/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hvor lang tid har en erhvervsdrivende til ~
Fra : Anders Majland


Dato : 13-05-09 10:09

Sagen kort:
- Køber et tv postordre på postordre - magen til et jeg har i forvejen.
- Det lever ikke op til det forventede. Det har en hylelyd og kan ikke vise
undertekster på DR1. Så jeg reklamerer.
- Sælger tager tv'et til rep via et service firma
- Da jeg modtager tv'et retur er intet ændret. Og service firmaet siger at
beep'ene er normale og at tv'et ikke er defekt selvom det ikke kan vise DR1
undertekster og at det er DR's skyld. (Det gamle tv har ikke de problemer)
- Jeg ønsker så at benytte min returret. Desværre er der nu gået 22 dage
(hvoraf tv'et har været til rep de 16) så de vil i første omgang ikke
akceptere at jeg returnerer. Men efter yderligere skriveri akcepterer de og
jeg sørger selv for transport til deres lager.
- Efter en uge spørger jeg til hvornår jeg kan forvente at modtage pengene
retur og får svaret at det har de 30dage til.

Da det nu er 3 uger siden jeg returende ser det ud til at de har tænkt sig
at holde på pengende de 30dage ... Men hvilken lovgivning giver dem denne
frist ?

Købet er betalt med Dankort - Man kan vel ikke gøre indsigelse mod
betalingen når man i første omgang har modtaget det bestilte/betalte

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk


 
 
Kim Ludvigsen (13-05-2009)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 13-05-09 10:20

Anders Majland skrev:

> - Efter en uge spørger jeg til hvornår jeg kan forvente at modtage
> pengene retur og får svaret at det har de 30dage til.
>
> Da det nu er 3 uger siden jeg returende ser det ud til at de har tænkt
> sig at holde på pengende de 30dage ... Men hvilken lovgivning giver dem
> denne frist ?

Nu er det reelt ikke fortrydelsesretten, du har brugt, men i
henhold til Forbrugeraftaleloven § 21, er fristen 30 dage
ved brug af fortrydelsesretten:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1843#K4

Eftersom det ikke er fortrydelsesretten, der er i spil, er
det en ganske almindelig aftale, og der kunne de reelt have
fastsat en endnu længere frist for tilbagebetalingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk


Anders Majland (13-05-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-05-09 13:04

> Nu er det reelt ikke fortrydelsesretten, du har brugt, men i henhold til
> Forbrugeraftaleloven § 21, er fristen 30 dage ved brug af
> fortrydelsesretten:

Der skete i praksis det at de sendte mig en ny fremdateret faktura, som jeg
så anvendte til at fortryde købet indenfor de 14 dage. Så i deres bogholderi
fremgår det sikkert som en alm fortrydelse indenfor de 14dage...

Men hvad kan man lære af det: Er man ikke tilfreds med det modtagne, så skal
man bare bruge sin returret istedet for at reklamere. Så var det gået noget
hurtigere ... (Men jeg ville jo helst bare have haft et tv magen til det jeg
havde i forvejen ... Så ville fjenbetjening/betjening have været ens)

Quote: "§ 21. stk3 ...., skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest
30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget varen og haft lejlighed
til at undersøge den."

Der er vel ikke elastik i "erhvervsdrivende har modtaget varen og haft
lejlighed til at undersøge den" Tidsfristen kan vek ikke strækkes når de
først har modtaget varen, med henvisning til at de ikke har haft lejlighed
(læs tid) til at undersøge den ?

Men de prioritere jo nok at lange varer over disken højere end at
tilbagebetale for returnerede produkter. Eller også er det bare deres
likvidetsstyring der dikterer at holde på pengene ... Men de har så til
torsdag i næste uge ...


Carsten (13-05-2009)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 13-05-09 13:43

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
news:4a0ab715$0$90276
> Men hvad kan man lære af det: Er man ikke tilfreds med det modtagne, så
> skal man bare bruge sin returret istedet for at reklamere.

Ja, det er lidt grotesk - men desværre sandt :-|

Carsten



Allan Soerensen (13-05-2009)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 13-05-09 23:36

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4a0ab715$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Men hvad kan man lære af det: Er man ikke tilfreds med det modtagne, så
> skal man bare bruge sin returret istedet for at reklamere. Så var det gået
> noget hurtigere ...

Samme erfaring har jeg måttet drage.
Købte en ny PC, som ikke virkede ved modtagelse. Benyttede mig af
reklamationsretten og måtte vente over en måned på at min fabriksnye PC blev
repareret. Jeg ville have været bedre stillet, hvis jeg havde benyttet
returretten og købt en anden PC mage til.



Anders Majland (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-05-09 09:00

>> Men hvad kan man lære af det: Er man ikke tilfreds med det modtagne, så
>> skal man bare bruge sin returret istedet for at reklamere.

> Samme erfaring har jeg måttet drage.
....
>Jeg ville have været bedre stillet, hvis jeg havde benyttet returretten og
>købt en anden PC mage til.

Måske lige med den forskel at det havde kostet extra porto/fragt ...

/A


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste