Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony A700 - problem med ny firmware :-(
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-05-09 14:57

Hej !

Skulle der sidde en med et Sony DSLR, der har oplevet problemer efter at
have opdateret firmwaren ?

Så modtages tips meget gerne - tak

Jeg har et Alpha 700 - det virkede problemfrit med firmware V3 - så det
var egentlig lidt fjollet at opdatere, men det skulle give lidt ekstra
ting, så jeg gjorde det i går.

Jeg er rendt ind i følgende problem:

Med V3 kørte det fint med både 2gb og 16gb CF-kort - med V4 viirker det
stadig fint med 2Gb kortene - men nægter at skrive billeder (RAW) på
16gb kortene ;-(

Det vil gerne formattere 16gb kortene i kameraet - men ikke skrive
billederne ?

Der er ingen problemer med 2 gb kortene.

Kameraet kan også bruge Sony Memorystick - der har jeg "kun" nogle 2Gb -
og der er heller ingen problemer.

Bortset fra dette ser det ud til at virke OK efter opdateringen.

Hints, tips eller gode ideer modtaget gerne

Tak

Jan

Fra : Skovsgaard

Dato : 25-05-09 12:33

On 25 Maj, 15:56, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:
> [...]
> og der er heller ingen problemer.
>
> Bortset fra dette ser det ud til at virke OK efter opdateringen.
>
> Hints, tips eller gode ideer modtaget gerne

Hej Jan

Jeg har et A700 købt i starten af året, og mener at det er med v4
firmware, men jeg bruger kun max 8GB kort til det, men her har jeg
ikke oplevet nogle problem. Men har du checket om det supportere 16GB
kort - manualens tabeller angiver f.eks. kun 8GB som største kort.

Mvh

Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-05-09 20:26

"Skovsgaard" skrev i en meddelelse
> Men har du checket om det supportere 16GB
> kort - manualens tabeller angiver
> f.eks. kun 8GB som største kort.

Nej - det har jeg ikke - men 16 Bg kortene virkede
fint med V3 firmwaren - der har jeg brugt dem et
stykke tid uden problmer-

De er først begyndt at give problemer efter opdatering til
V4 firmwaren - og det er med begge 16Gb kort.....

Og med V4 firmwaren kan det godt formattere kortene
med 16 Gb - bare ikke skrive billederne.

Hmm - gad vide om jeg kan down-gradere til V3 igen ?

Jan

Fra : Jens G

Dato : 25-05-09 20:30

On Mon, 25 May 2009 11:33:24 -0700 (PDT), Skovsgaard
<skovsgaard@mail.tele.dk> wrote:

>On 25 Maj, 15:56, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

[...]
> [...]
>ikke oplevet nogle problem. Men har du checket om det supportere 16GB
>kort - manualens tabeller angiver f.eks. kun 8GB som største kort.

Men der er et par korthastighedsresultater for et par 16GB kort i
kameraer med version 4 her:
http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp?cam=a700

Så nogle 16GB kort virker åbenbart.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-05-09 22:32

"Jens G" skrev i en meddelelse
> Så nogle 16GB kort virker åbenbart.
> Jens G

Jo tak - dit tip i det andet svar med at formattere i PC'en virkede

Det er lidt pudsigt, at det virkde med V3 - men det kan jo være mig, der
husker forkert, så jeg tidligere har formatteret det i PC'en, og aldrig
i kameraet......

Men nu forlangte den så at det var formatteret i kameraet for at kunne
bruges til firmware-opdateringen....

Jeg prøvede at formattere på PC'en - og så virkede det fint.
Jeg prøvede så at formattere samme kort i kameraet - så virkede det ikke
mere
Jeg prøvede så at formattere på PC'en igen - og så virkede det fint
igen.

Så tak - det var løsningen

Jeg prøvede lige med de kort, jeg har pt:

2 Gb Kingston CF kort - virker både formatteret på PC og kamera
2 Gb A-Data CF kort - virker både formatteret på PC og kamera
16 Gb A-Data CF kort - virker kun formatteret på PC

2 Gb Sony Memory Stick Duo Pro - virker både formatteret på PC og kamera
8 Gb Sony Memory Stick Duo Pro - virker både formatteret på PC og kamera

Der er nok en forklaring med 16 Gb kortet - men det er ikke alt, man
behøver at vide - man må bare erkende "at sådan er det bare"

Jan

Fra : Jens G

Dato : 26-05-09 14:50

Men kan dit kamera så se alle 16GB?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-05-09 16:24

"Jens G" skrev i en meddelelse
> Men kan dit kamera så se alle 16GB?

Ja - ingen problemer

Og det lidt "sjove" var jo at kameraet godt kunne formattere 16 gb i
kameraet - bare ikke skrive på det, når det var formatteret i kameraet -
efter formattering i kameraet skrev det at der var plads til 836
raw-billeder (mod 108 på et 2 gb) - og når man tog et billede talte den
også fint ned til 835 - men billedet kom aldrig længere end bufferen og
på kortet kom der en fil på 0 byte og lidt efter gik kameraet i sort.

Det sker ikke når det er formatteret på PC'en - så virker det normalt -
ligesom det gør med de mindre kort og med de mindre kort er det uanset
om de er formatteret på CP eller i kameraet.

Jan

Fra : Jens G

Dato : 26-05-09 16:42

On Tue, 26 May 2009 17:23:38 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>ligesom det gør med de mindre kort og med de mindre kort er det uanset
>om de er formatteret på CP eller i kameraet.

Det er lidt underligt.
Du skulle næsten prøve at spørge om det i www.dyxum.com s forum.

Grunden til mit spørgsmål om du kan se alle 16GB er, at det med at
formattere et 16GB kort i computeren stammer fra et råd angående KM
7D, som ikke kunne bruge 16GB kort. Men så kunne kameraet kun se 8 GB.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-05-09 17:20

"Jens G" skrev i en meddelelse
> Det er lidt underligt.
> Du skulle næsten prøve at spørge om det i www.dyxum.com s forum.

Ja - det kunne da være - en gang ved lejlighed - bare for at få en
forklaring

Men det bliver nok ikke lige nu, da det jo virker fint - bare jeg husker
at det skal formatteres i PC'en

Jan

Fra : Jens G

Dato : 25-05-09 20:33

On Mon, 25 May 2009 15:56:34 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

[...]
>Hints, tips eller gode ideer modtaget gerne

Jeg synes ikke jeg har læst om den slags problemer på www.dyxum.com.

Har du prøvet at formattere et 16GB kort i en PC?