adgangskode panik
Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 05-06-09 11:22

Da jeg startede min PowerBook 1,67 i dag viste den et start billede
hvor jeg skal skrive navn og adgangskode, men da jeg aldrig har haft
nogen kan jeg ikke rigtig skrive noget. Jeg har så smidt min system
skive i ( leopard ) og kan se at der er et sted hvor jeg kan nulstille
adgangskode – OK, Hvad sker der så ? mister jeg alt på den måde eller
starter mac`en op som normalt ? eller hvad gør jeg – tak

Vh.... Nils

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 18:27

<nilsba@gmail.com> wrote:

> [...]
> adgangskode – OK, Hvad sker der så ? mister jeg alt på den måde eller
> starter mac`en op som normalt ? eller hvad gør jeg – tak

hvad har du brugt når du skal køre system opdateringer ?

/thomas

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 05-06-09 12:22

On 5 Jun., 19:27, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvad har du brugt når du skal køre system opdateringer ?

Hvad mener du ?

Nils

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-06-09 19:26

nilsba@gmail.com skrev:
> Hvad mener du ?

Thomas mener, at OS X automatisk hentering opdateringer til system og
programmer fra internettet, og at du skal indtaste password i den
forbindelse.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 19:26

<nilsba@gmail.com> wrote:

> Hvad mener du ?

hvilket password du har brugt når du har kørt system opdateringer eller
program installationer ?

Det er nemlig det samme som til login ...

/thomas

Fra : N/A

Dato : 07-06-09 02:17

Fra : N/A

Dato : 05-06-09 19:26

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 05-06-09 13:10

On 5 Jun., 20:26, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvilket password du har brugt når du har kørt system opdateringer eller
> program installationer ?
>
> Det er nemlig det samme som til login ...
>
> /thomas

Nåå ja på den måde - det prøvede jeg selvfølgelig at skrive også, men
jeg mangler stadigvæk et navn som jeg ikke rigtig har nogen ide om
hvad er, jeg købte macen brugt for nogen år siden, hvor den fyr havde
lagt et nyt system ind - ham får jeg ikke fat i..
Men - hvad med hensyn til mit spørgsmål - nogen ide om hvad der sker
så...

vh.. Nils

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 20:33

<nilsba@gmail.com> wrote:

> [...]
> lagt et nyt system ind - ham får jeg ikke fat i..
> Men - hvad med hensyn til mit spørgsmål - nogen ide om hvad der sker

du kan nulstille passwordet via system cd'en ... men det her lyder mere
som om der er mere galt i.o.m. den har glemt at den bare skal logge ind
automatisk.

Du kan også der se brugernavnet du evt kan prøve ..

/thomas

Fra : N/A

Dato : 07-06-09 02:17

Fra : Christian Lynbech

Dato : 05-06-09 20:10

Nils> Hvad sker der så ? mister jeg alt på den måde eller starter mac`en
Nils> op som normalt ? eller hvad gør jeg – tak

Nej, nulstil password gør ikke andet end det den siger. Alle dine filer
bliver hvor de er.

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 06-06-09 08:56

On 5 Jun., 21:32, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> automatisk.
>
> Du kan også der se brugernavnet du evt kan prøve ..

Tak for svar – med de hjælper ikke desværre, jeg kan ikke se mit
brugernavn – der står kun system adminstrator ( root ) jeg kan ikke
vælge andet. Jeg prøvede at ændre adgangskode, men lige meget hjalp
det – gode råd tak..

Kan jeg ikke på en eller anden måde se mit bruger navn inde i
harddisken et sted når jeg engang får lånt en mac - så jeg kan starte
op i firewire mode ??

Nils

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 16:58

nilsba@gmail.com wrote:

> Kan jeg ikke på en eller anden måde se mit bruger navn inde i
> harddisken et sted når jeg engang får lånt en mac - så jeg kan starte
> op i firewire mode ??

Start i singe user mode (ævæle+s)

skriv "ls -a /Users/" efterfulgt af return.

output bør være noget i stil med:

".localized   Shared navn_på_din_hjemmemappe"

Navnet på din hjemmemappe er lig med dit brugernavn. Hvis du kun ser
".localized" og "Shared" er du på røven og har fået slettet din konto
inkl. alle filer

skriv "reboot" efterfulgt af return når du er færdig for at starte på
almindelig vis.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : N/A

Dato : 07-06-09 02:17

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-09 13:41

<nilsba@gmail.com> wrote:

> [...]
> brugernavn – der står kun system adminstrator ( root ) jeg kan ikke
> vælge andet. Jeg prøvede at ændre adgangskode, men lige meget hjalp

Jeg har også oplevet at mit brugerid er forsvundet i databasen, og kan
du ikke logge ind som root må du installere Leopard som ny.

Husk så at aktivere root, og undlade at reformattere harddisken. Så har
du stadig adgang til dine dokumenter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 14:16

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg har også oplevet at mit brugerid er forsvundet i databasen, og kan
> du ikke logge ind som root må du installere Leopard som ny.

Reinstall er ikke nødvendig, man kan altid gå i SU mode, montere / i r/w,
slette /var/db/.AppleSetupDone og reboote. Efterfølgenede vil Setup
programmet køre og man kan oprette en ny konto med admin rettigheder.

Mht at en bruger konto slettes er dert ikke noget der bare sker af sig
selv, jeg har aldrig set det og antager at det skyldes dimseri.

Sidst men ikk mindst kan kan editere henholdsvis netinfo som dslocal mm fra
en shell i SU mode.

> Husk så at aktivere root, og undlade at reformattere harddisken. Så har
> du stadig adgang til dine dokumenter.

Jeg kan ikke anbefale denne fremgangs måde mht at enable root og kan ikke
se hvorfor det skulle være nødvendigt.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-09 14:23

> [...]
>
> Mht at en bruger konto slettes er dert ikke noget der bare sker af sig
> selv, jeg har aldrig set det og antager at det skyldes dimseri.

Det sker faktisk for mig.

> [...]
> en shell i SU mode.

> Jeg kan ikke anbefale denne fremgangs måde mht at enable root og kan ikke

Det har til tider været den eneste mulighed jeg har haft for at komme
ind på maskinen - og genoprette mig som bruger.

Der bliver så spurgt om jeg skal bruge samme brugermappe, som der ligger
i forvejen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 15:45

> Det sker faktisk for mig.

Med en lokal konto? Så er ét eller andet meget galt.

Tjek lige indholdet af /var/db/dslocal/nodes/Default/users næste gang det sker.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-09 16:28

> Med en lokal konto? Så er ét eller andet meget galt.
>
> Tjek lige indholdet af /var/db/dslocal/nodes/Default/users næste gang det
> sker.

Går jeg ved boot i stedet ind som root, kan jeg i Konti se at jeg ikke
længere eksisterer som bruger. Opretter jeg mig så igen som bruger,
bliver jeg spurgt om jeg skal bruge den eksisterende brugermappe 'per'

Det er altid smart at kunne gå ind som i det mindste en alternativ
bruger. Med administratorrettigheder.

Andre gange er der kun tale om at løsenet synes at være blevet ændret.
Så kan man boote fra Leopard DVDen, og ændre løsen for bruger, men det
kan man naturligvis kun hvis bruger stadig eksisterer ...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 16:39

> [...]

> længere eksisterer som bruger. Opretter jeg mig så igen som bruger,
> bliver jeg spurgt om jeg skal bruge den eksisterende brugermappe 'per'

Det er ikke ensbtydende med at brugeren ikke findes. Loginwindow.app og
Accounts.prefPane insistrerer på kun at vise brugere såfremt deres UID værdi
ligger i udvalgte segmenter.

> Det er altid smart at kunne gå ind som i det mindste en alternativ
> bruger. Med administratorrettigheder.

mja, jeg ville nu hitte ud af hvad det er der er ravsuskende galt i dit setup.

root konto'en behøver ikke være enablet da du altid kan gå i SU mode og
fixe tingene, herunder også enable root såfremt GUI login i root er påkrævet.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-06-09 14:24

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Sidst men ikk mindst kan kan editere henholdsvis netinfo som dslocal mm fra
> en shell i SU mode.

Jeg tror din bedstemor (hvis hun stadig lever) har været en hardcore
hacker - man KAN ikke andet når man følger dine råd :D

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 06-06-09 16:25

On 6 Jun., 17:58, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> Morten Reippuert Knudsen
>
> "Besides, if you can't get a decent kernal panic
>  or two in a month, what's the point of living?"

Nu kan jeg da komme ind ind som administrator og jeg tror alt er der,
men alt er stort set 0 stillet - hvor finder jeg mine Bookmarks
( Safari ) og e-mail ( Entourage ) og nok det aller vigtigeste, jeg
bruger et program iOrganize til at lægge alle ting i - hvor kan det
gemme sig..

Nils

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-06-09 02:17

nilsba@gmail.com skrev:
> [...]
> ( Safari ) og e-mail ( Entourage ) og nok det aller vigtigeste, jeg
> bruger et program iOrganize til at lægge alle ting i - hvor kan det

Under din egen brugerkonto?

Giv dit eget brugernavn et password ved skrive

passwd ditbrugernavn

i en terminal.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-09 08:17

<nilsba@gmail.com> wrote:

> [...]
> ( Safari ) og e-mail ( Entourage ) og nok det aller vigtigeste, jeg
> bruger et program iOrganize til at lægge alle ting i - hvor kan det

jeg tror du er på vej ud på dybt vand nu ....

/tho,as

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 08:59

nilsba@gmail.com wrote:

> [...]
> ( Safari ) og e-mail ( Entourage ) og nok det aller vigtigeste, jeg
> bruger et program iOrganize til at lægge alle ting i - hvor kan det

Det var ikke System Administrator/root kontoen du ville ind i vel?

Alle dine ting ligger i din egen konto (såfremt du ikke har fået slettet denne)

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : N/A

Dato : 07-06-09 10:04

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 07-06-09 00:02

On 7 Jun., 03:16, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> Under din egen brugerkonto?
>
> Giv dit eget brugernavn et password ved skrive
>
> passwd ditbrugernavn
>
> i en terminal.
>
> /Lars

Ja - men den vil ikke godtage mit egen brugernavn....

Nils

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-06-09 10:04

nilsba@gmail.com skrev:
> Ja - men den vil ikke godtage mit egen brugernavn....

Hvad skriver du? Hvilken fejlmeddelelse skriver den?

Fra : N/A

Dato : 07-06-09 11:50

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 07-06-09 02:51

On 7 Jun., 09:59, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>  or two in a month, what's the point of living?"

Det var ikke System Administrator/root kontoen du ville ind i vel?

Nej - men det var den eneste måde jeg kunne komme ind i mac`en på. men
den gl. users mappe ligger der med ( tror jeg ) alt, så de ting jeg
efterlyser må jo også ligge der skulle man tro..

Nils

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 12:44

nilsba@gmail.com wrote:

> Nej - men det var den eneste måde jeg kunne komme ind i mac`en på. men
> den gl. users mappe ligger der med ( tror jeg ) alt, så de ting jeg
> efterlyser må jo også ligge der skulle man tro..

du er du inde via GUI så kan du jo afluere dit brugernavn du skal bruge
for at logge ind i din egen konto.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 07-06-09 03:35

On 7 Jun., 11:03, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> Hvad skriver du? Hvilken fejlmeddelelse skriver den?

Jo tak Lars - Nu er jeg en rigtig tøsedreng når det kommer til
terminalen for jeg fatter ikke hvad jeg gør der - og hvad der kan ske,
så når jeg taler om at skrive mit brugernavn så er det når jeg skal
logge ind normalt - og når jeg prøve at ændre noget fra system skiven
+ jeg er heller ikke helt sikker på at jeg har det rigtige brugernavn,
selv om jeg er 99% sikker på at det er mit navn... )

Nils

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-06-09 11:50

nilsba@gmail.com skrev:

> [...]
> logge ind normalt - og når jeg prøve at ændre noget fra system skiven
> + jeg er heller ikke helt sikker på at jeg har det rigtige brugernavn,

Hvis du vil have det til at virke må du nok følge de råd, du har fået af
Morten og mig.

/Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-06-09 12:46

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Hvis du vil have det til at virke må du nok følge de råd, du har fået af
> Morten og mig.

mht mit råd er niels i read only mode så han ikke kan gøre skade, højst
blive forvirret.

tror også vi er ude i noget med at der er for mange kokke.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-09 13:52

<nilsba@gmail.com> wrote:

> [...]
> + jeg er heller ikke helt sikker på at jeg har det rigtige brugernavn,
> selv om jeg er 99% sikker på at det er mit navn... )

Bor du i København kan du altid komme til et møde i MacBruger [næste
møde mandag 15. juni, Pilegården Kulturhus, 19:00], hvor du burde kunne
få hjælp - såvel til maskinen som til indmeldelse i landets største
brugergruppe.

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 07-06-09 08:01

On 7 Jun., 15:15, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> Morten Reippuert Knudsen
>
> "Besides, if you can't get a decent kernal panic
>  or two in a month, what's the point of living?"

Det vil nu ikke gøre så meget at jeg skulle installere på ny og starte
forfra,men hensyn til bookmarks og e-mails overlever jeg nok, faktisk
har jeg fundet et par 1000 Safari caches filer jeg sidder og åbner
enkeltvis og finder en masse af mine bookmarks, som sagt så er det
alle de informationer jeg havde i iOrganize jeg skal have fat i.
Faktisk køre mac`en klart bedre nu hvor jeg er loggede ind som
admin...

Nils

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-09 16:28

<nilsba@gmail.com> wrote:

> [...]
> alle de informationer jeg havde i iOrganize jeg skal have fat i.
> Faktisk køre mac`en klart bedre nu hvor jeg er loggede ind som

Du burde kunne importere dine gamle data. Derudover ville du ikke miste
e-mails hvis du brugte MobileMe med IMAP konto, så alle e-mails lå gemt
også dér.