Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Generel efterbehandling af portræt ??
Fra : jagge

Dato : 11-05-09 21:56

Hey

Da jeg har taget et portræt af en kollega idag, med lidt hårdt blitzlys
ville jeg lige høre om nogen har nogle tips til hvad man kan anvende i
photoshop for at gøre huden pænere.

Jeg ved at nogen bruger antinoise software, men er der ikke muligheder
til at gøre huden lidt mere smooth via et par simple greb i photoshop ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-05-09 01:18

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved at nogen bruger antinoise software, men er der ikke muligheder
> til at gøre huden lidt mere smooth via et par simple greb i photoshop ?

Prøv følgende i photoshop:
Under Image vælg adjust > Invert
Vælg filter >Distort > Diffuse Glow, Prøv med settings 0/1/8

Det er langt fra sikkert at det fungerer, men nogle gange har det en lækker
effekt..
Måkse det er en ide at desaturere billedet lidt eller ligefrem køre i S/H.
Brug her Photoshop eller Ligtrooms RAW-konverter til at konvertere billedet
til S/H.

Uden at havve set billedet, er det lidt svært at rådgive, men her var da to
muligheder.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : jagge

Dato : 12-05-09 22:27

> Uden at havve set billedet, er det lidt svært at rådgive, men her var da to
> muligheder.

Takker jeg prøver det. Det er bare et personale portræt til hjemmeside
så det er ikke værd at poste her, quick and dirty men det fik mig til at
tænke på hvad der er af muligheder så jeg vil prøve det af.

Tak for tipsne.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-05-09 10:35

> [...]
>
> Jeg ved at nogen bruger antinoise software, men er der ikke muligheder
> til at gøre huden lidt mere smooth via et par simple greb i photoshop ?

Ikke meget er simpelt!

Læg du billedet op og modtag forslag, vi kan jo ikke se hvad der er galt med
lyset på billedet, eller hvad du ønsker at opnå.

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Michaelbs

Dato : 12-05-09 10:42

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg ved at nogen bruger antinoise software, men er der ikke muligheder
> til at gøre huden lidt mere smooth via et par simple greb i photoshop ?

Hvis det er smooth du ønsker så marker et stykke hud med lasso tool,
højreklik på markeringen og vælge feather. Skriv fx 100 ind (tallet afhænger
af filstørrelsen). klik så ctrl. + J og selektionen er på sit eget lag. gå
nu op i menulinien, vælg filter-blur-gaussian blur. blur laget, så det er
lidt for meget. Gå derefter hen i lag paletten og juster opacity på laget
til det ser naturligt ud.

Lesson: skyd aldrig blitzen af fra kameraet og direkte ind i hovedet på
folk. Det er hæsligt. Det kan bruges som fill lys men ikke key. Drej blitzen
og lad den bounce mod en væg, enten til siden eller bagved dig selv. Hvis du
drejer den mod loftets hjørne bag dig, kan du få en mægtig stor og
flatterende lyskilde ved bagvæ og sidevæg. Man kan til nød dreje den op mod
loftet, men så bliver øjnene ofte to sorte huller, hvilket ikke er fedt. Jeg
bruger som tommelfingerregel, at subjektet jeg fotograferer ikke må kunne se
blitzen. Det indebærer ofte at man skal dække med hånden eller med et dertil
købt flag fra Honl http://www.honlphoto.com/servlet/StoreFront
Hvis man eksempelvis dækker blitzen med flag/hånd og skyder ind i en
reflector, placeretrigtigt i forhold til subjekt kan man faktisk med enkle
midler komme langt.

Håber du kan bruge det til et eller andet.

mvh Michaelbs

Fra : jagge

Dato : 12-05-09 22:26

> Håber du kan bruge det til et eller andet.

Er altid taknemmelig for når folk gider skrive tips, så tak for dine
inputs.

MVH

Jakob