Kvindernes stille magt
Fra : Bo Warming

Dato : 29-05-09 20:29

Kvindernes stille magt
(som også den danske grundlovs fædre anså for stærkere end parlamentsmagt).

I dag fik jeg forærende en bog om "Tavshedens sprog" af forfatteren en
SF-sygeplejerske, der er min næsten-genbo.Utroligt at en belæst dame jvf
nedenstående citater, ikke stemmer mere fornuftigt.
Men kvinder kan lide at ynke eget køn og andre såkaldt svage. For mig at
se har kvindekønnet "den stille magt" og bestemmer samfundets udvikling via
subtilt sprog:

"Sproget bemægtiger sig og tilrettelægger omgivelserne. Forbindelsen
mellem sprog og virkeligheden hviler ikke på nogen evig identitet mellem
ord og ting. Tværtimod maskerer sproget virkeligheden, sådan at maske
bliver anset forvirkeligheden selv" Nietzsche.
"Sandheden er situationsbestemt, forskellig fra situation til situation."Nietzsche
"Sandheden er forskelig for hvert enestte menneske og valget er vort
eget ansvar." Søren Kierkegaard
"Det er ikke muligt for to mennesker at observere samme situation på samme
måde, fordi den erfaring, der betinger iagttagelsen, er forskellig. Bent
Fausing" 1995
"Han talte fransk med sin lige, tysk med sin hund, dansk med tjener"
(Holberg om en bedsteborger)
"Ikke de der begår mørkets gerninger, men de der skaber dette mørke, er de
egentlig skyldige." Kirsten Thorup
"Når mænd skriver om kvinder, er det som at høre blinde snakke om
farverne" Rifbjerg
""Vort livs interesser er så mangfoldige, at det ikke er sjældent, at en
kommende lykke bliver nedlagt netop dag , hvor vore lidelser ernået deres
højdepunkt " Marcel Proust
"Jeg hylder de principper jeg bekender mig til: den fri forsknings ret og
den fri tankes endelige sejr". Georg Brandes.
- Fra Inge Larsens 2001-bog "Tavshedens sprog".