/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Medielicens
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-03-09 13:41

Fra hvornår skal man betale medielicens?

Hvis man ingen radio/TV har, kan man så slippe for medielicensen hvis man
har internet under en eller anden hastighed - hvilken hastighed?

Er medielicensen i det hele taget allerede indført?

Takker for svar :)

--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Arkivskabe - hør nærmere.
Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


 
 
anonym (24-03-2009)
Kommentar
Fra : anonym


Dato : 24-03-09 13:52

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Fra hvornår skal man betale medielicens?
>
> Hvis man ingen radio/TV har, kan man så slippe for medielicensen hvis
> man har internet under en eller anden hastighed - hvilken hastighed?
>
> Er medielicensen i det hele taget allerede indført?
>
> Takker for svar :)
>
Ja den er indført.
Du kan slippe hvis du har internet med en download hastighed under 256
kbit. (og ikke har tv/radio)
Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til at
skulle betale medie licens.

Per Henneberg Kriste~ (24-03-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-03-09 14:15


"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i meddelelsen
news:49c8d758$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Fra hvornår skal man betale medielicens?
>>
>> Hvis man ingen radio/TV har, kan man så slippe for medielicensen hvis man
>> har internet under en eller anden hastighed - hvilken hastighed?
>>
>> Er medielicensen i det hele taget allerede indført?
>>
>> Takker for svar :)
>>
> Ja den er indført.
> Du kan slippe hvis du har internet med en download hastighed under 256
> kbit. (og ikke har tv/radio)
> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til at
> skulle betale medie licens.

Det vil sige at medielicensen bliver betalt på samme måde som den gamle
tv-licens - og ikke over skatten?

Vil den i fremtiden - så vidt vides :) - skulle betales over skatten?


--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Arkivskabe - hør nærmere.
Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


anonym (24-03-2009)
Kommentar
Fra : anonym


Dato : 24-03-09 14:49

Per Henneberg Kristensen skrev:
>
> "anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i meddelelsen
> news:49c8d758$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Per Henneberg Kristensen skrev:
>>> Fra hvornår skal man betale medielicens?
>>>
>>> Hvis man ingen radio/TV har, kan man så slippe for medielicensen hvis
>>> man har internet under en eller anden hastighed - hvilken hastighed?
>>>
>>> Er medielicensen i det hele taget allerede indført?
>>>
>>> Takker for svar :)
>>>
>> Ja den er indført.
>> Du kan slippe hvis du har internet med en download hastighed under 256
>> kbit. (og ikke har tv/radio)
>> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til
>> at skulle betale medie licens.
>
> Det vil sige at medielicensen bliver betalt på samme måde som den gamle
> tv-licens - og ikke over skatten?
>
> Vil den i fremtiden - så vidt vides :) - skulle betales over skatten?
>
>
ja medielicensen har bare overtaget den gamle licens. Det er vel et par
år siden det skete.

Bertel Lund Hansen (24-03-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-03-09 15:12

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Vil den i fremtiden - så vidt vides :) - skulle betales over skatten?

Nej, det er der ingen planer om. DR og TV2 vil kæmpe imod den
betalingsform med næb og kløer.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ole C (24-03-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 24-03-09 16:47

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:


> Nej, det er der ingen planer om. DR og TV2 vil kæmpe imod den
> betalingsform med næb og kløer.

TV2 har ikke haft med licensmidlerne at gøre siden 2004. Kun de regionale
TV2-stationer modtager licenspenge.


--
vh
Ole C


Martin [TMM] (24-03-2009)
Kommentar
Fra : Martin [TMM]


Dato : 24-03-09 17:40

Hej
Ole C wrote:
> TV2 har ikke haft med licensmidlerne at gøre siden 2004. Kun de
> regionale TV2-stationer modtager licenspenge.

Tag dig ikke af Bertel. Han udtaler sig blot, som sædvanlig, som han har
forstand til

Mvh
Martin



Niels P Sønderskov (24-03-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 24-03-09 22:36

Martin [TMM] skrev:
> Hej
> Ole C wrote:
>> TV2 har ikke haft med licensmidlerne at gøre siden 2004. Kun de
>> regionale TV2-stationer modtager licenspenge.
>
> Tag dig ikke af Bertel. Han udtaler sig blot, som sædvanlig, som han har
> forstand til

Du har da vist overskredet den grænse?

--
Niels

Peter T. (24-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 24-03-09 23:57

In article <efqhs45ocpmt2efpndod8565uoq3rkrthb@news.stofanet.dk>,
unospamo@lundhansen.dk says...

> > Vil den i fremtiden - så vidt vides :) - skulle betales over skatten?
>
> Nej, det er der ingen planer om. DR og TV2 vil kæmpe imod den
> betalingsform med næb og kløer.

Hvorfor skulle de det?

--
Peter T.

Ole C (25-03-2009)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 25-03-09 00:14

Peter T. skrev blandt andet:

>>> Vil den i fremtiden - så vidt vides :) - skulle betales over
>>> skatten?
>>
>> Nej, det er der ingen planer om. DR og TV2 vil kæmpe imod den
>> betalingsform med næb og kløer.
>
> Hvorfor skulle de det?

Som skrevet tidligere er TV2's holdning ikke længere aktuel.
DR, som er en offentlig, selvstændig institution, har altid haft den
holdning, at man var mere uafhængig af det politiske system, når DR ikke
optræder på Finansloven, men finansieres via licensmidler.
Man kan så diskutere om den uafhængighed efterhånden er en illusion - og alt
efter politisk ståsted, om den er vigtig at opretholde eller ej.
Men det er ikke en diskussion, der bør føres i en jura-gruppe

--
vh
Ole C


Peter T. (25-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 25-03-09 08:33

In article <49c96926$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>,
mail@FJERNolec.dk says...

> DR, som er en offentlig, selvstændig institution, har altid haft den
> holdning, at man var mere uafhængig af det politiske system, når DR ikke
> optræder på Finansloven, men finansieres via licensmidler.

Ah ja, naturligvis. Armslængdeprincippet.

> Men det er ikke en diskussion, der bør føres i en jura-gruppe

Jeg holder mig normalt også fra at skrive her i respekt for gruppens
fundats. Men lige netop her måtte jeg spørge, og dit svar var også
logisk. :)

--
Peter T.

Erik Olsen (24-03-2009)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 24-03-09 19:11

anonym wrote:

> Du kan slippe hvis du har internet med en download hastighed under 256
> kbit. (og ikke har tv/radio)
> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til
> at skulle betale medie licens.

Nej, det er ikke korrekt. Hvis man kun har radio, skal man ikke betale
medielicens, men radiolicens.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Axel Hammerschmidt (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 26-03-09 00:51

anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

<snip>

> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til at
> skulle betale medie licens.

Hvordan det?

anonym (26-03-2009)
Kommentar
Fra : anonym


Dato : 26-03-09 01:03

Axel Hammerschmidt skrev:
> anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:
>
> <snip>
>
>> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til at
>> skulle betale medie licens.
>
> Hvordan det?

Hvis den kan gå på indernettet..
stk 2 og 4



§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens
for apparater, som kan modtage
og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til
almenheden, og radiolicens for apparater,
som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til
almenheden. Radiolicens og
medielicens kaldes herefter som en fællesbetegnelse licens. Licens
opkræves af DR, DR Licens.
Stk. 2. Ved apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller
-tjenester, der er udsendt
til almenheden, forstås
1) tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere,
2) pc’ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive
billedprogrammer eller -tjenester,
såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet, eller andet
netværk, med en
downloadhastighed på 256 Kbit/s eller derover,
3) pc’ere med modtageenheder, der kan modtage og gengive
billedprogrammer og -tjenester via
radiobølger eller netværk (tv-tunere), eller
4) andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer
og -tjenester, der er
udsendt til almenheden, herunder f.eks. PDA’ere, mobiltelefoner med
internetadgang mm.



Axel Hammerschmidt (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 26-03-09 01:56

anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt skrev:
>
> > anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:
> >
> > <snip>
> >
> >> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund nok til at
> >> skulle betale medie licens.
> >
> > Hvordan det?
>
> Hvis den kan gå på indernettet..

Det kan den med en 300 baud akustisk koblet modem.

> stk 2 og 4
>
> § 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales medielicens
> for apparater, som kan modtage
> og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til
> almenheden, og radiolicens for apparater,
> som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt til
> almenheden. Radiolicens og
> medielicens kaldes herefter som en fællesbetegnelse licens. Licens
> opkræves af DR, DR Licens.
> Stk. 2. Ved apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer eller
> -tjenester, der er udsendt
> til almenheden, forstås
> 1) tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere,
> 2) pc'ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive
> billedprogrammer eller -tjenester,
> såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet, eller andet
> netværk, med en
> downloadhastighed på 256 Kbit/s eller derover,

Så vidt jeg kan se er det ikke den gældende du har fat i:

<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12038>

: Stk. 2. Ved apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer
: eller -tjenester, der er udsendt til almenheden, forstås 1)
: tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere, 2) pc'ere eller
: tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive billedprogrammer eller
: -tjenester, såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet,
: eller andet netværk, med en hastighed på 256 Kbit/s eller derover,

Idet der ikke står "downloadhastighed", men "hastighed" i den gældende
lovbekendtgørelse.

> 3) pc'ere med modtageenheder, der kan modtage og gengive
> billedprogrammer og -tjenester via
> radiobølger eller netværk (tv-tunere), eller
> 4) andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer
> og -tjenester, der er
> udsendt til almenheden, herunder f.eks. PDA'ere, mobiltelefoner med
> internetadgang mm.

- og:

: 4) andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer
: og -tjenester, der er udsendt til almenheden, herunder f.eks. PDA'ere,
: mobiltelefoner med internetadgang mm.

Idet "med internet adgang mm" her betyder det samme som i stk 2, "med en
hastighed på 256 Kbit/s eller derover".

Hvad er det for en lovbekendtgørelse du henviser til?

Axel Hammerschmidt (26-03-2009)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 26-03-09 03:02

Axel Hammerschmidt:

> anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:
>
>> Axel Hammerschmidt skrev:
>>
>> > anonym <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> wrote:
>> >
>> > <snip>
>> >
>> >> Du skal være opmærksom på at din mobiltelefon kan være grund
>> >> nok til at skulle betale medie licens.
>> >
>> > Hvordan det?
>>
>> Hvis den kan gå på indernettet..
>
> Det kan den med en 300 baud akustisk koblet modem.
>
>> stk 2 og 4
>>
>> § 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales
>> medielicens for apparater, som kan modtage
>> og gengive billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til
>> almenheden, og radiolicens for apparater,
>> som alene kan modtage og gengive radioprogrammer, der er udsendt
>> til almenheden. Radiolicens og
>> medielicens kaldes herefter som en fællesbetegnelse licens.
>> Licens opkræves af DR, DR Licens.
>> Stk. 2. Ved apparater, som kan modtage og gengive
>> billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt
>> til almenheden, forstås
>> 1) tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere,
>> 2) pc'ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive
>> billedprogrammer eller -tjenester,
>> såfremt der samtidig via apparatet er adgang til internet, eller
>> andet netværk, med en
>> downloadhastighed på 256 Kbit/s eller derover,
>
> Så vidt jeg kan se er det ikke den gældende du har fat i:
>
> <https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12038>

Oops!

Det var så ikke kun "Licensens størrelse" den handler om, men de har
osse andret "hastighed" til "downloadhastighed" i bekendtgørelsen.

Den gældende er:

<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114954>

: 2) pc’ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive
: billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der samtidig via
: apparatet er adgang til internet, eller andet netværk, med en
: downloadhastighed på 256 Kbit/s eller derover,

Det blev som sagt ændret til "downloadhastigheden" i 2008.

Men, ingen udbyder af mobilbredbånd oplyser en minimumshastighed -
heller ikke for download.

Iflg et svar fra DR Jura, tidligere posted her i dk.videnskab.jura af
Georg Sluyterman, så er det DR-Juras opfattelse, at det afgørende er
"den af udbyderen fastsatte hastighed", og ligeledes er det efter DR-
Juras opfattelse, at "hvis udbyderen ikke leverer den mellem udbyderen
og kunden aftalet *minimumshastighed* - (så) er dette et forhold mellem
kunden og udbyderen".

Søg i Google Grupper for:

Date: Wed, 21 Feb 2007 15:59:29 +0100
Newsgroups: dk.videnskab.jura
Subject: Svar fra DR-Jura vedr. Licens
Message-ID: <45dc5ec9$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>

Eller bare på Message-ID.

Eftersom DR-Jura svar er givet før ændringen af bekendtgørelsen i 2008,
skal "hastighed" nu sidestilles med "downloadhastighed".

Som sagt, ingen udbyder af mobilt bredbånd indgår en "aftale" om en
minimumsdownloadhastighed, så eftersom denne ikke kan være negativ, må
minimumsdownhastigheden være nul (0 Kbit/s) for mobilt bredbånd og så
er minimumsdownloadhastigheden osse mindre end 256 Kbit/s, og dermed
vil alle mobilbredbåndsabonnement være fritaget for medielicens.

>: Stk. 2. Ved apparater, som kan modtage og gengive
>: billedprogrammer eller -tjenester, der er udsendt til almenheden,
>: forstås 1) tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere, 2)
>: pc'ere eller tilsvarende enheder, der kan modtage og gengive
>: billedprogrammer eller -tjenester, såfremt der samtidig via
>: apparatet er adgang til internet, eller andet netværk, med en
>: hastighed på 256 Kbit/s eller derover,

Og det bliver her det samme.


--
2GB RAM should be enough for anyone.

anonym (26-03-2009)
Kommentar
Fra : anonym


Dato : 26-03-09 03:34

Axel Hammerschmidt skrev:

>
> Hvad er det for en lovbekendtgørelse du henviser til?

bekendtgørelse om licens

<http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/E67E54CD-0D18-441C-A12F-68A460BD65C7/0/BEKnr210af4marts2008.pdf>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste