Adobe Flash Player til OS X
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-04-09 17:00

Hvordan finder jeg ud af om jeg har Adobe Flash Player til OS X
installeret på min Mac?

Tillægsspørgsmål: i givet fald den ligger der, og det er der noget der
tyder på siden den kan afspille "klip", hvordan finder jeg frem til
Hjælp menuen i Flash Player så jeg kan checke for
sikkerhedsopdateringer(ne)?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace Hopper.

Fra : Jon

Dato : 30-04-09 17:26

> Hvordan finder jeg ud af om jeg har Adobe Flash Player til OS X
> installeret på min Mac?

Bortsett fra om ting fungerer på Flash-sider?

Start Safari, gå til Hjelp-menyen og se under "Installerte plug-ins",
eller hva det heter på dansk.

> [...]
> tyder på siden den kan afspille "klip", hvordan finder jeg frem til
> Hjælp menuen i Flash Player så jeg kan checke for

Tror jeg ikke du kan - jeg vet ikke om at Flash finnes som frittstående
program for Mac? Det gjør den i alle fall ikke på min.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-04-09 21:00

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Bortsett fra om ting fungerer på Flash-sider?
>
> Start Safari, gå til Hjelp-menyen og se under "Installerte plug-ins",
> eller hva det heter på dansk.

Aah! Mange tak. Der tænkte jeg ikke på at lede. Der var ikke noget under
Indstillinger/Preferences, hvor jeg regnede med det måtte stå.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-09 17:39

Axel Hammerschmidt wrote:
> Hvordan finder jeg ud af om jeg har Adobe Flash Player til OS X
> installeret på min Mac?

Hvis du har, ligger den i volume/library/internet plugins

> [...]
> tyder på siden den kan afspille "klip", hvordan finder jeg frem til
> Hjælp menuen i Flash Player så jeg kan checke for

Nyeste ver. er Adobe Flash Player 10.0.22.87 og kom 24.02.2009.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10074404

- Hvad angår 'Hjælp', så kan jeg hellr ikke finde noget. Det ser ud til,
den afspiller gennem andre programmer, - fx. QuickTime, MPlayer osv., -
så det er nok gennem deres hjælpemenuer, der skal søges.... jeg véd
ikke, hvor meget det her hjælper dig her og nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-04-09 21:00

> Hvis du har, ligger den i volume/library/internet plugins

Men den er ikke eksekverbar

> Nyeste ver. er Adobe Flash Player 10.0.22.87 og kom 24.02.2009.

Min er åbenbart 10.0 r22 fra den 6. februar 2009.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-04-09 12:17

On 30 Apr., 18:00, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:
> [...]
> tyder på siden den kan afspille "klip", hvordan finder jeg frem til
> Hjælp menuen i Flash Player så jeg kan checke for

Det korte svar: Hvis du kan se en Flash-fil på en hjemmeside, ja så
har du et Flash-plugin på din maskine

Hvis du vil vide, om det du ser er en Flash-fil (en .swf-fil), kan du
højreklikke på filen. Der vil i givet fald dukke en menu op som bl.a.
indeholder punktet "About Adobe Flash Player xx". Hvis du klikker på
det punkt kommer du over på en af Adobes sider (http://www.adobe.com/
software/flash/about/). Her kan du se hvilken version af pluginet du
har samt hvilken version der er den nyeste til henholdsvis Windows, OS
X, Linux og Solaris.

PS! Der findes en "Stand Alone Flash Player", som følger med når man
installerer Adobe Flash. Jeg kiggede lige efter - den har ingen hjælp-
menu.

Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-04-09 21:00

Henrik Rasmussen <henrikr@mail.dk> wrote:

<snip>

> Hvis du vil vide, om det du ser er en Flash-fil (en .swf-fil), kan du
> højreklikke på filen.

Mange tak. Hvor finder man sådan en .swf-fil?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-04-09 21:04

> Henrik Rasmussen <henrikr@mail.dk> wrote:
>
> <snip>

> Mange tak. Hvor finder man sådan en .swf-fil?

Politiken.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 01-05-09 14:42

On 30 Apr., 22:00, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:
> [...]
>
> --
> "I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall

..swf er det filformat man (oftest) bruger til Flash-indhold der skal
publiceres på www. Det svarer til .jpg, gif og .png som er filformater
man bruger til statiske billeder der skal vises på www.

Hvis du ser noget indhold på www der bevæger sig, er der en stor
chance for at det er lavet i Flash. Også mange videoer på www er i
Flash - nærmere bestemt Flashs videoformat .flv. Bl.a YouTube streamer
i .flv
Udover bannerreklamer som f.eks. Politiken ganske rigtigt er et "godt"
eksempel på, ser man flere og flere eksempler på at Flash bruges til
hele hjemmesider, f.eks. for tøjfirmaer, bilfirmaer, bands,
fotografer, film osv. I dag kan man nemlig lave front-enden i Flash
mens indholdet hentes fra en database. Så man kan altså lave meget
avancerede sider med dynamisk indhold og vise det med animerede menuer
osv.
Jeg plejer at sige at man kan "lave Flash i Flash". Altså en
applikation lavet i Flash
Hvilket Adobe, blandt mange andre, da også gør: https://www.photoshop.com/express/landing.html
og http://kuler.adobe.com/

Men som sagt; hvis det bevæger sig, så prøv at højreklikke på det..
Hvis det er lavet i Flash, dukker der en menu op med punktet "About
Adobe Flash Player version xx".

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Niels Jørgen Kruse