Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D90 / D5000?
Fra : Jønne

Dato : 26-05-09 12:59

Hej NG.
Overvejer køb af enten D90 eller D5000.
Kan nogen give mig en kort beskrivelse af vigtigste forskelle på de
to?
Hilsen Jønne

Fra : F.Ormstrup

Dato : 26-05-09 13:41

On 26 Maj, 20:58, Jønne <jorn....@gmail.com> wrote:
> Hej NG.
> Overvejer køb af enten D90 eller D5000.
> Kan nogen give mig en kort beskrivelse af vigtigste forskelle på de
> to?
> Hilsen Jønne

D5000 har ikke indbygget Af-motor. LCD skærmen er mindre 2,7 mod 3,0.
Søgeren er mørkere (spejle ikke prisme).
Der er nok andre vigtige forskelle, men det er ovenstående jeg hæftede
mig ved da jeg valgte D5000. 2000,- er også en slags penge.
m.v.h.
Flemming Ormstrup

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-05-09 15:25

De tager lige gode billeder.

Jeg har et D90 som jeg er super glad for... Ud over de forskelle du kan
læse i specifikationerne, er det mit indtryk at D5000 mere retter sig
mod alm. brugere som gerne vil have et godt kamera, mens D90 er mere
rettet mod folk der stiler efter noget halv-professionelt.

Således har D5000 en del mere bruger-venlige funktioner som fx. en lang
række foruddefinerede scene-indstillinger (med billed-eksempler), som du
kan vælge, når du vil tage et billede af noget bestemt. D90 har også
portræt, sport, landskab osv. men langt fra så udbygget som på D5000, på
D90 er der lagt mere op til at fotografen selv styrer blænde, lukkertid,
fokuspunkter osv. efter ønske.

Til gengæld har D90 stort set alle indstillinger lige ved hånden. Der
sidder en ca 10 knapper rundt omkring på kameraet, som i kombination med
de 2 dreje-hjul, kan bruges til at justere næsten alt, uden at skulle
ind og rode i menuen. Holdes +/Qual knappen inde, kan jeg på det ene
hjul justere kvalitet (fine, normal, basic, RAW) og på det andet vælge
opløsning, holder jeg så -/ISO knappen inde, kan jeg justere ISO, det
samme med white balance, shutter mode osv. De mange knapper og det
ekstra scrollhjul er guld værd hvis man gerne vil lave hurtige manuelle
justeringer. Og så er skærmen på D90 den dobbelte opløsning, dog kan
D5000 skærmen vippes op/ned højre/venstre, hvis man er stor bruger af
live-view

Manglende motor i D5000 betyder at der kun er autofokus med AF-S
objektiver. I praksis tror jeg ikke det har nogen betydning, medmindre
man har en bunke gammel Nikon AF optik liggende, da alle nye objektiver
(de sidste 10-15 år) har deres egen motor (AF-I og AF-S)

http://www.kenrockwell.com/nikon/d5000.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm

Læs dem her, så har du nok et bedre indtryk af forskellen.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-05-09 15:29

Glemte lige en sidste ting:

LCDen i toppen på D90 synes jeg er en super god ting, det gør at den
store skærm bag på, kun bruges til at vise billeder, menuer osv, og
dermed spares en del strøm, og alle de relevante settings kan ses på den
lille øverste skærm, uden problemer.

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-05-09 18:05

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse
> [...]
> skærm bag på, kun bruges til at vise billeder, menuer osv, og dermed
> spares en del strøm, og alle de relevante settings kan ses på den lille

Og så kan D90'eren bruges som master i CLS setuppet, hvor D5000 ikke kan..
Så vidt jeg lige husker.
Der er mange fordele ved D90'eren efter min mening.

Mvh Anders

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-05-09 19:05

Anders Houmark wrote:

> Og så kan D90'eren bruges som master i CLS setuppet, hvor D5000 ikke kan..
> Så vidt jeg lige husker.
> Der er mange fordele ved D90'eren efter min mening.

Gætter på Jønne ik er så langt inde i fagtermerne, men det betyder bare,
at D90 kan styre eksterne flashes som fx. SB600 trådløst, så man kan få
lys fra flere vinkler...

Fra : N/A

Dato : 28-05-09 16:55

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-05-09 18:41

i øvrigt får ud nok flere svar i dk.fritid.foto.indkoeb

Fra : Jønne

Dato : 28-05-09 09:05

On 27 Maj, 20:04, Esben von Buchwald <find....@paa.google> wrote:

> Gætter på Jønne ik er så langt inde i fagtermerne, men det betyder bare,
> at D90 kan styre eksterne flashes som fx. SB600 trådløst, så man kan få
> lys fra flere vinkler...

Mange tak til jer alle for fin info! (det blir vist D90'eren...).
/Jønne

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-05-09 16:55

Jønne skrev:

> Mange tak til jer alle for fin info! (det blir vist D90'eren...).
> /Jønne

Billedkvaliteten er nok nær den samme. MEN D500 har svingbar skærm -
omend lidt mindre end D90s ikke svingbare. Har man ikke prøvet, ved man
ikke hvor dejlig en feature det er - at stå op, sænke dyret i knæhøjde
og komponere...

Fra : N/A

Dato : 28-05-09 16:55