Time Machine og sygt filsystem?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-09 19:11

For at gøre en lang historie kort har jeg haft problemer med at
reetablere min maskine efter 10.5.7 opdateringen gik i ged. Efter jeg
lavede en "reetabler fra Time Machine sikkerhedskopi" fra
installations-dvd'en, var systemet ekstremt hakkende med badebold hele
tiden (museklik kunne tage halve minutter om at blive registrerede), og
det var i det hele taget ikke tilfredsstillende.

Nå, lidt fiflen afklarede at der kom I/O fejl i loggen hvilket
forklarede hakkeriet. En boot på installations-dvd'en igen viste at
Diskværktøj IKKE kunne reparerere filsystemet, og fsck_hfs kunne godt
med hiv og sving (og maaaaaaange fejlbeskeder) men så kunne jeg ikke
logge ind som mig selv på det reddede system. Suk.

Nå, en frisk installation med en dummy bruger og så trække min gamle
bruger ind fra Time Machine, DET virkede, så nu er jeg så langt.

Min konklusion er at den "total reetablering fra Time Machine" jeg har
IKKE kan hitte ud af at håndtere de "høje" toner og den er betydeligt
fuldere end da jeg byggede den fra TM tilbage i januar. Det er en lidt
kedelig konklusion.

Spørgsmålet er så. Er det rigtigt konkluderet? Kan et nyere Leopard
medie (som jeg vel kan låne et sted) bedre håndtere problemet måske?

Det må være et MRK-spørgsmål :) Gad vide hvad svaret bliver

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-09 19:25

> [...]
> medie (som jeg vel kan låne et sted) bedre håndtere problemet måske?
>
> Det må være et MRK-spørgsmål :) Gad vide hvad svaret bliver

Din disk er nok død eller døende ... så bliver det jo aldrig godt ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-09 19:57

Thomas von Hassel skrev:

> Din disk er nok død eller døende ... så bliver det jo aldrig godt ...

Disken har det skam fint. Det er det syge filsystem der får OS X til at
volde disken. Efter jeg lavede installation med efterfølgende
indtrækning fra Time Machine, har den virket fint :)

S.M.A.R.T-status: Kontrolleret

(Bare for at undgå spørgsmålet :) )

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-09 20:15

> Disken har det skam fint. Det er det syge filsystem der får OS X til at
> volde disken. Efter jeg lavede installation med efterfølgende
> indtrækning fra Time Machine, har den virket fint :)

du formaterede disken ?

> S.M.A.R.T-status: Kontrolleret
>
> (Bare for at undgå spørgsmålet :) )

s.m.a.r.t. er ikke nødvendigvis til at stole på.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-09 21:20

Thomas von Hassel skrev:

> du formaterede disken ?

Første gang lod jeg Time Machine reinstallationen gøre det (den er ret
insisterende) Anden gang lavede jeg en helt almindelig "slet hele
disken" reinstallation.

> s.m.a.r.t. er ikke nødvendigvis til at stole på.

Næh, men det var ret oplagt at du ville have jeg skulle kigge på den

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-09 20:52

On 2009-05-14 20:57:07 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> at volde disken. Efter jeg lavede installation med efterfølgende
> indtrækning fra Time Machine, har den virket fint :)

Apples SMART implementering er meget large, installer
smartd/smart-tools for at få et brugbart output.

RAM fejl giver iøvrigt også ofte disk fejl - Jeg ville nok også køre
ATH. I med dit original medie og start mens du holder D nede.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-05-09 07:56

> [...]
>
> RAM fejl giver iøvrigt også ofte disk fejl - Jeg ville nok også køre
> ATH. I med dit original medie og start mens du holder D nede.

Kan man bruge den test på SATA-drev?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 08:05

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Kan man bruge den test på SATA-drev?

SMART ? .. virker kun med diske direkte på SATA bussen ..dvs. det virker
ikke på diske som sidder bag en USB eller FireWire brigde.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-05-09 08:25

> SMART ? .. virker kun med diske direkte på SATA bussen ..dvs. det virker
> ikke på diske som sidder bag en USB eller FireWire brigde.

når jeg kører [smartctl -i disk0]

returnerer den:

"Smartctl: Device Read Identity Failed (not an ATA/ATAPI device)"

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 09:17

> når jeg kører [smartctl -i disk0]
>
> returnerer den:
>
> "Smartctl: Device Read Identity Failed (not an ATA/ATAPI device)"

hvis disk0 er din interne disk, så burde det virke ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-05-09 09:34

> hvis disk0 er din interne disk, så burde det virke ...

okay, tak! rart at vide.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-09 22:03

On 2009-05-15 10:16:30 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis disk0 er din interne disk, så burde det virke ...
>
> /thomas

prøv /dev/rdisk0 i stedet,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 00:35

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> volde disken. Efter jeg lavede installation med efterfølgende
> indtrækning fra Time Machine, har den virket fint :)

Du har ikke overvejet, at det måske er TM, der er syg.? - Seriøst...
Det er desværre ikke altid, Diskværktøj er pålidelig, når det gælder
SMART kontrol. Prøv med Onyx istedet for og se, hvad den siger. Har du
en DiskWarrior 4.1.x, så prøv også at køre en check på diskstrukturen
med den - både på den interne og din TM disk...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-09 06:29

On 2009-05-15 01:35:01 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Du har ikke overvejet, at det måske er TM, der er syg.? - Seriøst.
> .. Det er desværre ikke altid, Diskværktøj er pålidelig, når det g
> ælder SMART kontrol. Prøv med Onyx istedet for og se, hvad den siger.

Den bruger samme SMART konfiguration som Apple så det er ét fedt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 07:42

> Prøv med Onyx istedet for og se, hvad den siger.

hvad skulle det gøre af forskel ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-09 15:26

Erik Richard Sørensen skrev:

> Du har ikke overvejet, at det måske er TM, der er syg.? - Seriøst...

Joda. Helt specifikt har jeg TM på min installations-dvd mistænkt for
ikke at kunne lide de sidste Gb på min 320 Gb disk.

Jeg tror dog ikke min TM-harddisk er syg. Den får en kærlig hånd senere.

Derudover har jeg ikke stor tiltro til dine Time Machine-erfaringer
Du har jo ingen praktisk erfaring med det selv

> [...]
> en DiskWarrior 4.1.x, så prøv også at køre en check på diskstrukturen
> med den - både på den interne og din TM disk...

Diskwarrior? Nænæ, KUN Appleværktøjer til at dimse med mine
filstrukturer. Jeg er alt for paranoid til andet (det er dig der
gladeligt kortslutter alting for at se de flotte gnister )

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 15:54

> [...]
>
> Derudover har jeg ikke stor tiltro til dine Time Machine-erfaringer
> Du har jo ingen praktisk erfaring med det selv

Det er lige præcis mine erfaringer med TM, der gør, den er bandlyst her.

> Diskwarrior? Nænæ, KUN Appleværktøjer til at dimse med mine
> filstrukturer. Jeg er alt for paranoid til andet (det er dig der
> gladeligt kortslutter alting for at se de flotte gnister )

Da har jeg ellers reddet temmelig mange diske og indhold gennem årene
med netop DW, - såe....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-09 16:51

> Da har jeg ellers reddet temmelig mange diske og indhold gennem årene
> med netop DW, - såe....

Ubetinget. Men jeg er ikke interesseret i at REDDE indholdet. Jeg er
interesseret i at filsystemet er i perfekt stand og her er jeg bange for
at for mange kokke fordærver maden.

Mine erfaringer stammer så fra de glade Win95 dage hvor de fantastiske
DOS værktøjer glad og gerne smadrede de nye fikse informationer i
FAT-formatet. Det gør man ikke mange gange før man bliver træt af dét.

Var jeg dig, ville jeg også kopiere indholdet af en DW-reddet disk over
i et jomfrueligt filsystem istedet for at tro den er i perfekt stand.
Men jeg er nok bare mere kynisk end dig :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 22:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ubetinget. Men jeg er ikke interesseret i at REDDE indholdet. Jeg er
> interesseret i at filsystemet er i perfekt stand og her er jeg bange for
> at for mange kokke fordærver maden.

I det tilfælde, så er DiskWarrior ubetingent 'chefkokken'...

> Mine erfaringer stammer så fra de glade Win95 dage hvor de fantastiske
> DOS værktøjer glad og gerne smadrede de nye fikse informationer i
> FAT-formatet. Det gør man ikke mange gange før man bliver træt af dét.

Hvad FAT tabeller angår, så kan jeg da kun give dig ret...Jeg mindes
stadig de grufulde ting, der kunne ske, hvis man 'bare' ville ændre fra
FAT8 til FAT16 for at kunne køre Windows 3.11..-(

> Var jeg dig, ville jeg også kopiere indholdet af en DW-reddet disk over
> i et jomfrueligt filsystem istedet for at tro den er i perfekt stand.
> Men jeg er nok bare mere kynisk end dig :)

Nja, hvis du var kynisk, ville du netop ikke gøre det..-) - Men jeg har
da diske, der efter en enkelt omgang DW har kørt upåklagelig nu i mere
end 8 år, - så helt skæv er DW nu ikke... Men det afhænger klart også
af, hvilke diskmærker/-modeller, der er tale om... Står der 'IBM
Deskstar' eller bare bogstaverne 'DTLA', 'DRNS', 'DTLS' på en disk, (det
kunne jo være en OEM), så får jeg ikke røde, men blåsorte knopper over
det hele, - eller 'Diamondmax 740', så skælver jeg værre end en hel skov
med espetræer...

- Og så er det dobbelte livremme og seler - mindst _én_ kopi, der aldrig
kommer i nærheden af en computer, indtil jeg får skiftet diskene ud!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 22:21

> [...]
> da diske, der efter en enkelt omgang DW har kørt upåklagelig nu i mere
> end 8 år, - så helt skæv er DW nu ikke...

Uanset hvor god diskwarrior er så kan den nu ikke fixe hardware fejl,
bad blocks etc. ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 22:40

Thomas von Hassel wrote:
> Uanset hvor god diskwarrior er så kan den nu ikke fixe hardware fejl,
> bad blocks etc. ...

Hvad bad blocks angår, så er der ingen, der kan 'fikse' det, - højst
indkapsle, men en sådan disk bliver aldrig optimal igen. Mht. 'etc.', så
kan DW faktisk godt fikse en disk, hvis 'etc' er lig med en /for/ tynd
belægning, der betyder, at disken ikke kan holde formatteringen, så kan
DW godt klare det, indtil man kan få reddet vigtige data.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 22:43

> [...]
> belægning, der betyder, at disken ikke kan holde formatteringen, så kan
> DW godt klare det, indtil man kan få reddet vigtige data.

eh ... ja, DW kan redde/gætte sig til informationerne fra kataloget så
du kan "scavenge" disken for data.

Hvis kataloget er totalt skudt så er Data Rescure bedre da den rent
faktisk scanner disken blok for blok...

Diske der udviser blot det mindste tegn på svaghed bliver her i huset
backet op og kommer derefter under kærlig behandling med en hammer.

Harddiske er så skrøbelige efterhånden at jeg ikke slet ikke stoler på
data med mindre det enten er i RAID (en drobo i mit tilfælde) eller
backet op > 1 gang.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-09 23:01

On 2009-05-15 23:39:40 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> er lig med en /for/ tynd belægning, der betyder, at disken ikke kan
> holde formatteringen

ovenstående er noget værre vås uanset hvor længe du gentager det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 23:08

> ovenstående er noget værre vås uanset hvor længe du gentager det.

det er ca. lige så godt som det Steve Gibson påstår "Spinrite" gør ..
noget med at vende magneterne 3 gange .... nok ligeså godt at svinge en
død høne ved midnat ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-09 23:18

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> ovenstående er noget værre vås uanset hvor længe du gentager det.

Det er måske fra gamle dage med floppydiske - der kunne man faktisk godt
slide belægningen tynd.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 23:36

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er måske fra gamle dage med floppydiske - der kunne man faktisk godt
> slide belægningen tynd.

Og jeg snakker om primært IBM Deskstar og Maxtor Diamondmax 740 series,
der er berygtede for at have en ualmindelig ujævn belægning!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-09 00:04

> Og jeg snakker om primært IBM Deskstar og Maxtor Diamondmax 740 series,
> der er berygtede for at have en ualmindelig ujævn belægning!

SÅ er det tiden at diske op med dokumentationen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-05-09 08:44

> SÅ er det tiden at diske op med dokumentationen

SÅ er det tiden til argumentet om at du er ung, doven og kan gøre
arbejdet selv ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-09 09:09

Peter Farsinsen skrev:

> SÅ er det tiden til argumentet om at du er ung, doven og kan gøre
> arbejdet selv ;)

Du er faktisk yngre, og mere doven, så det burde være dig der gør det...

Fra : Morten Lind

Dato : 16-05-09 09:42

> Du er faktisk yngre, og mere doven, så det burde være dig der gør det...

Jeg tror faktisk, Peter kom til at svare på noget, der ikke var svar
behov(?).

Øverste sætning er Eriks. Svaret er Thorbjørns. Og tredie afsnit er
Peters. Svaret fra Thorbjørn på Peters måske underlige indlæg er
forståeligt, hvis Peters svar er underligt...hæ, hæ.....længe leve
citatteknik )

M., der naturligvis har in mente, at Peter /virkelig/ har en pointe, og
hvis det er tilfældet bedes eventuelle iagttagere se bort fra dette
indlæg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-05-09 10:38

> Du er faktisk yngre, og mere doven, så det burde være dig der gør det...

Muligvis, men jeg gider ikke diskutere på de præmisser. Derfor holder
jeg mig til at skrive meta-indlæg om diskussionen ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-09 19:19

On 2009-05-16 09:44:07 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> SÅ er det tiden til argumentet om at du er ung, doven og kan gøre
> arbejdet selv ;)

Jeps, 3-4 år med en stil og Thorbjørn ender i filteret.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-09 22:44

Erik Richard Sørensen skrev:

> I det tilfælde, så er DiskWarrior ubetingent 'chefkokken'...

Muligvis, men det er Apple der har den hemmelige opskrift

> Hvad FAT tabeller angår, så kan jeg da kun give dig ret...Jeg mindes
> stadig de grufulde ting, der kunne ske, hvis man 'bare' ville ændre fra
> FAT8 til FAT16 for at kunne køre Windows 3.11..-(

Jeg tror du husker lidt forkert Måske FAT12?

Må dæleme have været en lille harddisk så.

> [...]
> kunne jo være en OEM), så får jeg ikke røde, men blåsorte knopper over
> det hele, - eller 'Diamondmax 740', så skælver jeg værre end en hel skov

Det synes jeg du skal snakke med Dr. Münster om. Han vil nok råde dig
til at dyrke motion og spise sundt og sårn.

> - Og så er det dobbelte livremme og seler - mindst _én_ kopi, der aldrig
> kommer i nærheden af en computer, indtil jeg får skiftet diskene ud!

Pjat. Du er bare en kylling. Skal man leve livet fuldt ud eller hva

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 23:23

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Muligvis, men det er Apple der har den hemmelige opskrift

som de har givet videre til Alsoft..-)

> Jeg tror du husker lidt forkert Måske FAT12?
>
> Må dæleme have været en lille harddisk så.

Muligt, men det skulle ihvertfald ændres til FAT16... Og ja, disken var
på den enorme str. af _500 MEGABYTE_.

> Det synes jeg du skal snakke med Dr. Münster om. Han vil nok råde dig
> til at dyrke motion og spise sundt og sårn.

Uak! - Jeg hader motion..-)

> Pjat. Du er bare en kylling. Skal man leve livet fuldt ud eller hva

Husk på, jeg allerede har haft én blodprop, - alt for mange af dem er
skadeligt for helbredet..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-05-09 20:50

On 2009-05-14 20:24:56 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Din disk er nok død eller døende ... så bliver det jo aldrig godt ...

Enig. Vi ser rigtig mange døde diske i Macbooks - sjovt nok er de altid
fra seagate.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-09 21:21

> Enig. Vi ser rigtig mange døde diske i Macbooks - sjovt nok er de altid
> fra seagate.

Ok. Den er helt lydefri nu efter en reinstallation. Skal jeg stadig
være bekymret?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-09 21:30

> Ok. Den er helt lydefri nu efter en reinstallation. Skal jeg stadig
> være bekymret?

du skal altid være bekymret .... og husk, hvis du ikke har 2 backups har
du i virkdligheden ikke backup ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-09 22:44

Thomas von Hassel skrev:

> du skal altid være bekymret .... og husk, hvis du ikke har 2 backups har
> du i virkdligheden ikke backup ...

Jojo. Bare rolig, der er ikke nogen mere paranoid end mig :)

Tror også snart det er tiden til en ekstra harddisk til time machine

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-05-09 23:42

> Jojo. Bare rolig, der er ikke nogen mere paranoid end mig :)
>
> Tror også snart det er tiden til en ekstra harddisk til time machine

Nu du er i teknikerhjørnet kunne du jo tage den som sidder i din TM ud,
og indsætte en 2 Gb i stedet, og fortælle os andre, hvor nemt det var.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-09 05:44

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Nu du er i teknikerhjørnet kunne du jo tage den som sidder i din TM ud,
> og indsætte en 2 Gb i stedet

2 Gb? Arbejder du stadig med så små diske?

Med eksempelvis LaCie Hard Disk MAX får man 2 TB. Set hos bl.a. Humac
[dyrt] og andetsteds.

<http://shop.humac.dk/pi/LaCie_2TB_MAX_Disk_13235_.aspx>

Mig bekendt kun med usb.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-05-09 08:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 2 Gb? Arbejder du stadig med så små diske?
>
> Med eksempelvis LaCie Hard Disk MAX får man 2 TB. Set hos bl.a. Humac
> [...]

LOL jeg syntes det lød enormt stort da jeg skrev det.
Og helt skørt bliver det når jeg foreslår han skal hive disken ud af
Timemachine
Og topmålet er nået, når jeg kommer i tanke om at jeg ikke kunne måle
hastighedsforskel på den USB tilkoblede disk og den indbyggede. Så
hvorfor skille tingene ad.
Så i samme ånd kan jeg lige så godt foreslå at han gir sin sin computer
solbriller på, så den kan se mere smart ud, og han ikke bliver solbrændt
på grund af skærmen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-09 08:33

Flemming Rubini skrev den 15-05-2009 00:41:

> Nu du er i teknikerhjørnet kunne du jo tage den som sidder i din TM ud,
> og indsætte en 2 Gb i stedet, og fortælle os andre, hvor nemt det var.

Der sidder ikke nogen i min TM og jeg har ikke en TC.

Hvis du gerne vil vide hvor nemt det er at fortælle TM at den skal
skifte så fint med mig, men kan du ikke lige donere den der store disk?
Skal jeg endelig op over 1500 kroner for sagen, vil jeg hellere spare
sammen til en ReadyNAS (som også kan lege tidsmaskineserver vist).

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-05-09 08:40

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> Skal jeg endelig op over 1500 kroner for sagen, vil jeg hellere spare
> sammen til en ReadyNAS (som også kan lege tidsmaskineserver vist).

God idé!

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-05-09 17:48

Thorbjørn Ravn Andersen - thunderaxiom@gmail.com on 15/05/09 09.33 wrote:

> Skal jeg endelig op over 1500 kroner for sagen, vil jeg hellere spare
> sammen til en ReadyNAS (som også kan lege tidsmaskineserver vist).

Kan varmt anbefales. Jeg har en NV+ og det er sgu en fantastisk dejlig
kasse.
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-09 05:44

> du skal altid være bekymret .... og husk, hvis du ikke har 2 backups har
> du i virkdligheden ikke backup ...

Retrospect is the Saviour Jeg kører med to backup-harddiske, en til
Retrospect [som tager alle fire klienter med, også Windows], og en TM.
Begge på 1TB.

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 15-05-09 06:50

> du skal altid være bekymret .... og husk, hvis du ikke har 2 backups har
> du i virkdligheden ikke backup ...

JA og hvis du ikke har en backup udenfor huset så har du heller ingen
backup - blot en sikkerhedskopi..
Sover meget bedre efter jeg fik Crashplan.......)

Per

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-09 09:33

Per Boll Jørgensen <bollblyp@image.dk> wrote:

> JA og hvis du ikke har en backup udenfor huset så har du heller ingen
> backup - blot en sikkerhedskopi..
> Sover meget bedre efter jeg fik Crashplan.......)

Med sin MobileMe kan man også lave backup med Apples Backup-program. Men
husk endelig kun at gøre det med dokumenter, da backup over internettet
er uhyre langsomt.

Og kun er til yderste nødstilfælde: når ens bopæl er brændt eller der
har været indbrud og al ens edb-udstyr er stjålet.

Programmer kan erstattes, ikke data, og jeg har da været ude for
tilfælde hvor en harddisk er crashed - med sønnikes første tre år i
filmklip på, uden backup. Faderen måtte vist betale i dyre domme for at
få data retableret, før han kunne reformattere harddisken.

Så der var ikke engang tale om brand eller indbrud. Kun fejl i
filsystemet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-09 22:24

> [...]

> Og kun er til yderste nødstilfælde: når ens bopæl er brændt eller der
> har været indbrud og al ens edb-udstyr er stjålet.

Jeg har en ekstern harddisk henne på mit arbejde med en kopi af
harddisken på min computer. Det er den hurtigste måde at retablere en
harddisk, hvis man ikke bor for langt fra sit arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-09 22:32

> Jeg har en ekstern harddisk henne på mit arbejde med en kopi af
> harddisken på min computer. Det er den hurtigste måde at retablere en
> harddisk, hvis man ikke bor for langt fra sit arbejde.

nemlig .. jeg har en disk liggende i min skrivebords skuffe som jeg
roterer ca. en gang om ugen ... plus TimeMachine backup derhjemme .. og
Retrospect på arbejde...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-05-09 11:11

Per Boll Jørgensen wrote:

> JA og hvis du ikke har en backup udenfor huset så har du heller ingen
> backup - blot en sikkerhedskopi..
> Sover meget bedre efter jeg fik Crashplan.......)

Hvor mange GB har du oppe i skyen?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 11:23

> Hvor mange GB har du oppe i skyen?

CLOUD!!*

/thomas

* hvis der er nogen der ikke er bange for bandeord så skal de abbonere
på følgende podcast:

<itpc://homepage.mac.com/jcwelch/ambpodcasts/angrymacbastards.xml>

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 15-05-09 13:59

> Hvor mange GB har du oppe i skyen?
Ja det komme jo an på hvor mange gb. min kammerat vil stille til
rådighed på sin server. pt. 90 gb og det har så kostet mig 125 kr i
engangs beløb )
tjek det ud på http://www11.crashplan.com/landing/index.html
Det er helt vildt smart - også til sikkerhedskopiering af sønnens mac og
pc. Har ved en enkelt lejlighed reddet sønnens danske stil og det
giver kredit hos en teenager )

Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 14:10

> [...]

> Det er helt vildt smart - også til sikkerhedskopiering af sønnens mac og
> pc. Har ved en enkelt lejlighed reddet sønnens danske stil og det

det er jo fantastisk som "livrem og seler" ... men folk skal lige huske
at det tager lidt tid at hente 90GB ned igen hvis maskinen er brændt af,
defekt, død m.m.

/thomas

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 15-05-09 14:20

> det er jo fantastisk som "livrem og seler" ... men folk skal lige huske
> at det tager lidt tid at hente 90GB ned igen hvis maskinen er brændt af,
> defekt, død m.m.

Ja det er rigtigt - men ikke I mit tilfælde for så køre jeg den
kilometer over til min kammerat og henter mine data. Så systemet kan jo
nemlig sættes op så du ved hvor dine data befinder sig f.eks. kan man
lave en aftale med naboen om at låne plads mod at du låner ham noget
plads. Det er simpelthen skide smart!!
Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 00:41

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ok. Den er helt lydefri nu efter en reinstallation. Skal jeg stadig
> være bekymret?

Ja, hvis det er en Seagate momentus, ville jeg sidde på nåle og få både
røde og blå knopper af rædsel, hver gang, den ikke reagerer som
forventet.

mvh. Erik Richard