Finkulturel musikpolitisk korrekthed - opl~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-04-09 19:33

Jeg har jo indenfor den sidste uges tid givet nogle link til de mange sjove
ting der kan ske i tyske slagershow.

Er det egentlig ikke ret forfærdeligt den forskel der kan være på tyskere og
danskere. Altså humørmæssigt, når det handler om musik ?

Herhjemme er det ligesom en sur og tvær musik-finkultur har sænket sig mørkt
ned over befolkningen. En mørk stemning. En musikpolitisk korrekt stemning.
Man skal ikke skabe sig alt for meget. Smil for Guds skyld ikke. Vis ikke at
du er i stemning Man skal være nobel og korrekt hvad angår musik og tænke
"han skal have 10 point og gå videre til semifinalen - og dommeren er dum og
bla bla".
En dyster og uhyggelig mørk og tung stemning. Lidt uhyggelig egentlig. Nej
meget egentlig.

Når de bader i slager til oktoberfest - så undrer man sig over at de
ikke spiller punk og rock og hvad ved jeg. Man må for Guds skyld ikke putte
en rød næse på og en tyrolerhat. Så er man plat og tyskere er platte -. De
er alt for glade. De hopper op på bordene og og skråler løs på
dansktopagtige sange. Og så er der kæmpe karneval og det svømmer over af
slager på samtlige kanaler dernede og folk kommer igen en papnæse på og
skråler i vilden sky "da da da daaaa- da da da dahhhh og trala laaaa" og
svinger rundt med halvliters øl, mens de smiler.
Og i deres enorme slager-show på tv sker der alt muligt åndsvagt med at
en showmaster sidder fast i en barnevogn og en traktor med en anhænger med
et orkester siddende på halmballer drøner innd i hallen og de hopper ned og
spiller. Og nogle har klædt sig ud som en tyr og skvatter ned ad en trappe
og brøler MUHHHH mens orkesteret spiller. Showmaster kommer til hjælp og
skvatter selv. Heee heee.
Angående alt der her, så er det ligesom om der er hovedrysten her nord
for grænsen og man siger med sur og tvær stemme. "De er åndsvage". Slut! -
deres opførsel er på niveau med deres musik.

Hvad er det egentlig der er sket her i Danmark ? . Mens de jubler og tosser
rundt med papnæser og ølkrus og slager og tralalalala og smiler og er glade
og laver åndsvage ting med falde-på-haælen-komik i deres show, så sidder vi
her og er totalt uden reaktion.
Vi sidder som forstenede og reagerer med total humørforladt-hed. Vi kunne
aldrig drømme om den opførsel eller musik. Vi reagerer på deres glæde med
forstenet surhed.
Jeg ser sådan for mig et Tyskland hvor folk er glade og et Danmark hvor folk
er sure og tænker "Jamen det er tyskland" - Danmark er noget helt andet" -
Vi skal følge finkuturens musikpolitiske korrekthed og tyskerne er dumme".
Hvis du er i humør så flyt til Tyskland - du hører ikke hjemme i Danmark.
her er vi sure - Lige for at overdrive det lidt.

Er der ikke noget om det, eller ?????

Jeg kunne godt tænke mig om man ville prøve at holde tråden alvorlig - og
fortælle hvad man selv mener - om man fornemmer noget lignende

Hilsen Åge

Fra : mr

Dato : 25-04-09 12:26

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig om man ville prøve at holde tråden alvorlig - og
> fortælle hvad man selv mener - om man fornemmer noget lignende

det lyder som om du aldrig har været til en dansk sommerfest, festival eller
udendørs koncert.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 12:28

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> det lyder som om du aldrig har været til en dansk sommerfest, festival
eller
> udendørs koncert.

Nej er du tosset, det er jo ude i virkeligheden

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-04-09 15:27

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> eller

Jo, men igen. Det er noget folkeligt. jeg er altid med til Danmarks 3. eller
4. største folkefest. Den i Vildsund. Den med tivoli, hestemarked og
dansktopmusik fra to kæmpetelte og på en friluftscene.
Der spilles dansktop med Danmarks største orkestre og solister alle disse 3
steder på samme tidspunkt vel at bemærke -og 3 dage i træk

Hvis du dumper ind til festen kl. 19.00 bliver du nødt til at vælge

1: Kandis spiller i SIK-teltet
2: Kim og hallo spiller i ØL-teltet
3: Birthe Kjær, Richard Ragnvald eller lignende spiller på friluftscenen.

Og det er både tirsdag, onsdag og torsdag at programmet ser sådan ud.
Dansktop 3 steder SAMTIDIGT - fra kl. 18-24

Så prøv ligeeeee........ kom ikke her.

hehe - en lille sjov ting - der er fasktisk dansktop 4 steder - Hvis du
kigger ligefrem mod øst, kigger du lige hen på LIMFJORD PLUSs sendemast som
også høvler dansktop ud.
Du står midt i dansktop-Mekka. Luften er tyk af dansktop + fra 3 kæmpe
musikboder spredt over pladsen. Her forefindes kun dansktop og tysk slager
og det høvles også ud fra store højttalere.
Du kan ikke slippe for dansktop der. Allerede på Mors-siden, mens du holder
i kø ved broen, kan du høre at det banker ud med knalrød gummibåd og sån.

Hilsen Åge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 18:06

Åge Halldorsson <aa.h@post.tele.dk> wrote in

> Jo, men igen. Det er noget folkeligt.

Jeg forstår ikke din oprindelige påstand om at danskerne ikke kan more sig
som tyskerne gør, når du kort efter selv leverer et glimragende eksempel på
det modsatte.

Tro det eller ej, billedet gentager sig ved stortset alle typer
musikarrangementer i Danmark. Der festes igennem. Prøv at besøge en af de
mange festivaller der er i det danske sommerland. Selv har jeg endnu kun
haft fornøjelsen af Danmarks smukkeste (Skanderborg) og Danmarks største
(Roskilde).

Sidstenævnte var en ugelang fest med musik, dans og sang stortset 24 timer
i døgnet. En af den slags oplevelser man (gudskelov) aldrig helt kommer sig
over.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-04-09 18:18

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> mange festivaller der er i det danske sommerland. Selv har jeg endnu kun
> haft fornøjelsen af Danmarks smukkeste (Skanderborg) og Danmarks største

Nu tænker jeg jo altså nok på fester i den folkelige stil. Ikke direkte
larm, men almindelig slager

> [...]
> i døgnet. En af den slags oplevelser man (gudskelov) aldrig helt kommer

Det er overhovedet ikke det jeg taler om. jeg taler om sådan noget
komme-hen-til-show og så et par timer efter hjem-igen.

Hilsen Åge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 20:35

> Nu tænker jeg jo altså nok på fester i den folkelige stil. Ikke
> direkte larm, men almindelig slager

Jamen så har du måske ret. Det kan meget vel være at danskere ikke morer
sig i selskab med slager. Men i de fleste andre musikalske sammenhænge er
der altså ingen problemer.

> Det er overhovedet ikke det jeg taler om.

Jamen hvorfor nævnte du så selv en 3 dages slagerfest?

> jeg taler om sådan noget
> komme-hen-til-show og så et par timer efter hjem-igen.

Den slags findes der skam i massevis. Slå op under "koncerter" i ethvert
større dansk dagblad og du vil finde masser af den slags arrangementer. Og
danskerne morer sig kosteligt. Ja nogen vil endda gå så langt at kalde det
festivitas.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-04-09 22:10

> Jamen så har du måske ret. Det kan meget vel være at danskere ikke morer
> sig i selskab med slager. Men i de fleste andre musikalske sammenhænge er
> der altså ingen problemer.

Nemlig - og det er derfor jeg taler om, at det er mere finkulturelt og
musikpolitisk korrekt herhjemme. Selv i fest-øjemed er det musik hvor der er
en meningsfuld tekst og et kompliceret opbygget styklke musik, der kommer på
tale. Så kan det godt være nogen kan synge med.
Vi ser det jo i de mange "Se-hvor-meget-jeg-er-dygtigere-end-dig-show",
at dommerne analyserer hvordan teksten var og opbygningen af musikken.
Musikstykket skal kunne opfattes som et lille kunstværk. Så er der point.
Det er der jeg taler om den mørke, dunkle og triste stemning. mening og
korrekthed skal være på plads før man kan feste. Så fester man til det.
Jeg mener jo at det allermest velopbyggede stykke musik, er det stykke
musik som er mest enkelt opbygget og hurtigst at lære og nemmest at spille.
Og har den mest enkle tekst og helst uden særlig mening. Det er jo sån noget
man ser tyskerne skawe sig til - i hvert fald mange af dem.
Det må du da i det mindste give mig ret i, at det ser man sgu ikke meget
herhjemme. Her er der i hvert fald ikke tale om tekster som
Brandmand det brænder på Bylowsvej fem
Kom nu med sprøjten - jeg venter på dem. (eller)
Undskyld hr betjent
det ka de ikke være bekendt (og al sån noget)

Og så kan jeg lide at musik ikke bare er audio - men også pjat og
uhøjtidelighed for øjet.
Et tyr som danser rundt oven på en stor lagkage eller hvad fanm det ku være.

Den slags er tyskerne gode til. Pjat og fis både audiomæssigt ig
viodeomæssigt - 50% til lyden og 50% til øjet

3 dages slagerfest?
Fordi det jo ikke var noget man blev ved i 3 dage. De spillede bare i 3
dage. den ene dag var jeg der klæ. 18-20, den anden dag kl. 20-22. Sån
cirka.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 23:12

> Jeg mener jo at det allermest velopbyggede stykke musik, er det stykke
> musik som er mest enkelt opbygget og hurtigst at lære og nemmest at
> spille. Og har den mest enkle tekst og helst uden særlig mening.

Den beskrivelse passer jo glimragende på en hyletone, men det var næppe
det du mente.

Hvorfor du har noget imod musik der strækker sig over mere end 3 toner,
med et omkvæd baseret på mere end en strubelyd, er mig ubegribeligt.

Du kan lide slager... fint nok. Respekt for det. Der findes såmænd også
slagermusik jeg synes er værd at lytte til mere end 1 gang.

Men at du så konsekvent afskriver stortset al anden musik som "støj" har
jeg svært ved at respektere.

> Og så kan jeg lide at musik ikke bare er audio - men også pjat og
> uhøjtidelighed for øjet.
> Et tyr som danser rundt oven på en stor lagkage eller hvad fanm det ku
> være.

Jamen masser af koncerter er store sceneshows med udklædninger,
happenings, gøjl og halløj. Men er det ikke i slagersammenhæng, så dur
det ikke, eller hvad?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-04-09 23:25

> Jamen masser af koncerter er store sceneshows med udklædninger,
> happenings, gøjl og halløj. Men er det ikke i slagersammenhæng, så dur
> det ikke, eller hvad?

Korrekt. Ikke for mig i hvertfald. Det lyder jo fint at der er det der gøjl
og halløj omkring musikken, som du fortæller.
Jeg foretrækker bare at det også kommer ind i selve musikken. Altså så både
det omkring musikken og i selve musikken
skal være gøjl-og-halløj-agtigt og uden megen mening.
Og jeg mener da at altså at næsten alle pop- og rock-musikere taler om
det stik modsatte når de taler om at deres musik er meningsfyldt og al det
der.
Jeg synes da det er vi vi hører når de fortæller. De kan godt komme med sån
noget analyyse-værk omkring deres musik, når de interwiewes om en ny
cd udgivelse. Hvad meningen var og al det der. Og med teksten i sangen. Det
må du da have hørt tit. Har du ikke det?

Hilsen Åge

Fra : mr

Dato : 25-04-09 22:50

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> eller
>>

> Nej er du tosset, det er jo ude i virkeligheden

ahhh! Ja det er jo ikke noget der sker inde i fjernsynet.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 25-04-09 13:42

> det lyder som om du aldrig har været til en dansk sommerfest, festival eller
> udendørs koncert.

Jeg har bevidst valgt at holde mig uden for Åges tråde.

Men jeg synes mr.'s kommentar er så meget "hovedet på sømmet" som det
næsten kan blive.

Som flittig koncert og festival -gænger, kan jeg slet ikke genkende Åges
billede af danskerne.
Tværtimod forstår vi at have det sjovt, uden at der skal papnæser og
falde på halen komik til.
Ude i den virkelige verden, har danskerne det sjovt, mens de lytter til
alverdens musik, helt fra klassisk, dansktop, pop, jazz, blues, rock til
det hårdeste rock, metal, techno, electronica og hvad det nu hedder alt
sammen.

Men når man sidder hjemme i sin stue med skyklapper på, afviser alt hvad
man ikke kan forstå/lide som bras, og samtidig forherliger sit eget syn
på verdenen som det rigtige, kan man nok godt gå hen og se tingene i et
lidt forskruet perspektiv.

Jeg har selv mine klare præferencer for hvad jeg kan lide, og der er
ting jeg ikke forstår og ikke kan fordrage. Men derfor er det ikke
ensbetydende med at de ting er uden kvalitet eller indhold og sjæl.

Desværre møder man hos alle tilhængere af de forskellige genrer folk der
ikke kan eller vil forstå at musik man ikke selv kan lide kan have
betydning og indhold.
Denne manglende fleksibilitet gør at diskussionerne i denne gruppe kan
blive så lange, nedladende og nærmest hadefulde, som de bliver.

Nå jeg hopper ud af tråden igen.

--
Mvh, Karsten.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-04-09 15:34

"Karsten Vinding" <karsten@vinding.adsl.dk> skrev i meddelelsen

> uden at der skal papnæser og falde på halen komik til.

Ja, det er jo det. Uden og uden og uden alting. Det er jo netop det. uden
uden uden.

> [...]
> verdenen som det rigtige, kan man nok godt gå hen og se tingene i et lidt

Det er rigtigt. Det har jeg også langt mærke til at mange her gør. Så jeg
smutter også til Vildsund fest hvert år.
Det er Danmarks 3. eller 4. største folkefest, med dansktop i hver aften i 3
dage. Vel at bemærke dansktop
fra e forskellige telte og en friluftscene på SAMME tid. Så man kan vandre
frem og tilbage og høre kandis, Kim og hallo
og måske Ib grønbech

> Nå jeg hopper ud af tråden igen.

Du får tak

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 19:02

> jeg smutter også til Vildsund fest hvert år.
> Det er Danmarks 3. eller 4. største folkefest, med dansktop i hver
> aften i 3 dage. Vel at bemærke dansktop
> fra 3 forskellige telte og en friluftscene på SAMME tid.

Kalder du det en fest? Roskilde har 7(SYV) scener hvorfra der høvles
alverdens musik (de er ikke så snævertsynede kun at begrænse sig til en
slags musik) udover 10-tusindvis af mennesker i 4 dage.

Festen er så stor at folk kommer 3 dage i forvejen for at varme op.

Hør nogle af de festlige deltagere på årets Roskildefestival her (jeg har
prøvet at fiske noget du måske kunne finde behag i, Åge):

Festlig messingsuppe:
http://www.myspace.com/labrassbanda

Gudesmuk, stemningsfyldt kvindevokal:
http://www.myspace.com/songsoftheend

Povl Dissings arvtager?:
http://www.myspace.com/petersommer

Bryllupsmusik fra Balkan:
http://www.myspace.com/takolako

Æggende afrobeat:
http://www.myspace.com/rokiatraore

Dansk toilet slager reggae:
http://www.myspace.com/vondudk

Humørspreder fra Afrika:
http://www.myspace.com/amadouandmariam

Dansk umba-umba musik med en twist:
http://www.myspace.com/balstyrko

Oprindelig mongolsk musik tilsat lidt modernisme:
http://www.myspace.com/hanggaiband

Mardi Gras Brass musik når det er festligst:
http://www.myspace.com/hot8brassband

Jeg håber du bruger mindst ligeså meget energi på at lytte med åbent
sind, som jeg har brugt på at finde noget jeg håber du måske ville kunne
holde ud at høre på.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 23:03

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg håber du bruger mindst ligeså meget energi på at lytte med åbent
> sind, som jeg har brugt på at finde noget jeg håber du måske ville kunne
> holde ud at høre på.

Du taler for døve øren Åge er schlagerfascist, og VIL ikke høre andet. Smid
det intolerante og snævertsynede menneske i filteret, hvis du vil se fornuft
i nyhedsgruppen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-04-09 00:45

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

Desværre desværre. Jeg lyttede selvfølgelig til alle linksene.

Intet faldt i mion smag. Det virkede ikke som livlig musik.

1: Der var noget med tuba, der bare blæste uden melodi
2: Der var noget hvor jeg følte miog hensat til det lokale plejehjem - så
langsom gik det - jeg var nær faldet i søvn
3: Så var der et par stykker der skar i ørerne p.g.a. hidsige lyde
4: Så var der noget MardiGrass med tuba igen- uden melodi
5: Så var der noget hvor trommehinderne var ved at sprænges
6: Så var der noget der lød som en klassisk koncert på P2

Der var ikke meget med bægerklang i

Jeg kan ellers lide meget forskelligartet musik. Det går lige fra Hansi
Hintyerseer til vild musik med de store tyske boybnands.

Hvad mener du så om de store tyske boybands. Jeg synes det er enorm fed
(god) musik. Den er meget fest-egnet. Den er heftig og samtidig lyttevenlig,
synes jeg.
Her er de største tyske boybands. Prøv at giv karakter:

ZIPFELBUBEN: http://www.youtube.com/watch?v=qBDzcq-rKbw&feature=related
DORFROCKER: http://www.youtube.com/watch?v=KTK4kjcSqu0&feature=related
DRAUFGÆNGER: http://www.youtube.com/watch?v=R0pEMisO0Z0 (nå ja ok. Boyband
med en enkelt pige går vel an - hehe)

Der er for det meste mest gang i boybands-ene - men nu skal vi ikke være
uretfærdig. Angående teenage-grupper, så gælder det selvfølgelig også de
store kendte pige-grupper. Det er der også gang i.
Prøv at høre her. Hvad mener du om det?
Geschwister David:
http://www.youtube.com/watch?v=6T4oqNVKi7A&feature=PlayList&p=1A6E10462103C697&index=9

Hilsen Åge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-04-09 10:58

> Intet faldt i mion smag. Det virkede ikke som livlig musik.
> Jeg kan ellers lide meget forskelligartet musik.

Jeg har endnu ikke set dig udtrykke andet end ringeagt hvis ikke det er
slager eller dansktop. Og dansktop skal ikke føle sig for sikker.

> [...]
> Hvad mener du så om de store tyske boybands.
> Boyband med en enkelt pige går vel an - hehe)

Det er slager hele lortet Åge. Mine ører bløder ikke, jeg kunne sagtens se
situationer hvor jeg i festligt lag ville more mig kostligt over musikken.
Men det var ikke noget jeg ville smide på spillen hjemme i privaten. Uanset
humøret. At jeg som udgangspunkt kun sjældent finder behag i blandingen
børn og professionel musikfremføring skal ikke komme din slager til last.

> Her er de største tyske boybands. Prøv at giv karakter:

Karakter???? I dit oprindelige indlæg var den slags ellers noget du omtalte
med foragt:

> Man skal være nobel og korrekt hvad angår musik og tænke
> "han skal have 10 point og gå videre til semifinalen

Endnu et eksempel på at i slagerens navn er alt tilladt?

Jeg finder det svært at skulle nuancere karaktererne når musikgenren
iøvrigt ikke rører ved noget i mig. Du kunne ligeså godt bede mig vurdere
strikkeopskrifter. Siger mig heller ikke en skid.

Men respekt for at det i den grad tænder dig. Det er fedt at begejstres.
Knapt så fedt at pådutte andre at de burde fyldes af samme begejstring.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-04-09 12:04

> Knapt så fedt at pådutte andre at de burde fyldes af samme begejstring.

Jamen så tager vi da bare en pop-hit fra Tyskland. For din skyld. Værsågod.
http://www.youtube.com/watch?v=R-_xXfjB3AM
Det er et af de største pophit, der drøner hen over Tyskland i disse dage.
Bemærk stemning blandt folk.
Den er ikke gået død. - det du ser her kunne aldrig ske i Danmark - og det
er endda POP-musik jeg fandt til dig.
Selv tyskernes POP-musik er frisk og uden det der råben og skrigen. Der er
rytme, fest og hurtighed. Og lyden er uden skingre toner.

Hwa så - Nu gik jeg med på dine præmisser - Der er stremning - selv UDEN
slager - Kan det forklares.

Hilsen Åge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-04-09 13:00

Det er slager Åge. http://da.wikipedia.org/wiki/Slager

> Hwa så - Nu gik jeg med på dine præmisser - Der er stremning - selv
> UDEN slager - Kan det forklares.

Du har bare understreget at du ikke er istand til at sætte dig udover
dine egne slager præferencer. Og det er helt okay... men lad nu være med
at nedgøre andre fordi de ikke nyder den samme begejstring for slager
eller endnu værre.... nyder den samme begejstring for en anden
musikgenre.

Du nævner igen og igen at i slager er det væsentligt at folk morer sig og
fester... jamen er det vigtigt til hvilken musik morskaben foregår? Er
det mindre festligt fordi det er rock?

Du kan ikke leve med at folk morer sig til andet end slager? For det gør
de altså... endda i helt stor stil.

Slagermusik er stort i tysktalende lande, Holland, Sverige og Finland.
Thats it. Og uanset du vil anerkende det eller ej, så er slagers
popularitet dalende. Nogen steder mere end andre, men ingen steder kan
der måles en stigende interesse for slagermusik.

I Tyskland blev slageren fortrængt af Neue Deutsche Welle i 90'erne og
ZDF Hitparade stoppede i 2000. De sidste 10 år har slageren måttet snige
sig ind i Volksmusik shows for at overleve, og idag er det stortset kun
unge der lytter til retroslagere der holder liv i genren. Slager skal nok
overleve... men storhedstiden er nok forbi.

Vågn op Åge. Nyd din slager. Nyd din dansktop. Nyd livet. Men lad for
helvede da os andre gøre det samme på vores præmisser.

Personligt gad jeg godt Oktoberfest igen... ligesom jeg godt gad
Roskildefestival igen eller en stadionkoncert. På hver sin måde fede
oplevelser.

Og nu er der dømt Formel 1

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-04-09 13:15

> [...]

Det kunne det så ikke

Hilsen Åge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-04-09 15:07

Åge Halldorsson <aa.h@post.tele.dk> wrote in news:49f45050$0$56789
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det kunne det så ikke

Jeg beklager jeg ikke var så tydelig... det ER slager.

Det er selve kernedefinitionen på moderne slager. Læste du slet ikke mit
link?

Slager kan nærmest defineres som laveste musikalske fælles nævner. I det
lys er du nok den ultimative slager fan: Laveste fælles nævner. Uanset
hvor meget du anstrenger dig, så kan du kun holde ud at lytte til slager
musik. Imponerende!

På en eller anden filøjerlig måde så er musik i din verden delt op i
slager, anden musik og støj. Imidlertid er "anden musik" i din verden
nærmere slager-pop, slager-jazz, slager-volksmusik, slager-rock osv. Mens
alle andre genrer er støj eller i bedste fald søvndyssende.

Jeg er en af dem der stortset altid lytter til de klip andre (også dig)
smider i gruppen. Jeg er nysgerrig... vil gerne opdage noget nyt og
ihvertfald nødig gå glip af noget interessant. Og jeg lover dig at præcis
som alle andre så skal du nok få at vide hvis dine links rører ved noget
i mig. Men din slager fascisme ville jeg godt have mig frabedt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 17:57

Åge Halldorsson <aa.h@post.tele.dk> wrote in

> Er det egentlig ikke ret forfærdeligt den forskel der kan være på
> tyskere og danskere. Altså humørmæssigt, når det handler om musik ?

Jeg kan slet ikke få øje på de forskelle du taler om. Du er efter min
mening altfor snævertsynet og fokuserer alene på slager og hvordan den
behandles.

Danskere synger, fester og danser ikke på bordene? Har du været til
byfest, vejfest eller andre udendørs festligheder så vil du vide at den
slags falder danskerne meget let

Danskere er så glade for at synge at de ved selv den mindste lejlighed
selv digter en vise og fremfører den ved fællessang. Ja vi viger ikke
tilbage fra skånselsløst at afbryde højtidelige middage med udbrud af
selvdigtet fællessang.

> [...]
> korrekt hvad angår musik og tænke "han skal have 10 point og gå videre
> til semifinalen - og dommeren er dum og bla bla".

Lad være med at tage x-factor m.m. som udtryk for den generelle danske
holdning. Danskere er meget mere nuanceret end det.

> En dyster og uhyggelig mørk og tung stemning. Lidt uhyggelig egentlig.
> Nej meget egentlig.

Det skræmmende er at du kan få øje på den dystre, uhyggelige, mørke og
tunge stemning. Nej det skræmmende er egentlig at du deler dit fund med
andre.

> Når de bader i slager til oktoberfest - så undrer man sig over at de
> ikke spiller punk og rock og hvad ved jeg. Man må for Guds skyld ikke
> putte en rød næse på og en tyrolerhat.

Har du SET en rigtig punker? For dem er en papnæse da jo nærmest
"morgenhår"

> Jeg ser sådan for mig et Tyskland hvor folk er glade og et Danmark
> hvor folk er sure

Du trænger i den grad til at bevæge dig ud i virkelighedens Danmark. Jeg
kan slet ikke finde den surhed du taler om, og slet ikke i de musikalske
sammenhænge jeg møder "dem" i.

> Jeg kunne godt tænke mig om man ville prøve at holde tråden alvorlig -
> og fortælle hvad man selv mener - om man fornemmer noget lignende

Jeg er helt alvorlig, men jeg tvivler på du seriøst har overvejet
indholdet af dit indlæg inden du postede det. Det virker temmelig
virkelighedsfjernt.

Hvis din holdning generelt kan betragtes som udtryk for den holdning man
har til andre danskere i slagerkredse, så er jeg ekstra glad for at jeg
kun perifært har berøring med den slags.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-04-09 18:34

> selv digter en vise og fremfører den

jaja. det er jo det. det skal være så specielt. Noget man selv har lavet. og
sån. og gerne noget alternmativt, En vise. Men tyskerne. De har sgu sån
nogle sange de alle kender og alle synger med på. Noget de som een stor
famlie alle kender. Hvis vi skal kunne kende en sang alle sammen og synge
med på, så kan det vel næsten ikke være andet en sån en sang med Kim Larsen
og med en dybere mening, som kan analyseres og skrives en afhandling om. Det
med "Sikken fest vi har i dag åh ja åh ja åhhh", sån nogle sange laves jo
ikke mere. Vi skal helt tilbage til "Du burde købe dig en tyrolerhat" for at
finde en.
Tyskerne bliver ved og ved og ved med at lave sådan nogle og de kender
dem. man kan se hvordan de synger med på dem. Vi havbde engang nogle tyskere
på jobbet. Så pjattede vi lidt med nogle sange. Jeg startede lige på "Viva
Colonia" og så sang de sgu med. De var omkring 20 år. De kunne teksten med
lukkede øjne. bagefter en af Hansi Hinterseers hits. Den ku de sgu osse. Så
pjattede svingede den ene med armene højt over hovedet. Og så grinede vi
alle sammen. hehe. Det var den her sang, hvor du forresten også kan se UNGE
tyskere svinge rundt med armene. http://www.youtube.com/watch?v=KVo6lmvwWqg

Havde det være danskere, så havde vi ikke kunnet finde sån nogle NYE
sange som vi alle kender. Højst det der Kim Larsen tekst med
baggrundsmening. KORS! - znooorrrkkkk... man falder i søvn

Og jaja . Overdrivelse fremmer jo forståelsen -så bare tag det roligt. Så
galt er det heller ikke.
Det er jo ikke med vores gode vilje det er sådan. Spiller DR ikke folkelig
slager, så kan folk jo heller ikke kende det.
Selv om de gerne vil.

Og jeg kommer skam til folkefest i Vildsund hver sommer - der spilles
udelukkende slager - der er tysk stemning derooppe

Hilsen Åge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 21:23

> jaja. det er jo det. det skal være så specielt.

Jamen gør det nogen forskel hvad, hvor og hvordan når bare vi morer os?

Det er som om det for dig kun kan være festligt, folkeligt og fornøjeligt
hvis der er slager indblandet. Alt andet er for specielt, for
højtideligt, for finkulturelt, for festligt, for støjende, find selv på
mere.

Jeg har nære venner i München og har 2 gange været til Oktoberfest. Der
er dælme knald på læggehønen i en hel uge. Man rives med af stemningen og
pludselig er det ligegyldigt at det måske ikke er musik eller mennesker
man ellers ville more sig med.

Men sådan kan jeg altså også have det i alle mulige andre sammenhænge. En
Thomas Helmig koncert i 80'erne, Gasolin i en hashtåge, Roskilde festival
i mudder til knæene, fredagsrock i tivoli, elektronisk lysorgie fra
Michel Jarre på en eng i Nordjylland, dunkende hård Monsters Of Rock
koncert, fanatisk stadion oplevelse med 70000 Bowie fans på Ullevi
Stadion eller intim Morsheeba trip i Lille Vega.

> Tyskerne bliver ved og ved og ved med at lave sådan nogle og de
> kender dem. man kan se hvordan de synger med på dem.

Jamen det er da lækkert! Men det giver dem ikke patent på at more sig.

> Havde det være danskere, så havde vi ikke kunnet finde sån nogle
> NYE sange som vi alle kender.

Jo Åge. Det er DIG der ikke kender dem. Der er da masser af sange de
fleste danskere mere eller mindre kan synge med på:

"Og din lejlighed er lidt brændt ned,
din fiat er solg til skrot
Dit tøj er spredt ud over Vesterbro,
men din kat den har det godt
og din x-box er måske lidt våd
og står et sted på Enghavevej"

Er en tekst de fleste kender og kan synge/nynne med på.

> Højst det der Kim Larsen tekst med baggrundsmening. KORS!

Dér er den igen... hvem er det lige der er "kulturfin" på den? Det er da
DIG Åge! DU taler nedladende om andres musik. DU sætter din egen
musiksmag på et plan over alle andre. Det er DIG der er en slager snob
Åge

> Og jaja . Overdrivelse fremmer jo forståelsen -så bare tag det roligt.
> Så galt er det heller ikke.

Nej nej... vi snakker jo bare. Jeg er helt rolig

> Det er jo ikke med vores gode vilje det er sådan. Spiller DR ikke
> folkelig slager, så kan folk jo heller ikke kende det.

Den tid vi lever i gør nu al mulig musik så let tilgængelig at hvis man
lytter til noget man ikke bryder sig om, så er man selv skyld i det.

Som nævnt andetsteds, så er jeg vokset op med Dieter Thomas Heck og ZDF's
Hitparade. Har så at sige fået et intravenøst slagerdrop som barn. Og
overlevet.

Min far var stor Jim Reeves fan.
http://www.youtube.com/watch?v=CLQl5Raj-Ic

Så den lette musik har været en del af min opvækst, og det er stadig
noget jeg godt kan lytte til ind imellem.

> Og jeg kommer skam til folkefest i Vildsund hver sommer - der spilles
> udelukkende slager - der er tysk stemning derooppe

Nu må du bestemme dig for om festivaller tæller eller ej.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-04-09 22:16

> Det er som om det for dig kun kan være festligt, folkeligt og fornøjeligt
> hvis der er slager indblandet.

Det er jo altså fordi slager er kendetegnet ved at være ukompliceret musik.
Det hører man altså også pop og rock folk sige at det er. Og at det er
derfor de synes det er dårligt ??? - dety har man da hørt så tit. Det er
netop det jeg mener med at der kræves mere alvorsfuld musik.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 23:05

> [...]

> DIG Åge! DU taler nedladende om andres musik. DU sætter din egen
> musiksmag på et plan over alle andre. Det er DIG der er en slager snob

Det er nok det mest fornuftige der er sagt i nogen af Åges tråde, og det
mest rigtige