Pizza mel
Fra : Dion

Dato : 30-07-01 20:44

Hej

Når jeg laver pizza bruger jeg næsten altid italiensk pizzamel.
jeg synes smagen er bedre end ved alm. mel hvor smagen
nærmer sig alm. franskbrød smag.
Men det irritere mig at man skal op og betale mere end 3-4 gange
for pizza mel i forhold til alm. mel ! og så er pakkerne nede på 1 kg
endda lige set i Netto i ½ kgs pakker.
Hvilken mel bruger alle de Pizzarier som ligger rundt omkring ?
Så hvor købes så denne mel henne ?

Fra : Hauge

Dato : 30-07-01 21:06

Hejsa

"Dion" <dion@pc.dk> wrote in message
> Hvilken mel bruger alle de Pizzarier som ligger rundt omkring ?
> Så hvor købes så denne mel henne ?

Metro i 10 (eller er det 20) Kg sække.

Mvh Hauge

Fra : Kim Juul

Dato : 30-07-01 22:31

> Hvilken mel bruger alle de Pizzarier som ligger rundt omkring ?
> Så hvor købes så denne mel henne ?
> mvh

De bruger sikkert Durum mel, som er italiensk mel.
Prøv evt. at spørge i en Pizza, hvis du kommer der.
De køber melet ved en grossist.
Du kan evt. prøve at tage kontakt med Valsemøllen eller Havnemøllen som
laver melet i Danmark,
eller retter de bearbejder det.

Kim Juul

www.bager-kim.dk
www.kim-juul.dk

kim-juul@mail.dk

Fra : Henrik

Dato : 31-07-01 01:03

Helt enig i de to foregående betragtninger, og vil medgive at meltypen er
væsentlig, men at formalingsgrad og liggetid for dejen (og selvfølgelig
andre ingredienser) også er særdeles vigtig.

Selv lader jeg gerne dejen hvile i køleskabet i flere dage, og tager løbende
efter behov, og dejen giver først det rigtige resultat efter et døgns tid.
Dejen kan også fryses i portionsstørrelse (evt efter modning), for at
forenkle besværet med at lave dej til en stor omgang; dejkuglerne kan så tø
og modne videre på køkkenbordet i plasticpose fra morgen til aften.

Bruger selv en af Metros pizza meltyper (ca kr 85,- for 25kg), vand, gær,
salt og lidt olie.

Fra : Dion

Dato : 31-07-01 10:19

Jeg takker
Men jeg bor i Odense og har aldrig hørt om Metro er det en grosist eller et
alm. supermarked, har I nogen adresser/tlf nr på firmaet ?

Fra : Kim Juul

Dato : 31-07-01 10:29

Inden du hænger mig op, så tror jeg at Metro er et stort indkøbscenter. Jeg
mener det er for moms reg.
Men jeg vil tro du kan købe Durum i større supermarkedere. Eller prøv at
spørge en bager.

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 31-07-01 10:32

Hej Dion.

Metro er et stort "supermarked" hvor du kan handle ind i store mængder, du
skal være momsregistreret. Der ligger ikke et i Odense, men i kolding, og
flere steder på Sjælland.

Så det er nok lidt langt at køre for dig!

Mvh.

Karina.

Fra : Mark Beaumont

Dato : 31-07-01 12:48

"Dion" <dion@pc.dk> skrev
> Men jeg bor i Odense og har aldrig hørt om Metro er
> det en grosist eller et alm. supermarked, har I nogen
> adresser/tlf nr på firmaet ?

Metro findes desværre ikke i Odense, men du har et par
andre muligheder.

Catering Grossisten har et S-lager, hvor du kan tage ud
og købe deres varer. Det er selvfølgelig ikke beregnet
til private, men de bruger ikke indkøbskort og de spørger
sjældent efter kundenr. Hvis de alligevel spørger dig, fordi
du virker ny, skal du bare sige at du plejer at få det på
"diverse kontoen". Du går ind ved skiltet "S-lager", og finder
nok ud af at den varer, du skal bruger ikke ligger fremme. Så
går du bare ned til kassen og siger hvad du skal have, så finder
de det til dig. Du kan se det meste af deres sortiment, samt deres
adresse på http://www.cgo.dk

Dagrofa S/Engros er også en mulighed, men de kræver at du
har et indkøbskort, eller kender en som har et.
Normalt kræver de at man har et SEnummer, for at du kan
få kort, men det lykkedes en gang for en kammerat at få
et kort til en lokal forening, udren SEnummer.
Dagrofa ligger på Peder Wessels Vej, og deres site
er vist http://www.s-engros.dk

Vh Mark

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 31-07-01 11:46

Kim Juul <kim-juul@mail.dk> wrote in message

> De bruger sikkert Durum mel, som er italiensk mel.
> Prøv evt. at spørge i en Pizza, hvis du kommer der.
> De køber melet ved en grossist.
Jeg har spurgt "mine" pizzaioli (som er _italienere_) og de bruger "farina
00" dvs ingen durummel, men en fin hvedemel med høj glutenindhold (der har
været en tråd om dette mindst 10 gange allerede i år, jeg er lidt ligeglad
med gluten, kalorier og fedtprocent i denne sammenhæng... ))).

Durummel bruges kun på overfladen når dejen rulles ud. Hvad jeg finder lidt
afgørende er mel _oprindelse_. De bruger nemlig italiensk mel og det er ikke
pga. nationalistiske tilbøjeligheder men fordi vores hvedekorn sorter er
anderledes - og klima osv. - men igen, læs de gamle tråd som måske findes
med Google. Eller... spørg en pizzamand, der har en pizzeria og ikke en
pizzaria

Og "min" pizzaiolo siger at de laver dejen dagen før og gemmer den natten
over i køleskabet... (ssstt!)

Sandra
PS hvis jeg var dig ville jeg spørge en "god" pizzaiolo at sælge en sæk mel
(nogle kilo måske?). OK nu er vi i den kreative hjørne...