Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken "must have" optik?
Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-06-09 09:37

Nu har jeg bestilt mit 50D til 6.200 kr inkl. moms og levering (og det er
ikke grey market, men jeg bor i Belgien).
Spørgsmålet er så hvilken must-have optik jeg bør investere i. Jeg har i
forvejen en gammel 18-55 USM og en 50mm F/1.8.

Hvis jeg nu skal erstatte 18-55'eren med noget bedre, har i så nogle gode
forslag til en god allround optik? 17-85 burde være oplagt, men
anmeldelserne er ikke så fantastiske...

Prismæssigt havde jeg håbet på ca. 3.000 kr, evt. brugt. Hvis man kunne
bytte noget at zoom'en ud med lidt mere vidvinkel ville det heller ikke gøre
noget.

Det vil primært skulle bruges til feriebilleder og portrætter af familien...
Sigma og Tamron mv. er også en mulighed.

På forhånd tak...

/Kasper Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 09:38

Kasper Hansen <kasper@pleasedelete_postmand.com> wrote:

> [...]
>
> Det vil primært skulle bruges til feriebilleder og portrætter af familien...
> Sigma og Tamron mv. er også en mulighed.

17-40 4.0L er et godt "go around" glas som jeg har været meget glad for

/thomas

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-06-09 10:12

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> 17-40 4.0L er et godt "go around" glas som jeg har været meget glad for

Ja, godt objektiv, men næsten dobbelt så dyr som budgetteret!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 10:41

Leif Langgaard <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, godt objektiv, men næsten dobbelt så dyr som budgetteret!

ah .. ja, måske .. men for de par ekstra kr. får du et rigtig godt glas

/thomas

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 13-06-09 23:20

> Ja, godt objektiv, men næsten dobbelt så dyr som budgetteret!

Nej, der står 3.000 evt. brugt. et 17-40 f/4L bliver jævnligt annonceret til
3500 brugt, jeg har selv købt et til 3.500...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-06-09 10:04

> familien... Sigma og Tamron mv. er også en mulighed.

Tamron 17-50 2,8 er et bud - den tegner rigtig skarpt synes jeg.

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-06-09 10:06

> Tamron 17-50 2,8 er et bud - den tegner rigtig skarpt synes jeg.

Jeg har netop lige siddet og kigget på den - prismæssigt er vi også i
nærheden af budgettet.
Er der andre der har kommentarer til denne optik?

/Kasper Hansen

Fra : Jan J.

Dato : 03-06-09 11:56

Kasper Hansen skrev:

> Jeg har netop lige siddet og kigget på den - prismæssigt er vi også i
> nærheden af budgettet.
> Er der andre der har kommentarer til denne optik?

Yep, super optik til pengene. Knivskarp og kontrastrig. Eneste minus er
at den føles lidt mere plastikagtig end f.eks. Canons 17-55 f/2.8. Og
fokuseringen larmer lidt mere da den ikke har USM.

Jeg har også haft det problem at den yderste plastikring hvor
modlysblænden fastgøres var gået løs. Det kostede 150 kr at få det lavet
(tror bare de limede den, så ikke sikkert det holder for evigt). Men har
ikke hørt om andre der har haft dette problem.

Mvh
Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-06-09 10:05

"Kasper Hansen" skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er så hvilken must-have optik jeg bør investere i.

Prøv at kigge/spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb hvor indlægget
egentlig hører hjemme - der er flere indlæg i forvejen, der minder om

Jan

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-06-09 10:39

> Prøv at kigge/spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb hvor indlægget egentlig
> hører hjemme - der er flere indlæg i forvejen, der minder om

Flot, den havde jeg overhovedet ikke opdaget - jeg beklager, og sørger for
at poste der næste gang.

/Kasper Hansen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-06-09 10:15

"Kasper Hansen" <kasper@pleasedelete_postmand.com> skrev i en meddelelse

> Det vil primært skulle bruges til feriebilleder og portrætter af
> familien... Sigma og Tamron mv. er også en mulighed.

Hej

Jeg ville gå efter en Tamron 1-50 2,8, den fåes til de små 3000,-:

http://www.bobatkins.com/photography/reviews/tamron_17-50_review.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 10:43

Leif Langgaard wrote:

> Jeg ville gå efter en Tamron 1-50 2,8, den fåes til de små 3000,-:
>
> http://www.bobatkins.com/photography/reviews/tamron_17-50_review.html

Giver den en 360 graders billedvinkel.:-==?

mvh. Erik Richard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-06-09 10:58

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville gå efter en Tamron 1-50 2,8, den fåes til de små 3000,-:

Giver den en 360 graders billedvinkel.:-==?

Gå nu ikke i så små sko, der mangler jo bare et 7tal

Men det ville sku være en fin optik!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 10:46

Kasper Hansen wrote:
> [...]
>
> Det vil primært skulle bruges til feriebilleder og portrætter af familien...
> Sigma og Tamron mv. er også en mulighed.

Behold din 50mm/f:1,8. Den vil være et rigtig godt portrætobjektiv - ca.
80mm ekvivalent til fullframe 35mm.

Som alternativ all-round optik kunne fx. en Sigma 18-200mm/f:3,5-5,6
EX-DG være oplagt. Tamron 18-200mm XR-Di eller XR-IF kunne også være et
godt valg. - Evt. senere i kombination med en 1,4x eller 2x teleconverter...

mvh. Erik Richard

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-06-09 11:20

>Behold din 50mm/f:1,8. Den vil være et rigtig godt portrætobjektiv - ca.
>80mm ekvivalent til fullframe 35mm.

Det har jeg også tænkt mig... Med tanke på hvor lidt det koster, er det et
eminent objektiv, hvis jeg selv skal sige det.

>Som alternativ all-round optik kunne fx. en Sigma 18-200mm/f:3,5-5,6 EX-DG
>være oplagt. Tamron 18-200mm XR-Di eller XR-IF kunne også være et godt
>valg. - Evt. senere i kombination med en 1,4x eller 2x teleconverter...

Tør man gå efter de der 18-200 optikker? Jeg har ikke læst op på det, men
jeg synes sjældent at de får meget ros... De koster selvf. heller ikke
alverden (< 1.500 kr for Tamrons, Sigmas kan jeg ikke finde?). Der er ingent
tvivl om at det ville være rart med det store zoom-område.

/Kasper Hansen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-06-09 12:21

"Kasper Hansen" <kasper@pleasedelete_postmand.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> alverden (< 1.500 kr for Tamrons, Sigmas kan jeg ikke finde?). Der er
> ingent tvivl om at det ville være rart med det store zoom-område.

Jeg har købt en Tamron 18-200 til mit Nikon, og har man kun plads til ét
objektiv er det fint nok. Jeg havde det med til Fast & Furious i Fredericia:
http://www.flickr.com/photos/pudekamp/sets/72157617554495211/ alle
billederne er skudt med det objektiv. Jeg tog det objektiv med, da jeg ikke
gad slæbe rundt på tasken og skifte objektiver undervejs. Men jeg skal da
gerne indrømme at jeg savnede et mere lysstærkt objektiv.

Hvis du har lys nok, så er det et ok objektiv til pengene.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 14:32

Kasper Hansen wrote:

> Det har jeg også tænkt mig... Med tanke på hvor lidt det koster, er det et
> eminent objektiv, hvis jeg selv skal sige det.

Og især hvis det er den gamle ver. med metalbajonet. Jeg har mange gange
fortrudt, jeg solgte mit til fordel for en 28-70mm/f:2,8 zoom, selvom
den er aldeles fremragende.

> [...]
> alverden (< 1.500 kr for Tamrons, Sigmas kan jeg ikke finde?). Der er ingent
> tvivl om at det ville være rart med det store zoom-område.

Tja, jeg ville nok ikke tage en Tamron XR-Di. Den er /for/ billigt
lavet. XR-IF er virkelig godt. Det samme med Sigmas EX-DC. Det er også
en billig-udgave af DG serien. Plus det, at DC normalt ikke kan bruges
på analoge huse samtidig, hvis man har sådan en til brug med alm. film.

Jeg har ikke selv set eller prøvet 18-200 EX-DG til Canon, men har læst
et par ting om den på en Nikon og Olympus. - Jeg kender én, der har
Olympusversionen, og han er godt tilfreds. - Han er ellers temmelig
kræsen mht. optik. - Svjh. koster Sigma 18-200/3,5-5,6 EX-DG til
Canon ca. 3600kr. mod EX-DC'eren til ca. 15-1800kr. ligesom Tamron Di
versionen. Tamrons XR-IF koster også godt de 3000kr....

Et andet og godt alternativ kunne være, hvis du kunne finde en fejlfri
Tamron 24-135/f:2,8-4,0 XR-IF Aspheric Gold, 50th Anniversary. Jeg er så
heldig at have et sådant. det er aldeles fremragende - selv ved fuld
blænder. Den er lynhurtig i fokusering. Men på EOSD kommer du jo ikke
ned på mere end ca. 34mm vidvinkel mod de to andres ca. 24-26mm
ekvivalent til 35mm SLR.

Her er ihvertfald en del henvisninger til reviews af Sigmas 18-200mm DC
http://www.google.com/search?source=ig&hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENDK276&=&q=sigma+18-200+review&btnG=Google+Search&aq=1&oq=sigma+18

Her kan du se, hvilke linser, Sigma kan levere nu...
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-09 12:04

> [...]
>
> Prismæssigt havde jeg håbet på ca. 3.000 kr, evt. brugt. Hvis man kunne
> bytte noget at zoom'en ud med lidt mere vidvinkel ville det heller ikke

Prøv at se på en sigma 17-70... Sådan een har jeg engang haft, og den var
ganske god.

vh Palle

Fra : Peter Caspersen

Dato : 03-06-09 15:03

> [...]
>
> Prismæssigt havde jeg håbet på ca. 3.000 kr, evt. brugt. Hvis man kunne
> bytte noget at zoom'en ud med lidt mere vidvinkel ville det heller ikke

Hej Kasper

Er du ikke tilfres med de bilder du tager med 18-55 ?

hvad med en canon 70-300 så er du dækket super godt ind.

Jeg har selv lige fået en 50D med 17/85 jeg købte så ved siden af 70/300 jeg
har også
læste at der findes beder optikker, og det gør der helt sikkert også, men
kan man ikke tage
gode bilder med 17/85 eller 70/300 så er det ikke godt.

Peter

Fra : aon

Dato : 03-06-09 16:35

> [...]
>
> Det vil primært skulle bruges til feriebilleder og portrætter af
> familien... Sigma og Tamron mv. er også en mulighed.

Hej Kasper !

Til dit budget på omkring 3000 kr. vil jeg også mene at Tamron 17-50mm f/2.8
er et kanon valg
god blænde og skarphed samt fine farver.

mvh
aon

Fra : Kasper Hansen

Dato : 03-06-09 16:51

> Til dit budget på omkring 3000 kr. vil jeg også mene at Tamron 17-50mm
> f/2.8 er et kanon valg
> god blænde og skarphed samt fine farver.

Jeg tror det bliver ovennævnte optik - jeg har efterhånden også set mange
rosende ord om den på nettet. Jeg kan vist erhverve den for knap 2.500 kr
fra ny.

Tusind tak til alle for deres input... Også selvom det var den forkerte
gruppe (undskyld).

/Kasper Hansen