En lille opgave til de(n) kvikke..-)
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-09 00:26

Kan nogen henvise mig til eller lave en dansk oversættelse af
nedenstående. - Mit latin er godt nok gemt godt af vejen....-))

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do
eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad
minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip
ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in
voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur
sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt
mollit anim id est laborum."

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-09 04:24

> [...]
> voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur
> sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt

Løsning: http://www.lipsum.com/

Jeg vil gerne have clockradioen med analogt ur, sendes til Østerbro,
Kbh.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-09 13:25

Flemming Rubini wrote:

> Løsning: http://www.lipsum.com/
>
> Jeg vil gerne have clockradioen med analogt ur, sendes til Østerbro,
> Kbh.

En del af det der vidste jeg godt i forvejen - godt nok ikke, at den er
/så/ gammel igen..., men det får jeg jo ikke en dansk oversættelse
af..-) - Og jeg orker ikke at skulle til at sidde og nørkle med
renæssance-engelsk.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 14:38

> [...]
> /så/ gammel igen..., men det får jeg jo ikke en dansk oversættelse
> af..-) - Og jeg orker ikke at skulle til at sidde og nørkle med

Jamen kære Erik - det kan ikke oversættes - det er volapyk, konstrueret
ingenting.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-09 14:39

> Jamen kære Erik - det kan ikke oversættes - det er volapyk, konstrueret
> ingenting.

njaeh .. den latinske tekst betyder rent faktisk noget .. men der er
ingen grund til at oversætte det til f.eks. dansk hvis det bare er for
at have noget "mumletekst" til layout eller lign.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 14:44

> [...]
> ingen grund til at oversætte det til f.eks. dansk hvis det bare er for
> at have noget "mumletekst" til layout eller lign.

Det er ikke latin, det hele - det er en pærevælling af den latinske
sprogstamme - det er konstrueret til ikke at fange interessen for at
læse, men fange opmærksomheden på udseendet.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-09 14:51

> Det er ikke latin, det hele - det er en pærevælling af den latinske
> sprogstamme - det er konstrueret til ikke at fange interessen for at
> læse, men fange opmærksomheden på udseendet.

Du har jo meningen med Lorem Ipsum, men faktisk:
"I modsætning til hvad mange tror, er Lorem Ipsum ikke bare tilfældig
tekst. Det stammer fra et stykke litteratur på latin fra år 45 f.kr.,
hvilket gør teksten over 2000 år gammel. "

Kilde: http://da.lipsum.com/

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-09 14:53

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> tekst. Det stammer fra et stykke litteratur på latin fra år 45 f.kr.,
> hvilket gør teksten over 2000 år gammel. "

De er skøre de romere .... ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 14:55

> De er skøre de romere .... ;)

> /thomas

Kan sin Asterix.....hæ, hæ....

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-09 15:15

> Kan sin Asterix.....hæ, hæ....

jojo ... men jeg har jo læst dem på tysk i sin tid så det må jo nok
retteligt hedde:

"Die spinnen, die Römer!"

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 15:19

> "Die spinnen, die Römer!"

> /thomas

"Spinst Du, nochmal?" var også et velbrugt udtryk, da jeg var dreng

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-09 16:29

Thomas von Hassel wrote:

> De er skøre de romere .... ;)

Hm, ku' være, man skulle bruge en af Miraculix' brandtaler som 'easter
egg' istedet for.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-05-09 19:38

> De er skøre de romere .... ;)
>

> /thomas

Delirant isti Romani.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-09 21:45

Ove Steen Smidt wrote:

> Delirant isti Romani.

Jamen, så kunne du jo godt oversætte Lorem Ipsum for mig, så jeg kan få
noget brugbart volapyk ud ad den..-)

mvh. erik richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-05-09 23:11

> Jamen, så kunne du jo godt oversætte Lorem Ipsum for mig, så jeg kan få
> noget brugbart volapyk ud ad den..-)
>
> mvh. erik richard

Jeg har ikke hævdet, at jeg kunne oversætte noget. "Delirant isti
Romani" er skrevet af fra en latinsk udgave af Asterix og betyder "De er
skøre de romere".

http://www.asterix-obelix.nl/index.htm?latin-uk.htm

http://gb.asterix.com/asterix-in-latin/

http://www.asterix.com/bourse/

http://www.asterixfodnoter.dk/

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-09 08:51

Ove Steen Smidt skrev:

> Jeg har ikke hævdet, at jeg kunne oversætte noget. "Delirant isti
> Romani" er skrevet af fra en latinsk udgave af Asterix og betyder "De er
> skøre de romere".

> http://gb.asterix.com/asterix-in-latin/

Nogen har ALT, ALT for meget tid :)

Det var meget, meget morsomt - takker

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-09 14:52

> Det er ikke latin, det hele - det er en pærevælling af den latinske
> sprogstamme - det er konstrueret til ikke at fange interessen for at
> læse, men fange opmærksomheden på udseendet.

ok .. omformuleret* .. det _er_ latin .. bare ikke i nogen rækkefølge
der giver mening ...

/thomas

* jeg har ikke fået min kaffe idag ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-09 16:24

Morten Lind wrote:

> Det er ikke latin, det hele - det er en pærevælling af den latinske
> sprogstamme - det er konstrueret til ikke at fange interessen for at
> læse, men fange opmærksomheden på udseendet.

Prøv lige at læse om 'lorem ipsum' på den side, Flemming henviste til.
Det ER latin, men ikke klassisk latin. Den udgave, der bruges mest -
altså den fra 1500-tallet er det, der hedder 'anglo-latin' - en variant
af middelalder-latin, der stort set kun blev brugt i engelsk og gællisk
talende områder - altså england, Skotland, Irland og til dels også
Normandiet.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-09 16:19

Thomas von Hassel wrote:

> njaeh .. den latinske tekst betyder rent faktisk noget .. men der er
> ingen grund til at oversætte det til f.eks. dansk hvis det bare er for
> at have noget "mumletekst" til layout eller lign.

Jeg har skam et formål med gerne at ville have en danske oversættelse. -
Uden af afsløre noget, er det meningen, jeg vil bruge den som 'easter
egg' i et projekt, jeg arbejder på.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 17:43

> Uden af afsløre noget, er det meningen, jeg vil bruge den som 'easter
> egg' i et projekt, jeg arbejder på.

> mvh. Erik Richard

Som påskeæg og sjov, OK....men seriøst vil en læsbar oversættelse jo
ødelægge grundideen med volapykken, som netop er, at læseren /ikke/
distraheres af noget forståbart, men focuserer på det grafiske layout.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-09 19:45

Morten Lind wrote:

> Som påskeæg og sjov, OK....men seriøst vil en læsbar oversættelse jo
> ødelægge grundideen med volapykken, som netop er, at læseren /ikke/
> distraheres af noget forståbart, men focuserer på det grafiske layout.

Det er selvfølgelig rigtig... Men jeg HAR også en mere seriøs grund -
udover at kunne se fx. brugte skrifttyper og hvordan det ser ud i fx. en
afsnitsopsætning. - Faktisk kan jeg da godt sige uden at afsløre noget,
at jeg også vil bruge det til at vise, om en bestemt truetype skrifttype
nu også indeholder både de skandinaviske og andre ekstrabogstaver som
æÆ, øØ og åÅ..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 22-05-09 14:50

> Jamen kære Erik - det kan ikke oversættes - det er volapyk, konstrueret
> ingenting.

Men det er jo faktisk svært nær en ordentlig tekst. Sammenlign "Lorem
ipsum" på http://www.lipsum.com/ med seksjon 1.10.32 av "de Finibus...",
fra midt i linje 3, og sammenlign så med oversettelsen under, fra "Nor
again is there...". Dette er i utgangspunktet ekte tekst, og /den/ er
oversettelig. Så kan det nok hende at den "Lorem ipsum" vi i dag bruker
(har gjort siden 1500-t) ikke er korrekt og leselig som den står, men
det er altså Ciceros tekst som er utgangspunktet for den - og /den/ har
definitivt en betydning.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 14:54

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> (har gjort siden 1500-t) ikke er korrekt og leselig som den står, men
> det er altså Ciceros tekst som er utgangspunktet for den - og /den/ har

Ja, ja....rigtigt, men det var jo ikke udgangspunktet, vel?

M.

Fra : Jon

Dato : 22-05-09 15:16

> Ja, ja....rigtigt, men det var jo ikke udgangspunktet, vel?

Njo - med litt velvilje var det vel det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-09 16:15

Morten Lind wrote:

> Jamen kære Erik - det kan ikke oversættes - det er volapyk, konstrueret
> ingenting.

Jamen kære Morten, - de er jo lige netop det. - Jeg HAR set en dansk
oversættelse, og den var ret så morsom, men jeg kan ved den søde grød
ikke finde den igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-09 08:38

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur
> sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt

Teksten skal ikke oversættes. Det er en i-faget-velkendt vrøvletekst.