MacBook Pro 15" 2008
Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 14:28

Min kammerats kone ringede til ham på arbejdet klokken 1 om natten.
MacBook Pro blev ekstremt varm og skærmen blev blå! Hun kunne ikke slukke
den! Når hun holdt knappen nede så slukkede den, men når hun slap knappen
startede den op efter 3 sekunder igen. den viste ikke skrivebord, men bare
en blå skærm, mens harddisken kværnede som en flyvemaskinepropel.
Den spurgte efter en bootdisk, men det kunne hun ikke finde ud af.

Han måtte guide hende til at smække den i.
Den er næppe et år gammel, men købt af svenskere i Sverige. Han mener de kun
har 1 års garanti i Sverige. Kan man senere købe ekstragarantipakker?

Hvad kan det være?

MvH
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-09 15:04

Lyrik wrote:
> [...]
> kun har 1 års garanti i Sverige. Kan man senere købe ekstragarantipakker?

Nej, ekstra garanti/forsikring skal købes med ved køb. Men der er
international garanti på al Apple bærbar, og der er fuld to års
reklamationsret - uanset, om den er købt i Sverige eller ej. De 2 års
reklamationret er en EU bestemmelse.

Så hun skal blot kontakte AppleCare / AppleSupport på 70102007 og
spørge, hvordan hun skal forholde sig.

> Hvad kan det være?

Lyder som om, disk eller disk controller er stået af - formentlig
disken, så jeg håber ikke, hun har ret vigtige data liggende på den,
eller at hun har en backup...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-05-09 08:44

On May 30, 4:15 pm, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:

> Altså det jeg søger er noget tilsvarende "non-Apple" som
> man over trådløst netværk kan bruge til back-up af data.

Det er godt nok ikke non-Apple, men hvad med en Airport Extreme med en
billig, ekstern harddisk tilkoblet? Jeg mener, at det er blevet muligt
efter sidste firmware-opdatering.

--
Michael Knudsen

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 15:04

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kun har 1 års garanti i Sverige. Kan man senere købe ekstragarantipakker?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hmmm jeg tror der er en løsning....))

Efter at have interviewet ejeren får jeg at vide at han var blevet træt af
"dualboot" i Windows. derfor havde han taget windowspartitionen på OSX
skrivebordet og smidt den i papirkurven!

Vips! Så var Windows væk!

mvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-09 15:28

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> "dualboot" i Windows. derfor havde han taget windowspartitionen på OSX
> skrivebordet og smidt den i papirkurven!

øh .. det ejecter jo bare disken ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-09 19:43

Thomas von Hassel wrote:

> øh .. det ejecter jo bare disken ...

Korrekt, men hvis der har været en bootkonflikt mellem OS x og Windows,
og man så trækker Win-partitionen i papirkurven, tvangsejecter man den
(gør partitionen inaktiv), og så er der kun OS X partitionen tilbage at
boote på. - Det lyder skørt, men det virker - også med andre systemer...

Jeg har en enkelt gang gjort det med en 10.3.x og en 10.4.x på en B&W
G3, hvor den bare stod og hang, så jeg satte en ekstern disk og bootede
fra den og trak så den beskadigede disk i papirkurven. Og det /var/ en
beskadiget disk - en IBM DeskStar 75GXP/80gb. Og derfor tror jeg også,
at der er noget galt med den her MBPs disk.

Mit gæt er, at Windows er blevet installeret på partition 1 og OS X på
partition 2. Boot ROM'en søger altid efter de første bootsektorer på en
disk - placeret i Node0 B-tree leave 1. OS X er anderledes end OS 9.x
her. OS 9.x booter altid fra sector 01-19, mens OS X fra og med ver.
10.4.0 booter fra sector 21-29. - Det er bl.a. en af grundene til, man
ikke bør bruge Norton Systemworks 3.x højere end 10.3.x, da 10.3.x
booter fra 07-19.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 15:15

Den 30.05.2009 kl. 16:04 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk>:

> [...]
>
> Lyder som om, disk eller disk controller er stået af - formentlig
> disken, så jeg håber ikke, hun har ret vigtige data liggende på den,

,,,,,,,,,,,,,,

Tak skal du have Erik. Hjertelig tak!

Kan du fortælle mig om der findes noget billigere der kan erstatte en
"Time Capsule?" Altså det jeg søger er noget tilsvarende "non-Apple" som
man over trådløst netværk kan bruge til back-up af data.
Om den kan spille filerne af på et TV er bedøvende ligegyldigt. Men den
skal kunne modtage data over WiFi direkte fra enhver computer Win/Mac
tilsluttet netværket. En "Netværksharddisk"

Hvad kalder man et sådant device? Det er svært for mig at finde sådan
noget når jeg ikke aner hvad det hedder!

--
MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-09 15:28

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad kalder man et sådant device? Det er svært for mig at finde sådan
> noget når jeg ikke aner hvad det hedder!

NAS

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 15:32

Den 30.05.2009 kl. 16:27 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> øh .. det ejecter jo bare disken ...

,,,,,,,,

Det var ikke en Windowsdisk det var "Harddisken" med Windowspartitionen
som han smed i papirkurven!

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-09 16:06

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ,,,,,,,,
>
> Det var ikke en Windowsdisk det var "Harddisken" med Windowspartitionen
> som han smed i papirkurven!

same deal ..

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 15:45

Den 30.05.2009 kl. 16:27 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:
> noget når jeg ikke aner hvad det hedder!
>
> NAS
,,,,,,,,,,,,,,,
Min første undersøgelse finder frem til at den eneste "NAS" der kan tilgås
over WiFi er Apples "Time Capsule!?" er der ikke andre? Kom gerne med
nogle bud!

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-09 16:11

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,
> Min første undersøgelse finder frem til at den eneste "NAS" der kan tilgås
> over WiFi er Apples "Time Capsule!?" er der ikke andre? Kom gerne med
> nogle bud!

Boksen skal jo bare på netværket ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 16:54

> Boksen skal jo bare på netværket ...

Jep, trådet ethernet til den trådløse router ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 15:47

Den 30.05.2009 kl. 16:43 skrev Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com>:

> Det er godt nok ikke non-Apple, men hvad med en Airport Extreme med en
> billig, ekstern harddisk tilkoblet? Jeg mener, at det er blevet muligt
> efter sidste firmware-opdatering.
> ,,,,,,,,
Tak for forslaget. Jeg har en Airport Express. Den har en USB tilslutning,
kan den også bruges?

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-09 16:11

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Tak for forslaget. Jeg har en Airport Express. Den har en USB tilslutning,
> kan den også bruges?

ja

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 18:49

Lyrik skrev:

> Tak for forslaget. Jeg har en Airport Express. Den har en USB
> tilslutning, kan den også bruges?

Nej. Det er kun beregnet til printere.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-09 20:30

> Nej. Det er kun beregnet til printere.

mener bestemt jeg har haft en disk på en express ....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 20:54

Thomas von Hassel skrev:

> mener bestemt jeg har haft en disk på en express ....

Næppe. Men måske en Extreme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-09 21:31

> Næppe. Men måske en Extreme.

det er da muligt min hukommelse er ved at være dårlig .... oh well

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-09 17:57

On 2009-05-30 15:27:41 +0200, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> flyvemaskinepropel.
> Den spurgte efter en bootdisk, men det kunne hun ikke finde ud af.

skærmen kan ikke være blå samtidig med at den spørger efter bootdisken.

den blå skærm ligger i OS'et.

Tjek om den kan boote fra en OS DVD, hvis du har original mediet kan du
holde D nede mens du starter for at starte AHT (Apple Harware test)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 21:37

Den 30.05.2009 kl. 19:49 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com>:

> Nej. Det er kun beregnet til printere.
,,,,,,,,,,,,

Ligefrem beregnet til det!? det lyder interessant. Jeg har nemlig fået
en trådløs router fra Cybercity og har derfor brug for en anvendelse til
det gamle trofaste opkoblingspunkt, nemlig min Airport Express, som før
det klarede al opkoblingen sammen med en kabelrouter og en switch.
Men nu bliver der mulighed for at printe trådløst fra alle maskinerne-det
glæder jeg mig til at få til at virke.

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 22:37

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,
>
> Ligefrem beregnet til det!? det lyder interessant. Jeg har nemlig

Ja. Se http://www.apple.com/dk/airportexpress/features/printing.html

Vær opmærksom på at visse printere er FOR kvikke til at det sådan lige
virker.

Den kan også streame musik.

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 21:38

Den 30.05.2009 kl. 21:30 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> mener bestemt jeg har haft en disk på en express ....
,,,,,,,,,,

Jeg kan prøve...

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 23:12

Den 30.05.2009 kl. 23:36 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com>:

> Ja. Se http://www.apple.com/dk/airportexpress/features/printing.html
>
> Vær opmærksom på at visse printere er FOR kvikke til at det sådan lige
> virker.
>
> Den kan også streame musik.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg forbandt den med en Brother 2030 sort/hvid laserprinter. Så gik jeg
ind i systemindstillinger under "udskriv og fax" hvor den blev fundet uden
problemer. den skrev noget med "cups" så jeg i forbifarten, derefter var
den installeret som printoption. Jeg printede fra den uden problem.
Men så er der noget andet.
Den står og blinker gult fordi den ikke er på nettet også. Jeg havde
tidligere prøvet at forbinde printeren med en harddisk og med
netværkskabel til den trådløse Zyxel router. Men så kunne man vælge at gå
på nettet via dem begge valgfrit. Ikke så heldigt idet Airport Expressen
ikke har password!

Efter jeg havde printet, havde computeren skiftet opkoblingspunkt til
Airporten, som en passant jo ikke var koblet på nettet.
Så man render åbenbart ind i problemer?

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 23:27

Lyrik skrev:

> Men så er der noget andet.
> Den står og blinker gult fordi den ikke er på nettet også. Jeg havde

Du opsætter dens virkemåde med Airport-værktøjet i Hjælpeprogrammer.

Det lyder som om din manual er blevet væk. Den præcise metode er
beskrevet i kapitel 3 i

http://manuals.info.apple.com/da_DK/AirPort_Express-opstillingsvejledning.pdf

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-09 23:44

Lyrik wrote:

> [...]
> uden problemer. den skrev noget med "cups" så jeg i forbifarten,
> derefter var den installeret som printoption. Jeg printede fra den uden

Brother har valgt ikke at lave egne drivere, men bruge CUPS systemet.
Det virker ganske godt og sikkeert. Der er kommet en ny opdatering, du
kan hente hos Apple, hvis du stadig bruger printeren. CUPS opdateringer
dukker normalt ikke op i Systemopdatering, men det kan ske...

Brother Print Driver 1.1 (ca. 55mb)
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/application_updates/brotherprinterdriver11.html

> [...]
>
> Efter jeg havde printet, havde computeren skiftet opkoblingspunkt til
> Airporten, som en passant jo ikke var koblet på nettet.

Er det printeren, der blinker gult? - Svjh. betyder det, at forbindelsen
er usikker/ustabil. Kan være fordi, du bruger/har brugt et for langt USB
kabel. Brother anbefaler max. 2 meter...

Hvorfor så 'ekspressen' laver ged, aner jeg ikke. - Trådløst er noget
nær bandlyst her i huset..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-05-09 06:30

On 2009-05-31 00:44:04 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> kan hente hos Apple, hvis du stadig bruger printeren. CUPS opdateringer
> dukker normalt ikke op i Systemopdatering, men det kan ske...

Apple printer bruger cups drivere på OS X, da cups /er/ printer
arkitekturen der anvendes. Apple har iøvrigt købt projektet for et par
Ã¥r siden.

Du mener muligvis Gimpprint drivere (har trods navnet ikke noget med
bitmap editoren at gøre)

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 23:21

Den 30.05.2009 kl. 18:56 skrev Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk>:

> [...]
>
> Tjek om den kan boote fra en OS DVD, hvis du har original mediet kan du
> holde D nede mens du starter for at starte AHT (Apple Harware test)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tak for rådene. Jeg har ikke maskinen (endnu) Jeg har rådet ham til at
holde ALT nede og starte i OSX. Derpå har jeg rådet ham til at starte
"Bootcamp Assistant" op og slette partitionen med Windows.
Han er nemlig ikke interesseret i at have Windows på den mere.

Jeg har også fjernet Windows fra min iMac i øjeblikket. Jeg har jo en
dedikeret Vistamaskine. Måske kommer prøveversionen af Windows 7 tilbage
på min MacBook. Microsoft er så venlige at donere den frit i temmelig lang
tid.

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Lyrik

Dato : 30-05-09 23:24

Den 30.05.2009 kl. 17:53 skrev "Per Rønne" <per@rqnne.invalid>:

> Jep, trådet ethernet til den trådløse router ...
,,,,,,,,,,,,,,,
Hvaf'for'en box? Mine harddiske har kun en Usb-port. Den kan ikke kables
til min router.

Du havde én i vinduet kan jeg huske, var det ikke med Linux? Hvad hed den?

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-09 04:50

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> til min router.
>
> Du havde én i vinduet kan jeg huske, var det ikke med Linux? Hvad hed den?

Det er en NAS. Synology. De har også LaCie NAS i Humac, har jeg set, men
1 TB harddisk og ethernetstik. Og vel stik til eksterne harddiske med
usb 2.0, fw400, fw800 og eSATA.

Apples trådløse routere har usb-stik til eksterne enheder, foruden stik
til fast ethernet. De findes så både med og uden intern harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 31-05-09 00:01

Den 31.05.2009 kl. 00:44 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk>:

> [...]
> kabel. Brother anbefaler max. 2 meter...
>
> Hvorfor så 'ekspressen' laver ged, aner jeg ikke. - Trådløst er noget

,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Næh det var Airport Expressen. Men det gør ikke så meget, for nu har jeg
lige fået fjernet et par kilo ledninger og omformere ved at gå over til
100% trådløst.))
Det var nærmest for at bruge den Airport til et eller andet. Den blinker
gult Airporten altså fordi den ikke har netforbindelse. Men den kunne godt
printe trådløst alligevel. Men noget af ideen med at rydde op i
strømslugere forsvinder jo hvis den skal stå og lyse permanent for at
vente på et enkelt print-pip en gang imellem.

Jeg kan sætte den til hvis jeg vil printe fra stueetagen til 1. sal.

--
MvH
Jens Erik Bech