TiBook nægtede at starte,...
Fra : Tonny Freimanis

Dato : 21-05-09 00:21

....men det gør den ikke mere, for jeg skriver det her indslag på den.
Nu virker den nemlig igen, men ikke før efter en del sværdslag:

Problemet var en kombination af to "issues":

1. Selvom jeg ikke havde været så meget som i nærheden af stikkene til
harddisken, havde det af dem, som sidder på selve harddisken (ikke det
som sidder på motherboardet) løsnet sig, så der ikke var kontakt til
disken, og

2. Stikket mellem inverter-boardet (som styrer lysstyrken på skærmen)
og PMU'en (Power Management Unit) var umulig at få på plads, indtil en
elektronikkyndig nabo og jeg i fællesskab fandt ud af, at man godt
kunne pille den flade PMU-ledning (som ligner et vejsving med en lille
sidevej lige før svinget) af det optiske drev, sætte ledningen på
separat og så mokke drevet på plads bagefter.

Nu spiller det hele igen, både PCMCIA-netkortet (dog kun i OS X) og det
optiske drev, selvom maskinen på et tidspunkt godt nok var splittet i
mange dele mange gange; jeg tror, at jeg har haft bundplade og drev
afmonteret mindst 15 gange, men det har da været en lærerig oplevelse,
selvom mit blodtryk nok har syntes noget andet

Mange tak til bidragyderne, og ekstra mange tak til Erik Richard
Sørensen for at formidle kontakten til S.; hans forslag om at afmontere
harddisken, tjekke om maskinen ville spille uden, og så montere den
igen, var lige nøjagtig det, der skulle til for at få den til at boote.
Problemet med det manglende lys fik jeg så klaret ved egen og naboens
hjælp bagefter.

Jeg har dog bestilt et brugt inverterboard til den på nettet (det var
det sidste de havde på hylden i en 500MHz TiBook hos iFixit.com), hvis
det her skulle finde på at gå ned, efter at jeg har dimset så meget
rundt inde i den.

Med venlig hilsen

Tonny Freimanis