Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gallerisoftware
Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 13:51

Jeg synes jævnligt der dukker spørgsmål op og problemer med hvordan man
præsneterer billeder på nettet. Selv har jeg prøvet de fleste
forskellige ting (fra coppermine over jalbum og simpleviewer til
apachegallery) uden at blive helt tilfreds med noget af det.

Nu har jeg dog - tror jeg nok - fundet de vises sten. Matthew på The
Turning Gate har lavet en implementation af www.highslide.com som plugin
til Lightroom.

Fordele:
- Flot, og kan rettes til efter behov. Er mulighederne i plugin'et ikke
nok, kan man selv med en smule snilde tweake resten.
- Ren HTML og Javascript - opfører sig fornuftigt selv med js slået fra.
- Efter man har sat det op, så kan man uploade og styre sin hjemmeside
direkte fra Lightroom.
- Understøtter output sharpening fra LR
- Skalerer billeder ned, hvis de er for store til visningen, men man kan
maksimere billeder ved klik på en knap eller fra tastatur, og dermed se
dem i den størrelse der er valgt til upload.
- Title, caption, exif og andre data fra Lightroom kan bruges direkte.
- Bortset fra et par ubetydelig bøffer er det XHTML 1.0 Strict compatibelt.
- Man beholder Lightroom som centralt workflow-program. (det ved jeg
godt man kan også med Flickr, picassa, etc.).

Ulemper:
- Det er ikke helt problemfrit at sætte op. Det kræver en smule kendskab
til at kunne editere en fil og uploade på serveren.
- Det synkroniserer ikke automagisk, så ændringer i Ligthroom afspejles
ikke på nettet (fx. keywords). Opdager man en fejl og skal ændre én
ting, skal hele galleriet genereres og uploades igen.
- LR er ikke nogen god FTP-klient.
- Ønsker man at ændre sig generelle design, skal man starte helt forfra.
- Det koster lidt 10$ for highslide plugin'et og skal man have mere end
ét galleri, kræves også autoindex-plugin og evt. TTG pages.
- Kræver adgang til et webhotel.

Når man har installeret de ønskede plugins i LR, retter man til som
ønsket og gemmer sit (sine, hvis man bruger flere plugins) design i et
preset. Desuden er det en god ide at gemme sine gallerier i et
collection set for sig, så man har styr over hvad man har liggende hvor,
og evt. kan genskabe det ved behov.

Mine første forsøg kan ses her:
http://piil.org/billeder/test/

Kommentarer er meget velkomne!

--
Robert Piil

Fra : Michaelbs

Dato : 29-05-09 14:44

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sig, så man har styr over hvad man har liggende hvor, og evt. kan genskabe

Det ser rigtigt godt ud. Det vil jeg se om jeg kan hitte ud af.
Det er sætningen: "Det kræver en smule kendskab til at kunne editere en
fil.." , der gør mig nervøs. Hvad menes der med den sætning?

Tak for tippet.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 15:12

Michaelbs skrev:

> [...]
> Det er sætningen: "Det kræver en smule kendskab til at kunne editere en
> fil.." , der gør mig nervøs. Hvad menes der med den sætning?

Hvis man kan nøjes med det man kan rette i standardindstillingerne er
det kun hvis du vil have Mail-response-delen til at virke, der skal
rettes noget. Du skal blot tilføje din email-adresse i en linje i
formmail.php.

Hvis man som jeg, gerne vil have personliggjort tingene lidt mere end
det er muligt som standard, så skal man vide lidt om hvordan tingene
hænger sammen. Det eneste jeg har brugt det til endnu, er at få 1px
borders over det hele, fremfor de 2px som er standard, og som kun nogle
steder kan rettes.

Prøv bare at gå igang, hvis du kan få de andre LR-gallerier til at virke
med upload etc, så skal det nok lykkes med dette også. Der er rimeligt
gode instruktioner på TTG. Render du ind i problemer siger du bare til,
så vil jeg prøve at hjælpe. Min mail virker og er også min
Messenger-adresse, hvis du bruger den slags.

--
Robert Piil

Fra : Michaelbs

Dato : 29-05-09 15:50

> [...]
> vil jeg prøve at hjælpe. Min mail virker og er også min Messenger-adresse,

Jamen det vil jeg da sige tak til og forsøge..om et par uger, når jeg har
tid.

Jeg bruger fx nu det her: http://michaelbennati.dk/isabellacollage/
Det er ikke så fancy, men det fungerer ret godt. Dit er dog bedre.
Billederne er i øvrigt min datter 2008-2009 og lavet som fotobog i A4
format, hvor der printes hen over midten, dvs A3.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 16:27

Michaelbs skrev:

> [...]
> Billederne er i øvrigt min datter 2008-2009 og lavet som fotobog i A4
> format, hvor der printes hen over midten, dvs A3.

Hold da op, hvor er de flotte - og flot sat op! Jeg er igang med noget
lignende, til min egen fotobog. Jeg går ud fra du har lavet de enkelte
sider i PS og så blot fundet en fotobog, der er printet til kant?

Jeg sýnes nok jeg kan huske du spurgte til det for noget tid siden. Hvor
fik du lavet bogen?

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Michaelbs

Dato : 29-05-09 17:45

> [...]
> sider i PS og så blot fundet en fotobog, der er printet til kant?
>
> Jeg sýnes nok jeg kan huske du spurgte til det for noget tid siden. Hvor

Jeg har ikke modtaget bogen endnu fra postvæsenet, så jeg ved faktisk ikke
helt hvordan resultatet bliver.
Jeg spurgte ganske rigtigt for et stykke tid siden, men brudeparret ønskede
så ikke galleriet i bogform, så det blev ikke til noget.
Nu prøver jeg så det her og har brugt Pixum. Jeg har lavet billederne så de
passer i 42cm X 28cm svarende til Pixums 21 x 28 og så printet hen over
midten.
Det lader sig gøre, hvis man anvender hvert billedfil som baggrundsbillede
og så lader være at sætte noget oven på baggrunden.
Derfor kan filerne laves i photoshop og så bare føres over på siderne som
baggrundsbillede.
På den måde undgår man helt at bruge Pixums eget fotobogs opsætningssystem,
hvilket var det jeg eftersøgte.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 18:02

Michaelbs skrev:

> [...]
> som baggrundsbillede.
> På den måde undgår man helt at bruge Pixums eget fotobogs
> opsætningssystem, hvilket var det jeg eftersøgte.

Ok. Det jeg indtil videre har snuset op ved Google skulle være at
blurb.com leverer de flotteste bøger - hvis prisen betyder noget.
Specielt deres premium papir skulle være godt.

Blurb's software er heller ikke noget særligt, men de har et format der
er kant til kant (foto book hedder det sjovt nok), og der kan man så
sætte sine egne hele sider ind.

Lad os endelig høre om du er tilfreds med resultatet når den ankommer.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-05-09 17:11

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> [...]
> Billederne er i øvrigt min datter 2008-2009 og lavet som fotobog i A4
> format, hvor der printes hen over midten, dvs A3.

Meget flot og en smuk datter. Bliver din kone aldrig jalous?

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Michaelbs

Dato : 29-05-09 17:49

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in
> message news:4a1ff618$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> Meget flot og en smuk datter. Bliver din kone aldrig jalous?

Mange tak.
Nej min kone hader at blive fotograferet, så hun er kun glad for at slippe.
Faktisk har jeg måttet købe en mannequindukke, som står model, når jeg øver
forskellige studiebelysninger.

Da jeg er halvt italiensk og således har halvdelen af familien i Italien,
som alt for sjældent ser den lille hurtigtvoksende datter, så har jeg lavet
bogen med henblik på de forskellige grene af familien i Italien.. hvis jeg
ellers er tilfreds med kvaliteten.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-05-09 07:21

> Mange tak.
> Nej min kone hader at blive fotograferet, så hun er kun glad for at
> slippe.

Hehe, nej jeg mente bare at du åbenbart er totalt forelsket i den lille tøs

> [...]
> lavet bogen med henblik på de forskellige grene af familien i Italien..
> hvis jeg ellers er tilfreds med kvaliteten.

Det vil være spændende at høre om du er tilfreds.

Fra : Bo Hellum

Dato : 02-06-09 06:45

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4a201216$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> lavet bogen med henblik på de forskellige grene af familien i Italien..
> hvis jeg ellers er tilfreds med kvaliteten.

Hej Michael

Hvordan har du lavet det galleri? Jeg kan dog ikke komme videre ind, men din
forside er da for blæret. Når jeg klikker på et af billederne for at
forstørre, så toner siden ned og der sker ikke mere.

Hygge

Hellum

Fra : Michaelbs

Dato : 02-06-09 09:24

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> din forside er da for blæret. Når jeg klikker på et af billederne for at
> forstørre, så toner siden ned og der sker ikke mere.

Hej Bo

Prøv igen. Jeg har uploadet det lige nu med det galleri, som Robert
reklamerede for i trådens første indlæg. Highslide.
Det skulle virke med alle browsere.
Samtidig har jeg forøget størrelsen til 1000x1500 men det tilpasser sig
skærmstørrelsen.
Ellers har jeg beskrevet andetsteds her, at jeg lavede det i Photoshop med
henblik på at få printet en bog i a4 format hen over midten af bogen dvs a3
i realiteten.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 02-06-09 10:32

Michaelbs skrev:
> [...]
> Ellers har jeg beskrevet andetsteds her, at jeg lavede det i Photoshop
> med henblik på at få printet en bog i a4 format hen over midten af bogen

Du har glemt at rette tiltlen på galleriet - og det er en af de store
ulemper ved LR-plugins. Det kræver nemlig at du oploader hele skidtet p
ny, hvis du vil klare det inde fra lightroom.

Bortset fra det, ser det fint ud, alt fungerer som forventet.

--
Robert Piil

Fra : Michaelbs

Dato : 02-06-09 16:44

> Du har glemt at rette tiltlen på galleriet - og det er en af de store
> ulemper ved LR-plugins. Det kræver nemlig at du oploader hele skidtet p
> ny, hvis du vil klare det inde fra lightroom.

Det skulle være rettet nu.

> Bortset fra det, ser det fint ud, alt fungerer som forventet.

Og det er bare super. Det galleri er lidge hvad jeg har ledt efter.
Takker igen for tippet.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 02-06-09 18:17

Michaelbs skrev:

> Og det er bare super. Det galleri er lidge hvad jeg har ledt efter.
> Takker igen for tippet.

Jeg har det på samme måde - det er også lige hvad jeg har ledt efter.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Bo Hellum

Dato : 02-06-09 14:42

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4a24e18b$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> henblik på at få printet en bog i a4 format hen over midten af bogen dvs

Takker, nu virker det.

Dig ville jeg sku godt sidde ved siden af næste gang du skal i gang med
photoshop, er du gal det er lækkerier. Både billedmæssigt, og grafisk
layout. Vildt flot.

hygge

Hellum

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-09 19:03

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4a1ff618$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Billederne er i øvrigt min datter 2008-2009 og lavet som fotobog i A4
> format, hvor der printes hen over midten, dvs A3.

Eih altså, en flot bog og en samling skønne billeder af en køn tøs.

Gem endelig bogen til hende og gi hende den, når hun fylder 20 eller skal ha
barn selv eller deromkring.

Tænk selv at ha fået sådan en bog ...! Helt fantastisk. Men gem den nu længe
nok. Det er for tidligt ved konfirmationen

Men jo, Piils galleri kører bedre. I Ms Explorer 8.0 åbner billedet ikke -
Thumbs'ene toner bare ned.
Men det kører i Firefox.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 19:32

Frodo Nifinger skrev:

> Men jo, Piils galleri kører bedre. I Ms Explorer 8.0 åbner billedet ikke
> - Thumbs'ene toner bare ned.
> Men det kører i Firefox.

Jeg burde nok have testet i forskellige versioner af IE, men IE 8 er en
defekt browser, den gider jeg ikke have installeret. Desuden er hele
ideen ved at have et ordentligt HTML-galleri at man så ikke mister
farvestyring - men det gør så heller ingen forskel i IE.

Galleriet er testet i Crome, Opera, FF og Safari - uden problemer.

....men man kan efter forlydender afhjælpe problemer i IE 8, ved at køre
i et eller andet kompabilitetsmode.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-05-09 00:31

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Galleriet er testet i Crome, Opera, FF og Safari - uden problemer.
>
> ...men man kan efter forlydender afhjælpe problemer i IE 8, ved at køre i

Dit galleri kører skam fint i IE8, men Michaels gør ikke!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 06:47

Frodo Nifinger skrev:
> Dit galleri kører skam fint i IE8, men Michaels gør ikke!

Ah, så slipper Gates for yderligere tiltale i denne omgang

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 30-05-09 10:15

On Fri, 29 May 2009 20:03:02 +0200, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> nok. Det er for tidligt ved konfirmationen
>
> Men jo, Piils galleri kører bedre. I Ms Explorer 8.0 åbner billedet ikke -

Jeg døjer selv med noget der ikke helt virker i IE 8, men sætter jeg
browseren i kompalitetsmode så har jeg ingen problemer med siden. Hvis man
indætter flg. tag i head delen på siden <meta http-equiv="X-UA-Compatible"
content="IE=7" /> bliver siden vist i IE 8 som om at det var IE 7 den blev
vist i. Så det løser problemet indtil at man får lavet den rigtige kode.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid.dk med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-06-09 21:59

On 2009-05-29 16:49:56 +0200, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:

> Jeg bruger fx nu det her: http://michaelbennati.dk/isabellacollage/

Det er efter min mening nogle helt exceptionelt flotte billeder du har
taget og bearbejdet her. Det kan du være godt tilfreds med. Det er
sjældent jeg ser sådanne gennemførte billeder i denne gruppe.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Michaelbs

Dato : 03-06-09 22:05

"Thomas Schreiber" <fornavn@mayfly.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> taget og bearbejdet her. Det kan du være godt tilfreds med. Det er
> sjældent jeg ser sådanne gennemførte billeder i denne gruppe.

Hold da op. Det er vist bare at sige tak for de venlige ord.

mvh Michaelbs

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-06-09 04:38

Thomas Schreiber skrev:
> Det er sjældent jeg ser sådanne gennemførte billeder i denne gruppe.

Det skyldes måske, at billeder normalt diskuteres i
dk.fritid.foto.billedsnak
og ikke i denne gruppe. Men jeg er fuldstændig enig med dig i
billedseriens høje kvalitet.

Kh. Søren

Fra : jagge

Dato : 04-06-09 22:51

> [...]
> Billederne er i øvrigt min datter 2008-2009 og lavet som fotobog i A4
> format, hvor der printes hen over midten, dvs A3.

Er lige hoppet ind i tråden og vil lige tilslutte mig Thomas roser. Hold
da op :0).

Nogle fantastiske billeder. Du er dælme god til at fange de små
personlige øjeblikke. Og der er en del virkelig fed efterbehandling
også. Synes det er fedt at de er i mange stilarter.

Og så er din datter dælme fotogen.

Respekt.

MVH

Jakob

Fra : Michaelbs

Dato : 30-05-09 19:03

> [...]
> sammen. Det eneste jeg har brugt det til endnu, er at få 1px borders over
> det hele, fremfor de 2px som er standard, og som kun nogle steder kan

Jeg har købt galleriet nu. Hvordan rettede du alle borders til 1 px?

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 19:55

Michaelbs skrev:

> Jeg har købt galleriet nu. Hvordan rettede du alle borders til 1 px?

Slå alle features til i galleriet (du kan finde på at bruge) for at være
sikker på du får det hele med.

Ret alle de borders du kan til 1 px i LR.

Eksporter det Fra lightroom (og gem et preset af det).

Find alle css-filer åbn dem i en editor.
søg på border:

Find alle dem der er 2px og ret dem.

Det du så skal gøre er at ligge hele din resources-mappe et særligt sted
på dit webhotel. I ligthroom sætter du hak ved Set path to shared
resources (Appearance -> Deveopler tools), og skriver hvor du har lagt dem.

Gem dette som dit endelige preset.

Nu vil dine fremtidige gallerier gøre brug af de indstillinger du én
gang har gemt på dit webhotel.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 20:48

Robert Piil skrev:

> [...]
>
> Gem dette som dit endelige preset.
>
> Nu vil dine fremtidige gallerier gøre brug af de indstillinger du én

Hvis det er nøjagtig det samme design du går efter, så ligger resources
filerne her:

http://piil.org/billeder/resources/

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Michaelbs

Dato : 30-05-09 21:13

> Hvis det er nøjagtig det samme design du går efter, så ligger resources
> [...]

Ok.. tror jeg er ude på dybt vand her.
Jeg fifler lidt med det og ser hvad der sker.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 21:45

Michaelbs skrev:

> Ok.. tror jeg er ude på dybt vand her.
> Jeg fifler lidt med det og ser hvad der sker.

Hvis du kan finde ud af resten, så lav blot galleriet som du vil have
det. Upload det på nettet og send mig URL'en, så skal jeg rette
CSS-filerne til for dig.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Michaelbs

Dato : 31-05-09 09:36

> [...]
> Upload det på nettet og send mig URL'en, så skal jeg rette CSS-filerne til

Jeg har prøvet at uploade et galleri. Jeg har brugt samme url. som det
galleri, det overskriver.
Jeg ved ikke om det er derfor eller det er noget cache i computeren. I hvert
fald er der visse problemer.
På min stationære PC virker det perfekt. På min apple laptop går det helt
galt, hvor der er rester af det gamle galleri, overskrift fx. Og der vises
kun en kolonne billeder
i stedet for 4. Men det er vel noget cache, der går ind og laver
"interferens", siden det virker på min stationære PC.
På huset anden laptop (windows baseret), der går det galt når man klikker på
billedet. istedet for at åbne som en billedbox, åbner det bare billedet på
en tom hvid side. Det skyldes ikke cache, da adressen ikke har været læst
ind før.
Hvad kan være skyld i disse forskelle?
Virker galleriet hos dig/Jer?
Det drejer sig om disse to:
http://michaelbennati.dk/livlaegen_small/
http://michaelbennati.dk/livlaegen_large/

Det er mit mål, at galleriformen skal køre perfekt på alle maskiner og
browsere.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 31-05-09 10:05

Michaelbs skrev:

> Jeg har prøvet at uploade et galleri. Jeg har brugt samme url. som det
> galleri, det overskriver.
> Jeg ved ikke om det er derfor eller det er noget cache i computeren. I
> hvert fald er der visse problemer.

Det er i hvert fald en mulig fejlkilde, den kan du lige så godt slippe
af med. Slet det hele og upload påny.

> [...]
> i stedet for 4. Men det er vel noget cache, der går ind og laver
> "interferens", siden det virker på min stationære PC.

Jeg vil tro det cache. På en Windowsmaskine bruges ctrl-F5 til at slette
cachen. Måske er det det samme på mac/safari?

> [...]
> klikker på billedet. istedet for at åbne som en billedbox, åbner det
> bare billedet på en tom hvid side. Det skyldes ikke cache, da adressen

Check om Javascript er slået fra. Så skal galleriet opføre sig sådan.

> Hvad kan være skyld i disse forskelle?
> Virker galleriet hos dig/Jer?
> Det drejer sig om disse to:
> http://michaelbennati.dk/livlaegen_small/
> http://michaelbennati.dk/livlaegen_large/

Begge virker fint på Vista-64 i FF3, IE 7 og Safari.

> Det er mit mål, at galleriformen skal køre perfekt på alle maskiner og
> browsere.

Sådan skal det helst være!

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 29-05-09 15:14

Bildene blir for små....når man ønsker å se de store. Kan du lave dem
større, hadde det vært fordelaktig. Bortsett fra det, så ser det ok ut. Men
det skræmmer også meg at man skal kunne *editere en fil*
Selv laver jeg min website i FrontPage...gammeldags, jaja.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 16:33

Grethe Hoff skrev:
> [...]
> det skræmmer også meg at man skal kunne *editere en fil*
> Selv laver jeg min website i FrontPage...gammeldags, jaja.

Billederne er max 980px bredde eller 750px høje. Det er den størrelse
der kan ses på 1280x1024 skærm, som stadig benyttes af omkring 40% af
alle netbrugere - heriblandt mig. Jeg synes ikke det giver mening at
lave dem meget større til webbrug.

Slideshowet viser dem ikke i maksimal størrelse - i hvert fald ikke dem
på højkant. Men hvis man i stedet for at starte slideshowet automatisk,
bruger keyboardet til at navigere, så fungerer det rigtig godt.

-> for at bladre. "f" for at få dem op i fuld størrelse. -> for at se
næste billede i skaleret version og så fremdeles.

Man kunne selvfølgelig uploade dem endnu større, men jeg regner ikke med
at browsernes skalering af billederne er særlig god, og så mister os med
de små skærme muligheden for at se billedet i en fornuftig kvalitet i
dets helhed.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-05-09 16:05

Robert Piil skrev:

> Nu har jeg dog - tror jeg nok - fundet de vises sten. Matthew på The
> Turning Gate har lavet en implementation af www.highslide.com som plugin
> til Lightroom.

Ja, men min første kommentar er, at det ser rigtig godt ud. Jeg har også
gået og ledt lidt efter det rigtige. Så rigtig mange tak for tips, Robert.

Kh. Søren

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 16:34

Soeren Friberg skrev:

> Ja, men min første kommentar er, at det ser rigtig godt ud. Jeg har også
> gået og ledt lidt efter det rigtige. Så rigtig mange tak for tips, Robert.

Velbekommen - nu skal jeg lige rode lidt videre med mulighederne, og så
om jeg så rammer ind i nogle begrænsninger, som jeg normalt har gjort.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 19:02

Robert Piil skrev:

> Mine første forsøg kan ses her:
> http://piil.org/billeder/test/
>
> Kommentarer er meget velkomne!

Prøvede lige med lidt andre indstillinger. Alle ændringer i fht.
ovenstående er lave ved at klikke lidt i LR. Samme plugin, andre
indstillinger:

http://piil.org/billeder/test2/

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 19:34

Robert Piil skrev:

> Prøvede lige med lidt andre indstillinger. Alle ændringer i fht.
> ovenstående er lave ved at klikke lidt i LR. Samme plugin, andre
> indstillinger:
>
> http://piil.org/billeder/test2/

....og endnu en, med stooore billeder til glæde for Grethe

http://piil.org/billeder/test3/

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Michaelbs

Dato : 29-05-09 19:48

> ...og endnu en, med stooore billeder til glæde for Grethe
>
> http://piil.org/billeder/test3/

Jamen så er fordelene vel ikke så udtalte i forhold til det jeg bruger.
Bortset fra, at det måske er mere kompatiblet med alle browsere og systemer,
som Frodo skriver.
Jeg hører fra alt for mange, at mine gallerier ikke funker. Jeg har ofte
brug for at gallerierne er store - mere end 150 billeder.
Her er et nyligt eksempel på et lille galleri med "kun" 69 billeder. Taget
under 3 forestillinger i lyntempo mellem diverse kostumeskift:
http://michaelbennati.dk/livlaegen_small/
Mange klager over, at de ikke kan åbne dem. Derfor leder jeg efter bedre
alternativer.

mvh Michaelbs

Fra : Michaelbs

Dato : 29-05-09 19:55

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4a202df2$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> Mange klager over, at de ikke kan åbne dem. Derfor leder jeg efter bedre
> alternativer.
>
> mvh Michaelbs

Og så bliver jeg tvunget til at uploade som old school HTML og det bliver
lidt lamt at navigere rundt i:
http://michaelbennati.dk/livlaegen_large2/index.html
Specielt når man som her kommer på den forkerte side af 150 billeder.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 20:06

Michaelbs skrev:

> [...]
> http://michaelbennati.dk/livlaegen_large2/index.html
> Specielt når man som her kommer på den forkerte side af 150 billeder.

Jeg har ikke testet selv, men jeg har læst at der er en der har testet
det med 900 billeder - uden problemer af den grund.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Henning

Dato : 06-06-09 23:51

For hvad det er værd, har jeg lige åbnet din side med IE7 og der er 90
thumpnails der ikke åbner.

mvh Henning

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4a202f8a$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 20:04

Michaelbs skrev:

> Jamen så er fordelene vel ikke så udtalte i forhold til det jeg bruger.
> Bortset fra, at det måske er mere kompatiblet med alle browsere og
> systemer, som Frodo skriver.

Nej - jeg er selv klart mest til mit første forslag. Det var blot for at
demonstrere et par forskellige muligheder, og at det er nemt at ændre dem.

> Jeg hører fra alt for mange, at mine gallerier ikke funker. Jeg har ofte
> brug for at gallerierne er store - mere end 150 billeder.

Ja, det er er også mit problem. I det her tilfælde er der ingen tvivl om
at det er IE8 der er galt på den. Koden er valid og følger standarderne.
Det troede jeg Microsoft var blevet bedre til - men nej. Uanset hvilke
software man vælger er der en forholdsvis stor risiko for at den ikke
virker når IE9 engang kommer ud.

> [...]
> http://michaelbennati.dk/livlaegen_small/
> Mange klager over, at de ikke kan åbne dem. Derfor leder jeg efter bedre

Hvis det er noget man skal bruge til fx at vise et brudepar et udvalg af
billeder, kan noget i denne stil være en mulighed. Det er indbygget i
plugin'et også.

Brugeren hakker de billeder af de synes bedst om. Udfylder formen
nederst og klikker send, hvorefter du får en mail med hvilke billeder de
har valgt. Hvis du prøver den af, kan jeg poste ekesmplet her bagefter.

Desuden kan man klikke på flere billeder, der så forstørres og kan
flyttes rundt på skærmen.

@Jesper: Virker den her heller ikke i IE8?

http://piil.org/billeder/test4/

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 20:18

Robert Piil skrev:

> [...]
> nederst og klikker send, hvorefter du får en mail med hvilke billeder de
> har valgt. Hvis du prøver den af, kan jeg poste ekesmplet her bagefter.
Image: 20080503_DSC_7254, DSC_2682, 20080418_DSC_6900, DSC_4590

GalleryTitle: Robert Piil - Fotografi

Name: Migselv

Email: piil@nospam.dk

General Comments: HEr er hvad der kommer til at stå i kommentarfeltet

Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Michaelbs

Dato : 29-05-09 20:45

> [...]
> valgt. Hvis du prøver den af, kan jeg poste ekesmplet her bagefter.
>
> Desuden kan man klikke på flere billeder, der så forstørres og kan flyttes

Fantastisk. NU er jeg solgt. Lige det jeg leder efter.
Kan man lave ovenstående test4 uden at skulle fifle med koder etc. ?

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 29-05-09 20:54

Michaelbs skrev:

> Fantastisk. NU er jeg solgt. Lige det jeg leder efter.
> Kan man lave ovenstående test4 uden at skulle fifle med koder etc. ?

Ja, bare ikke i helt samme design - funktionaliteten kan sagtens laves i
standard-designs.

Det eneste du skal gøre er at åbne én fil på din computer i notepad og
finde en bestemt linje og erstatte lidt tekst med din egen email-adresse.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-05-09 00:42

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Michaelbs skrev:
>
> @Jesper: Virker den her heller ikke i IE8?
>
> http://piil.org/billeder/test4/

Jo, den virker fint i IE8. Men er det flash, der styrer tingene? I så fald
er det jo ligegyldigt med farvestyring i browseren.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-05-09 00:59

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, den virker fint i IE8. Men er det flash, der styrer tingene? I så fald
> er det jo ligegyldigt med farvestyring i browseren.

Den er iøvrigt nydellig at se på.
Det er lige før, jeg begynder at ærgre mig over, at jeg har giftet mig med
Porta og Simpleviewer. Det er jeg nødt til, da jeg har integreret
gallerierne i sitets Iframe. Så jeg har brug for, at gallerierne af sig selv
regulerer størrelsen. og så udvidet mulighederne ved også at tilbyde links
til gallerierne i fuld størrelse.

I kan se min ny hjemmeside her.

www.frodonifinger.dk

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 06:47

Frodo Nifinger skrev:

> Jo, den virker fint i IE8. Men er det flash, der styrer tingene? I så fald
> er det jo ligegyldigt med farvestyring i browseren.

Nope, det er netop det fine. Det er ren HTML/Javascript.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-05-09 00:34

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4a202df2$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> http://michaelbennati.dk/livlaegen_small/
> Mange klager over, at de ikke kan åbne dem. Derfor leder jeg efter bedre

Jeps, jeg prøvede lige igen. IE8 fejler i at åbne de enkelte billede.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 30-05-09 10:07

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Jeps, jeg prøvede lige igen. IE8 fejler i at åbne de enkelte billede.

Tak, så er den galleriform hermed dumpet.

mvh Michaelbs

Fra : Grethe Hoff

Dato : 30-05-09 13:19

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> ...og endnu en, med stooore billeder til glæde for Grethe

> [...]

Takk skal du ha, Robert! Det var størrelse jeg liker!

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-09 13:42

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> ...og endnu en, med stooore billeder til glæde for Grethe
>
> http://piil.org/billeder/test3/

Det her kan jeg rigtigt godt lide.

Nu ha jeg så et tillægsspørgsmål.
Kan den fungere i en Iframe og så åne op for billederne ud over selve denne
Iframe men inden for browserens vindue?

Nah, jeg drømmer nok, men det ku være fedt.

Jeg har fået lavet mig en hjemmeside med Iframe. www.frodonifinger.dk Derfor
bruger jeg simpleviewer, da den skalerer billederne efter ruden. Og løst
problemet med for små billeder ved at tilbyde et link til et nyt vindue, så
det kan ses i fuld størrelse oxo Ku man derimod for billedet til at vokse ud
af Iframen når man klikker på det, villle det være vildt kanon.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 13:53

Frodo Nifinger skrev:

> Det her kan jeg rigtigt godt lide.
>
> Nu ha jeg så et tillægsspørgsmål.
> Kan den fungere i en Iframe og så åne op for billederne ud over selve
> denne Iframe men inden for browserens vindue?

Jeg vil tro at highslide-motoren kan bringes til det, men jeg ved ikke
hvordan det opfører sig direkte fra plugin'et. JEg vil se om jeg får tid
til at teste - jeg har faktisk aldrig prøvet at bruge en iframe før, jeg
holder mig som regel til XHTML 1.0 Strict og CSS.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 14:02

Robert Piil skrev:

> [...]
> til at teste - jeg har faktisk aldrig prøvet at bruge en iframe før, jeg
> holder mig som regel til XHTML 1.0 Strict og CSS.

Nope, du havde ret - det er en drøm:

http://piil.org/billeder/test3/iframe.html

Selv når man prøver at maksimere billedet bliver det indenfor framen.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-09 15:05

> Nope, du havde ret - det er en drøm:
>
> http://piil.org/billeder/test3/iframe.html
>
> Selv når man prøver at maksimere billedet bliver det indenfor framen.

Øv, det ku ellers ha været vildt fedt.

Det, synes jeg, er et generelt problem med gallerier. Det, at de er svært
integrerbare i et sites layout.
Jeg har faktisk kun set simpleviewer, der kan det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 15:39

Frodo Nifinger skrev:

> Øv, det ku ellers ha været vildt fedt.
>
> Det, synes jeg, er et generelt problem med gallerier. Det, at de er
> svært integrerbare i et sites layout.
> Jeg har faktisk kun set simpleviewer, der kan det.

Det kan altså godt lade sig gøre her.

Det kræver man har kodet sin side ordentligt(=overholder standarder), og
så enten kan+gider at rette i templaten til LR, eller klippe det
relevante HTML ud og sætte det ind i sin egen side.

www.highslide.com kan du se at der er flere CMS-systemer der har
implementeret (dele af) highslide. Bla. Typo3, wordpress og Joomla.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-05-09 14:06

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> vindue, så det kan ses i fuld størrelse oxo Ku man derimod for billedet
> til at vokse ud af Iframen når man klikker på det, villle det være vildt

jeg synes ikke de skaleres efter ruden ?
http://sarek.dk/jesper1.png

FireFoxx 3.0.4

Bo //

Fra : Robert Piil

Dato : 30-05-09 14:39

Bo Bjerre skrev:

> jeg synes ikke de skaleres efter ruden ?
> http://sarek.dk/jesper1.png
>
> FireFoxx 3.0.4

Nej, men de kommer heller ikke udenfor - det er vel det der er problemet?

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-09 14:54

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> jeg synes ikke de skaleres efter ruden ?
> http://sarek.dk/jesper1.png
>
> FireFoxx 3.0.4

Det er så fordi siden ikke er helt færdig
Der er flere J-albumgallerier, der skal laves om til Porta/simleviewer
gallerier.

De albums, der er lavet i simpleviewer gør det de skal.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk