Macbook som mediaplayer, igen igen
Fra : jagge

Dato : 05-06-09 21:51

Hey

hvordan er det nu. Kan jeg bruge min macbook til at vise xvid film på et
alm tv ??

Hvad skal der til ?

jeg gider kun rode med det hvis resultatet kan leve op til en alm slave
dvd afspiller ??

mvh

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 23:27

jagge skrev:
> Hey
>
> hvordan er det nu. Kan jeg bruge min macbook til at vise xvid film på et
> alm tv ??
>
> Hvad skal der til ?

Et kabel fra din MacBook til fjernsynet - det afhænger af Mac-model og
fjernsynstype. Husk at HDMI er DVI+lyd. Mange fla'skærme spiser også VGA.

Herefter skulle VLC kunne gøre det (rent gæt :) )

> jeg gider kun rode med det hvis resultatet kan leve op til en alm slave
> dvd afspiller ??

Hvorfor overhovedet have besværet så? En kina-dvddims koster et par
hundrede.

Fra : jagge

Dato : 06-06-09 00:14

> Hvorfor overhovedet have besværet så? En kina-dvddims koster et par
> hundrede.

Det er nærmest for at kunne spille divx film fra macbooken. Ellers skal
jeg jo konvertere dem til dvd, og det tager TID. Det ville være meget
nemmer bare at afvikle fra macbooken.

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 01:02

jagge skrev:

> Det er nærmest for at kunne spille divx film fra macbooken. Ellers skal
> jeg jo konvertere dem til dvd, og det tager TID. Det ville være meget
> nemmer bare at afvikle fra macbooken.

Kinadimser æder da også divx - og det tager vel ikke mere end 5 minutter
at rulle det ud på dvd?

Fra : jagge

Dato : 06-06-09 08:41

> Kinadimser æder da også divx - og det tager vel ikke mere end 5 minutter
> at rulle det ud på dvd?

har sådan en kinadims og divx afvikling hakker lidt, men nok til at det
irreterer.

og det tager lang tid at omkonvertere så skal hele filmen jo geninkodes
til mpeg2.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 10:15

jagge skrev:

> har sådan en kinadims og divx afvikling hakker lidt, men nok til at det
> irreterer.

Så dit problem er at dine divx-film er i høj opløsning og din NUVÆRENDE
kinadims ikke kan følge med :)

> og det tager lang tid at omkonvertere så skal hele filmen jo geninkodes
> til mpeg2.

Det er heller ikke det jeg tænker på.

Men alt andet lige, er det så ikke en maskine decideret beregnet til
visning på fjernsyn du er ude efter?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 09:56

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:
> Hey

> hvordan er det nu. Kan jeg bruge min macbook til at vise xvid film på et
> alm tv ??

De rette kabler og et passende codec.

Perian et quicktime plugin der indeholder diverse codecs fra mplayer og ffmpeg
projetkterne. Dvs at du kan afspille stort set alle formater fra quicktime
programmer herunder også "Frontrow". Vær opmærksom på at mkv splitteren
stinker lidt og DTS understøttelse er lidt "sjov"

VLC som Thorbjørnen nævner kan det hele uden om quicktime men lider af at
være uelegant mht buffer håndtereing, deinterlaceing og scalling. VLC
bruger codecs fra såvel mplayer som ffmpeg projekterne.

Min personlige favorit er "Plex" som er en Mac OS X specifik fork af XMBC
prokjektet. Her anvendes også codecs fra ffmpeg og mplayer og qva roden i
XMBC er resurce forbruget meget lavt. Buffer, scalliing og deinterlace
håndterig er meget fin og det er muligt at få fione resultater frem uden
at du skal skrue på diverse indstillinger.
Programmet indeholder en meget fleksibel katalog funktion der er intgreret
med diverse databaser på internetttet, eks imdb - kilderne kan være lokale
diske, netværksdiske eller regulære streaming medie servere. Den indeholder
også sin egen medieserver og kan tilgå eks dit iTunes librarry.
Programmet lader sig 100% fjernbetjene af en lille remote som eks Apples
egen, men det er også muligt at bruge 3. parts remotes.

I Privaten er Plex fast inventar på iMac'en i soveværelset.
--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 10:17

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> VLC som Thorbjørnen nævner kan det hele uden om quicktime men lider af at
> være uelegant mht buffer håndtereing, deinterlaceing og scalling. VLC
> bruger codecs fra såvel mplayer som ffmpeg projekterne.

Jeg nævnte primært VLC fordi den er selvstående. Det er altid en fordel
med færrest mulige ting der kan gå galt når man skal have noget til at
virke første gang.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 10:59

> Jeg nævnte primært VLC fordi den er selvstående. Det er altid en fordel
> med færrest mulige ting der kan gå galt når man skal have noget til at
> virke første gang.

Plex er også selvstående, selv smb klienten er imbedded og bruger ikke
den der distribueres af Apple. Plex er dog mere en en simpel player men
imho er det den player der er "mest lige til".

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 06-06-09 18:20

> I Privaten er Plex fast inventar på iMac'en i soveværelset.

Det lyder fedt tak skal du have Morten. Men hvad er den bedste måde at
koble skidtet sammen på.

Funger det kun hvis man har en moderne lcd skærm med hdmi eller kan man
også få et godt resultat via scart på en eller anden måde, hvis ja hvad
skal der så til ?

MVH

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 18:36

> [...]

> Funger det kun hvis man har en moderne lcd skærm med hdmi eller kan man
> også få et godt resultat via scart på en eller anden måde, hvis ja hvad

livet er for kort til scart. hvad er der af indgange på dit tv?

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 06-06-09 20:06

> livet er for kort til scart. hvad er der af indgange på dit tv?

he he nu bliver det pinligt, det er et oldschool tv med scart og
antennestik.... ved det godt, det er også på vej ud suk... ;0)

Hygge

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 20:10

> he he nu bliver det pinligt, det er et oldschool tv med scart og
> antennestik.... ved det godt, det er også på vej ud suk... ;0)

Så er du ude i at du skal støve en passende adapter frem som kan lave
enten et composite eller s-video signal.

Kan fatisk ikke huske om apple har dem til DVI macbooks. Jeg mener ikke
de findes til de nye Macbooks med DisplayPort.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 20:38

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Kan fatisk ikke huske om apple har dem til DVI macbooks. Jeg mener ikke

Man kan købe et kabel til den jeg har (som vist er mini-DVI), så joh det
kan man nok godt.

Andre har vel gjort det?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 22:06

> Man kan købe et kabel til den jeg har (som vist er mini-DVI), så joh det
> kan man nok godt.

Man kan i al fald ikke umidelbart få noget moderne mini displayport -> s-video
eller compostite video.

> Andre har vel gjort det?

ikke på 2009 modeller såvidt keg kan se.
--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 20:37

jagge skrev:

> he he nu bliver det pinligt, det er et oldschool tv med scart og
> antennestik.... ved det godt, det er også på vej ud suk... ;0)

Nåh, det er derfor du godt vil leve med grumsede divx'ere.

Du kan alligevel ikke se forskel :D

Fra : jagge

Dato : 06-06-09 21:16

> Nåh, det er derfor du godt vil leve med grumsede divx'ere.
>
> Du kan alligevel ikke se forskel :D

he he ja det er sgu nok derfor. Og jeg har lige set at man kan få et
mini-dvi til video så det er nok sådan et jeg skal have.

Hmmm det kunne nok være man skulle have et lcd tv men jeg er lidt i
tvivl om dem man får til 4-5 kilo er værd at glo på og jeg gider ikke op
i de dyrere klasser :0)

mvh

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 22:01

> he he ja det er sgu nok derfor. Og jeg har lige set at man kan få et
> mini-dvi til video så det er nok sådan et jeg skal have.

Har kunnet fås men findes ikke længere på applestore.

> Hmmm det kunne nok være man skulle have et lcd tv men jeg er lidt i
> tvivl om dem man får til 4-5 kilo er værd at glo på og jeg gider ikke op
> i de dyrere klasser :0)

Sidste års Panasonic PLasma er absolut til at glo på og kan fås til den pris.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 06-06-09 22:59

> Har kunnet fås men findes ikke længere på applestore.

jow da har lige set det.

> Sidste års Panasonic PLasma er absolut til at glo på og kan fås til den pris.

Ok men er plasma ikke noget hø sammenlignet med lcd ? Har du evt et
modelnummer du er særlig glad for så vil jeg da lige kigge :0)

Tak for din hjælp og tips.

MVH

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 02:16

> jow da har lige set det.

> Ok men er plasma ikke noget hø sammenlignet med lcd ?

Ikke hvis du vil have den bedst mulige billedkvalitet (og lavt strømforbrug)

Der er ingen LCD'er der kommer i nærheden af en Pioneer plasma, og ingen
LCD'er der til prisen kan hamle op med et Panasonic plasma mht billedkvalitet.

> Har du evt et
> modelnummer du er særlig glad for så vil jeg da lige kigge :0)

Anything Panasonic.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 07-06-09 09:23

> Ikke hvis du vil have den bedst mulige billedkvalitet (og lavt strømforbrug)

Ok tak for tippet. Nu bliver det jo meget offtopic MEN jeg undrer mig
bare over at plasma er så godt. Ikke at jeg ikke tror dig men det kommer
bare bag på mig. Troede at plasma helt var på vej ud til fordel for lcd.

Er det noget med holdbarheden der ikke er så god på plasma ?

Hygge

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 10:06

> Ok tak for tippet. Nu bliver det jo meget offtopic MEN jeg undrer mig
> bare over at plasma er så godt. Ikke at jeg ikke tror dig men det kommer
> bare bag på mig. Troede at plasma helt var på vej ud til fordel for lcd.

Plasma er dyrt, vanskeligt og kompliceret at producere og svært at lave
i små størrelser, derfor.

LCD er everywhere fordi det er røvbilligt og alle kan være med. Mht farve-
dybe, farveægthed og ikke mindst kontrast er LCD inferiørt.

> Er det noget med holdbarheden der ikke er så god på plasma ?

Nej burn-in hører fortiden til. Levetiden på Plasma panelet overgår både
LCD og billedrør. Elektronik og strømforsyning står formegenlig af længe
inden selve panelet.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 07-06-09 13:10

> Nej burn-in hører fortiden til. Levetiden på Plasma panelet overgår både
> LCD og billedrør. Elektronik og strømforsyning står formegenlig af længe
> inden selve panelet.

Ok takker.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-09 18:20

> [...]
>
> LCD er everywhere fordi det er røvbilligt og alle kan være med. Mht farve-
> dybe, farveægthed og ikke mindst kontrast er LCD inferiørt.

med mindre du betaler big bucks ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 19:38

> med mindre du betaler big bucks ...

mja hvis du betaler på den grimme side af de 20K kan de være glimrende,
men en Pioneer 50" er stadig billigere og overlegen mht billedkvaliteten.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 07-06-09 19:05

> Nej burn-in hører fortiden til. Levetiden på Plasma panelet overgår både
> LCD og billedrør. Elektronik og strømforsyning står formegenlig af længe
> inden selve panelet.

Ok jeg har nu kigget lidt på markedet og det begynder at dæmre for mig.
Det er hovedsageligt i de store størrelser at plasma er aktuelt.

Desuden er deres specs jo generelt en del bagefter iforhold til fullHD
etc.

Jeg aner ikke hvad det betyder for alm afvikling, måske er det
ligegyldigt hvis man ikke ser blueray film, men det ser ud til at man må
ofre noget opløsning hvis man vil have plasma.

Men det kan da være at det er det værd.

MVH

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 19:35

> [...]
> Det er hovedsageligt i de store størrelser at plasma er aktuelt.

> Desuden er deres specs jo generelt en del bagefter iforhold til fullHD

Hvilke specs?

den kontrast som LCD producenterne henviser til er taget ud af luften da
der er tale om "dynamisk kontrast" hvilket ret beste intet har med kontr
ast at gøre - men tallene ser flotte ud.

mht opløsning er 720p mere end rigeligt til SD kilder og HD TV.

Kun bluery er 1080p (HDTV er max 720p som indeholder flere informationer
end 1080i)

Du skal sidde meget tæt på en 42" for st kunne se forskel på 1080p og 720p,
og sålænge dine signal kilder er SD er det ligemeget.

Jeg vil til enhver tid fortrække at se 1080p materiale på en 720p panasonic
plasma skærm frem for en 1080p Samsung LCD.

Som du sikkert har set kan du ogsp få 1080p plasma men så stige prisen også.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 07-06-09 21:41

> [...]
>
> Jeg vil til enhver tid fortrække at se 1080p materiale på en 720p panasonic
> plasma skærm frem for en 1080p Samsung LCD.

Ok tak for dit input Morten, så fik jeg lige nuanceret min opfattelse af
det marked :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-09 07:35

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Har kunnet fås men findes ikke længere på applestore.

Prøv Fona. De er ofte velassorterede.

Fra : jagge

Dato : 07-06-09 09:23

> Prøv Fona. De er ofte velassorterede.

ahh tak for tippet.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-09 14:31

jagge skrev:

> ahh tak for tippet.

Er det iøvrigt ikke den her?

http://store.apple.com/dk/product/M9319G/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=MjIzNTkwNA

Så har de den vist endnu :D

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 15:41

> Er det iøvrigt ikke den her?

> http://store.apple.com/dk/product/M9319G/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=MjIzNTkwNA

Jo, den lå ikke på den Enterprise store jeg har adgang til. Der havde de
kun mico-DVI dimsen.

--
Morten Reippuert Knudsen