Kan man installere kun Windows Vista på en~
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 22-05-09 14:34

Kan man installere kun Windows Vista på en en af de nyere 24" iMac,
eller skal man have f.eks. Leopard på først ?

Overvejer at droppe det med Mac og så lave den til kone pc :oÞ

Brian Vestergaard
Københavns Vestegn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-09 14:39

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote:

> Kan man installere kun Windows Vista på en en af de nyere 24" iMac,
> eller skal man have f.eks. Leopard på først ?

Den officielle metode er at køre Bootcamp Assistenten fra 10.5
installationen .. så laver du bare windows partitionen så stor som du
kan. 10.5 er fin at have på maskinen hvis der f.eks. skal køre noget
firmware opdatering.

> Overvejer at droppe det med Mac og så lave den til kone pc :o?

du kan ikke li' din kone ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 14:51

> du kan ikke li' din kone ?

> /thomas

Mac OS er en kvindeting, så Brians kone har ingen indflydelse på sin
mands overvejelser....tsk, tsk

Kære Brian - vis din kone det - hun vil aldrig slippe det igen Din
kone er nemlig klogere end du ))..(driller ).

M.

Fra : Jon

Dato : 22-05-09 14:51

> du kan ikke li' din kone ?

My thought exactly.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-09 15:00

> [...]

> eller skal man have f.eks. Leopard på først ?
>
> Overvejer at droppe det med Mac og så lave den til kone pc :o?

Interessant idé.
Kører Windows fuldstændigt sømløst på en iMac? Hvis det er tilfældet så
vil jeg gøre det samme. Jeg vil dog krydse fingre for at jeg kan drøne
en XP Pro på.

Det er i øvrigt vildt undervurderet med lidt patos på dette område.
Hvorfor skulle man være "behjælpelig" med at give sin kone en Mac, når
hele hendes verden er PC? Jeg mener man skal gøre hendes PC til en god
arbejdsplads. Det kan være en bjørnetjeneste, at udvide
betjeningensmulighederne i maskinparken, i stedet for at understøtte
forenkling og genkendelighed.

Så kan de glade drengerøve brillere med at multitaske samtidigt med de
kører to-tre forskellige operativsystemer, Airport-musik, og kaster med
Airfoils.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 15:08

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]

> Så kan de glade drengerøve brillere med at multitaske samtidigt med de
> kører to-tre forskellige operativsystemer, Airport-musik, og kaster med

Hæ, hæ.....grin, grin...))

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-05-09 21:39

> [...]

> arbejdsplads. Det kan være en bjørnetjeneste, at udvide
> betjeningensmulighederne i maskinparken, i stedet for at understøtte

Ens kone behøver vel strengt taget ikke være dummere end en selv. Min
kone kan da sagtens finde ud af at have en Mac herhjemme og bruge
Windows på arbejdet ligesom mig. Hun har endda en del arbejde, hun
flytter mellem hendes Mac herhjemme og Windows-pc på arbejdet. Det har
jeg faktisk ikke. Hun klarer sig med OpenOffice på sin Mac. PDF-filer
kan jo læses begge steder. Keynote og Pages er også nogenlunde
kompatibel med MS Office og et supplement til OpenOffice. Når hun skal
ud at holde foredrag, tager hun nogle gange sin Mac med, og andre gange
bare en USB-stik, som hun sætter i en Windows-computer på stedet. Jeg
kan ikke se, hvorfor man ikke kan bruge begge dele, og jeg kan heller
ikke se, hvorfor kvinder ikke skulle kunne gøre det. OK, der kan da være
specielle forhold, hvor man skal bruge nogle specialprogrammer, det ved
jeg godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-09 20:41

On 22 Maj, 22:38, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> ikke se, hvorfor kvinder ikke skulle kunne gøre det. OK, der kan da være
> specielle forhold, hvor man skal bruge nogle specialprogrammer, det ved

Dette medie egner sig ikke ret godt til lidt ironiseren. Med
behjælpelig i anførelsestegn, antyder jeg det er bedre at undersøge
hvad konen foretrækker at bruge i sin dagligdag. Er det PC, så synes
jeg man som Mac-bruger skal give hende en PC. Hun vasker alligevel
mere op, og gør mere rent, så hun har slet ikke tid til at lege ligeså
meget som os.

Og det er suverænt første gang jeg hører om en kvinde der gider det
dobbelte bogholderi med filformater, som din.
Kvinderne kommer igennem universitetet medens mændende skiller tingene
ad for at se om det slår gnister

Dertil kommer at kvinder meget sjældent er en øde ø, men oftest trives
godt med at hjælpe og spørge hinanden også angående computere. Det er
en brugerkultur der adskiller sig noget fra den Lucky Luke der ridder
ud i solnedgangen på sin Linux med Mac i
rulletobakken ... .. .. .. ... .

Så kort sagt mener jeg, at man som meget erfaren bruger, skal skære
igennem, hvis konen ser ens begejstring for Mac, og sige, det er ikke
noget for dig skat, med mindre du vil holde styr på to af alt.

Men det er dælme sjovt, at vi måske kan sige til hende, med henblik på
brug som Windowsklon: Skat, køb en Mac!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-09 09:26

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

Hun vasker alligevel
> mere op, og gør mere rent, så hun har slet ikke tid til at lege ligeså
> meget som os.

hvad er det her .. 30'erne ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-05-09 10:29

> Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:
>
> Hun vasker alligevel
> >

> hvad er det her .. 30'erne ?
>

> /thomas

He, he.....DK, 2009

(Flemming causerer...hvordan var det nu, den var?: "Den, der opfatter
sjov for sjov og alvor kun alvorligt - har opfattet begge dele lige
dårligt").

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-09 15:24

> He, he.....DK, 2009
>
> (Flemming causerer...hvordan var det nu, den var?: "Den, der opfatter
> sjov for sjov og alvor kun alvorligt - har opfattet begge dele lige
> dårligt").

Af nedenstående fine artikel i BT fremgår det at der stadig er fire
timers forskel.

Kilde: http://www.bt.dk/article/20090402/sexogparforhold/904020317/

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-09 15:58

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Af nedenstående fine artikel i BT fremgår det at der stadig er fire
> timers forskel.
>
> Kilde: http://www.bt.dk/article/20090402/sexogparforhold/904020317/

Andetsteds kan man så se at det ændrer sig markant, når man ser på
større vedligeholdelsesarbejde + havearbejde.

Så bliver det pludselig mændene der laver mest i hjemmet. Men feminister
vil jo gerne definere arbejde i hjemmet til lige nøjagtig det kvinder
traditionelt laver mest af ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-05-09 23:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Så bliver det pludselig mændene der laver mest i hjemmet. Men feminister
> vil jo gerne definere arbejde i hjemmet til lige nøjagtig det kvinder

Det er der nok noget om, men virkeligheden er altså, at manden har en
karriere, mens konen ofrer sin karriere for at passe børn og hjem. Det
er stadig det normale mønster. Jeg kan bare se rundt i vores egen
omgangskreds og familie. Mændene har helt overvejende den største
karriere. Nogle få par er ligestillede, hvor begge parter f.eks. er
læger, men ingen, jeg lige kan komme på, er par, hvor konen har en
større karriere end manden. Jeg har hørt om eksempler. Selvfølgelig
findes de, men de er vist sjældne. Hvis du kigger rundt i din
omgangskreds, tegner der sig så ikke et lignende mønster?
Der kan være mange forklaringer. En vigtig er nok det dyriske
instinkt, hvor hunner leder efter en stærk han. Skolepiger får ofte
kærester, der går i højere klasser. Kvinder gifter sig gerne med mænd,
der har højere uddannelse. Mænd bryder sig derimod ikke om kvinder, der
er mere end dem selv. De vælger derfor ofte yngre kvinder og/eller
kvinder med lavere uddannelse.
Selv i uddannelsesmæssigt ligestillede parforhold sakker kvinden
ofte bagud. Det begynder gerne med børnefødslerne, hvor kvinden kommer
lidt bagud i anciennitet. Når man så på et tidspunkt skal tage stilling
til, hvem der skal tage det største slæb i hjemmet, så er det manden,
der tjener mest, og så bliver parterne enige om, at det er bedst, han
arbejder, for så får familien flest penge.
Det er svært at sige, hvorfor det er sådan. Måske er mange
kvinder i virkeligheden ikke så ambitiøse. De arbejder kun af nød, og
farer hjem, så snart de kan. Det er der jo nogle mænd, der mener. Måske
er mændene hårde og holder på, at de skal have en karriere. Kvinden
føler så, at hun bliver nødt til at tage sig af børnene, for nogen skal
jo gøre det. Det er jo nok forskelligt fra person til person. Fakta er,
at mange kvinder, når børnene bliver store og ikke har behov for mor
mere, føler et tomrum og føler, de ikke har fået nok ud af livet. Det
kan føre til en depression eller vendes til vrede mod manden, som fik
lov at få sin karriere og få sine drømme opfyldt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-09 10:08

> Mændene har helt overvejende den største
> karriere. Nogle få par er ligestillede, hvor begge parter f.eks. er
> læger, men ingen, jeg lige kan komme på, er par, hvor konen har en
> større karriere end manden.

Det kommer nok til at ske her i huset med tiden :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-05-09 15:35

> [...]

> noget for dig skat, med mindre du vil holde styr på to af alt.
>
> Men det er dælme sjovt, at vi måske kan sige til hende, med henblik på

Du har såmænd nok ret i, at i det virkelige liv lever de fleste stadig
på den måde. Det er da også helt fint for dem, hvis de kan blive enige
om det. Min erfaring er bare, at når børnene bliver store, så går konen
i panik, fordi hun ikke har fået realiseret sig selv. Det er vist
årsagen til mange skilsmisser. Hvis manden er velhavende, kan de ofte
redde situationen ved at konen åbner en butik med brugskunst eller måske
sko og tasker.
Jeg var ved at få maden galt i halsen, da jeg for et par år
siden til en 40-års fødselsdag blev spurgt, om jeg lavede mad.
Selvfølgelig gør jeg da det. Vi har ligeret hjemme hos os. Der er
sikkert mange mænd, der stadig føler, at de skal være hovedforsørger for
familien. Mange mænd har svært ved at klare, hvis konen har en lige så
fin eller måske bedre karriere og tjener lige så mange eller flere
penge, har jeg hørt. Det må de jo selv om. Personligt er jeg stolt, hvis
min kone klarer sig godt og det er gensidigt.
Hvad computere angår, så synes jeg, det er fjollet, hvis vi skal
til at købe endnu en computer, så min kone har en Windows-computer. Vi
har 4-5 Mac i brug herhjemme. Da jeg er mest interesseret i at være på
yderste forkant med udviklingen, så har min kone faktisk arvet min gamle
computer de sidste par gange, jeg har skiftet. Den har vel at mærke kun
været 11 måneder gammel begge gange, så noget gammelt lig har det ikke
været. Jeg synes jo, det er sjovt at have det nyeste. Hun kan godt nøjes
med det næstnyeste.
Hvis min kone er i tvivl om noget med computeren, så spørger hun
da mig. Skulle hun begynde at kontakte nogle veninder, når jeg er i
rummet ved siden af? Det virker da molbo-agtigt. Som jeg skrev i mit
tidligere indlæg, så behøver man ikke holde styr på to af alt. Man kan
de bruge de samme dokumenter på både Windows og Mac OS X i langt de
fleste tilfælde. Man kan da også have en Mac hjemme, som man bruger til
e-mail, hjemmesider og andet privat, mens man bruger Windows på
arbejdet. Det er da ikke anderledes end at køre i to forskellige biler
jævnligt. De fleste ting sidder stort set samme sted. Det må enhver da
kunne finde ud af.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-09 15:15

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote:

> Kan man installere kun Windows Vista på en en af de nyere 24" iMac

Ja. Du booter bare fra Vista DVDen og reformatterer harddisken til NTFS.

Efter installationen af Vista skal du så sætte Leopard DVDen ind, så
Vista kan få de nødvendige drivere.

Jeg tvivler dog på om det vil gøre det muligt at få kørt fremtidige
firmware-opdateringer - hvorfor ikke køre med også en Leopard partition?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivan Olsen

Dato : 23-05-09 10:39

Brian Vestergaard skrev:
> Kan man installere kun Windows Vista på en en af de nyere 24" iMac,
> eller skal man have f.eks. Leopard på først ?
>
> Overvejer at droppe det med Mac og så lave den til kone pc :oÞ

jeg har lige skiftet til mac for 1 måned siden, skulle have gjordt det
for flere år siden, men, men, min kone flår mig hvis jeg køber en ny
win-dåse maskine, vi er begge helt solgt på denne nye Imac, hun syntes
personligt alt er nemmere, jeg er helt enig, man skal bare åbne sindet,
sætte sig ind i det nye system, og som fruen siger, gud i himlen, det
hele spiller bare, hvor er det dejligt nemt !!!!!!
Før checkede hun bare mail,lavede lidt arbejde, nu er hun ikke til at
rive væk fra maskinen !
Helt uforstående hvorfor du vil skrotte det bedste system på markedet
(bare vores mening) ???
ivol !

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-09 12:55

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote:

> Kan man installere kun Windows Vista på en en af de nyere 24" iMac,
> eller skal man have f.eks. Leopard på først ?

Jeg har prøvet med Vista Home Premium (upgrade) uden OS X, men
installeren kunne ikke "se" Mac'ens 200MB EFI partition. Muligvis kunne
jeg bare ha' fortsat, EFI partitionen blev åbenbart ikke slettet da jeg
valgte at slette den partition (med OS X?) som installeren kunne "se",
men Vista installeren ville ikke kendes ved det der så lå på HDDen, så
jeg lavede en frisk geninstallation OS X. Det gik uden problemer med
Bootcamp.

Efter geninstallationen delte jeg HDDen i to (tre med EFI partitionen)
formatterede den nye partition med Vistas installer og kørte
installationen de to gange (det er som sagt en upgrade) og indtastede
nøglen anden gang og aktiverede.

Her er nogle link.

Kun Vista:

<http://whirlpool.net.au/wiki/?tag=A_Guide_How_To_Run_Windows_On_An_Inte
l_Mac>

Kortlink:

<http://tinyurl.com/p5k3q9>

Bruge Vista upgrade:

<http://windowssecrets.com/2007/02/01/01-Get-Vista-upgrade-never-pay-ful
l-price>

Kort link:

<http://tinyurl.com/3bbk7l>

Virker stadig med SP1.

<http://tinyurl.com/2bu5rk>

Du skal selvfølgelig være i besiddelse af en Windows som kan opgraderes,
men den behøver ikke ligge på computeren. Den kan udemærket ligge i en
skuffe. Apples advarsel, ao at man ikke kan bruge en upgrade er ikke
korrekt.

Ellers må du anskaffe en full version.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.