Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter til fotografering af solen
Fra : Uni Bull

Dato : 04-06-09 15:02

Hejsa.

Jeg skal opleve den totale solformørkelse i juli.
I den forbindelse er jeg helt klar over, at billeder af totaliteten kan
tages uden et filter.

Men hvis jeg ønsker at fotografere perioden op til totaliteten, så har jeg
brug for et filter a la de briller man bruger til at kigge direkte mod
solen.

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe den slags (58mm) til en rimelig
penge?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Max

Dato : 04-06-09 15:59

Hej

> Men hvis jeg ønsker at fotografere perioden op til totaliteten, så
> har jeg brug for et filter a la de briller man bruger til at kigge
> direkte mod solen.

Desværre er et H-alpha filter ikke særlig billigt, med det giver
det bedste billede. Et filter til fotografering kan du lavet simpelt
af nogle lag overlevelsestæppe.

--
Mvh Max

Fra : Teeminus

Dato : 04-06-09 18:09

"Uni Bull" <privat@beklager.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> solen.
>
> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe den slags (58mm) til en rimelig

Et Baader Solfilter har konsistens som en mellemting ml. metal- og
plasticfolie og kan klippes til.
Kan også bruges visuelt.
-
Per

http://www.kikkertgrossisten.dk/product.asp?product=1192

http://kikkertland.dk/product_info.php?products_id=538&osCsid=20443fdc9240184b2367fc5856fbef8e

http://www.baader-planetarium.com/sofifolie/sofi_start_e.htm

Fra : Uni Bull

Dato : 06-06-09 10:31

"Teeminus" <pslkm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Et Baader Solfilter har konsistens som en mellemting ml. metal- og
> [...]

Tak for info!

Ovenstående lyder som et overkommeligt projekt for en nybegynder.
Jeg bestiller et Baader Solfilter, så forestiller jeg mig at jeg kan få en
"holder" som jeg kan montere filteret i foran objektivet - ellers må jeg vel
finde på noget hjemmestrikket...

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : hamselv

Dato : 04-06-09 19:47

hvad med et nd filter ?
http://www.pcworld.dk/blogs/Fokus/1739?a=block&i=107

henrik

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-06-09 12:39

"hamselv" <nomail@mail.com> skrev i meddelelsen
> hvad med et nd filter ?
> http://www.pcworld.dk/blogs/Fokus/1739?a=block&i=107

I linket skrives der:
"Direkte sollys er heller ikke billedsensorens bedste ven: I værste fald kan
det forårsage uoprettelig skade"
Har nogen nogensinde hørt om dette? Jeg kunne forestille mig, at der ved
meget lang åbningstid kunne være et problem, men i betragtning af de mio.
modlysoptagelser med direkte sol, der tages med digitale kameraer, burde
ødelæggelser af sensorer jo nærmest være hverdag. Man kan næsten ikke lade
være med at gøre sig tanker om troværdigheden af en artikkel som denne.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http;//album.boegh.net

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-06-09 14:12

"Uni Bull" skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe den slags (58mm) til en rimelig
> penge?

Et "gammelt" tip skulle være, at holde et stykke svejseglas foran
objektivet.

Men jeg har dog ikke selv prøvet.....

Jan

Fra : Michael

Dato : 11-06-09 16:38

Jan Vestergaard skrev:

> Et "gammelt" tip skulle være, at holde et stykke svejseglas foran
> objektivet.
>
> Men jeg har dog ikke selv prøvet.....

Det lyder som et rigtigt dårligt råd, med mindre man har lyst til
gamble med synet på det øje man bruger på at observere solen med

Spærre svejseglas/overlevelsetæpper for UV og IR stråling?

Hvis jeg skulle observere solen ville jeg anvende et desideret
sol teleskop:

http://www.astro-optics.dk/daystarredi.htm

Men prisen uha, uha

Mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-09 14:25

"Uni Bull" <privat@beklager.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe den slags (58mm) til en rimelig
> penge?

Det kommer an på, om det er det fulde spektrum du ønsker. Et R72 IR-filter
dæmper solen betydeligt, men det vil påvirke lysfarven.

-Joachim