Trådløs router - Modsatte vej kan man det?~
Fra : Ingensen

Dato : 25-05-09 12:11

Jeg har i en beboerforening adgang til Internettet via et trådløst netværk.

Nu vil jeg gerne modtage Internettet trådløst med min router og derfra dele
det ud til mit private trådførte netværk.

Kan Man det??

Altså faktisk bruge routeren omvendt..

Hilsen Jan

Fra : Jens

Dato : 25-05-09 12:29

"Ingensen" <post@wr.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nu vil jeg gerne modtage Internettet trådløst med min router og derfra
> dele det ud til mit private trådførte netværk.

Det umiddelbare svar til spørgsmålet er nej. Men det afhænger af forskellige
ting. Nogle routere kan du indlæse alternativ firmware til, sådan at du vil
kunne opnå det ønskede. Altså med mulighed for at bytte rundt på hvilke
porte der er LAN og WAN... Jeg mener at huske at jeg engang stødte på sådan
en firmware.

Du vil dog kunne opnå det ønskede, ved at købe et Access Point. Sørge for at
det tilslutter til din trådløse Internetadgang. Når det gør det, tilslutte
det med kabel til WAN porten på din router.

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-05-09 12:48

On Mon, 25 May 2009 13:29:07 +0200, "Jens"
<jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> Du vil dog kunne opnå det ønskede, ved at købe et Access Point. Sørge for at
> det tilslutter til din trådløse Internetadgang. Når det gør det, tilslutte
> det med kabel til WAN porten på din router.

Det er bestemt ikke almindelig AP-funktionalitet at fungere som
klient, altså at associere sig med et andet AP.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-05-09 13:18

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det er bestemt ikke almindelig AP-funktionalitet at fungere som
> klient, altså at associere sig med et andet AP.

Åh! Jeg ved nu ikke. Det fleste AP kan osse Bridge, altså virke som
klient.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-05-09 15:16

On Mon, 25 May 2009 14:18:17 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

> Åh! Jeg ved nu ikke. Det fleste AP kan osse Bridge, altså virke
> som klient.

Muligvis med et AP af samme fabrikat, men normalt ikke med et AP fra
andre fabrikanter og meget ofte med begrænsninger i sikkerheden (fx
kun WEP eller kun MAC-filtrering).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-05-09 19:37

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Muligvis med et AP af samme fabrikat, men normalt ikke med et AP fra
> andre fabrikanter og meget ofte med begrænsninger i sikkerheden (fx
> kun WEP eller kun MAC-filtrering).

Sådan er det ikke længere.

Min gamle CNet Tek CNAP-711 (802.11b AP) og min nyere Trendnet
TEW-510APB (802.11a/b/g AP) kan kun det du skriver.

Men min D-Link DWL-G700AP (802.11b/g AP) med senere firmware kan bridge
til kabel, forbundet til dens RJ45 stik, hvor datatrafikken benytter
WPA, når DWL-G700APen er i Repeater mode - hastigheden bliver dog
halveret, osse over kabel, fordi radioen stadig skal lave flip-flop. Jeg
har kun den ene.

Begge mine multifunktions pocket routers (D-Link, ASUS) kan bridge når
datatrafikken bruger WPA uden problemer.

De kan alle arbejde indbyrdes på den måde.

Så der skulle ikke være noget principielt i vejen for at det kan lade
sig gøre.

Og da jeg søgte på AP for ikke så længe siden kunne alle dem jeg fandt
bridge, og understøttede WPA i bridge mode.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-05-09 19:16

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> Åh! Jeg ved nu ikke. Det fleste AP kan osse Bridge, altså virke som
> klient.

Nej det kan de fleste ikke, der er nogle der kan, men at sige de fleste
er forkert.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-05-09 19:41

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Nej det kan de fleste ikke, der er nogle der kan, men at sige de fleste
> er forkert.

Joh. Langt de fleste kan.

Faktisk er den eneste jeg kender der ikke kan, Belkins F5D7330 Game
adapter - eller Bridge. Den kan nemlig ikke optræde som access point.
Det er (kun) en "ren" bridge.

Fra : Jens

Dato : 25-05-09 14:10

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> Det er bestemt ikke almindelig AP-funktionalitet at fungere som
> klient, altså at associere sig med et andet AP.

Mit Linksys WAP54G kan.....

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-05-09 15:17

On Mon, 25 May 2009 15:09:38 +0200, "Jens"

> Mit Linksys WAP54G kan.....

Ja, med et andet Linksys WAP54G. Hvad tror du "Ingensens"
boligforening bruger?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 25-05-09 21:54

> Ja, med et andet Linksys WAP54G. Hvad tror du "Ingensens"
> boligforening bruger?

Aner det ikke. Havde bare mit til at køre som klient (Det var ihvertfald
sådan det blev konfigureret) op imod en nabo's "ikke Linksys" engang jeg
skulle have midlertidig adgang, da jeg lige havde mødt fruen og var på
længerevarende besøg hos hende...

Jens

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 25-05-09 12:35

"Ingensen" skrev i en meddelelse
> Nu vil jeg gerne modtage Internettet trådløst med min router og derfra
> dele det ud til mit private trådførte netværk.

> [...]

Hej Jan

Hvis din router kan køre "client mode", er det muligt. I praksis kan det dog
være svært, hvis det trådløse signal er krypteret.

Jeg har selv forsøgt med Dlink og Asus udstyr. Det virker, men jeg har
aldrig fået anden sikkerhed end MAC filtrering til at fungere.

Hvilket udstyr har du? Hvilken sikkerhed er der på det trådløse netværk, du
vil dele?

Mvh.

Martin /Helsingør

Fra : Ingensen

Dato : 25-05-09 12:56

> Hvilket udstyr har du? Hvilken sikkerhed er der på det trådløse netværk,
> du
> vil dele?
>
> Mvh.
>
> Martin /Helsingør

Jeg har en Speedlink W-161 54G Router.. Men er da klar på at købe andet,
hvis det kan virke...

Der er IKKE nogen kryptering på vores fælles trådløse netværk..

Hilsen Jan

Fra : Ole C

Dato : 25-05-09 13:43

Ingensen skrev blandt andet:

> Der er IKKE nogen kryptering på vores fælles trådløse netværk..

Hm - det lyder ikke særlig proffesionelt.
Som beboerforening er I vel omgivet af andre huse - og er I indstillet på at
dele forbindelsen med beboerne i dem?

--
vh
Ole C

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-05-09 14:34

Ingensen <post@wr.dk> wrote:

<snip>

> Jeg har en Speedlink W-161 54G Router.. Men er da klar på at købe andet,
> hvis det kan virke...
>
> Der er IKKE nogen kryptering på vores fælles trådløse netværk..

Så kan du vel koble lige så mange trådløse klienter på beboerforeningens
trådløse netværk som du har lyst?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-05-09 13:14

Ingensen <post@wr.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu vil jeg gerne modtage Internettet trådløst med min router og derfra dele
> det ud til mit private trådførte netværk.

Det kunne være en Repeater, eller en Router med Hot Spot Mode mulighed.

F.eks en ASUS WL-330gE.

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Repeater1.jpg

Du kan osse sammensætte noget af løsdele der kan:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Repeater2.jpg

Her er det en Bridge og en trådløs router. En Belkin F5D7330 Bridge
forbundet med kabel til en D-Link DWL-G730AP i router mode. Du kobler
F5D7330en på beboerforeningens net trådløst og dine computer deler så
forbindelsen gennem DWL-G730APen.