaard wrote:
> Erik Richard Sørensen forklarede:
>
> Hvor kan man få denne NTFS udvidelse til OS X ?

Paragon NTFS 7.0.2 (commercial)
Full read & write access to NTFS partitions.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/34187

NTFS-3G 2009.4.4 (freeware)
Mount, read & write to NTFS-formatted drives under OS X.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10913782

Jeg bruger selv paragons og er godt tilfreds med den. Den arbejder fint
sammen med Leopard, tiger og min windows xP Pro SP3. Med Paragons kan du
også formattere i både alm. NTFS og NTFS 3G med Diskværktøj. - Nu står
der godt nok '...partitions' og ikke harddisks, men det virker fint med
en fuld NTFS formatteret HD. - Jeg har fx. min XPPro på en selvstændig
250gb disk og ikke på en partition på en anden disk...

- Jeg har ikke brugt/prøvet den anden, så den tør jeg ikke sige, hvor
godt den fungerer.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-09 03:14

> Nu står der godt nok '...partitions' og ikke harddisks, men det virker
> fint med en fuld NTFS formatteret HD.

Som så vel kun har en partition?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-09 16:43

Kurt Brixen skrev:

> Skal jeg formattere den om til Mac OS med Diskværktøj, eller er det nok
> at lade Timemachine gøre den klar?

Hvis den KUN skal bruges til Time Machine, så lad den om det og lad være
med at bekymre dig mere om det :D