Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveproblemer: Lightroom viser underlige
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-06-09 02:15

Håber jeg har ramt den rigtige gruppe:)

Jeg har et stort problem med farve-balancen når jeg bruger Adobe Lightroom

Jeg har 2 skærme, en Dell 2408wfp og en Dell 2005fpw.

Jeg har installeret color profiles for begge og også downloadet
Microsoft Color Control Panel Applet for Windows XP, og konfigureret
profilerne til hver skærm..

Men når jeg ser et billede i Lightroom, det ser MEGET forskelligt ud på
de 2 skærme, meget mere end den medfødte forskel på disse. Jeg har
opdaget, at når jeg flytter billedet fra dell 2408, over til den
sekundære, dell 2005, kan jeg se at farverne ændrer sig når billedet er
flyttet ca. halvvejs. På 2408, er billedet meget koldt og skarpt, og når
det flyttes til 2005, bliver det blødt og varmt. Se screenshot:
http://www.student.dtu.dk/~s032225/bad_colors.PNG

Det virker MEGET underligt, siden 2408 allerede har en koldere og mere
blålig tone pr default, hvor 2005 er varmere og gulere. Det kunne måske
se ud som om den prøver at kompensere, men i den forkerte retning.

Hvad skal jeg gøre?

Jeg har også scannet mit C drev og fysisk slettet alle ICM filer for
disse skærme, og det fik det til at se næsten ens ud på de 2 skærme, men
jeg tænker at det nok er en dårlig løsning at køre uden kalibreringm da
ingen af mine skærme er "perfekte".

Jeg kører Windows XP og har et Radeon X800XL grafikkort, hvis det hjælper.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-09 07:46

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad skal jeg gøre?

Du skal lave en kalibrering med en reel skærm-kalibrerings fidus som f.eks.
Colorvision Spyder 3, Pantone Eye-One Display 2 eller Pantone Huey

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-06-09 11:47

Mogens Hansen skrev:
> [...]
>
> Du skal lave en kalibrering med en reel skærm-kalibrerings fidus som f.eks.
> Colorvision Spyder 3, Pantone Eye-One Display 2 eller Pantone Huey

Det er muligt at Huey er blevet bedre, men den jeg prøvede var ikke god
- alt fik en let brun nuance.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-09 17:23

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er muligt at Huey er blevet bedre, men den jeg prøvede var ikke god -
> alt fik en let brun nuance.

Jep - jeg har oplevet stor variantion på forskellige Huey eksemplarer. Jeg
har set 2 velfungerende (herunder min) og 1 defekt, og derfor ville jeg nok
også kigge efter en anden type.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-06-09 12:03

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> Du skal lave en kalibrering med en reel skærm-kalibrerings fidus som
> f.eks. Colorvision Spyder 3, Pantone Eye-One Display 2 eller Pantone Huey

Der skal også være et separat grafikkort til hver skærm for at der kan
farvestyres separat under Windows XP. Desuden naturligvis bære der
kalibreres med en hardware kalibrator, som Mogens foreslår.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-06-09 12:04

> Der skal også være et separat grafikkort til hver skærm for at der kan
> farvestyres separat under Windows XP. Desuden naturligvis bære der
> kalibreres med en hardware kalibrator, som Mogens foreslår.

Jeg glemte at nævne at softwarestyringen af load af profiler skal
understøtte flere skærme. Det gør f.eks. Spyder2Express ikke.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-06-09 13:22

Mogens Hansen wrote:

> Du skal lave en kalibrering med en reel skærm-kalibrerings fidus som f.eks.
> Colorvision Spyder 3, Pantone Eye-One Display 2 eller Pantone Huey

Jeg ved godt hvad kalibrering går ud på, og og det kan muligvis give mig
en lidt mere præcis profil end dem der følger med skærmene - men det
virker lige nu som om der er noget grundlæggende galt med opsætningen et
sted...

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-06-09 13:40

> [...]
> en lidt mere præcis profil end dem der følger med skærmene - men det
> virker lige nu som om der er noget grundlæggende galt med opsætningen et

Har du to grafikkort?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-06-09 17:45

Hans Kruse wrote:

> Har du to grafikkort?

Nej de er sat til samme kort

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-06-09 17:46

Nåh nu har jeg da fået det til at se nogenlunde normalt ud - jeg gik ind
i MS color control appletten og satte begge skærme til kun at køre med
sRGB, nu ser det da nogenlunde ens ud på de 2... og ligner også sig selv
når man eksporterer og lægger online bagefter.