Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med EF 50mm f1.4
Fra : Per Jensen

Dato : 28-04-09 12:20

Hej.

Hmm nu er det snart en rum tid siden jeg har haft gang i mit Canon EF
50mm f1,4.

Det har siddet på et 20D hus de sidste par måneders tid og har bare
stået og gloet.

Nu ville jeg bruge det idag, men det er sq gået i stykker. Jeg kan via
AF, og MF ringen dreje fra uendeligt ned til 1,5 (nogle gange 1) meter,
ikke tættere på. Som om at noget sidder fast inden i. Fokus ringen kører
videre, men tallene i ruden står stille og optikken bliver ikke
"længere" som den bør.

Desværre har jeg købt optikken brugt, og der er ingen kvittering på den,
så jeg forsøger nok selv en reparation.

Er der nogen der har oplevet dette med denne optik, og hvad var løsningen ?

Jeg er 100 % sikker på at det ikke har været udsat for stød eller slag,
det har bare stået og samlet støv.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-09 12:34

Per Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg er 100 % sikker på at det ikke har været udsat for stød eller slag,

Hm, lyder som den indvendige fokusring er gået løs og kun delvis følger
med - måske fordi, der er noget galt med omskifterpalen til MF/AF... -
Jeg har ikke oplevet det på Canon optik, men noget tilsvarende for mange
år siden på en Sigma. - den havde også bare ligget. - Jeg aner ikke,
hvad det vil koste at få repareret...

mvh. Erik Richard

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 28-04-09 12:54

"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?
>
> Jeg er 100 % sikker på at det ikke har været udsat for stød eller slag,

Min 24-105 har fået USM-motoren skiftet pga. lignende fejl, den var så
dækket af garantien, så jeg kan ikke sige noget om pris.

MVH
Thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 28-04-09 13:19

Per Jensen wrote:

> [...]
> ikke tættere på. Som om at noget sidder fast inden i. Fokus ringen kører
> videre, men tallene i ruden står stille og optikken bliver ikke

Hm, nysgerrig som jeg er, har jeg skildt optikken ad.

Den er ikke vildt indviklet inden i, så den er sikker nok at adskille,
enhver kan samle den igen.

Alle delene i den er af glasfiberforstærket plast, undtagen ringen,
hvorpå tallene står (den indvendige), den er af aluminium.

inden i optikken sidder der tre hvide plastikpaler der er skruet fast,
De holder sammen på optikken. Fjerner jeg dem, virker optikken. Den ene
plastikpal ovre ved mekanikken (motor osv) sidder ikke rigtigt, trykker
jeg alle ringene sammen så plastklodsen kan sidde der, uden at jeg skal
volde den ind i rillen, går det hele i spænd, så noget må være skævt....

Øv altså. Nogen må ha vippet kameraet på gulvet uden at sige noget...

Det er lige før, at monterer jeg kun to af de hvide plastklodser og
undlader den tredie, så virker den...

Jeg kan ikke se noget der er tydeligt deformeret, ej heller noget
smørelse hvor disse plastklodser bevæger sig - det er måske problemet ?

// Per.

Fra : Per Jensen

Dato : 28-04-09 13:35

Per Jensen wrote:

Fejlen fundet....

Det var da satans.

Se billeder http://gallery.zapro.dk/index.php?album=broken_lens

Rillen som plasttappen skal køre i, er ikke længere lige bred i begge
ender. Den har fået et smask og alu'en er trukket skævt...

Jeg må på jagt efter reservedele, venter på at EET Nordic ringer tilbage...

// Per.