Apple Works 6
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-06-09 21:39

Med fare for at blive grinet ud vil jeg dog gerne stille et sprøgsmål om
dette (i mine øjne) udmærkede program. Det har været mine foretrukne
tekstbehandler, siden det hed Claris Works.

Men det er begyndt at gøre knuder, det "svarer ikke" og jeg må så lukke
og begynde forfra. Det er jo ikke optimalt - for nu at sige det pænt.

Jeg fornemmer, at det er efter min opdatering af MacOS til 10.5.7. I
(bemærket: min Word fra Office 4 pakken funger heller ikke).

Jeg vil gerne blive ved med at bruge AW 6, men hvad skal jeg gøre? Jeg
kan ikke se nogen update-mulighed i programmet. Er der noget, der skal
indstilles i programmet eller i MacOS 10.5.7?

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-09 22:49

Mich. Ottosen wrote:
> Med fare for at blive grinet ud vil jeg dog gerne stille et sprøgsmål om
> dette (i mine øjne) udmærkede program. Det har været mine foretrukne
> tekstbehandler, siden det hed Claris Works.

Det er stadig noget af det bedste stykke software, Apple nogensinde har
lavet. - Så jeg er 110% enig med dig...!

> [...]
> kan ikke se nogen update-mulighed i programmet. Er der noget, der skal
> indstilles i programmet eller i MacOS 10.5.7?

Den kører aldeles fint her på min MDD, PB G4 og MacPro alle med 10.5.7.
- Jeg brugte den så sent som i forgårs..-)

Prøv i første omgang at gå til mappen username/library/preferences og
slet mappen 'Appleworks' og indstillingsfilen 'com.apple.appleworks.plist'.

I mappen 'Dokumenter' åbner du mappen 'AppleWorks-brugerdata'. - Der
skulle meget gerne ligge tre mapper... Åbn og tøm mappen 'Auto-arkiver'
for indhold. Åbn mappen 'Billeder' og check, at mappen 'buffer' er tom.
er den ikke deet, så tøm den. Åbn også mappen 'Startemner' og check, at
buffermappen deri også er tom - ellers tøm den.

Næste gang, du så starter AWKS 6.x op, vil den være nulstillet, så du
igen skal sætte dine personlige indstillinger.

Hjælper det ikke, så er der ikke andet for end at slette alt AppleWorks
fra mapperne 'Programmer', 'Preferences', 'Dokumenter' og 'Application
Support' og geninstallere fra den originale 6.1.5 eller 6.2.x CD og så
opdatere til 6.2.9. - har du ikke 6.2.9 opdateringen, kan den hentes her.
http://support.apple.com/downloads/AppleWorks_6_2_9_for_Mac

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-06-09 21:41

> Det er stadig noget af det bedste stykke software, Apple nogensinde har
> lavet. - Så jeg er 110% enig med dig...!

Tak for dit grundige svar. Jeg har ikke haft tid til at prøve dine
løsningsmuligheder af, men skal gøre det snarest. Jeg skulle skrive et
brev, printe det og poste det i puttekassen. Jeg var så heldig, at jeg
havde et frimærke fra 2008 og så et tillægsmærke på 0,50 kr. Så brev med
bilag kom afsted trods alt. Det skulle være de originale bilag, derfor
snailmail.

Havde så skrevet brevet i OpenOffice, men da jeg lige skulle lave en
rettelse ville det absolut åbne i NeoOffice, mærkeligt, synes jeg.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-09 23:16

Mich. Ottosen wrote:
> Havde så skrevet brevet i OpenOffice, men da jeg lige skulle lave en
> rettelse ville det absolut åbne i NeoOffice, mærkeligt, synes jeg.

Det har jeg også oplevet med en standard opsat OTT template, som jeg så
har en henvisning til liggende i docken. Selve filen ligger selvfølgelig
i Openoffice 3 -> Templates mappen i Applicationsupport. Da jeg så
hentede den nye Neooffice 3 og installerede den, 'overrulede' den
Openoffice på præcis mine brugerdefinerede Openoffice templates, indtil
jeg markerede de filer enkeltvis og højreklikkede og valgte 'Vis info'
og associerede hver enkelt fil til Openoffice.

For at se, om det nu virkede oprettede jeg ligeledes et par
brugerdefinerede filer i Neooffice og lagde dem i Neooffices template
mappe og trak ikonerne til docken. Selvfølgelig åbner de i Neooffice, og
lige så selvfølgelig åbner mine Openoffice templates nu i Openoffice. -
Så hver enkelt template skal åbenbart associeres til specifikt program -
altså hhv. NeoOffice eller openoffice....

Ellers åbner mine ODT og OTT filer faktisk i Bean 2,3.0, fordi jeg har
valgt den ti lat være std. til ODF. - Bean 2.3.0 er lynende hurtig...
2-3 sek. så er et 20 siders ODF dokument åbnet og klar til udskrift /
læsning / redigering. - Selvom jeg har opdaget nogle 'meget grimme'
stavefejl i den danske Bean version. - Jeg har kun ÉN god
undskyldning..., at jeg har problemer med mit tastatur...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/33925

- Jeg lover, jeg nok skal få dem rettet til næste version.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-06-09 23:29

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Havde så skrevet brevet i OpenOffice, men da jeg lige skulle lave en
> rettelse ville det absolut åbne i NeoOffice, mærkeligt, synes jeg.

Det er fordi, de bruger samme dokumenttype. Du har nok den dokumenttype
sat til at åbne i NeoOffice som standard. Hvis du f.eks. har sat
TextEdit til at åbne RTF-dokumenter og skriver et RTF-dokument i et
andet program, så vil det dokument i princippet åbne i TextEdit, hvis du
dobbeltklikker på det. Der er nu nok nogle programmer, hvor det ikke
fungerer sådan. Det afhænger af, om de bare bruger fil-endelsen eller er
ressource-fork til at bestemme dokument-typen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-06-09 22:51

> Det er stadig noget af det bedste stykke software, Apple nogensinde har
> lavet. - Så jeg er 110% enig med dig...!

Ja, og jeg har rigtig mange filer skrevet i AW, så jeg vil jo gerne
havde det til at virke igen.

> Den kører aldeles fint her på min MDD, PB G4 og MacPro alle med 10.5.7.
> - Jeg brugte den så sent som i forgårs..-)

På min MB med 10.5.7 virker det så altså ikke. Desværre.

> [...]
>
> Næste gang, du så starter AWKS 6.x op, vil den være nulstillet, så du
> igen skal sætte dine personlige indstillinger.

Har fulgt din opskrift. Der kom ikke nogen mulighed for at gensætte de
personlige indstillinger. Og programmet virker ikke.

> [...]
> Support' og geninstallere fra den originale 6.1.5 eller 6.2.x CD og så
> opdatere til 6.2.9. - har du ikke 6.2.9 opdateringen, kan den hentes her.

Har hentet opdateringen. Mit program var 6.2.7, og dét virkede under
Tiger.
Med Leopard: NO GO. Næsten, for hver gang jeg prøver at åbne et gemt
dokument, siger den: filen er låst (og jeg låser den op i Infoen, det
virker ikke) og "vil du åbne en kopi" - og det kan jeg så godt, men jeg
kan ikke gemme (ændringer): "enheden findes ikke"

Kan du hjælpe mig videre?
Undskyld mit sene svar, jeg har været syd for Slien i en periode

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-09 00:22

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> virker ikke) og "vil du åbne en kopi" - og det kan jeg så godt, men jeg
> kan ikke gemme (ændringer): "enheden findes ikke"

Hm, har du evt. en anden G4 eller G5 med 10.4.11? - så fjerner du først
alt AppleWorks 6 fra både programmappen, preference-mappen Application
Support og dokumentmappen, så alt er væk, husk at tømme papirkurven...

Metode 1:
Brug så din retail 6.2.7 disk og lav en fuld installation på den G4/G5
og opdater til 6.2.9, _inden_ du forsøger at åbne programmet. Åbn
programmet og lav dine personlige std. indstillinger til dokumenter
m.v.. Deet er vigtigt, du har opdateret fuldt ud, inden du åbner
programmet, da opd. godt kan finde på ikke at ville finde originalen til
opdatering.

Opret så en tom mappe på skrivebordet - navn er underordnet.
- Fra mappen 'Dokumenter' flytter du så 'AppleWorks-brugerdata' over i
den tomme mappe på skrivebordet til en mappe, du kalder 'Til Dokumenter'.
- Fra mappen 'Programmer' flytter du så selve hovedmappen 'AppleWorks 6'
over i mappen på skrivebordet til en undermappe, du kalder 'Til Programmer'.
- Fra username/library/preferences flytter du ligeledes mappen
'AppleWorks' og 'com.apple.appleworks.plist' over i mappen på
skrivebordet i en undermappe, du kalder 'Til Indstillinger'.

- I username/library/application support flytter du ligeledes
'AppleWorks', _hvis_ der er en sådan, men jeg mener ikke, der er en
hverken på 10.4.x eller 10.5.x. Den blev vistnok droppet med 10.2.x.

Metode 2:
På en G4 med en bootbar Os 9.2.x, - hvis du har adgang til en sådan, -
checker du, at der intet AppleWorks er på den Installer din retail 6.2.7
og opdater til 6,2.8 med den classic 6.2.8 opdatering, du også kan hente
på samme download link som 6.2.9. Opdater før du åbner programmet første
gang.

Lav så igen som ovenfor en mappe på skrivebordet med flg. undermapper -
'Til Programmer', 'til Indstillinger' og 'Til Dokumenter'
- Kopier/flyt mappen 'AppleWorks 6' fra 'Applications (mac OS 9' til
mappen 'Til programmer'.
- Kopier/flyt mappen 'AppleWorks-brugerdata fra 'Dokumenter' til mappen
'Til Dokumenter'.
- Kopier/flyt mappen 'AppleWorks' og filen 'AppleWorks-indstillinger'
fra mappen Indstillinger i OS 9.x systemmappen til 'Til Indstillinger'

Check i OS 9.x systemmappen i mappen 'Programunderstøttelse', om der
ligger noget AppleWorks dér. gør der det, kopierer/flytter du det til
mappen 'AppleWorks-brugerdata' i mappen 'Til Dokumenter'.

Du kan evt. give de to skrivebordsmapper navnene 'AppleWorks 6 OSX' hhv.
'AppleWorks 6 Classic' og brænde dem ud på én CD. Du skal ikke lade dig
forvirre af, at classic versionen af AWKS 6 benævnes som ver. 6.2.8.
Deet gør den kun på OS 9.x, mens den benævnes som 6.2.9 på OS X. - Det
er præcis samme pakke...

Når du så kopierer det over på din MB med 10.5.7 skal du huske at lægge
filerne/mapperne i de korrekte mapper, hvorfra du tog dem på den 10.4.x
installation, du brugte hhv. den Os 9.2.x du brugte.

Jeg véd ikke, hvilken 'version', der vil fungere bedst, men den jeg har
på min MacPro er oprindelig blot kopieret fra en Beige g3 med Os 9.2,
mens den jeg har på min PB G4 med 10.5.7 er kopieret fra den
installering, jeg har lavet fra original CDen på min MDD. - Jeg syntes,
det var nemmere at kopiere, når jeg nu sidder på et gigabit netværk
fremfor at installere det hele fra grunden..-)

> Undskyld mit sene svar, jeg har været syd for Slien i en periode

Uhm! - Der er nogle pragtfulde områder lige omkring selve Slien og ud
mod Plöen, men det er godt nok mange år siden, jeg har været dernede...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-06-09 20:18

> Hm, har du evt. en anden G4 eller G5 med 10.4.11? - så fjerner du først
> alt AppleWorks 6 fra både programmappen, preference-mappen Application
> Support og dokumentmappen, så alt er væk, husk at tømme papirkurven...

Nje, jeg har ikke en G4 eller G5, nå, jo, jeg har da min tiBook, den er
da vist G4. Og dér virker AW (sidst jeg prøvede den dér), kan jeg ikka
bare brænde hele balladen derfra eller blot flytte programmet, og _så_
opdatere på min MB?

> [...]
> m.v.. Deet er vigtigt, du har opdateret fuldt ud, inden du åbner
> programmet, da opd. godt kan finde på ikke at ville finde originalen til

Retail 6.2.7 disken? Hvad mener du? Kom AW ikke med på nogle gamle
systemdisketter. Skal lige rode i en stak cd'er.

> [...]
> det var nemmere at kopiere, når jeg nu sidder på et gigabit netværk
> fremfor at installere det hele fra grunden..-)

Tak for dit lange indlæg, jeg er helt forpustet
Skal nok kigge mere detaljeret på det - senere.

> Uhm! - Der er nogle pragtfulde områder lige omkring selve Slien og ud
> mod Plöen, men det er godt nok mange år siden, jeg har været dernede...

Jeg nu mere end 1.000 km syd for SLien denne gang. Men du har ret: der
er dejligt dér, tog sidste år toget fra Flensburg til Kiel langs med
kysten. Pragtfuld natur og tur.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-09 01:57

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> da vist G4. Og dér virker AW (sidst jeg prøvede den dér), kan jeg ikka
> bare brænde hele balladen derfra eller blot flytte programmet, og _så_

Jo, så kan du bare opdatere på din TiBook, hvis ikke allerede deet er en
ver. 6.2.9 og kopiere ved at bruge metode 1 ved at kopiere mapperne fra
din TiBook over til din MB og placere dem i de tilsv. mapper på den. og
det er så ikke nødvendig at opdatere, når først den er på de rigtige
pladser på MB'en.

> Retail 6.2.7 disken? Hvad mener du? Kom AW ikke med på nogle gamle
> systemdisketter. Skal lige rode i en stak cd'er.

Hm, det var vist nok kun en ver. 6.0.4, der fulgte med nogle maskiner...

> Jeg nu mere end 1.000 km syd for SLien denne gang. Men du har ret: der
> er dejligt dér, tog sidste år toget fra Flensburg til Kiel langs med
> kysten. Pragtfuld natur og tur.

Ja, den tur har jeg godt nok kørt mange, mange gange. - Jeg har jo rejst
ved en tysk øjenlæge i Kiel, så på et tidspunkt kendte jeg den by næsten
lige så godt, som jeg nu kender Århus - Ku' være, man skulle tage en
tur derned igen. - Det er efterhånden en del år siden, jeg har været der
sidst...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 02-06-09 22:02

> [...]

> kan ikke se nogen update-mulighed i programmet. Er der noget, der skal
> indstilles i programmet eller i MacOS 10.5.7?

Var det ikke på tide at gå over til Pages 4 ? ( En del af iWork '09
pakken)
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-09 23:37

Jesper wrote:
> Var det ikke på tide at gå over til Pages 4 ? ( En del af iWork '09
> pakken)

Vi snakker altså om et _ordentlig_ tekstbehandlingsprogram og ikke det
b### til Pages, der jo hverken kan det ene elelr andet bl.a. mht.
kompatibilitet. Det er efter både min og andres mening noget nær det
værste gang makværk, Apple nogensinde har lavet.!

Prøv fx. at gemme som Word eller RTF og send det til en XP/Vista bruger
med MSO2007, så kan du godt regne med at være godt på vej til at blive
et hoved kortere... Eller prøv at åbne et RTFD eller word dokument (gemt
som .doc) skrevet i Word2007 på Windows... Hvis der blot er den mindste
form for rich text formattering i et sådant dokument, bliver det det
rene volapyk i Pages!

Apple begik vel nok deres største og mest fatale brøler til dato, da de
tilbage i svjh. 2000 indgik aftalen med Microsoft om aldrig mere at
ville videreudvikle AppleWorks.!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 03-06-09 00:43

> [...]
>
> Apple begik vel nok deres største og mest fatale brøler til dato, da de
> tilbage i svjh. 2000 indgik aftalen med Microsoft om aldrig mere at

Tja..lader ikke til at anmelderne er så utilfredse med pages:

4 ud af 5 mus i MacWorld:
http://www.macworld.com/article/138282/2009/01/pages09.html

PC Advisor 4 ud af 5 stjerner:
http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/index.cfm?reviewid=109906

Tech Radar 3 af 5:
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/software/home-and-reference-soft
ware/apple-pages-09-500293/review

ZD Net Australien 7,8 af 10
http://www.zdnet.com.au/reviews/software/applications/soa/Apple-iWork-09
/0,2000065797,339294677,00.htm

PC World New Zealand 8,5 af 10
http://pcworld.co.nz/pcworld/pcw.nsf/reviews/FB380E20A1B00509CC2575C1007
14456

vnunet.com 4 af 5
http://www.vnunet.com/vnunet/software/2241068/apple-iwork-09

dooyoo.co.uk 4 af 5
http://www.dooyoo.co.uk/office-suites/apple-iwork-09/1249754/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 05:36

> Apple begik vel nok deres største og mest fatale brøler til dato, da de
> tilbage i svjh. 2000 indgik aftalen med Microsoft om aldrig mere at
> ville videreudvikle AppleWorks.!!!

Og Pages/Numbers/Keynote er ikke en konkurrent til Microsoft .... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 09:29

Thomas von Hassel wrote:

> Og Pages/Numbers/Keynote er ikke en konkurrent til Microsoft .... ?

Nej, juridisk set er det tre uafhængige programmer, der intet har med
Appleworks at gøre.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 09:33

> Nej, juridisk set er det tre uafhængige programmer, der intet har med
> Appleworks at gøre.

Det er ikke min pointe ... de bliver stadig solgt og markedsført som en
"Office Pakke" .. så jeg vil vove at påstå at din konspirations teori
ang. en aftale mellem Apple og Microsoft er lidt tynd ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 10:27

Thomas von Hassel wrote:

> Det er ikke min pointe ... de bliver stadig solgt og markedsført som en
> "Office Pakke" .. så jeg vil vove at påstå at din konspirations teori
> ang. en aftale mellem Apple og Microsoft er lidt tynd ...

Nu må du edderdundedyttemig holde op Thomas! - At Apple skulle stoppe
udviklingen af Appleworks var en del af hele aftalen mellem MS og Apple,
da Apple i sin tid stod med et akut likviditetsproblem. Grundaftalen gik
ud på, at Apple skulle sælge for $100 mill USd B aktier til MS til en
given kurs, der gav Apple en her-og-nu likviditetsindsprøjtning på ca.
700 mill Dkr.. at MS samtidig købte ClarisEmailer, og at Apple ikke
måtte videreudvikle på CE heller, - ClarisEmailer er så det, der på
Windows blev til Outlook Express. - At Filemaker sammen med resten af
Claris Corp. skulle udskilles i et selvstændigt børsnoteret selskab
under navnet Filemaker Inc.. - At Apple ikke måtte videreudvikle på
AppleWorks eller udgive et andet officeprogram, der kunne blive en
konkurrent til MS Office. - Og - at MS skulle fortsætte med udvikling og
udgivelse af MS Office til Mac. - Og at MS skulle videreudvikle og
udgive både MS Works og Encarta til Mac. - Og at MS skulle sælge for
$100 mill USd A aktier til Apple. Pga. kursforskellene fik Apple
likviditeten på de ca. 700 mill Dkr.

Apple har overholdt aftalen, men det har mS ikke. Hverken MS Works eller
Encarta er nogensinde kommet til Mac OS 9.x eller OS X!

Aftalen udløb svjh. i 2005/06, og MS's Apple aktier er igen tilbage hos
Apple, mens Apple stadig ejer deres MS aktier, selvom de jo på det
nærmeste intet er værd lige nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 10:33

> [...]
>
> Aftalen udløb svjh. i 2005/06, og MS's Apple aktier er igen tilbage hos
> Apple, mens Apple stadig ejer deres MS aktier, selvom de jo på det

Og det er så her du må komme med lidt dokumentation ...

De $150 millioner er ikke nogen hemmelighed, aftale om at Microsoft
skulle fortsætte med Office i en periode heller ikke. Men at aftale
skulle indeholde provisioner der forhindrede apple i at forsætte med
AppleWorks må du selv stå inde for ...

<http://www.apple.com/ca/press/1997/08/AppleMicrosoft.html>

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 18:28

Thomas von Hassel skrev:

> Og det er så her du må komme med lidt dokumentation ...

Sådan får man ret, hva'

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 20:52

> Sådan får man ret, hva'

jeg vil være den første til at indrømme hvis jeg har misforstået noget
eller bare er dum .. men jeg vil gerne have det fra mere end én
troværdig kilde ....

/thomas

Fra : Niels poulsen

Dato : 03-06-09 11:03

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Aftalen udløb svjh. i 2005/06, og MS's Apple aktier er igen tilbage hos
> Apple, mens Apple stadig ejer deres MS aktier, selvom de jo på det

Men hvor er ordbøgerne hend dem mangler jeg i en højer grad den skulle
grene værre på dansk

--
http://www.facebook.com/profile.php?id=1117493421&ref=profile

http://www.youtube.com/watch?v=tZmDWltBziM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=hj08RuYiNqg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 13:30

Niels poulsen wrote:
> Men hvor er ordbøgerne hend dem mangler jeg i en højer grad den skulle
> grene værre på dansk

Gå til 'Programmer' -> 'AppleWorks' -> 'AppleWorks-emner'. Dér ligger en
mappe, der hedder 'Ordbøger'.

I den mappe skulle der meget gerne ligge disse, hvis du har en dansk
AppleWorks 6.2.x version installeret fra en orig. retail Appleworks
6.2.0 eller 6.2.1 CD.

- BRT55.THS
(britisk engelsk synonmordbog)
- BRTPHON.ENV
(britisk engelsk hovedordbog)
- Brugerordbog
(brugerordbog til alle sprog, hvis du ikke har oprettet
brugerordbøger separat til hvert enkelt sprog
- claddon.clr
(styrefil til ordbøger)
- DAN94.THS
(dansk synonumordbog)
- DANPHON.ENV
(dansk hovedordbog, indeholder også dansk orddeling)
- English - Hyphenation
- English - Spelling
(engelsk engelsk orddeling og stavekontrol, kun hvis du
har opgraderet fra Appleworks 6.0.x eller 6.1.x)
- ENGPHON.ENV
(engelsk hovedordbog, både US, CA, AU, BR, IE engelsk)
- UK English - Spelling
(britisk engelsk stavekontrol fra AWKS 6.0.x og 6.1.x)
- USA91.THS
(US engelsk hovedordbog inkl. stavekontrol, synonumordbog
og grammatik. Grammatikdelen kan ikke bruges med danske
ordbøger)

Selve valg til stavekontrol gtør du under menuen 'Rediger' ->
'Tekstværktøjer'.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-09 16:39

> [...]

> ordbøger)

> Selve valg til stavekontrol gtør du under menuen 'Rediger' ->

Var det dét, Niels spurgte om? Jeg undres, undskyld.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-09 16:35

> [...]

> Aftalen udløb svjh. i 2005/06, og MS's Apple aktier er igen tilbage hos
> Apple, mens Apple stadig ejer deres MS aktier, selvom de jo på det

Blodtrykket, Erik...

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 16:47

> [...]

> udgive både MS Works og Encarta til Mac. - Og at MS skulle sælge for
> $100 mill USd A aktier til Apple. Pga. kursforskellene fik Apple

Du blander begivenheder sammen Erik og digter for at få dem til at hænge
sammen.

Microsoft købte /ikke/ Claris Emailer.
Apple forpligtede sig ikke til ikke at forsætte udviklingen af
Claris/Apple Works.

Microsoft forpligtede sig ikke til at udvikle hverken Works eller Encarta.

Nedlægelsen af Claris havde intet med aftalen at gøre.

Apple forpligtigede sig til at inkludere Internet Explorer med nye
computere i 5 år og ikke udvikle et konkurende produkt i 5 år.

Apple forpligtede sig til at stoppe en række søgsmål om bla Quicktime og
det old gamle om quickdraw der stammede helt tilbage fra Windows 1.0

Microsoft forpligtede sig til at garantere at Mac:Office ville eksistere
de næste 5 år, der stod intet i aftalen om hvilke Office applikationer
der var omfattet.

Microsoft forpligetde sig til at investere 100 mill US $ i B aktier som
ikke måtte sælges uden Apples samtykke i en årerække.

Desuden indeholdt aftalen en gensidig forpligtelse til at lade hinandens
udviklere få lov til at _kigge_ på kildekode (ikke kopiere). Det antages
at MS fik mest ud af dette idet de fik lov til at kigge på den på Quicktime
kildekoden.

I forbindelse med at Claris blev lukket var det kun ét produkt der blev
solgt fra til tredie part: "Claris Organizer" som blev købt af Palm.
Homepage fulgte Filmaker over i Filemaker Inc, Works blev ført tilbage til
Apple og videreudviklet et par år. Resten blev selt og ret begravet hos Apple.

At et større antal tidligere Claris udviklere, herunder dem der havde været
beskæftiget med Claris Emailer, havnede hos MS på MSIE teamet og i Mac
Buissness Unit er ikke unaturligt da MS også dengang var det softwarehus
der havde flest Mac udviklere ansat borstset fra Apple selv.

Claris blev velsagtens lukket fordi det kun var Filemaker produktet der
tjente penge, samt fordi Claris med sin brede applikationsvifte havde
kanibalsieret et i forvejen marginaliseret marked på et tidspukt hvor
Apple i desperart grad manglede 3.parts udviklere. Husk at det var en tid
hvor såvel MS, Adobe som Macromedia helt overvejede at droppe udviklingen
til Mac og hvor Corel, Worperfect og Lotus allerede havde sagt farvel.
På et tidspunkt så det ud som om at der kun ville være Quark og Claris
tilbage blandt udviklere af kerne applikationer.

Signal værdien af MS's forpligtigelse til at holde liv Mac Office 5 år
frem var afgørende for Apples overlevelse, trods at Apple havde haft råd
til at køre med dunrende underskud 10 år frem. De 100 mill US $ fra MS
havde kun sybolsk værdi.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 17:20

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> at MS fik mest ud af dette idet de fik lov til at kigge på den på Quicktime

Ærgeligt at Apple ikke har valgt at udnytte den viden til at lave et
Windowsmodul der kan afvikle Windowsting direkte i OS X. Nå, det kommer
nok engang :)

> [...]
> frem var afgørende for Apples overlevelse, trods at Apple havde haft råd
> til at køre med dunrende underskud 10 år frem. De 100 mill US $ fra MS

Det hjælper at man tjener på alt hvad man langer over disken, men for at
citere Steve Balmer: "Developers, developers, developers!"

I den forbindelse er det også et vigtigt faktum at Disney nok fremover
laver alting til Mac. Steven Jobs har en imponerende kontrolsfære
efterhånden.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 17:49

> Ærgeligt at Apple ikke har valgt at udnytte den viden til at lave et
> Windowsmodul der kan afvikle Windowsting direkte i OS X. Nå, det kommer
> nok engang :)

De havde gang i noget i den tidlige fase af trasistionen fra OpenStep til
Mac OS X. Det var dog ikke noget der var brugbart på PPC.

Man kan iøvrigt starte Windows paralelt med Mac OS uden brug af tredieparts
SW som eks VMware. Desværee viker det kun én gang om året

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20090331224435492&query=bootcamp>

> Det hjælper at man tjener på alt hvad man langer over disken, men for at
> citere Steve Balmer: "Developers, developers, developers!"

Den tænke jeg også på mens jeg skrev - svedte og støjede ikke helt så meget.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jon

Dato : 03-06-09 13:31

> Apple begik vel nok deres største og mest fatale brøler til dato, da de
> tilbage i svjh. 2000 indgik aftalen med Microsoft om aldrig mere at
> ville videreudvikle AppleWorks.!!!

Tvert om; det var en genistrek, og helt nødvendig.

På den måten fikk de MS til å videreutvikle Office for Mac, hvilket -
tross alle OO og Neo-O-tilløp - har vært helt avgjørende for at
plattformen skulle overleve. I 1997 var Apple i praksis konkurs, og i
2000 slett ikke trygge. I dag kunne de nok kostet på seg å videreutvikle
AW, men i mellomtiden har de altså laget iWorks, som de mener er
løsningen fremover. Jeg foreslår at det er tid for å hoppe av det gamle
og over på det nye, enten det heter MS Office (for de mange som stadig
må ha 100%, ikke 99,9%, kompatibilitet med alle andre i næringslivet -
og det betyr ikke at de liker det!), Neo-O, OO eller iWorks.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 13:53

Jon wrote:

> [...]
> må ha 100%, ikke 99,9%, kompatibilitet med alle andre i næringslivet -
> og det betyr ikke at de liker det!), Neo-O, OO eller iWorks.

Jeg er ked af at måtte sige det Jon, men Apple har aldrig været i
nærheden af en konkurs! De har været i en likviditetskrise og manglet
cool cash, og det var det, der var årsagen til aftalen med MS... - Det
hjælper jo bare ikke, at de er mere end solvente, hvis der ikke også er
løbende likvide penge tilstede. Apple var - og er - det computerfirma,
der har absolut størst egenværdi i form af både egenkapital og ejerskab
af egne aktier. - At det så er noget specifikt amerikansk
tingel-tangel-værk med, at et firma kan eje og bruge egne aktier, er en
helt anden sag....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 13:57

> At det så er noget specifikt amerikansk
> tingel-tangel-værk med, at et firma kan eje og bruge egne aktier, er en
> helt anden sag....

vil du påstå at et dansk A/S ikke kan købe sine egne aktier ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 14:41

Thomas von Hassel wrote:

> vil du påstå at et dansk A/S ikke kan købe sine egne aktier ?

Det har jeg ikke sagt7skrevet, men det er meget unormalt, hvis de gør...
- Svjv., er det kun ganske få af de store fondsejede selskaber, der har
en vis beholdning af egne aktier...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 14:44

> Det har jeg ikke sagt7skrevet, men det er meget unormalt, hvis de gør...
> - Svjv., er det kun ganske få af de store fondsejede selskaber, der har
> en vis beholdning af egne aktier...

Det er faktisk det du skriver. Derudover er det ganske almindeligt.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 14:46

> Det har jeg ikke sagt7skrevet, men det er meget unormalt, hvis de gør...
> - Svjv., er det kun ganske få af de store fondsejede selskaber, der har
> en vis beholdning af egne aktier...

her er lidt dokumentation:

<http://www.google.dk/search?q=aktieselskaber+egne+aktier&hl=en&client=s
afari&rls=en-us&start=10&sa=N>

/thomas

Fra : Jon

Dato : 03-06-09 14:21

> Jeg er ked af at måtte sige det Jon, men Apple har aldrig været i
> nærheden af en konkurs!

OK, det er muligens ikke teknisk korrekt at de var konkurs. Men dog:

"In 1996, Michael Spindler was replaced by Gil Amelio as CEO. Gil Amelio
made many changes at Apple, including massive layoffs.[45] After
multiple failed attempts to improve Mac OS, first with the Taligent
project, then later with Copland and Gershwin, Amelio chose to purchase
NeXT and its NeXTSTEP operating system, bringing Steve Jobs back to
Apple as an advisor.[46] On July 9, 1997, Gil Amelio was ousted by the
board of directors after overseeing a three-year record-low stock price
and crippling financial losses. Jobs became the interim CEO and began
restructuring the company's product line." (Wikipedia, "Apple, Inc.")

- og:

"Amelio had a reputation as a turnaround expert, but essentially he was
just a numbers guy, devoid even of the pretense of charisma. Under his
watch, Apple appeared to fall into a death spiral. By early 1997 it had
just 3.3 per cent of the personal computer market and its stock was down
to $14 a share. The venture that was supposed to change the world
seemingly had but one hope left: to be a takeover target. "When a
company has as strong a brand and consumer franchise as Apple, it is
very hard to destroy it," technology analyst Richard Shaffer told the
New York Times. "But it can be done." And from 1985 to 1997, it very
nearly was." (http://www.wired.com/epicenter/2009/04/the-end-of-inno/)

Det var i alle fall et definitivt low point både økonomisk og på mange
andre måter. Og at Apple trengte MS på det tidspunkt er det ingen tvil
om - både finansielt der og da, og strategisk pga programvaren deres.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 14:25

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Wikipedia, "Apple, Inc."

du kan jo ikke stole på Wikipedia ;)

/thomas

Fra : Jon

Dato : 03-06-09 15:10

> du kan jo ikke stole på Wikipedia ;)

Spesielt ikke hvis du også er en Open Source-fantast...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 18:30

Jon skrev:

> Spesielt ikke hvis du også er en Open Source-fantast...

Det første vidste jeg godt, men ikke det sidste. Hvorfor ikke?

Fra : Jon

Dato : 03-06-09 19:21

> Det første vidste jeg godt, men ikke det sidste. Hvorfor ikke?

Myntet på Erik, iofs: Wikipedia er jo et eneste stort OS-prosjekt, i
likhet med mye av det han bruker (masser av) tid på. Så nettopp han
burde altså stole på det. Det var bare det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 20:30

Jon skrev:

> Myntet på Erik, iofs: Wikipedia er jo et eneste stort OS-prosjekt, i
> likhet med mye av det han bruker (masser av) tid på. Så nettopp han
> burde altså stole på det. Det var bare det.

Nåh, jamen Erik bruger masser af tid på masser af ting, så jeg tror ikke
du kan generalisere sådan

Men Bo Warming (kender du ham) synes det var fantastisk - så han skrev
en masse om sig selv og det der interesserde ham - og skiftede så mening
da han opdagede at ANDRE tillod sig at redigere det bagefter.

Det ER også frækt at andre ikke genkender sandhed når de ser det

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 20:36

Jon wrote:

> Myntet på Erik, iofs: Wikipedia er jo et eneste stort OS-prosjekt, i
> likhet med mye av det han bruker (masser av) tid på. Så nettopp han
> burde altså stole på det. Det var bare det.

Og som de fleste véd, så stoler jeg langt fra på Wikipedia. - Ogslet
ikke, når det gælder Apple. Når det gælder Apple, så tror jeg mere på
mine inside kontakter direkte hos Apple. - Jeg har jo trods alt arbejdet
freelance sammen med dem i perioden 1993-2007.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 20:52

> [...]
> mine inside kontakter direkte hos Apple. - Jeg har jo trods alt arbejdet
> freelance sammen med dem i perioden 1993-2007.

Nu henviser Wikipedia artilken jo til f.eks. pressemedelser og andre
håndgribelige ting. Dine "hemmelige" kilde er meget belejliget at køre i
stilling fordi han netop er "hemmelig"

Jeg har da også folk jeg kender "inden for murerne" men jeg vil aldrig
drømme om at bruge dem som "bevis" for noget som helst, mest af alt
fordi de ikke snakker om ting de ikke må snakke om ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 03-06-09 22:22

> Jeg har da også folk jeg kender "inden for murerne" men jeg vil aldrig
> drømme om at bruge dem som "bevis" for noget som helst, mest af alt
> fordi de ikke snakker om ting de ikke må snakke om ...

Nemlig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 15:45

> Nu henviser Wikipedia artilken jo til f.eks. pressemedelser og andre
> håndgribelige ting. Dine "hemmelige" kilde er meget belejliget at køre i
> stilling fordi han netop er "hemmelig"

En ERS specialtet: hemmelig kilder, ingen kilder, noget han har hørt
osv... + bål og brand hvis nogen skulle formaste sig at poste henvisninger
kilder der er efterprøvelige og som måtte være i modtrid med ERS's ikke
efterprøvelige kilder.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jon

Dato : 03-06-09 22:22

> Jeg har jo trods alt arbejdet
> freelance sammen med dem i perioden 1993-2007.

Og jeg var VIP-kunde hos dem fra 1990-1999, jobbet hos Officeline med
storkundansvar 1999-2001 og hos Apple med utdanningssektoren +
offentlige kunder 2001-2004.

Summa summarum: Jeg tror jeg kjenner selskapet rimelig godt - direkte.
Og jeg mener bestemt at Wiki har rett i alt vesentlig i det den her
sier. Ikke i alt annet, men i dette.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-09 01:22

Jon wrote:

> [...]
>
> Summa summarum: Jeg tror jeg kjenner selskapet rimelig godt - direkte.
> Og jeg mener bestemt at Wiki har rett i alt vesentlig i det den her

Wikipedia har heller ikke ret her. Det er korrekt, at Gil Amelio købte -
eller rettere, - Apple købte NextSTEP, da den var ved at gå konkurs, og
der stod andre, der var parat til at overtage Next*). Det er derimod
ikke korrekt, at Gil Amelio blev fyret af bestyrelsen pga. manglende
salg og nedgang i markedsandel.

Gil Amelio blev 'fyret' på krav fra Steve Jobs, - ellers ville han ikke
vende tilbage til Apple. På daværende tidspunkt havde Steve Jobs
temmelig mange Apple aktier, som han brugte som pression og en trussel
om at sælge til trediepart. - Hvem det så var, han ville sælge til, er
aldrig kommet frem. I realiteten fratrådte Gil Amelio efter fælles
overenskomst mellem ham og resten af direktionen - altså ikke
bestyrelsen. Dette har jeg faktisk fra en af de daværende
bestyrelsesmedlemmer, som jeg er så heldig at kende personligt.

*) Der gisnes om, at især IBM var interesseret, men de ville ikke give
det samme, som Apple tilbød. Der var et par mee interessenter, men jeg
kan ikke huske navnene på dem her og nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 04-06-09 19:39

> Wikipedia har heller ikke ret her.

Poenget er "i det alt vesentlige", og da i forhold til det som er
poenget: Apple var i alvorlige problemer den gangen (husk "Wired"s
forside med Apple-logoen med tornekrans og ordet "Pray!"). Apple trengte
MS for å overleve, både finansielt der og da og strategisk på lengre
sikt med markedets desidert mest utbredte kontorstøttepakke. MS trengte
Apple for å unngå et alt for tydelig monopolist-stempel. Win-win, heter
det i dagens sjargong.

La oss ikke fortape oss i detaljene. Og la oss heller ikke ende i en
"min far er sterkere enn din far"-diskusjon.

Og for øvrig er det min mening at AppleWorks er død.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-09 22:53

Jon wrote:

> [...]
> sikt med markedets desidert mest utbredte kontorstøttepakke. MS trengte
> Apple for å unngå et alt for tydelig monopolist-stempel. Win-win, heter

Tja, det er vi nu nok nogle, der ikke er enige i. Det er jo en kendt
sag, at Gil Amelio og Steve Jobs ikke KAN udstå hinanden. - Jeg tror
mere på, at årsagen til, at Apple gik til MS fremfor at sælge nogle af
deres firma-ejede aktier var, at Gil Amelio rent faktisk var bange for,
at det blev Pixar og dermed Steve Jobs, der pludselig kom til at stå med
en bestemmende aktiepost. - Så hellere sælge til 'fjenden' især, da de
solgte aktier kun var non-voting aktier...

> La oss ikke fortape oss i detaljene. Og la oss heller ikke ende i en
> "min far er sterkere enn din far"-diskusjon.

Det er heller ikke min mening, men jeg tror nu mere på de folk, der var
med end på et mere eller mindre tvivlsomt leksikon.

> Og for øvrig er det min mening at AppleWorks er død.

En moderne 'latiner'.... - AppleWorks er ikke død, - og hvis du kan
huske din historieundervisning, så tog det Rom et par hundrede år at
ødelægge Kartago.... - Omsat til 'computer-år' er vi så nok kun nået
knap halvvejen..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 05:47

> Det er heller ikke min mening, men jeg tror nu mere på de folk, der var
> med end på et mere eller mindre tvivlsomt leksikon.

ethvert leksikon er kun så pålideligt som sine kilder. Og du kan altid
se i Wikipedia hvad forfatteren henviser til som kilde materiale...

> En moderne 'latiner'.... - AppleWorks er ikke død,

Den er ihvertfald i Apple's øjne eftersom der 100% sikkert ikke kommer
opdateringer og de er pisseligeglade med at en kommende system
opdatering får den til at holde op med at virke.

> - og hvis du kan
> huske din historieundervisning, så tog det Rom et par hundrede år at
> ødelægge Kartago.... - Omsat til 'computer-år' er vi så nok kun nået
> knap halvvejen..-))

OS 9 er også død .. og enda offentligt begravet ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 06:11

> [...]
> opdatering får den til at holde op med at virke.

> OS 9 er også død .. og enda offentligt begravet ...

Er det ikke et temperamentsspørgsmål og en akademisk strid om ord?

For naturligvis har Jon & Thomas ret, men nogle kan jo godt(stadig) have
en Performa 5260/120 med OS 8.6, ClarisWorks og PageMill, der stadig
fungerer.

For sådanne mennesker føles og opleves det vel som værende "i live"(?).

M.

Fra : Jon

Dato : 05-06-09 08:11

> For naturligvis har Jon & Thomas ret, men nogle kan jo godt(stadig) have
> en Performa 5260/120 med OS 8.6, ClarisWorks og PageMill, der stadig
> fungerer.

Selvsagt. Jeg har også en fungerende PowerBook 170 med 4-bits skjerm og
500 MB (!!!) disk - det var enormt den gang, samt 1221 MB (!!) RAM. Også
enormt. Den kjører System 7.6.1 og Word 4.1, tror jeg (eller en annen
4-versjon, jeg husker ikke helt). Den er sånn sett "levende". Men den
kan jo ingen av de ting jeg ellers bruker en Mac til i dag: Mail,
internett (dvs. ikke uten store omgående bevegelser og verktøy, slik som
en SCSI-til-ethernett-adapter med proprietære drivere, spesielt utvalgt
"antikk" programvare, m.m.), min bibliografidatabase, billedbehandling,
lyd og musikk i noenlunde moderne versjon, osv. Men som ren skrivemaskin
fungerer den jo - forutsatt at man har en skriver med riktig grensesnitt
(en gammel StyleWriter e.l.) eller kan få teksten ut på en annen måte,
slik som via diskett.

Summa summarum blir det rett og slett for vanskelig, det krever for mye
skreddersøm og ekstra duppeditter, og i praksis blir den - selvsagt -
ikke brukt. Men det er jo iofs. morsomt (rart) at den fortsatt fungerer.

> For sådanne mennesker føles og opleves det vel som værende "i live"(?).

Jo. Men altså mest dersom man kan befinne seg i et eget univers,
digitalt sett - og de blir mer og mer død (hvis man kan si det, da), jo
eldre de og dette universet blir. Gopher finnes også, men "lever" det?
(Se: http://quux.org:70/Software/Gopher/servers)

Og som Thomas sier: Apple gir s... i om det ikke fungerer lenger, siden
det er offisielt dødt. (I praksis er vel "undead" det nærmeste vi kommer
- er OS 9 og AW zombier? Det i seg selv betyr at man i alle fall
bedriver risikosport hvis man stoler på dissse tingene til kritiske
virksomheter eller arbeider.

Så jo, min mening er fortsatt at AppleWorks (og OS 9) er døde. De bare
vet det ikke helt selv ennå, og Erik m.fl. har det stadig på life
support. Selv er jeg på en maskin som snart er i alle fall pensjonist, i
og med at den ikke kan kjøre Snow Leopard fordi det er en PPC-maskin.
Som lenge annonsert går jeg med planer om å skaffe en Intel-boks snart,
men det er for mange unge studenter i familien som trenger det mer enn
jeg - og i likhet med Erik kan jeg trikse litt med den for å få den til
å fungere for mine behov en stund til. Men ikke svært lenge...

Fra : Jon

Dato : 05-06-09 08:17

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> samt 1221 MB (!!) RAM

Øh - altså - 12 (tolv) skulle det jo være.
Men det var altså "full pakke" den gang, selv om jeg husker jeg også
brukte RAM Doubler på den.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 08:26

> Øh - altså - 12 (tolv) skulle det jo være.
> Men det var altså "full pakke" den gang, selv om jeg husker jeg også
> brukte RAM Doubler på den.

He, he...

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 08:27

> He, he...

en 12 MB ram klods kostede ca. 1600,- til min LC 475 i sin tid ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-09 13:14

Thomas von Hassel wrote:

> en 12 MB ram klods kostede ca. 1600,- til min LC 475 i sin tid ...

Det kan jeg godt garantere dig for, den ikke gjorde! Der findes ganske
enkelt ikke 12mb RAM moduler til hverken LC eller Performa serierne. -
Det har været enten 4mb, 8mb eller 16mb. og hvis det var 1a6mb klods, så
ville den stadig kun læse de 8mb. Du skulle op i series 600 for at få
maskiner, der kunne læse 16mb moduler.

Bortset fra det, så gav jeg 3290kr. for et 10mb modul til min PowerBook
165. - det er nogle spøjse fætre at se på. - De ligner nærmest en lille
hånd med 3 fingre..-) De kunne fås i 2mb, 4mb, 6mb, 8mb og 10mb...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 14:24

> [...]
> Det har været enten 4mb, 8mb eller 16mb. og hvis det var 1a6mb klods, så
> ville den stadig kun læse de 8mb. Du skulle op i series 600 for at få

Who gives a fuck ... jeg kan sku ikke huske ubrugelige detaljer fra
maskiner 10-15 år siden jeg sidst har haft den tændt .. det kan da godt
være det var en 16MB ... jeg kan jo finde kvitteringen fra ComputerStore
hvis det er ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 14:28

> Who gives a fuck ...

> /thomas

Flueknep....?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-09 14:48

Morten Lind wrote:

> Flueknep....?

Nok nærmere et surt opstød...

mvh. Erik ricard

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 08:48

> Selvsagt. Jeg har også en fungerende PowerBook 170 med 4-bits skjerm og
> 500 MB (!!!) disk

Der ser du

> - det var enormt den gang, samt 1221 MB (!!) RAM. Også
> enormt. Den kjører System 7.6.1 og Word 4.1, tror jeg (eller en annen
> 4-versjon, jeg husker ikke helt). Den er sånn sett "levende".

Det er dét, jeg mener

> Men den
> kan jo ingen av de ting jeg ellers bruker en Mac til i dag: Mail,
> internett

Næeh, men det er måske også uvæsentligt for de mennesker, der måske
stadig bruger de gamle slaver?

> [...]

> fungerer den jo - forutsatt at man har en skriver med riktig grensesnitt
> (en gammel StyleWriter e.l.) eller kan få teksten ut på en annen måte,

Og dét er måske /behovet/ - den slags /eksisterer faktisk/ i
virkelighedens virkelige verden

> Jo. Men altså mest dersom man kan befinne seg i et eget univers,
> digitalt sett

......hvilket de jo også gør Sikkert ganske tilfredsstillende, endda

> - og de blir mer og mer død (hvis man kan si det, da), jo
> eldre de og dette universet blir.

Det gør de, ja - og det kan man godt sige, ja

> Og som Thomas sier: Apple gir s... i om det ikke fungerer lenger, siden
> det er offisielt dødt. (I praksis er vel "undead" det nærmeste vi kommer
> - er OS 9 og AW zombier?

He, ja, men de brugere, jeg har in mente, har ikke behov for Apple.

> Det i seg selv betyr at man i alle fall
> bedriver risikosport hvis man stoler på dissse tingene til kritiske
> virksomheter eller arbeider.

Altså - du må ikke blande professionalisme ind i denne samtale....vi
taler om pensionerede overlærere m.fl., der skriver et brev til kusinen
i Amerika, henter post gennem et 56k-modem og laver et bordkort til
halvfjerdsårs fødselsdagen.

/Og/ det /virker/, er min pointe

> Så jo, min mening er fortsatt at AppleWorks (og OS 9) er døde. De bare
> vet det ikke helt selv ennå, og Erik m.fl. har det stadig på life
> support.

Enig, min tolerance er måske blot bredere?

> Selv er jeg på en maskin som snart er i alle fall pensjonist, i
> og med at den ikke kan kjøre Snow Leopard fordi det er en PPC-maskin.

Hvorfra ved du dét? /Absolut/ udtalelse fra officiel Appleside kan gøre
det, og /kun/ det kan gøre det.

Det kender jeg godt

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 08:53

> Hvorfra ved du dét? /Absolut/ udtalelse fra officiel Appleside kan gøre
> det, og /kun/ det kan gøre det.

Skal vi nu til det igen .... ? ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 09:00

> Skal vi nu til det igen .... ? ;)
>

> /thomas

He, he...det behøver vi ikke - vi ka´ jo bare vente at se, og indtil da
stiller jeg spørgsmålstegn ved skråsikkerheden - jeg tror (/tror/)
f.eks., at Apple forlader Intelarkitekturen på et tidspunkt

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-06-09 09:15

Morten Lind wrote:

> He, he...det behøver vi ikke - vi ka´ jo bare vente at se, og indtil da
> stiller jeg spørgsmålstegn ved skråsikkerheden - jeg tror (/tror/)
> f.eks., at Apple forlader Intelarkitekturen på et tidspunkt

Bare lige for at genopfriske. Er det så én eller to flasker vin du
kommer til at skylde mig? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 09:27

> Bare lige for at genopfriske. Er det så én eller to flasker vin du
> kommer til at skylde mig? ;)

Øhh....prik mig lige....????

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-06-09 09:32

Morten Lind wrote:

> Øhh....prik mig lige....????

Vi væddede, for længe siden, vin/øl om, hvorvidt Snow Leopard vil
understøtte PPC. Har du fortrængt det? ;)

Google Groups kan sikkert hjælpe.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 09:44

> Vi væddede, for længe siden, vin/øl om, hvorvidt Snow Leopard vil
> understøtte PPC. Har du fortrængt det? ;)

> Google Groups kan sikkert hjælpe.

Husker diskussionen, men hvad var/er dit synspunkt?

Jeg har vist hele tiden ment det samme, så hvis vi væddede, og jeg
taber, får du naturligvis din afregning.

Hvormeget vi væddede fortaber sig i glemslens tåger , men du kan
sikkert huske det

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-06-09 11:52

Morten Lind wrote:

> Husker diskussionen, men hvad var/er dit synspunkt?

Øhh. Når nu jeg regner med at FÅ vin og vi har væddet om emnet er det
vel ikke /så/ svært at regne ud?! Det er jo ikke sjovt at vædde om
noget, hvis begge parter holder på samme hest.

> Jeg har vist hele tiden ment det samme, så hvis vi væddede, og jeg
> taber, får du naturligvis din afregning.

Det har jeg også. Snow Leopard vil ikke understøtte PPC arkitekturen...

> Hvormeget vi væddede fortaber sig i glemslens tåger , men du kan
> sikkert huske det

Nej, men jeg kan da grave det frem til dig ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 12:05

> [...]
> noget, hvis begge parter holder på samme hest.

> Det har jeg også. Snow Leopard vil ikke understøtte PPC arkitekturen...

Men du /ved/ det ikke, vel?

> Nej, men jeg kan da grave det frem til dig ;)

Godt. Ting dæmrer

Hvor skal fluidum afleveres, /hvis/ jeg taber?

Og husk nu, at det er ufint at vædde, hvis man er sikker - sådan var det
i hvert fald, da jeg var lille, så hvis du ved noget, andre ikke ved,
bør du ikke vædde

Begge parter skal have ens udgangspunkt.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-06-09 13:26

Morten Lind wrote:

> Godt. Ting dæmrer
>
> Hvor skal fluidum afleveres, /hvis/ jeg taber?

Aalborg ;)

> Og husk nu, at det er ufint at vædde, hvis man er sikker - sådan var det
> i hvert fald, da jeg var lille, så hvis du ved noget, andre ikke ved,
> bør du ikke vædde

Ha ha ha. Jeg føler mig 100% sikker, men det er jo ikke ensbetydende med
at det faktisk er sån' det ender. Du trækker vel ikke i land?

> Begge parter skal have ens udgangspunkt.

Jeg har absolut ikke bedre forudsætninger for at spå om det, end du har.
Jeg er måske knapt så stædig, men du har på den anden side langt flere
års erfaring med Mac ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 14:06

> Aalborg ;)

Godt - det må så blive med moderne skyoverførsel, /hvis/ jeg skulle tabe

> Ha ha ha. Jeg føler mig 100% sikker, men det er jo ikke ensbetydende med
> at det faktisk er sån' det ender. Du trækker vel ikke i land?

Godt!

Næeh, aldrig i livet trækker jeg i land Mit livsmotto har alle dage
været: "Jeg går gerne planken ud, for at se, om der er hajer - hvis der
er hajer, hopper jeg gerne i, for at se, om de bider".

> Jeg har absolut ikke bedre forudsætninger for at spå om det, end du har.
> Jeg er måske knapt så stædig, men du har på den anden side langt flere
> års erfaring med Mac ;)

Godt!

Jeg tror nu ikke, mere erfaring betyder noget - du er jo alt andet lige
betydeligt mere teknisk velfunderet end jeg

M., den stædige

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-06-09 12:06

Peter Farsinsen skrev:

> Bare lige for at genopfriske. Er det så én eller to flasker vin du
> kommer til at skylde mig? ;)

Du er i en vin-vin situation?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-06-09 13:26

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du er i en vin-vin situation?

Afhænger jo af om det er en eller to flasker ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 14:10

> Afhænger jo af om det er en eller to flasker ;)

He, he...du ville jo grave det frem, eller - men /hvis/ jeg taber, må
det jo nødvendigvis blive blot én flaske, da resten af guldet så skal
spares op til en In..Innnn....Innnnnn.....Innnnnnnttt.....computer, av

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 15:56

Morten Lind skrev:

> He, he...du ville jo grave det frem, eller - men /hvis/ jeg taber, må
> det jo nødvendigvis blive blot én flaske, da resten af guldet så skal
> spares op til en In..Innnn....Innnnnn.....Innnnnnnttt.....computer, av

Kan du ikke bare få Erik til at sælge en 20-30 stykker af dem du
allerede har? Så har du råd til både ny iPhone og en PowerBook Air!

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 16:06

> Kan du ikke bare få Erik til at sælge en 20-30 stykker af dem du
> allerede har? Så har du råd til både ny iPhone og en PowerBook Air!

/Dét/ ku´ være fedt!!!!!!! En Air vil jeg gerne ha´ - jeg har aldrig
haft interesse i bærbare, men en Air, savle......

Den nye iPhone køber jeg alligevel - Telia har et godt
"overførsels"tilbud

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-06-09 17:08

Morten Lind skrev:

> /Dét/ ku´ være fedt!!!!!!! En Air vil jeg gerne ha´ - jeg har aldrig
> haft interesse i bærbare, men en Air, savle......

Den kan du også have med i bussen

> Den nye iPhone køber jeg alligevel - Telia har et godt
> "overførsels"tilbud

Må man ikke kun det når man er på overførselsindkomst? Nu ikke snyde, vel?

Jeg overvejer også en iPhone - jeg er blevet enig med mig selv om at jeg
har brug for et kamera jeg altid har med, og så er det jo en oplagt
mulighed

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 17:36

> Den kan du også have med i bussen

Nåeh ja.....

> Må man ikke kun det når man er på overførselsindkomst? Nu ikke snyde, vel?

Næeh nej - gælder kun kapitalister

> Jeg overvejer også en iPhone - jeg er blevet enig med mig selv om at jeg
> har brug for et kamera jeg altid har med, og så er det jo en oplagt
> mulighed

iPhones kamera kræver /meget/ lys, men så er det til gengæld også godt

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 17:51

> Næeh nej - gælder kun kapitalister

hvis du ikke er kapitalist hvor støtter du så et stort, multinationalt,
børsnoteret amerikansk firma ... mere kapitalistisk kan du vel næsten
ikke finde dem ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-06-09 18:06

Morten Lind skrev:

> NÃ¥eh ja.....

> Næeh nej - gælder kun kapitalister

Du kender godt med at den med to iPhones skal dele med den der ingen
har, ikke?

> iPhones kamera kræver /meget/ lys, men så er det til gengæld også godt

Ikke godt. Så kan man jo ikke fotografere noget efter mørkets frembrud.

Har du iøvrigt set den So Ein Ding hvor han dypper kameraet i et krus øl?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 18:22

> hvis du ikke er kapitalist hvor støtter du så et stort, multinationalt,
> børsnoteret amerikansk firma ... mere kapitalistisk kan du vel næsten
> ikke finde dem ?
>

> /thomas

Hæ, hæ, ja - men det gør jo ikke /mig/ til kapitalist, vel?

Samtlige bonderøve, arbejdere & folk flest i denne verden er underlagt
kapitalismen, mere eller mindre.

Bortset fra det nye USA, som har konverteret til statssocialisme ved at
opkøbe 78% af aktierne i GM.

Og Venstreregeringen i dette land, der med punktkontrol har ført
stalinistisk politik i hele perioden.

/Uden/ at "die dumme Dänen" i deres forbrugsfest har opdaget det

Som gammel anarkist griner jeg min ende i laser over kapitalens fallit,
som jo er velbeskrevet siden 1800-tallet...

Men menneskene bliver jo ikke klogere end deres grådighed, tsk, tsk...

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 18:27

> [...]
> som jo er velbeskrevet siden 1800-tallet...
>
> Men menneskene bliver jo ikke klogere end deres grådighed, tsk, tsk...

Der er bare ikke alternativer der virker bedre ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 18:34

> Du kender godt med at den med to iPhones skal dele med den der ingen
> har, ikke?

Jo, jo - er jo fra en privat, katolsk drengeskole, så fra ham, der intet
har, skal endog tages det, han (ikke, min bemærkning) har.

Mit rødhårede spetakel skal overtage min 2.generations iPhone, så
desværre....

> Ikke godt. Så kan man jo ikke fotografere noget efter mørkets frembrud.

Har du ikke en Zippo?

> Har du iøvrigt set den So Ein Ding hvor han dypper kameraet i et krus øl?

Hæ, hæ....næeh, desværre

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 18:39

> Der er bare ikke alternativer der virker bedre ...
>
> /thomas

Enig, men sjovt er det

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 18:42

> Der er bare ikke alternativer der virker bedre ...
>
> /thomas

P.S.: Øjensynlig virker den statskapitalistiske model bedre end den
privatkapitalistiske, jvf. forrige indlæg om det nye socialistiske USA &
det stalinistiske Danmark, hæ, hæ...

M.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-06-09 00:32

Morten Lind skrev:
> Samtlige bonderøve, arbejdere & folk flest i denne verden er underlagt
> kapitalismen, mere eller mindre.
>
> Bortset fra det nye USA, som har konverteret til statssocialisme ved at
> opkøbe 78% af aktierne i GM.

Og bortset fra bonderøvene her i EU, som ikke er underlagt kapitalismen,
men lever af statssubsidier...

/Lars

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-06-09 17:56

Morten Lind wrote:
> Den nye iPhone køber jeg alligevel - Telia har et godt
> "overførsels"tilbud

Har du ikke allerede én iPhone? Hva' er det for et tilbud du snakker om?
Jeg er også kunde ved Telia og vil da' gerne ha' en ny iPhone billigt,
når den kommer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 18:45

> Har du ikke allerede én iPhone? Hva' er det for et tilbud du snakker om?
> Jeg er også kunde ved Telia og vil da' gerne ha' en ny iPhone billigt,
> når den kommer.

Jamen, jeg tjekkede deres hjemmeside, og man kan føre abonnementet over,
ganske billigt.

Så er det "kun" telefonens pris, man skal betale - som jeg lige skimmede
det.....

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 18:57

> Har du ikke allerede én iPhone? Hva' er det for et tilbud du snakker om?
> Jeg er også kunde ved Telia og vil da' gerne ha' en ny iPhone billigt,
> når den kommer.

<http://shop.telia.dk:80/telia/cms.dt?page=cms_page_telia_customer&categ
ory=subscriptionPlans&nel=left_abo_telia_customer>

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-06-09 21:20

Morten Lind wrote:
> <http://shop.telia.dk:80/telia/cms.dt?page=cms_page_telia_customer&categ
> ory=subscriptionPlans&nel=left_abo_telia_customer>

Tak. Gad vide om det også gælder for iPhone ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 09:41

> He, he...det behøver vi ikke - vi ka´ jo bare vente at se, og indtil da
> stiller jeg spørgsmålstegn ved skråsikkerheden - jeg tror (/tror/)
> f.eks., at Apple forlader Intelarkitekturen på et tidspunkt

natruligvis gør de det ... der er bare et spm. om _hvornår_ ... men ikke
indenfor de næste 5-6 år .. dertil er deres invertering i deres platform
som den ser ud ligenu for stor.

PPC ryger ud, det vil jeg gerne vædde en god flaske mosevand på ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 09:42

Thomas von Hassel skrev:

> natruligvis gør de det ... der er bare et spm. om _hvornår_ ... men ikke
> indenfor de næste 5-6 år .. dertil er deres invertering i deres platform
> som den ser ud ligenu for stor.

Deres arbejde indenfor llvm-projektet tyder kraftigt på at de meget
gerne vil hen på et stadie hvor selve processoren bare er et slutvalg.
Det kan man egentlig godt forstå :)

> PPC ryger ud, det vil jeg gerne vædde en god flaske mosevand på ..

Pjat, Morten skal da købe 10.6 til ALLE sine Mac'er :)

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 09:46

> [...]
> som den ser ud ligenu for stor.

> PPC ryger ud, det vil jeg gerne vædde en god flaske mosevand på ..

Jeg tør vist ikke vædde mere - Peter har lige prikket mig om et gammelt
væddemål.

Iøvrigt siger jeg ikke, at PPC kommer tilbage.

> /thomas

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 09:27

Thomas von Hassel skrev:

> Skal vi nu til det igen .... ? ;)

Jaja, du kan fx se at der er begyndt at komme nye versioner af Lotus
Symphony :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-09 13:05

Jon wrote:

> Selvsagt. Jeg har også en fungerende PowerBook 170 med 4-bits skjerm og
> 500 MB (!!!) disk - det var enormt den gang, samt 1221 MB (!!) RAM. Også
> enormt.

??? - PB 170 er født med enten 40mb eller 80mb 4200rpm SCSI harddsik med
en buffer på 256kb og 4mb RAM, der kan udvides til 14mb. Skærmen på PB
170 er en aktiv matrix sort-hvid skræm med opl. på 640x480.

Alle øvrige PowerBook modelle i series 100 - bortset fra 190, der er en
helt anden maskine, - er født med 4mb RAM, 40mb eller 80mb 4200rpm SCSI
HD. RAM kan udvides til 14mb undtagen på PowerBook 100, der kun kan
klare 6mb og 145B, der kunne udvides til 8mb RAM. Desuden kunne
PowerBook 165/165c og 185c fås med enten 80mb eller 160mb harddsik.

Ingen af de modeller er nogensinde blevet leveret med en 500mb disk. Den
første PowerBook, der kom med en 500mb disk, var PowerBook 500 og
PowerBook Duo 230.

> Den kjører System 7.6.1 og Word 4.1, tror jeg (eller en annen
> 4-versjon, jeg husker ikke helt).

Hm, jeg har faktisk aldrig set en Word 4.1, men 4.0 og 4.0.1, men både
5.0 og 5.1...

> [...]
> internett (dvs. ikke uten store omgående bevegelser og verktøy, slik som
> en SCSI-til-ethernett-adapter med proprietære drivere, spesielt utvalgt

Den kan da bruge et alm. V.90 modem uden problem.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 05-06-09 21:33

> Ingen af de modeller er nogensinde blevet leveret med en 500mb disk. Den
> første PowerBook, der kom med en 500mb disk, var PowerBook 500 og
> PowerBook Duo 230.

Kjære Erik: Står det /noe/ sted at den ble /født/ med 500 MB disk?
Den ble ettermontert! Hvor vanskelig er det? Nå må du legge av.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-09 23:45

Jon wrote:

> Kjære Erik: Står det /noe/ sted at den ble /født/ med 500 MB disk?
> Den ble ettermontert! Hvor vanskelig er det? Nå må du legge av.

Bortset fra, at dengang var det meget usædvanligt at købe en større
disk. - Den må jo have kostet en formue....

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 05-06-09 21:33

> Hm, jeg har faktisk aldrig set en Word 4.1, men 4.0 og 4.0.1, men både
> 5.0 og 5.1...

Igjen: Forsøk å henge deg opp i det /vesentlige/.

Fra : Jon

Dato : 05-06-09 21:33

> Den kan da bruge et alm. V.90 modem uden problem.

Og hvem vil på internett via et V.90-modem? Og før du svarer: Nei, det
vil jeg altså ikke. Og jeg vet at det /går an/.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-09 23:43

Jon wrote:

> Og hvem vil på internett via et V.90-modem? Og før du svarer: Nei, det
> vil jeg altså ikke. Og jeg vet at det /går an/.

Faktisk har jeg haft min 33mhz PB 165 på net med endda et 33,6k V.34
modem, så det kan lade sig gøre, men jeg vil heller ikke anbefale det
til websider - kun til mail (FreePPP) og fax (valueFax).

I en periode, mens jeg havde forretning og kun én stationær koblet til
StofaNet, brugte jeg så PowerBook'en som faxmaskine, og det fungerede
ganske fint. - Jeg var endda så heldig, at jeg dengang havde to
telefonnumre, der var ens men sluttede på hhv. 962 og 963 med
forskellige ringetoner, så når den ene tone lød, vidste jeg, det var
telefon, og den anden - så var det fax.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 05-06-09 22:47

> PB 170 er født med enten 40mb eller 80mb 4200rpm SCSI harddsik med
> en buffer på 256kb og 4mb RAM, der kan udvides til 14mb. Skærmen på PB
> 170 er en aktiv matrix sort-hvid skræm med opl. på 640x480.

Igjen: Du har lyktes i å henge deg opp i det uvesentlige, men ja, det er
en 180, ikke en 170, og den har en 4-bits skjerm. Og den har en
ettermontert 500 MB intern disk, og den har 12 MB RAM (4+8), hvilket -
såvidt jeg vet!! - er maks i en modellen.

Jeg hadde en 170 før den, så derfor forvirringen - men det var altså
ikke det som var poenget i sammenhengen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 00:00

Jon wrote:

> [...]
> ettermontert 500 MB intern disk, og den har 12 MB RAM (4+8), hvilket -
> såvidt jeg vet!! - er maks i en modellen.

Faktisk kunne alle series 100 - undtagen model 100 og 190 - tage 14mb
RAM. Men prisforskellen på en 8mb og så en 10mb var 1300kr. - 1895kr.
for en 8mb og 3195kr. for en 10mb (nov.1993).

Mht. skærm, så var der mange, der foretrak skærmen i 170 fremfor den nye
i 180 og 185 netop pga., at 170'erens skærm var aktiv matrix med langt
højere kontrast.

Jeg selv valgte så at 'spare' de ekstra penge ved at købe en ekstern A4
skærm - en Apple Portrait - til min PB 165.

> Jeg hadde en 170 før den, så derfor forvirringen - men det var altså
> ikke det som var poenget i sammenhengen.

Måske ikke, men det virker lidt forvirrende med modelbetegnelser, der
ikke passer sammen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-09 07:40

> Faktisk kunne alle series 100 - undtagen model 100 og 190 - tage 14mb
> RAM. Men prisforskellen på en 8mb og så en 10mb var 1300kr. - 1895kr.
> for en 8mb og 3195kr. for en 10mb (nov.1993).

har du gamle prislister liggende indenfor rækkevidde ?

> [...]
> skærm - en Apple Portrait - til min PB 165.

> Måske ikke, men det virker lidt forvirrende med modelbetegnelser, der

måske mere fordi det er ubrugelig og uddateret information, som kun er
væsentlig hvis du er kurrator i et mac museum ... ?

/thomas

Fra : Jon

Dato : 06-06-09 08:33

> har du gamle prislister liggende indenfor rækkevidde ?

Det er da ikke noe spørre Erik om!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-09 08:58

> Det er da ikke noe spørre Erik om!

jeg under mig bare .. .jeg kan da ikke huske på stående fod hvad en
given variant af maskine kostede for 10-15-20 år siden....

/thomas

Fra : Jon

Dato : 06-06-09 09:21

> jeg under mig bare .. .jeg kan da ikke huske på stående fod hvad en
> given variant af maskine kostede for 10-15-20 år siden....

Men så heter du også:

> /thomas

....ikke Erik.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 16:46

Jon wrote:

> Men så heter du også:

> ...ikke Erik.

Så så Jon, - vær nu rar [dansk betydning.] ved Thomas. - han kan jo
ikke gøre for det..-))

mvh. Erik Richrd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-06-09 17:39

> Så så Jon, - vær nu rar [dansk betydning.] ved Thomas. - han kan jo
> ikke gøre for det..-))

gøre for hvad ... du må meget undskylde hvis jeg ikke kysser den jord du
træder på og tilader mig at råbe "bullshit" når du endnu engang digter
ting frem af ingenting ...

//thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 16:43

Thomas von Hassel wrote:

> jeg under mig bare .. .jeg kan da ikke huske på stående fod hvad en
> given variant af maskine kostede for 10-15-20 år siden....

Sådan er det med nutidens ungdom. - Jeg kan også huske, at jeg den 3.
okt. 1995 kl. ca. 15:00 gav 17.995kr. for en PowerMac 7200/90mhz +
1195kr. for 16mb ekstra RAM og 2.995kr. for en LaCie CD brænder specielt
beregnet til musikbrænding, og det var endda på tilbud.

OK, lidt mere seriøst, så er det noget af det, der følger med det at
være svagtseende, - vi tvinges ganske enkelt til at huske tingene
fremfor bare at se på dem ved fx. at slå op i en bog, liste, brochure
osv....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 17:16

> [...]

> være svagtseende, - vi tvinges ganske enkelt til at huske tingene
> fremfor bare at se på dem ved fx. at slå op i en bog, liste, brochure

Ærgeligt du ikke også kan huske HVOR du fik det at vide henne, når din
hukommelse nu er så god :(

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 16:27

Jon wrote:

> Det er da ikke noe spørre Erik om!

Nej, sådan en nostalgiker som mig, der har (næsten) alt.-))

mvh.Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 16:26

Thomas von Hassel wrote:

> har du gamle prislister liggende indenfor rækkevidde ?

Ikke umiddelbart, - de er pakket væk nu, - men jeg kan ihvertfald huske,
hvad de ville have for at opgradere min PB 165....

> måske mere fordi det er ubrugelig og uddateret information, som kun er
> væsentlig hvis du er kurrator i et mac museum ... ?

Tja, der er forbavsende mange af de gamle bærbare, der stadig bruges -
udover, at der er kommet en vis nostalgisk bølge på området - fx.
MuseumsMorten.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 06-06-09 17:01

> Tja, der er forbavsende mange af de gamle bærbare, der stadig bruges -
> udover, at der er kommet en vis nostalgisk bølge på området - fx.
> MuseumsMorten.

> mvh. Erik Richard

....som stadig mangler to strømforsyninger til hhv. en Pismo og en
dametaske/toiletbræt.....

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 17:12

Morten Lind wrote:

> ...som stadig mangler to strømforsyninger til hhv. en Pismo og en
> dametaske/toiletbræt.....

Prøv Sebastian Adorjan Dyhr <sadyhrINGEN@SPAMmail.tele.dk>. - Jeg kan
endda gøre det for dig, - han kommer her i aften..-) - eller evt. Erik
Skovgaard <mac10INGENSPAM@os.dk>. - Tror nok, den stadig virker...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 06-06-09 18:01

> Prøv Sebastian Adorjan Dyhr <sadyhrINGEN@SPAMmail.tele.dk>. - Jeg kan
> endda gøre det for dig, - han kommer her i aften..-) - eller evt. Erik
> [...]

Tak - gør det gerne - mi adresse er valid

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-09 20:42

Morten Lind wrote:

> Tak - gør det gerne - mi adresse er valid

Seb har lige været her, og han har ikke flere 'dimser' til bærbare
tilbage, - så desværre...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 07-06-09 05:32

> Seb har lige været her, og han har ikke flere 'dimser' til bærbare
> tilbage, - så desværre...
>
> mvh. Erik Richard

Tak alligevel

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 08:25

> [...]
> fungerer.
>
> For sådanne mennesker føles og opleves det vel som værende "i live"(?).

Jeg har ingen problemer med at have gamle maskiner og software og holde
det i live som hobby. Men i det øjeblik du bruger til dit daglige
arbejde eller privat, og samtidigt forventer support eller kvalificeret
hjælp så "står jeg af".

Eksempel, jeg har selv en gammel G4/466 med 10.4 som kører min private
mailserver. Men jeg har ingen forventninger om at den holder for evigt,
og jeg ved at hvis lortet går ned, så har jeg ikke adgang til min mail i
et par dage indtil jeg kan få rigget en erstatning til.*

/thomas

* ja, jeg har mere end 2 backups og kloner klar hvis der skulle ske
noget.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 08:56

> [...]

> /thomas
>
> * ja, jeg har mere end 2 backups og kloner klar hvis der skulle ske

Jeg er uden at vide det temmelig sikker på, at Eriks support til de
"døde" opsætninger /ikke/ er af professionel karakter.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 09:41

> Jeg er uden at vide det temmelig sikker på, at Eriks support til de
> "døde" opsætninger /ikke/ er af professionel karakter.

Måske ... men det skader ikke at "tænke" proffesionelt selvom det blot
er noget hjemmefuskeri ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-09 13:24

Morten Lind wrote:

> Jeg er uden at vide det temmelig sikker på, at Eriks support til de
> "døde" opsætninger /ikke/ er af professionel karakter.

Nåååh? - Det véd du da ikke noget om... Faktisk har jeg nu en fast kreds
af classic brugere, jeg supporterer, og det er skam strengt professionel
- bortset fra, at jeg jo ikke kan tage betaling for det, nu hvor jeg
ikke længere selv har forretning..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 14:22

> [...]
> af classic brugere, jeg supporterer, og det er skam strengt professionel
> - bortset fra, at jeg jo ikke kan tage betaling for det, nu hvor jeg

Kære Erik...

/Det/ skriver jeg jo netop. At jeg ikke ved noget om det, ikke sandt?

Dine Classicbrugere, som du supporterer, bruger altså deres klassiske
system(er) professionelt?

For det er jo dét, samtalen handler om, eller har du ikke læst alle
indlæg/artikler?

M., der er klar over, at /din/ support naturligvis er højkvalificeret
professionel, men det var ikke emnet, Thomas og undertegnede imellem.
Den sproglige formulering øverst kan underbygge dit indlæg, men bør vel
holdes op mod hele samtalen?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-09 14:39

Morten Lind wrote:

> Kære Erik...
>
> /Det/ skriver jeg jo netop. At jeg ikke ved noget om det, ikke sandt?
>
> Dine Classicbrugere, som du supporterer, bruger altså deres klassiske
> system(er) professionelt?

Lige præcis. - Og det er lige fra system 7.1.3 til 9.2.2..-) - dog mest
9.2.2...

> For det er jo dét, samtalen handler om, eller har du ikke læst alle
> indlæg/artikler?

Tråden startede rent faktisk med et spørgsmål om et specifikt AWKS 6
problem, hvis du/I måtte have glemt det...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 14:45

> [...]

> Tråden startede rent faktisk med et spørgsmål om et specifikt AWKS 6
> problem, hvis du/I måtte have glemt det...

Ups!...

M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-06-09 22:56

> Ups!...

Ja, og mere Ups! herfra. Jeg har ikke haft tid til at læse alle
indslagene om IT-politik, forretningsmetoder. Men jeg mangler stadigvæk
et svar på, hvordan jeg får AW 6 på en Intel MB 10.5.7 til at virke
(igen).
Så jeg opfordrer gerne alle læsere her til at give gode og brugbare råd
i dén anledning. På forhånd tak.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-09 00:29

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> (igen).
> Så jeg opfordrer gerne alle læsere her til at give gode og brugbare råd

Du skulle meget gerne have fået ihvertfald _to_ løsningsmuligheder
nu. - og pokker ta' mig...Det skal virke på en MB, når det virker på
en MacPro. Og det virker faktisk også på den MacBook Pro 2008 med
10.5.7, jeg har sat op til mine svagtseende venner, - og den blev endda
installeret fra CD'en og ikke kopieret over!

Ellers må du tage den med 'hjem til Århus', næste gang, du kommer hertil
og så lægge vejen forbi, så kan vi da kopiere min virkende version til
din MB..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-09 11:29

> [...]
> (igen).
> Så jeg opfordrer gerne alle læsere her til at give gode og brugbare råd

Jamen, kan Intel-Mac overhovedet køre Classic?

Hvis Intel-Mac med Leopard kan afvikle Classic, så kan det lade sig
gøre.

Hvis Intel-Mac med Leopard /ikke/ kan afvikle Classic, kan det /IKKE/
lade sig gøre.

(Tror jeg nok ).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-09 11:39

> [...]
> gøre.
>
> Hvis Intel-Mac med Leopard /ikke/ kan afvikle Classic, kan det /IKKE/

Den sidste version af AppleWorks er jo ikke et classic app .. det er OS
X, men skrevet til PPC. Så det brude virke også under intel ... kørt
under rosetta.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-09 11:44

> Den sidste version af AppleWorks er jo ikke et classic app .. det er OS
> X, men skrevet til PPC. Så det brude virke også under intel ... kørt
> under rosetta.

Den virker fint på en Intel-Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-09 13:23

> Den sidste version af AppleWorks er jo ikke et classic app .. det er OS
> X, men skrevet til PPC. Så det brude virke også under intel ... kørt
> under rosetta.

> /thomas

Den sidste version af AppleWorks er en Cocao(?)version, men jeg spørger,
fordi jeg intet véd om Intel-Mac´er

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-09 13:29

> Den sidste version af AppleWorks er en Cocao(?)version, men jeg spørger,
> fordi jeg intet véd om Intel-Mac´er

Carbon ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-09 15:38

> Carbon ...

> /thomas

Nåeh ja - tak

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-09 20:31

Morten Lind wrote:

> Den sidste version af AppleWorks er en Cocao(?)version, men jeg spørger,
> fordi jeg intet véd om Intel-Mac´er

Nej, AppleWorks 6.x er ikke cocoa, men carbon med dual-kode til både
classic og X. - du kan rent faktisk installere en AWKS 6 på en gl.a
powerMac 9600 e.lign. og kopiere programmappen til en OS X maskine og
starte AWKS 6 programmet uden videre. Se min beskrivelse til, hvordan
Mich kan få det til at virke...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-06-09 12:28

Morten Lind wrote:

> [...]
> gøre.
>
> Hvis Intel-Mac med Leopard /ikke/ kan afvikle Classic, kan det /IKKE/

AppleWorks 6 er en 'dual-installer' - fuld carbon, - der kan installeres
på både classic og OS X. Og hvis du har fulgt tråden, ville du vide, at
vi stadig er en del, der rent faktisk bruger AWKS 6 på både 10.5.7 og på
IntelMacs...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-09 13:27

> [...]
> på både classic og OS X. Og hvis du har fulgt tråden, ville du vide, at
> vi stadig er en del, der rent faktisk bruger AWKS 6 på både 10.5.7 og på

Jeg har skam fulgt tråden .......Det glæder mig.....

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-06-09 14:24

> [...]
> af classic brugere, jeg supporterer, og det er skam strengt professionel
> - bortset fra, at jeg jo ikke kan tage betaling for det, nu hvor jeg

Så er de jo på spanden ... jeg kender nemlig ikke andre der stadig synes
det er sjovt at fedte med OS 9 ..

Derudover så tager med dine gratis services brødet fra dem der forsøger
at leve af at yde support ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 09:25

Morten Lind skrev:

> For naturligvis har Jon & Thomas ret, men nogle kan jo godt(stadig) have
> en Performa 5260/120 med OS 8.6, ClarisWorks og PageMill, der stadig
> fungerer.

Kan? Kender du nogen?

Iøvrigt tror jeg den nye metrik for hvornår en computer er "for langsom"
er om den kan afspille YouTube videoer :)

(puritanere vil mene kriteriet er ved om den kan afspille HD-udgaverne)

Fra : Morten Lind

Dato : 05-06-09 09:30

> Kan? Kender du nogen?

Ja, min farbror

> Iøvrigt tror jeg den nye metrik for hvornår en computer er "for langsom"
> er om den kan afspille YouTube videoer :)

Tror vist ikke min farbror ved, hvad YouTube er.

> (puritanere vil mene kriteriet er ved om den kan afspille HD-udgaverne)

Han er heller ikke puritaner.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 09:44

Morten Lind skrev:

> Ja, min farbror

Burde have vidst at din Mac-fetish stammede et sted fra

> Tror vist ikke min farbror ved, hvad YouTube er.

Ahem, hvad er du for en nevø, der ikke sørger for at din farbror kan
følge med i de seneste hjemmevideotiltag på 'nettet :)

> Han er heller ikke puritaner.

Helveticaner? Libertiner? Serpentiner?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-09 16:43

> [...]
> af egne aktier. - At det så er noget specifikt amerikansk
> tingel-tangel-værk med, at et firma kan eje og bruge egne aktier, er en

Med en aktiekurs på 13$ pr. 100$ i 1998, nå nej - det er selvfølgelig
ikke særlig tæt på konkurs.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-06-09 14:02

> [...]

> og over på det nye, enten det heter MS Office (for de mange som stadig
> må ha 100%, ikke 99,9%, kompatibilitet med alle andre i næringslivet -

Er MS Office virkelig så god på Mac nu, at man kan hævde at der er 100 %
kompabilitet?

Jeg er ellers vant til at avancerede ting i Excel driller, eller
formateringen på tværs af platforme.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 14:05

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er MS Office virkelig så god på Mac nu, at man kan hævde at der er 100 %
> kompabilitet?

Nej .. ikke hvis du f.eks. skal bruge makro'er og scripting ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 03-06-09 14:21

> Nej .. ikke hvis du f.eks. skal bruge makro'er og scripting ...

Men da er i alle fall ikke OO/NO det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 14:58

Flemming Rubini wrote:

> Er MS Office virkelig så god på Mac nu, at man kan hævde at der er 100 %
> kompabilitet?

Nej, MSO Mac er stadig ikke 100% kompatibel med Win versionerne.

> Jeg er ellers vant til at avancerede ting i Excel driller, eller
> formateringen på tværs af platforme.

Bl.a. i Excel ja, men så sandelig også, når det gælder Word, er der
store problemer. Det går rivegalt, hvis du har fx. en multilingual tekst
skrevet på Win-Word og åbner den i Mac-Word. Det meste af formattering
forsvinder, højrestillet tekst (semittisk) spejlvendes og bliver
venstrestillet, - hvis altså du har præcis de samme skrifttyper
installeret på din Mac. har du ikke det, bliver semittisk tekst til det
rene volapyk af bogstaver, der overhovedet ingen mening giver...

Og skulle du være så uheldig at få et Word dokument fra en Windows
bruger, der har brugt 'Buttom Text Input Method' til 2-byte sprog og
åbner det i Mac versionerne af mSO, så er der bare tomme felter eller
firkanter!

Faktisk er OpenOffice 3.x bedre til at åbne et multilingual dokument
skrevet i Win-Word, når CTL er slået til i Openoffice, - så er det
oftest kun selve tekstformattering - kursiv, fed, fed-kursiv, - der kan
forsvinde, - selvom det da kan være galt nok...

Og så er vi tilbage ved AWKS 6.x. - Hvis du får både en tekst med
semittisk eller 2-byte tekst, vil AWKS 6.x umiddelbart kunne åbne et
sådant dokument, hvis det er gemt i .doc eller .rtf format.....

Og nå ja, hvis du vil have en 100% korrekt konverteret tekst på en Mac,
hvor teksten er multilingual og/eller indeholder 2-byte sprog, så er
NisusWriter Pro det eneste program, der kan vise korrekt tekst, korrekt
tekstjustering, korrekt formattering, og som også automatisk kan vælge
given skrifttype erstatning ud fra de semittiske og 2-byte skrifttyper,
der er installeret i OS X. - Mellel 2.5 kan det samme, men kun ved
semittiske + latinske tekster...

mvh. erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 12:07

> [...]

> kompabilitet?

> Jeg er ellers vant til at avancerede ting i Excel driller, eller

i 99/100 tilfælde går det godt hvis man tænker sig om.

Excel understøtter ikke VBA hvilket kan være et probem i forbindelse med
macro'er.

Genrelet har Office:mac det svært med Windows Metagraphis formatet som
bruges internt når der manipuleres grafik internt.

Når man embedder film i præsentationer skal man holde tungen lige i
munden såfremt præsentationen skal kunne vises på begge platforme. Man
skal sørge for at filmen er i et format og encoded i et format som kan
afspeilles på begge platforme. Mht linkede filer virker det vint at gemme
som "Power Point" package.

Mht formatering gennerelt kan der være issues med windows native opløsning
på 96pdi og Mac OS X's 72dpi.

Sidst men ikke mindst er der issuet mht fonte, man skal selvfølgelig have
samme font på begge platforme og det er ikke muligt at embedde fonte /fra/
Mac versionenrne. Hvis man holder sig til at bruge de af Microsoft
distribuerede fonte plejer det at gå godt.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-09 16:32

> [...]

> Apple begik vel nok deres største og mest fatale brøler til dato, da de
> tilbage i svjh. 2000 indgik aftalen med Microsoft om aldrig mere at

Pas på blodtrykket, Erik....

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-06-09 11:54

> [...]

> Apple begik vel nok deres største og mest fatale brøler til dato, da de
> tilbage i svjh. 2000 indgik aftalen med Microsoft om aldrig mere at

Så er det da godt at det ikke var en del af aftalen.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jon

Dato : 02-06-09 22:41

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Jeg
> kan ikke se nogen update-mulighed i programmet.

Nei... det er da også et helt utdatert og forlatt program.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-09 23:39

Jon wrote:

> Nei... det er da også et helt utdatert og forlatt program.

Men stadig et yderst velfungerende program - selv på 10.5.7 og Intel
baserede Macs.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 05:36

> Men stadig et yderst velfungerende program - selv på 10.5.7 og Intel
> baserede Macs.

Det kan da godt være det er velfungerende nu, men med så gammelt og
u-opdateret program er der ingen garantier.

Du er ihvertfald på spanden hvis du bruger det til din forretening ..

/thomas

Fra : Jon

Dato : 03-06-09 13:31

> Det kan da godt være det er velfungerende nu, men med så gammelt og
> u-opdateret program er der ingen garantier.
>
> Du er ihvertfald på spanden hvis du bruger det til din forretening ..

Og OP har et problem dersom han forventer updates.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-09 16:51

> Du er ihvertfald på spanden hvis du bruger det til din forretening ..

> /thomas

Åh nej - for hvert dokument gemmer vi naturligvis både i .doc, .rtf,
..txt og .pdf - den fikser AppleWorks som en mis....)

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-09 16:49

> Nei... det er da også et helt utdatert og forlatt program.

Men stadig brugt og elsket

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-09 16:52

> Men stadig brugt og elsket
>
> M.

& derfor ej forladt ))))

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-06-09 16:54

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Nei... det er da også et helt utdatert og forlatt program.

Så derfor bruger vi måske heller ikke GoLive mere?

M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-06-09 22:18

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Men stadig brugt og elsket

Hvilket minder mig om: Jeg har overvejet at finde MacWrite II frem fra
gemmerne...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-09 09:46

> [...]

> kan ikke se nogen update-mulighed i programmet. Er der noget, der skal
> indstilles i programmet eller i MacOS 10.5.7?

Hvis jeg på nogen måde kan hjælpe, må du sige til. Jeg kan se, at jeg
har en æske med AppleWorks 6.2.2 på dansk stående nede i kælderen. Den
må du gerne låne. Du kan så opdatere den til 6.2.9, der er den nyeste.
Du har vel prøvet at søge hjælp på Apples sider om AppleWorks:

<http://www.apple.com/support/appleworks/>

Det virker fortsat på min computer med nyeste OS X, men jeg synes ærligt
talt, det er grimt og klodset. Jeg synes da, du skulle overveje at gå
over til et nyere program. Hvis du vil have adgang til dine dokumenter
fremover, kan du jo konvertere dem til et nyere format. AppleWorks kan
fortsat bruges, men det er jo kun et spørgsmål om tid, før der kommer
nyt styresystem eller hardware, så AppleWorks ikke længere kan bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-06-09 20:18

> Hvis jeg på nogen måde kan hjælpe, må du sige til. Jeg kan se, at jeg
> har en æske med AppleWorks 6.2.2 på dansk stående nede i kælderen. Den
> må du gerne låne.

Tak for tilbuddet, jeg ringer snarest.

> [...]
>
> <http://www.apple.com/support/appleworks/>
>
> Det virker fortsat på min computer med nyeste OS X, men jeg synes ærligt

Jeg synes ikke, at det er grimt og klodset, men det er vel bare vane
eller ukendskab til nyere programmer?

> Jeg synes da, du skulle overveje at gå
> over til et nyere program.

Jeg bruger skam osse OpenOffice, men det er noget overkill til
almindelig brevskrivning (bruger formular i AW, det er praktisk)

Jo, men indtil da

--
v.h. Mich

Fra : Niels poulsen

Dato : 19-06-09 13:38

Mich. Ottosen skrev:

> [...]
>
> Jeg bruger skam osse OpenOffice, men det er noget overkill til
> almindelig brevskrivning (bruger formular i AW, det er praktisk)

Ja hvorfor var der inge der fortalte mig at Openoffice er mindst kige så
god som apple works 6 var eller er, da appel ikke gider at udvilke det
program mere