Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 5D mk2
Fra : GM

Dato : 26-05-09 13:30

Hej

jeg overvejer at købe et canon 5D mk2, men er lidt i tvivl om jeg vil syntes
det er for anderledes i forhold til min nuvernede 1D mk3

er der nogle som har erfaring med dette?

mvh
Gerner Majlandt

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-05-09 13:52

"GM" <gerner@majlandt.dk> wrote in message
> Hej
>
> jeg overvejer at købe et canon 5D mk2, men er lidt i tvivl om jeg vil
> syntes det er for anderledes i forhold til min nuvernede 1D mk3
>
> er der nogle som har erfaring med dette?

Så vidt jeg kan bedømme ud fra at have et 5D mk2 i hænderne nogle gange (har
ikke selv et, stadig kun mit 5D mk1), så er det let at gå frem og tilbage
mellem de to. Men du vil jo klart se forskellen i performance og du vil
synes du mangler en masse custom settings. F.eks. er det helt tåbeligt at
der mangler interval på blænde og lukkertider for auto ISO, men der er jo
Canon i nøddeskal.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : /Peter

Dato : 26-05-09 14:22

> [...]
> og du vil synes du mangler en masse custom settings. F.eks. er det helt
> tåbeligt at der mangler interval på blænde og lukkertider for auto ISO,

Den væsentlige forskel er vel at 5D II er en fullframe og kan levere 21
Mpixel.,
så du kan sælge dine zoom-objektiver og tillade dig at blive meget sløset
med
kompositionen af dine motiver, skyd fra hoften - der er nok at skære af

Fra : Michaelbs

Dato : 26-05-09 17:25

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen

> [...]
> med
> kompositionen af dine motiver, skyd fra hoften - der er nok at skære af

Et meget dårligt tip.

Michaelbs

Fra : /Peter

Dato : 26-05-09 17:39

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4a1c17c8$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> "/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen

> Et meget dårligt tip.

At sælge sine zoom-objektiver, blive eller skyde fra hoften ?
du kan faktisk croppe adskillige gange i forhold til et 10 mpixel kamera
og stadig få den samme billedkvalitet.

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-05-09 18:39

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i meddelelsen
> [...]

> At sælge sine zoom-objektiver, blive eller skyde fra hoften ?
> du kan faktisk croppe adskillige gange i forhold til et 10 mpixel kamera

Nja - hvis man regner på det, er det faktisk ikke fordi det bliver til så
vildt meget. Du kan nogenlunde forstørre 1,4 gange - så er pixeltætheden den
samme. Og så tager du slet ikke hensyn til at objektivets ydeevne ikke
bliver bedre af de flere pixel.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http;//album.boegh.net

Fra : /Peter

Dato : 26-05-09 18:57

"Jan Boegh" <nobody@nospam.nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> pixeltætheden den
> samme. Og så tager du slet ikke hensyn til at objektivets ydeevne ikke

Nej, helt godt bliver det sikert aldrig

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-05-09 20:10

> Nej, helt godt bliver det sikert aldrig

Jo bestemt, det er fremragende. Men derfor kan man jo godt beholde fødderne
på jorden.

vh
Jan

Fra : /Peter

Dato : 26-05-09 20:21

> [...]
>>> samme. Og så tager du slet ikke hensyn til at objektivets ydeevne

> Jo bestemt, det er fremragende. Men derfor kan man jo godt beholde

Jeg har både 5D og 5D II, og lurer på at skifte dem ud med ét 1Ds III
men jeg kan ikke umiddelbbart få øje på fordelene i forhold til prisen.

Fra : /Peter

Dato : 27-05-09 07:08

> [...]
> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i meddelelsen

> Jo bestemt, det er fremragende. Men derfor kan man jo godt beholde

Jeg oplever faktisk at jeg er blevet en smulle sløset med kompositionen,
når jeg nu ved jeg har rigeligt at skære af.

Fra : Bo :o\)

Dato : 26-05-09 17:48

"GM" <gerner@majlandt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> syntes det er for anderledes i forhold til min nuvernede 1D mk3
>
> er der nogle som har erfaring med dette?

Hej

Jeg har begge huse og oplever det ikke som noget problem at skifte imellem
dem.
Faktisk suplerer de hinanden rigtig godt, jeg bruger min 5DmkII til ting der
ikke bevæger sig med lysets hast og min 1DmkIII til alt hvor det går
hurtigt.

Bo

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-05-09 19:15

> [...]
> Faktisk suplerer de hinanden rigtig godt, jeg bruger min 5DmkII til ting der
> ikke bevæger sig med lysets hast og min 1DmkIII til alt hvor det går

Hvordan med fokus - jeg gætter på at 1D er hurtigere til at fange fokus
- men er den også mere præcis (er der flere skud hvor fokus er rigtig?)

Nu er der snak om en ny 1D (det er der jo altid ...) som skulle blive
fullframe og måske 16 Mpixel. Hvis der også kommer video i sammen
kvalitet som 5D - er der så nogle punkter hvor 5D-II er at foretrække -
ud over prisen ? 1D er vel et mere komplet kamera ?

Jeg overvejer selv 5D meget - men hvis prisforskellen til en kommende 1D
bliver lille nok, har jeg svært ved at se gevinsten. 16 Mpixels i
forhold til 22 er for mig lidt ligegyldigt. Performance ved ISO
1600/3200, fokus hastighed og nøjagtighed ved lille DOF og dynamik er
vigtigere for mig.

Jørn

Fra : Bo :o\)

Dato : 26-05-09 20:36

"Jørn Hundebøll" <spamnews5@dblue.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 22 er for mig lidt ligegyldigt. Performance ved ISO 1600/3200, fokus
> hastighed og nøjagtighed ved lille DOF og dynamik er vigtigere for mig.

Hej

Det er 2 helt forskellige kameraer.
Fokus på 1DmkIII er meget hurtigere end på 5DmkII, specielt med min 100-400
foran som ikke er super hurtig, med en 70-200 f/2.8 eller lignende er
forskellen knap så voldsom.
Procentmæssigt er min vurdering at 1DmkIII laver flere skud hvor fokus er
ramt på, sammenholdt med at den næsten skyder dobbelt så mange frames per
sekund er det ganske udmærket. Det kræver dog at man sætter sig lidt ind i
de forskellige fokusindstillinger da den nogen gange er så hurtig at man med
fordel kan sænke hastigheden en anelse, Canon har lavet en større artikel om
dette.

Som værktøj er der ikke noget der slår en 1DmkIII. Den er super lækker at
bruge og i en helt anden klasse end 5DmkII.
Et godt eksempel er da jeg lige havde fået mit 5DmkII, og var helt oppe og
køre på den, skød jeg nogle bryllupsbilleder som blev super flotte men da
jeg skiftede til 1DmkIII tænkte "fuck hvor er den bare nem at bruge"

En anden ting hvor der er stor forskel på de to er farvebalancen ud af
kameraet og lysmålingerne.
Ved standard indstilling er 5DmkII væsentlig mere kold i farverne end
1DmkIII, faktisk troede jeg en overgang der stod Nikon på bagsiden af den
men hvis man skyder i RAW kan man jo bare "pille" bag efter.
Og hvor 1DmkIII næsten rammer eksponeringen perfekt hver gang kører jeg ofte
med -1/3 blænde på 5DmkII som gerne vil overeksponere hvis den kan få
lov.... tjekker lige om der står Nikon på den en gang til

Bo

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-05-09 23:50

> [...]
> køre på den, skød jeg nogle bryllupsbilleder som blev super flotte men da
> jeg skiftede til 1DmkIII tænkte "fuck hvor er den bare nem at bruge"

Det lyder som om at den næste 1D - full frame, 16 Mpixel, og sikkert
også video, 10 frames/sek osv osv bliver et rigtig rigtig lækkert kamera
? Også sparer man pengene til et batterigreb

Jørn