Behandling for grå stær uden ventetid
Fra : Bent

Dato : 26-04-09 12:30

Mange mennesker går i øjeblikket halvblinde rundt og venter på at
blive behandlet for øjensygdommen grå stær. Jeg, som selv har lidt af
grå stær, er derfor ved at undersøge mulighederne for at blive
behandlet for grå stær i udlandet. Jeg har her specielt interesseret
mig for mulighederne for behandling i Thailand, som jeg har et
indgående kendskab til, fordi jeg har boet der i sammenlagt 33 år og
behersker det thailandske sprog.

Jeg har indhentet oplysninger fra flere privathospitaler i Thailand og
foretaget beregninger. Det foreløbige resultat af beregningerne er, at
en behandlingsrejse til Thailand mageligt vil kunne gøres for 20.000
DKK. Beløbet indbefatter bl.a. flybillet, transport, rejseforsikring,
hotel og hospitalsbehandling på ét øje samt dansk-thai tolk og
rejseledsager under hele forløbet. Mad er ikke indbefattet.

Det er en forudsætning, at der er tale om et ukompliceret tilfælde af
grå stær, at patienten medbringer en forundersøgelsesredegørelse fra
en klinik i Danmark, at rejsen foretages som grupperejse, og at
behandlingen foretages på et thailandsk privathospital, som ikke er
beliggende i et turistområde, idet hospitaler i turistområder er
dobbelt så dyre som hospitaler i ikke-turistområder.

Efter fuldendt behandling vil patienterne med nyt syn på tingene få
lejlighed til at se nogle spændende og eksotiske omgivelser i
Thailand.

Jeg har selv ligget 14 dage på privathospital i Thailand. Det kostede
i alt 8.000 DKK, og jeg havde ikke noget at klage over. Der var ingen
ventetid.
Jeg hører gerne om, hvad patienter, rejsebureauer og andre mener om
mit forslag.

Mvh
Bent Jensen

Fra : bosol

Dato : 26-04-09 12:49

On 26 Apr., 21:29, Bent <translat1...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> ventetid.
> Jeg hører gerne om, hvad patienter, rejsebureauer og andre mener om

Jeg foreslår at du skriver til samtlige Regioner og
Indenrigsministeren i Danmark.

> Efter fuldendt behandling vil patienterne med nyt syn på tingene få
> lejlighed til at se nogle spændende og eksotiske omgivelser i
> Thailand.

Tror du ikke at behandende patienter hurtigt vil hjem til Danmark, end
at lege turister med bind for øjnene ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-09 20:23

Bent skrev:

> [...]
> foretaget beregninger. Det foreløbige resultat af beregningerne er, at
> en behandlingsrejse til Thailand mageligt vil kunne gøres for 20.000

Ventetiderne er ikke nødvendigvis særlig lange her i
Danmark, det afhænger bl.a. af, hvor man bor. Og ellers er
der privathospitaler/-klinikker, hvor fx Hamlet tager 16.800
for ét øje. Og Hamlet plejer vist ikke at ligge i den
billige ende.

Hvordan kommer du egentlig op på 20.000 kroner? Der er måske
tale om et længere ophold?

> [...]
> beliggende i et turistområde, idet hospitaler i turistområder er
> dobbelt så dyre som hospitaler i ikke-turistområder.

Alt i alt så mange forbehold, at selv hvis man var
indstillet på en kombineret operation/ferie, så er fordelen
fuldstændig væk - hvis der altså havde været en fordel til
at starte med.

Hertil kommer så, at det ofte vil være ældre mennesker, der
har behov for en sådan operation, og det kan nok forventes,
at de vil være mere nervøse for at blive opereret i et
fremmed land end unge. Og nervøsiteten bliver nok ikke
mindre af, at det drejer sig om øjnene. Jeg skulle nok ikke
nyde noget, selvom jeg ved, at det ikke er så stort et
indgreb, som de fleste tror.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-05-09 12:22

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> mindre af, at det drejer sig om øjnene. Jeg skulle nok ikke
> nyde noget, selvom jeg ved, at det ikke er så stort et

Sidst vi betalte for min gamle mor, kostede det 8,5K.

Så man skal vist være mere end almindelig dum for at tage til den anden ende
af kloden for at få lavet et indgreb som en dansk øjenlæge klarer på et
kvarter,

--
/Frank

Fra : Bent

Dato : 26-04-09 17:13

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvordan kommer du egentlig op på 20.000 kroner? Der er måske
> tale om et længere ophold?

Ved at lave et konservativt overslag, hvor jeg regner bl.a. med, at
patienterne ikke i forvejen har rejseforsikring, at de skal søge
turistvisum, og at de ønsker at bo på et hotel af rimelig standard.

> Alt i alt så mange forbehold, at selv hvis man var
> indstillet på en kombineret operation/ferie, så er fordelen
> fuldstændig væk - hvis der altså havde været en fordel til
> at starte med.

Det var der. Man bliver som anført opereret inden for to uger.

> [...]
> mindre af, at det drejer sig om øjnene. Jeg skulle nok ikke
> nyde noget, selvom jeg ved, at det ikke er så stort et

Rigtigt. Derfoer er der også en dansk-thailandsk tolk og rejseledsager
med, som kan få patienterne til at føle sig trygge og hjælpe dem med
dit og dat. Da jeg selv er blevet opereret for grå stær, er jeg ikke
uden erfaringer på området.-

Mvh
Bent Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 00:28

Bent skrev:

> Det var der. Man bliver som anført opereret inden for to uger.

Ja, men man skal først have været til forundersøgelse
herhjemme. Og så er der sikkert også mange danske klinikker,
der kan operere inden for to uger. Jeg kan ikke lige finde
en ventelisteoversigt for grå stær-operationer, men jeg
tror, at nogle hospitaler også er ret hurtige.

> [...]
> med, som kan få patienterne til at føle sig trygge og hjælpe dem med
> dit og dat. Da jeg selv er blevet opereret for grå stær, er jeg ikke

Jeg er blevet opereret for den grønne. Og jeg har mødt mange
nervøse mennesker i venteværelset på Frederiksberg Hospital.
Jeg tvivler på, at ret mange af dem ville være parat til en
operation i udlandet. Heller ikke selvom det skulle være
både billigere og hurtigere - og det er vist ingen af
delene. Vær også opmærksom på, at medlemmer af sygesikringen
danmark kan få tilskud til operationer herhjemme, men ikke i
Thailand.

Det er meget fint initiativ for at hjælpe nogle mennesker,
men jeg er bange for, at det i dette tilfælde ikke er en hjælp.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : N/A

Dato : 27-04-09 00:28

Fra : Bent

Dato : 26-04-09 19:04

bosol wrote:

> Jeg foreslår at du skriver til samtlige Regioner og
> Indenrigsministeren i Danmark.

Jeg har allerede skrevet til Region Hovedstaden for at fremskaffe
oplysninger til forundersøgelse af sagens gennemførlighed. Jeg har
bedt om aktindsigt i en bestående aftale mellem et regionshospital og
et hospital i udlandet,og jeg har bedt det oplyst, om noget
regionshospital har aftale med noget hospital i udlandet vedrørende
behandling af grå stær.

Det er noget, Hovedstadsregionen skulle kunne svare på uen videre,
hvis dens lønmodtagere gad passe deres arbejde. Men regionerne er
utroligt tunge at danske med. Det er nu snart én måned siden, jeg
skrev, og regionen har endnu ikke svaret, så det bliver måske til en
klagesag i sig selv.

> Tror du ikke at behandende patienter hurtigt vil hjem til Danmark, end
> at lege turister med bind for øjnene ?- Skjul tekst i anførselstegn -

Det er jo meget individuelt. Nogle vil gerne se sig lidt om, mens de
er i Thailand. Andre vil strak hjem og fortælle familien, at de er
blevet seende igen. De vil kunne rejse med den første flyafgang efter
operationen, men det kræver en ombookning, og de må rejse uden tolk.
Klappen for øjet skal de gå med i måske én dag.

Mvh
Bent Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-09 08:34

Og Polen er tættere på, og en operation koster omkring 1000? - dygtige folk
og endda inden for eu, så det skulle vel kunne klares uden problemer!
Så slipper vi også for at skulle financiere folks ferietur til Thailand over
skatten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-09 08:54

Bent skrev:
> Mange mennesker går i øjeblikket halvblinde rundt og venter på at
> blive behandlet for øjensygdommen grå stær.

Jeg har lige tjekket lidt, nu hvor det er muligt at komme i
telefonisk kontakt med klinikkerne ...

Man har krav på at blive opereret inden for to måneder i det
offentlige system. Den operation er gratis, og udføres dels
på hospitaler og dels på øjenklinikker med en speciel aftale
med Sundhedsvæsenet.

Der findes en del privathospitaler/-klinikker, der også
opererer. Jeg har tidligere nævnt Hamlet, der tager 16.800
kroner, men det kan gøres meget billigere, fx koster det kun
11.000 hos Danske Privathospitaler, og privatklinikken Peter
Brincker tager 10.500 for operationen + 800 for
forundersøgelse. I alle tre tilfælde kan medlemmer hos
sygesikringen danmark få et tilskud på 5.500 kroner.

Ventetider:
Danske Privathospitaler 1-4 uger
Hamlet ventetid 1-4 uger
Peter Brincker 1-2 uger

Det er vel og mærke fra henvendelsen til operationen. Hvis
du trækker forundersøgelsen fra - som man alligevel først
skal gennem inden din rejse - er ventetiden hos Peter
Brinckner 5 dage.

Der findes en del klinikker i stil med Peter Brinckers, og
det er min opfattelse, at de har nogenlunde samme prisleje
og ventetider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-05-09 12:24

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Der findes en del klinikker i stil med Peter Brinckers, og
> det er min opfattelse, at de har nogenlunde samme prisleje

Netop. Problematikken er ikke-eksisterende. Der er masser af kapacitet i dk.

Indgrebet er forholdsvist simpelt og hurtigt klarer. Rekonvalsens er typisk
ukompliceret også

--
/Frank

Fra : Bent

Dato : 27-04-09 02:07

"Firstname Lastname" wrote:

> [...]
> Så slipper vi også for at skulle financiere folks ferietur til Thailand over

Det lyder meget fint. Kender du noget til konkrete tilfælde, hvor
danskere er blevet opereret for grå stær i Polen? Har noget
regionshospital indgået aftale med noget hospital i Polen?

Kan du henvise til en hjemmeside, hvor et polsk privathospital
tilbyder behandling?

Jeg har egentlig ikke hørt om danskere, der er blevet behandlet for
grå stær i Thailand, men jeg har hørt om mange tilfælde, hvor danskere
er blevet behandlet for nærsynethed. Ellers har jeg hørt om ældre
danske damer, der har fået ny hofte i Thailand og er spankuleret rundt
kort tid efter operationen. Ganske imponerende!

Så var der den tragiske sag om Tina Christiansen fra Roskilde, som led
af en sjælden nervesygdom og blev behandlet i Thailand. Jeg håber
virkeligt, hendes tilstand blev bedre.

Ja, det ville være frygteligt, om nogle af de danske patienter også
skulle få et turistmæssigt udbytte af at blive behandlet i Thailand.
på skatteydernes regning. Faren for noget tilsarende er måske mindre i
Polen?

Mvh
Bent Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 15:48

"Bent"
[...]

Uhm - det kan gøres meget billigere i Europa og Tyrkiet.
Og som kuriositet koster den operation 500,- kr pr øje
i Indien, det er ikke en skrive fejl. Fordelen ved Indien
er at alle taler fremragende engelsk. I Thailand har jeg
haft den blandede fornøjelse at være indlagt på 4
forskellige hospitaler, og ikke een eneste sygeplejeske
eller læge har talt sammenhængende engelsk. Jeg er sikker
på du kan finde dem, på de store 5 stjernede hospitaler,
men så er prisen også en ganske anden. Jeg tror du skal
undersøge markedet lidt mere inden du tager ansvar for
at sende folk til Thailand. Men ellers er jeg meget stor
tilhænger af at folk blir behandlet i de asiatiske lande -
og på den måde hjælpe til, at de bedste læger og experter,
blir i deres hjemlande og giver deres egne medborgere
den samme høje behandling vi får i vesten. Der har været
en periode med uhyggelig brain drain, specielt til USA
og UK. Og det er ikke en god ting. Så held og lykke
med projektet, men du skal nok gå meget mere seriøst
til værks. Hvis du selv var øjnlæge eller havde en sundheds
relateret uddannelse, ville den nok have mere vægt end at du
har været i Thailand i 33 år, det er ikke rigtig en kvalifikation.
Der findes allerede mange arrangører af den slags rejser -
det er jo nemt at regne ud der er mulighed for fed profit..
Jeg kender ikke dit regnskab, men med de tal jeg har
fundet frem til lyder 20 k kr. ikke konkurrencedygtigt.
Jeg er blevet behandlet af Peter Brincker og hvis man er
medlem af Danmark, så er vi ifølge Kim´s tal, nede på
noget der ligner halv pris i forhold til din løsning. Og han
er en meget rar og tillidsvækkende person. Jeg er imponeret
over at han stadig holder præcis samme priser som jeg gav
for en del år siden. -max-