Modernisering af iMac flat panel G4.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 11-05-09 22:47

Nuværende specifikationer:

OS 10.4.11. - 1.25 GHz Power PC G4 - 768 MB DDR SDRAM -
80 GB HD - L2-buffer 256 K - Bushastighed 167 MHz.
Ingen Airport og i øvrigt som standardmaskine da den blev købt.

Kører p.t. diverse Adobe-programmer, Final Cut Pro (ældre udgave),
Office 2008 m.m..
Den har været lånt ud til min bror (nu MBP-ejer) og det er nu meningen,
at min niece (nu PC-ejer) skulle låne den for at begynde en
Mac-tilværelse.

Jeg vil nu "rense" den for alt privat og overflødige programmer ved at
reinstallere OS og øvrige for min niece p.t. aktuelle pogrammer (hun er
skolelære) - altså skabe en frisk og jomfruelig maskine.
Som udgangspunkt vil jeg ikke investere i nyt hardware.
Er det Tiger eller Leopard jeg skal bruge, og har I andre gode råd så
jeg kan give min niece den bedste start med den forhåndenværende iMac.
Michael C.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-05-09 23:53

Michael Corfitsen wrote:
> [...]
> Er det Tiger eller Leopard jeg skal bruge, og har I andre gode råd så
> jeg kan give min niece den bedste start med den forhåndenværende iMac.

Som den står nu, vil jeg nok ikke gå højere end 10.4.11. Til leopard vil
1gb RAM være bedst, men Tiger vil køre ganske udmærket med de nuværende
768mb RAM. - Den /kan/ køre en Leopard med de 768mb RAM, men der vil
ikke være ret meget fysisk RAM i overskud, Tiger vil nok være bedst.

Af software bør du - udover Apples egen - installere Flip4Mac, så den
kan afspille stort set alle videotyper fra nettet - evt. også en VLC,
samt en Neooffice 3.0 officepakke. - Evt. kan du jo geninstallere en
Office 2008, så vil hun være 10% sikker på også at kunne bruge den med
div. dokumenter fra fx. MSOffice 2007.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 12-05-09 11:44

> [...]
> samt en Neooffice 3.0 officepakke. - Evt. kan du jo geninstallere en
> Office 2008, så vil hun være 10% sikker på også at kunne bruge den med

Nåe ja, disse supplerende programmer skal jeg nok installere til hende.

Michael C.

Fra : Jon

Dato : 12-05-09 07:14

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> har I andre gode råd så
> jeg kan give min niece den bedste start med den forhåndenværende iMac.

Sett inn mer RAM, minst 1GB totalt, og installer "Leopard" (Mac OS X v.
10.5.x). Dersom damen er glad i musikk og bilder, kan hun trenge større
lagerplass, og en hard disk i størrelse 160-250 GB koster nesten
"ingenting" om dagen. Det bør man kunne sette inn selv. Installér
Office. (Og jeg mener MS Office. OpenOffice er grusomt treg på en G4,
etter min erfaring, og dessuten stygg å se på - og det siste teller
faktisk, som Apple-brukere bør vite.) Ellers bør hun i utgangspunktet
klare seg med standard programvare. Total kostnad: Godt under 1000 kr om
man gjør arbeidet selv og alt har MS Office-lisensen.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 12-05-09 11:44

> Sett inn mer RAM, minst 1GB totalt

efter specifikationerne kan der max indsættes 1 Gb.
Memory - 128MB or 256MB of SDRAM expandable to 1 GB; one 168 pin DIMM
and one open user-accessible SD-DIMM slot - hvad det så end betyder.
Der er som nævnt p.t. 768 MB DDR SDRAM.

Hvis jeg vælger at maximere RAM, hvad er så den nemmeste/billigste måde
i forhold til hvad maskinen nu har.

Der kan altid kobles en extern HD til til lagerudvidelse.

Jeg vil give hende office 2008.
Michael C.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-05-09 12:23

> [...]
> Der er som nævnt p.t. 768 MB DDR SDRAM.
>
> Hvis jeg vælger at maximere RAM, hvad er så den nemmeste/billigste måde

Det betyder, at du kun kan skifte den ene af de to RAM klodser.
Svjv. kan man i dag få 2MB RAM, som ikke fandtes dengang i 2003-04. Gætter
på at det vil virke fint, og så er det klart en Leopard, der skal i.
Nogen der ved?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-09 12:24

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> Svjv. kan man i dag få 2MB RAM, som ikke fandtes dengang i 2003-04. Gætter
> på at det vil virke fint, og så er det klart en Leopard, der skal i.

den kan slet ikke adressere så meget ram ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-09 16:38

On 2009-05-12 13:24:11 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> den kan slet ikke adressere så meget ram ...
>
> /thomas

memory controlleren bør kunne addresere 1.5GB, men ram klodserne den
vil genkende er nok begrænset til 512MB klodser.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : Jon

Dato : 12-05-09 17:13

> memory controlleren bør kunne addresere 1.5GB, men ram klodserne den
> vil genkende er nok begrænset til 512MB klodser.

MacTracker sier den kan ha 2GB faktisk, selv om Apple sier 1 GB. Det er
kun en PC-2700 200-pin SO-DIMM som er tilgjengelig for brukeren, så hvis
du skal ha inn mer enn 1,25GB, må man nok til å skru selv, på steder man
iflg. Apple ikke skal (i så fall er det en PC-2700 184 pins SDRAM som
skal inn der). Men nå er jo dette en gammel maskin og garantien er for
lengst ute, så det overlater jeg til Original Poster å bedømme.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-09 16:37

On 2009-05-12 08:14:18 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> [...]
> klare seg med standard programvare. Total kostnad: Godt under 1000 kr om
> man gjør arbeidet selv og alt har MS Office-lisensen.

Jeg ville seriøst overveje omd et er værd at bruge 1000kr på den.

Selv med mere ram og en hurtigere disk vil den være ualmindelig lagsom
når den ramler ind i en webside med ent flash banner eller to. Ville du
bruge 1000kr på mere ram til en Pentium 3 PC?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-09 07:24

Michael Corfitsen skrev:

> Er det Tiger eller Leopard jeg skal bruge, og har I andre gode råd så

Som udgangspunkt Leoparden alene på grund af Time Machine :)

Ellers Tigeren hvis den ER for lille - det kan jeg ikke vurdere :(

Fra : Jon

Dato : 12-05-09 07:33

> Som udgangspunkt Leoparden alene på grund af Time Machine :)

Det burde jeg også sagt. TM er uvurderlig fordi den gir bekymringsfri og
lettanvendelig sikkerhet for det store flertall. Go Leopard!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-09 07:52

Jon skrev:

> Det burde jeg også sagt. TM er uvurderlig fordi den gir bekymringsfri og

Du er naturligvis undskyldt af at du skulle undersøge om Tigeren
understøttede nordsamisk tastaturlayout inden du udtalte dig definitivt :)

Fra : Jon

Dato : 12-05-09 17:13

> Du er naturligvis undskyldt af at du skulle undersøge om Tigeren
> understøttede nordsamisk tastaturlayout inden du udtalte dig definitivt :)

Men det gjør den så!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-09 17:36

Jon skrev:

> Men det gjør den så!

Ok, så DET taler ikke i Leopardens favør. Bum bum.

Hæ, Leoparden er pænere :) I hvertfald når man skifter til grå, og gør
menuen uigennemsigtig.