Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Iagttagelse om farvestyring og kalibrering
Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-09 07:42

Til bekræftelse af Hans' gentagne udsagn om at der skal benyttes både
kalibrering /og/ farvestyrende programmer en lille iagttagelse.

Jeg har lige taget en ny bærbar (Dell Latitude E6500 med herlige 8GB RAM og
fabriksleveret m. 64bit. Vista - LR og Photoshop nærmest vrinsker ) i
brug og kørte selvfølgeligt min farvekalibrering. Og i modsætning til min
tidligere, ser den indbyggede og den eksterne skærm ikke ens ud mht.
farverne på Windows desktop. Men, når jeg ser billeder i f. eks. Firefox, så
kommer billederne til at se aldeles ens ud - uanset at resten af skærmene
har forskellig farvetone. Så altså - kalibrering alene gør det ikke.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http;//album.boegh.net

Fra : Michael

Dato : 13-05-09 01:13

On 13 Maj, 08:41, "Jan Boegh" <nob...@nospam.nowhere> wrote:
> [...]
> kommer billederne til at se aldeles ens ud - uanset at resten af skærmene
> har forskellig farvetone. Så altså - kalibrering alene gør det ikke..

Er er der stor forskel på farverne?
Hvilke Panel typer anvender skærmene?
Dumt spørgsmål, hvordan kan du sammenligne farverne på den interne og
eksterne skærm samtidig?
Man kaliberer sin skærm, og gemmer sin profil til den specifikke
skærm.

Mvh.
Michael

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-09 20:15

"Michael" <mr_tux2005@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Er er der stor forskel på farverne?
Stor og stor - men den ene er varmere end den anden.

> Hvilke Panel typer anvender skærmene?
Jeg er ikke klar over, hvilket panel, der sidder i min bærbare. Og da min
gode gamle Dell FP2000 (IPS-panel)desværre har fået en defekt har jeg taget
en FP2001 i brug. Den er ikke nær så god og har svjv ikke IPS. Derfor skal
jeg en af de nærmeste dage have fat i en anden (Dell 2209WA), da jeg gerne
vil tilbage til S-IPS.

> Dumt spørgsmål, hvordan kan du sammenligne farverne på den interne og
> eksterne skærm samtidig?
> Man kaliberer sin skærm, og gemmer sin profil til den specifikke
> skærm.

Ganske simpelt. Man kalibrerer først den ene og så den anden og de indlæser
hver sin profil.
Derefter starter man f.eks. Firefox 2 gange, placerer den ene på den ene
skærm og den anden på den anden, indlæser samme billede i begge firefox og
vupti - man kan sammenligne.

vh
Jan

Fra : Michael

Dato : 13-05-09 20:48

Jan Boegh skrev:
> [...]
> Derfor skal jeg en af de nærmeste dage have fat i en anden (Dell
> 2209WA), da jeg gerne vil tilbage til S-IPS.

Jeg har lige købt en 2209WA, jeg er tilfreds med skærmen.
Flatpanels kommer snart med en test af skærmen. Skærmen anvender et
e-IPS panel, jeg kender ikke forskellen mellem S-IPS og e-IPS

> [...]
> Derefter starter man f.eks. Firefox 2 gange, placerer den ene på den ene
> skærm og den anden på den anden, indlæser samme billede i begge firefox

Det troede jeg ikke var muligt, man lærer (næsten) noget nyt hver dag.

Mvh.
Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-09 08:35

"Jan Boegh" <nobody@nospam.nowhere> wrote in message
> [...]
> så kommer billederne til at se aldeles ens ud - uanset at resten af
> skærmene har forskellig farvetone. Så altså - kalibrering alene gør det

Til lykke med (u)dyret
Har du prøvet at se på køre med de to skærme aktive samtidig men ikke
visende det samme? Altså sådan at du kan flytte f.eks. et billede fra den
ene til den anden og måske endda lade et billede være vist delvist på den
ene og den anden. For at det bliver vist rigtigt skal det farvestyrede
program jo beregne profileringens kompensation for det bliver vist på den
ene og den anden skærm separat. Ja, jeg går ud fra at Photoshop selvfølgelig
kan gøre det, men hvad med f.eks. Firefox?

Jeg har ikke pt. mulighed for selv at prøve den del og det kunne være
interessant at få bekræftet at det virker, som det skal....

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-09 20:41

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "Jan Boegh" <nobody@nospam.nowhere> wrote in message

> Til lykke med (u)dyret

Den er dejlig. Lige nu sidder jeg med den på skødet og bruger det indbyggede
3Gmodem og nyderdet baggrundsbelyste tastatur

> [...]
> ene og den anden skærm separat. Ja, jeg går ud fra at Photoshop
> selvfølgelig kan gøre det, men hvad med f.eks. Firefox?

Det er den måde jeg altid benytter min eksterne skærm. Lige nu sidder jeg
ikke hjemme og kan ikke lave stuntet med at trække ét billede ud over 2
skærme. Jeg har tidligere gjort det med photoshop, men kan ikke huske om jeg
har gjort det med Firefox. Men jeg skal tjekke det.

> Jeg har ikke pt. mulighed for selv at prøve den del og det kunne være
> interessant at få bekræftet at det virker, som det skal....

S'gerne.

vh

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-09 08:40

> [...]
> så kommer billederne til at se aldeles ens ud - uanset at resten af
> skærmene har forskellig farvetone. Så altså - kalibrering alene gør det

Jeg kommer til at tænke på, at der vist var en begrænsning i Windows og
måske ikke i Vista, at håndtering af flere skærme samtidigt med hver sin
profil kræver separate skærmkort. Så hvis din laptop kan vise farver korrekt
på to skærme samtidigt så må den begrænsning være fjernet. Man kan jo godt
forstå hvorfor....den downloadede LUT skal jo være separat for hver skærm.

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-09 20:40

> [...]
> korrekt på to skærme samtidigt så må den begrænsning være fjernet. Man kan
> jo godt forstå hvorfor....den downloadede LUT skal jo være separat for

Jeg tror faktisk at der sidder et skærmkort i min dockingstation - der er
ikke umiddelbart DVI-D på labtoppen (selvom det samme signal vis kan hentes
ud af HDMIstikket). I hvert fald ser Windows to videokort.

vh
Jan

Fra : Jesper Juul

Dato : 14-05-09 08:06

Jan Boegh skrev:
> [...]
> ikke umiddelbart DVI-D på labtoppen (selvom det samme signal vis kan hentes
> ud af HDMIstikket). I hvert fald ser Windows to videokort.

Det gør der ikke, der sidder derimod to grafikkort i den bærbare, et
integreret på chipsettet, sikkert et Intel 4500 og så et dedikeret kort,
Nvidia så vidt jeg husker.

Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-05-09 11:17

Jan Boegh wrote:

> [...]
> der er ikke umiddelbart DVI-D på labtoppen (selvom det samme signal
> vis kan hentes ud af HDMIstikket). I hvert fald ser Windows to
Så skulle sagen være klar.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 14-05-09 21:11

>(selvom det samme signal vis kan hentes
> ud af HDMIstikket). I hvert fald ser Windows to videokort.

Hej Jan

Gidder du undersøge for mig om HDMI signalet også indeholder lyd, fx. når
man tilslutter et TV?
Og hvis det gør, er denne lyd så "identisk" med det interne lydkort, eller
kan man styre de to lydudgange hver for sig?

Mvh
Anja

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-05-09 23:14

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hej Jan
>
> Gidder du undersøge for mig om HDMI signalet også indeholder lyd, fx. når
> man tilslutter et TV?

Ja, hvis jeg kan finde et HDMIkabel et eller andet sted. Jeg er ikke selv i
besiddelse af et sådant, men har en HDready projektor, så det kunne for så
vidt være interessant at prøve.

> Og hvis det gør, er denne lyd så "identisk" med det interne lydkort, eller
> kan man styre de to lydudgange hver for sig?

Der er gud hjælpe mig 2 HDMIudgange på dyret, så hvad kan det da ikke udarte
til. Men falder jeg over et kabel (jeg beder vores itsupporterteam om at
lede), så skal jeg nok give lyd.

vh
jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-05-09 21:31

Hans Kruse wrote:
> [...]
> forstå hvorfor....den downloadede LUT skal jo være separat for hver skærm.

Jeg har på et tidspunkt hentet et program, der lægger sig i
kontrolpanelet til XP, og holder styr på om kalibreringen er opdateret,
og som holder styr på een profil pr. skærm. Den hedder "microspft color
control panel applet for windows XP".

Bo //

Fra : Michael

Dato : 13-05-09 01:57

On 13 Maj, 09:39, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:
> forstå hvorfor....den downloadede LUT skal jo være separat for hver skærm.

Hvad står LUT for?

Mvh.
Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-09 09:47

Lookup table: http://www.normankoren.com/color_management_2A.html

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 16:48

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-05-09 10:00

"Jan Boegh" <nobody@nospam.nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> så kommer billederne til at se aldeles ens ud - uanset at resten af
> skærmene har forskellig farvetone. Så altså - kalibrering alene gør det

Jeg sidder med følelsen af at farvestyring ofte giver flere bekymringer end
glæder

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : /Peter

Dato : 13-05-09 10:23

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder med følelsen af at farvestyring ofte giver flere bekymringer
> end glæder

Også min umiddelbare mening, men det er jo sikkert også forbeholdt - et
must -
for professionelle grafikere, fotografer, mm.
det er deres arbjde og der skal ingen glæder være

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-05-09 11:16

/Peter wrote:

> Også min umiddelbare mening, men det er jo sikkert også forbeholdt -
> et must -
> for professionelle grafikere, fotografer, mm.
> det er deres arbjde og der skal ingen glæder være

Det er en udbredt misforståelse, men lad det blive ved det

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-05-09 11:15

Leif Langgaard wrote:

> Jeg sidder med følelsen af at farvestyring ofte giver flere
> bekymringer end glæder

Når man har forstået, hvad det går ud på og har hvad der skal til, så er det
en ren fornøjelse.

Fra : Michael

Dato : 13-05-09 03:08

On 13 Maj, 10:46, "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:

> Lookup table:http://www.normankoren.com/color_management_2A.html

Takker. Jeg installerede Windows 7 RC 64 bit, i går på min maskine,
der installerede jeg ikke Monitor profilen, LUT læser åbenbart
informationer
fra MP det var jeg ikke klar over. Jeg kan ikke få RGB slider
aktiveret i softwaren til SpyderPro 3, forsøger igen i aften.
Kaliberingen ser rigtigt ud.

Mvh.
Michael

Fra : Michael

Dato : 13-05-09 16:48

Michael skrev:
> [...]
> fra MP det var jeg ikke klar over. Jeg kan ikke få RGB slider
> aktiveret i softwaren til SpyderPro 3, forsøger igen i aften.

Spyder3 Pro blev afinstalleret, skærmprofilen installeret,
Spyder3 Pro geninstalleret, RGB sliders var tilbage, og jeg
kunne igen aflæse værdierne i Spyder3 Pro.

Mvh.
MIchael

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 16:48