Imac 24" returneret
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 28-04-09 15:22

Følgende er en beskrivelse af hvordan min glæde for Mac er blevet vendt
til frustration. Jeg modtog min Imac 24", 2.93 GHz, med ATI Radeon 4850
grafikkort og 4gb ram for 12 dage siden, fra Apples onlineshop.

I begyndelsen var jeg rigtig glad for den. Især skærmen imponerede, og
det var dejligt at have en maskine der var hurtigere end min oldgamle (3
år) Macbook. Men jeg opdagede hurtigt at der var noget galt.

Under brug af airport skete der det, at computeren ofte frøs. Mus og
tastatur frøs, så eneste mulighed var at holde powerknappen inde og
slukke maskinen, så den kunne bootes op forfra. Problemet kunne ikke
relateres til nogle bestemte situationer, da det skete ved brug af meget
forskellige programmer og selv under den indledende opsætning af
maskinen frøs den. Jeg bruger min computer som hjemmearbejdsstation, og
det er noget at en gyser at bruge en maskine der fryser. Man skal jo
nærmest save hvert eneste minut for at undgå datatab.

Jeg har set på Apples forum samt Macrumors forum, at problemet kun er
relateret til Imacs med ATI Radeon 4850 grafikkort. Det kan afhjælpes
ved at slå Airport fra og køre internet over Ethernet. Der er tusindvis
med problemet. Øv bøv. Den medarbejder jeg snakkede med hos applestore,
kendte til problemer og vidste at en firmware update var under udarbejdelse.

Men der var også andre problemer:

1) Mighty Mouse (trådløs) frøs også et par gange, mens computeren
fugerede fint. Musen blev simpelthen "unresponsive" i 3-4 minutter for
så pludselig at virke igen. Min almindelige USB mus fra Logitech virkede
fint imens. Jeg har fra Apples support fået oplyst at dette problem er
relateret til Bluetooth i Imacs og ikke Mighty Mouse. Ingen kan sige om
problemet rettes (ikke de Apple medarbejdere jeg snakkede med i alle
tilfælde)

2) En af blæserne inde i kabinettet udviklede på en uge en tendens til
at skraldre. Det lød lidt som om den berørte noget eller kom i en form
for selvsving så den vibrede og gav en "hård" brummende lyd.

Så - mit første møde med en All in One har ikke været positivt. Jeg var
en af de ejere som købte en Macbook da den blev sat på markedet for 3 år
siden, og den var der også bøvl med de første måneder (Random shutdown
syndrome, ladeenheden inde i computeren stod af, Harddisken crashede og
blev udskiftet, batteriet gik dødt fra den ene dag til den anden og blev
udskiftet på garantien).

Mac har så godt et ry. Men indtil videre synes jeg ikke de har fortjent
det (vurderet ud fra mine oplevelser). Jeg har haft talrige Windows
PC'ere (alle har været kloner jeg byggede selv) og aldrig haft sådan
noget bøvl. Problemerne har været af en irriterende uforudsigelig
karakter, og selvom styresystemet og brugerfladen er lækker, så bliver
bedømmelsen af hardwaren farvet af disse ting. Kan det tænkes at de har
for travlt med at få langet units udover disken og derved ikke får
gennemtestet maskinerne ordentligt? Er kravet til indtjening så stors,
at der slækkes på kvaliteten?

Nu har jeg sendt Imac'en retur. Ved ikke helt om jeg orker at købe en
ny, for hvis jeg igen skal installere programmer og data for blot at
finde nye fejl så er jeg hellere fri. Har jeg været mere uheldig end
gennemsnittet? Når man går dette forum igennem, så har der været flere
med Imacs problemer.

Hilsen Jesper

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-04-09 15:36

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> det er noget at en gyser at bruge en maskine der fryser. Man skal jo
> nærmest save hvert eneste minut for at undgå datatab.

Jeg har en MacBook til reperation for lignende fejl. Pludselig 'frysen'
hvor mus og tastatur dør mens der er sjove streger på skærmen, Bluetooth
dør og kan ikke findes igen uden reset af SMC og skærmen tænder næsten
aldrig efter sleep. Problemet var der fra dag et og da min maskine -
ligesom din - er mit levebrød, er det enormt irriterrende.

Langt om længe fik jeg købt en Mac Mini og sende MB'en til rep. Mini'en
har nu en oppetid på 12 dage og der har absolut ikke været nogen
problemer - præcis som det skal være.

Jeg tror der er nogle uheldige modeller på markedet og ingen tvivl om at
Apple KAN være tunge at danse med i de tilfælde og alt for længe om at
rette deres fejl. På den anden side, når deres dimser virker er det
virkelig en fornøjelse at arbejde på dem. Er du ikke fristet til at give
det en chance mere? ;)

Jeg kan desuden anbefale at klone den interne disk til en ekstern disk
med f.eks. SuperDuper!, så er det enormt nemt at klone tilbage, når du
får en ny maskine. Jeg har f.eks. klonet disken fra min MB over på
Mini'en og kan således arbejde 'videre' uden at skulle geninstallere noget.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-09 15:38

> [...]
>
> Jeg tror der er nogle uheldige modeller på markedet og ingen tvivl om at
> Apple KAN være tunge at danse med i de tilfælde og alt for længe om at

I tilfælde hvor udstyr er defekt inden for x antal dage efter køb skal
de normalt erlkæres DOA og ombyttes ... hvis jeg læser fejlene ret så
mener jeg det er det der skulla have være gjort her ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-04-09 15:47

Thomas von Hassel wrote:

> I tilfælde hvor udstyr er defekt inden for x antal dage efter køb skal
> de normalt erlkæres DOA og ombyttes ... hvis jeg læser fejlene ret så
> mener jeg det er det der skulla have være gjort her ...

Jep, det har du fuldstændig ret i. Jeg klager ikke, det er bare en
betragtning.

Det er min fejl/egen skyld, jeg ikke sendte MB'en ind, da jeg fik den.
Købte den for at erstatten en MBP som var død, så der var ik' lige gryn
på kistebunden til at købe yderligere en mens Apple fik ombyttet ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-04-09 16:09

> Jep, det har du fuldstændig ret i. Jeg klager ikke, det er bare en
> betragtning.

Det var sådan set bare public service til jer begge hvis det skulle ske
igen :)

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 28-04-09 16:28

Thomas von Hassel skrev:
u fuldstændig ret i. Jeg klager ikke, det er bare en

> Det var sådan set bare public service til jer begge hvis det skulle ske
> igen :)
>
> /thomas

De har været noget så nemme at have med at gøre. Ingen diskussion eller
argumenteren. De har søgt efter hvad der var af indrapporteringer på
problemet, fundet det, og fortalt at jeg kan 1) vente på en firmware
update eller 2) ombytte til nyt eller 3) returnere og få pengene tilbage.

Jeg valgte returnering. Det er endda nemt - maskinen skal ned i æsken
igen, på med den label som Apple har mailet mig og derefter kontaktede
TNT mig for at aftale afhentning. Det var nemt og bekvemt.

Hilsen Jesper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-09 15:53

Jesper Mehlsen skrev:

> Nu har jeg sendt Imac'en retur. Ved ikke helt om jeg orker at købe en
> ny, for hvis jeg igen skal installere programmer og data for blot at
> finde nye fejl så er jeg hellere fri. Har jeg været mere uheldig end

Du lavede ikke en time machine backup af din installerede maskine? Så
er det trivielt at bringe den op til par med det du havde før :)

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 28-04-09 16:04

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du lavede ikke en time machine backup af din installerede maskine? Så
> er det trivielt at bringe den op til par med det du havde før :)

Hej thorbjørn

Nej, jeg overvejede det kort men besluttede mig for bare at returnere.
Alle mine data ligger på Idisk og er universelt tilgængelige. Sidder og
summer lidt over hvad jeg nu skal og vil. 1) Prøve lykken igen 2) Vente
... (på hvad?) 3) Køre min Macbook i sænk og købe en ny når den tid
kommer. Den virker upåklageligt nu, så det kan heldigvis vare noget tid.

Hilsen Jesper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-09 16:29

Jesper Mehlsen skrev:

> Hej thorbjørn
>
> Nej, jeg overvejede det kort men besluttede mig for bare at returnere.
> Alle mine data ligger på Idisk og er universelt tilgængelige. Sidder og

Du skrev "installere programmer"... De kommer med i Time MAchine
backuppen :D

> summer lidt over hvad jeg nu skal og vil. 1) Prøve lykken igen 2) Vente
> ... (på hvad?) 3) Køre min Macbook i sænk og købe en ny når den tid
> kommer. Den virker upåklageligt nu, så det kan heldigvis vare noget tid.

Tjah. Det skader ikke at vende skråen et par gange.

Fra : KentBM

Dato : 29-04-09 11:57

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Du skrev "installere programmer"... De kommer med i Time MAchine
> backuppen :D

De to gange jeg har prøvet har det været nødvendigt at køre Apple
Softwareupdate, men det har stadigvæk taget mindre end to timer fra
start. Inklusiv de 5 minutter det tog at skifte harddisken (hvid MacBook).

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-09 16:40

KentBM skrev:

> De to gange jeg har prøvet har det været nødvendigt at køre Apple
> Softwareupdate, men det har stadigvæk taget mindre end to timer fra
> start. Inklusiv de 5 minutter det tog at skifte harddisken (hvid MacBook).

Jeg ved ikke helt præcis hvordan det fungerer, men jeg har samme
erfaring. Måske at der ikke reetableres filer der er leveret fra
installationsmediet?

Det er også ligemeget - det kunne tage flere DAGE og stadig være
hurtigere end at gøre det manuelt :D

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-04-09 14:05

On 2009-04-28 16:22:04 +0200, Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> said:

> [...]
> problem er relateret til Bluetooth i Imacs og ikke Mighty Mouse. Ingen
> kan sige om problemet rettes (ikke de Apple medarbejdere jeg snakkede

Det problem kender jeg! NÃ¥r jeg spiller World of Warcraft, forsvinder
højreklikket langsomt, og musen må genstartes, så at sige. Jeg har haft
det problem siden sidste sommer. Jeg har endda fået udskiftet min
trådløse Mighty Mouse. Nu kan jeg se, at jeg skulle have bedt om en med
hale.
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-04-09 14:09

On 2009-04-29 15:05:05 +0200, David Blangstrup
<david.blangstrup@gmail.com> said:

> [...]
> det problem siden sidste sommer. Jeg har endda fået udskiftet min
> trådløse Mighty Mouse. Nu kan jeg se, at jeg skulle have bedt om en med

Jeg glemte at sige, at jeg har en MacBook 2007, så problemet er ikke
kun relateret til bluetooth i iMacs.
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-09 20:17

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> wrote:

> Jeg glemte at sige, at jeg har en MacBook 2007, så problemet er ikke
> kun relateret til bluetooth i iMacs.

Når min MacBook Pro opdaterer via Time Machine, så går mit Apple
Bluetooth mus og tastatur helt amok. Forbindelsen kan være langsom og
falder ofte ud. Tit gentager tastaturet hvert tastetryk ca. 5 gange. Det
er, som jeg altid har sagt, noget pjat med det trådløse. Ledninger er
altid stabile. Jeg bruger det kun, fordi jeg har en bærbar. Til en
stationær computer ville jeg altid vælge noget med ledning. Jeg er
såmænd også ved at gå over til ledning nu med alle mine problemer. Jeg
har i øvrigt haft en Mighty Mouse med ledning. Det ville nu ikke være
min foretrukne mus til World of Warcraft eller andre spil. Jeg synes
f.eks. ikke, højreklikket er ret sikkert.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-09 21:11

> World of Warcraft

et sidespor .. hvordan har alm. mennesker med job og familie tid til WoW
..... ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-09 21:28

> et sidespor .. hvordan har alm. mennesker med job og familie tid til WoW
> .... ?

Det har jeg heller ikke, men mine børn har. Da jeg var nysgerrig, har
jeg da lavet en figur, så jeg lige kunne prøve det. Det sker skam, at
jeg spiller lidt på den. Vi har kun en konto i familien, men programmet
er installeret på flere computere. Så kan børnene bruge det på en
bærbar, vi har med, når vi er ude. Nogle gange får de også besøg af
venner, der selv har WoW. Så kan vennerne bruge en computer, og vores
børn en anden. Det er enormt smart, og det er da en slags socialt
aspekt, der også er i spillet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-05-09 15:10

On 2009-04-29 22:11:03 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> et sidespor .. hvordan har alm. mennesker med job og familie tid til WoW
> .... ?
>
> /thomas

Hvem sagde almindelig? Jeg har ikke tid til at rende i instances i 4
timer klokken 11 om aftenen, hvis det er det, du mener. ;)
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-04-09 09:09

On 2009-04-29 21:16:47 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> min foretrukne mus til World of Warcraft eller andre spil. Jeg synes
> f.eks. ikke, højreklikket er ret sikkert.

Nej, jeg må nok også bide i det sure æble (sic) og bruge en Windows
mus... jeg kan ellers ret godt lide fornemmelsen af en Mighty Mouse i
hånden...
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Vingman

Dato : 29-04-09 22:00

On 2009-04-28 16:22:04 +0200, Jesper Mehlsen
> [...]

> finde nye fejl så er jeg hellere fri. Har jeg været mere uheldig end
> gennemsnittet? Når man går dette forum igennem, så har der været flere

På min en måned gamle Imac driller den trådløse mus også.

Konfig: 24". 2,93 Mhz. Nvidia GT120. Kører med Airport slået fra.
Trådløs Mighty mouse.

a) Musen fryser ved lejlighedsvis og jeg må trykke på on/off knappen,
så maskinen går i dvale, derefter tænder jeg den igen.

Hvad gør jeg her ?

b) musen's funktionalitet vedr. højreklik forstår jeg ikke. Ved
højreklik på en browserlink sker der vilkårligt en af to ting. 1) Der
kommer en valgmenu 2) Der åbnes et nyt browservindue udfra linket.

Er det en fejl eller forstår jeg bare ikke musens egenskaber ?

Mvh. Vingman

Fra : Jon

Dato : 29-04-09 22:36

Vingman <no@valid.address> wrote:

> [...]
> kommer en valgmenu 2) Der åbnes et nyt browservindue udfra linket.
>
> Er det en fejl eller forstår jeg bare ikke musens egenskaber ?

Jeg vet ikke om det er samme problem, men min Mighty Mouse er ekstremt
nøye på at venstre finger må /helt opp/ av musen for at det skal
registreres et høyreklikk. Det kan jo virke som om den ikke helt forstår
når du gjør et høyreklikk, og tror det er venstre innimellom?
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-05-09 15:12

On 2009-04-29 23:36:00 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> [...]
> registreres et høyreklikk. Det kan jo virke som om den ikke helt forstår
> når du gjør et høyreklikk, og tror det er venstre innimellom?

Ja, jeg genkender fornemmelsen. Måske er Apple ikke så gode til mus
mere... eller højreklikkende mus...
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Morten Lind

Dato : 01-05-09 17:41

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> wrote:

> Ja, jeg genkender fornemmelsen. Måske er Apple ikke så gode til mus
> mere... eller højreklikkende mus...
> - David

Duer din ctrl-tast ikke mere?

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-05-09 13:38

On 2009-05-01 18:40:36 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Duer din ctrl-tast ikke mere?
>
> M.

Du bevæger dig meget rundt i WoW med højreklikket nede, så jeg tror
ikke, at det du foreslår duer.
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 14:01

> Du bevæger dig meget rundt i WoW med højreklikket nede, så jeg tror
> ikke, at det du foreslår duer.
> - David

OK, sorry - det vidste jeg ikke

Go´ weekend, David...

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-05-09 08:30

On 2009-05-02 15:01:08 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> OK, sorry - det vidste jeg ikke
>
> Go´ weekend, David...
>
> M.

God weekend, Morten. :)
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Vingman

Dato : 01-05-09 23:55

On 2009-04-29 23:36:00 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> [...]
> registreres et høyreklikk. Det kan jo virke som om den ikke helt forstår
> når du gjør et høyreklikk, og tror det er venstre innimellom?

Det er altså ikke et maskinproblem, men et museproblem !

Nogen der kan anbefale en god mus med eller uden hale der ikke giver
problemer ?

Mvh. Vingman

Fra : Lyrik

Dato : 03-05-09 12:10

"Vingman" <no@valid.address> skrev i meddelelsen

> Nogen der kan anbefale en god mus med eller uden hale der ikke giver
> problemer ?
>
> Mvh. Vingman
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg bruger en Logitech "2-knaps" lasermus uden problemer. Den er trådløs.
Jeg tror at alle almindelige Windowsmus med 2 knapper fungerer problemløst.
Du kan få nogle enormt billigt i El-Giganten for eksempel. de har også Mac,
så du kan hurtigt finde ud af om de kan bruges.

MvH
Jens

Fra : Jon

Dato : 03-05-09 12:47

Vingman <no@valid.address> wrote:

> Nogen der kan anbefale en god mus med eller uden hale der ikke giver
> problemer ?

Jeg har aldri hatt problemer med "normale" USB-mus med eller uten
rullehjul, så fremt de ikke har funksjoner eller mange ekstra knapper
som krever spesiell driver. Microsofts (!) er stygge, men gode.
To-knapps mus med hale, med eller uten hjul, fungerer ut av boksen 100%
etter mn erfaring. Men det er sikkert lurt å sjekke.

BlueTooth-ting bør vel også fungere, mens de som bruker egne
basestasjoner kanskje kan være mer sære på hva de krever (men igjen er
det vel som regel et driverproblem).

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-05-09 08:58

On 2009-04-28 16:22:04 +0200, Jesper Mehlsen
> [...]

> det var dejligt at have en maskine der var hurtigere end min oldgamle
> (3 år) Macbook. Men jeg opdagede hurtigt at der var noget galt.

Velkommen i klubben. Har selv haft 24" Imac hvor skærmen begyndte at
flimre efter få dages brug. Fik pengene retur, og har ikke købt en ny.
Jeg har stort set ikke købt noget nyt fra Apple som ikke har været
fejlbehæftet. Derimod har jeg været godt tilfreds med de apple
produkter jeg har købt brugt.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : jagge

Dato : 03-05-09 20:08

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> disken og derved ikke får
> gennemtestet maskinerne ordentligt? Er kravet til indtjening så stors,
> at der slækkes på kvaliteten?

Svaret er knusende enkelt et JA.

Apple adskiller sig på ingen måde fra diverse pc'er i kvalitet. Det er
piss. ærgeligt men sådan er det bare. I "gamle dage" var det måske
sådan, og der er MASSER af die hard fans der vil påstå at sådan er det
stadig men det er temmelig simpelt at påvise det modsatte.

Enkelte produkter har en god finish, herunder de nye Macbooks, men der
er masser af vildskud på både hardware og software siden. Det ser ud til
at de udvikler meget hurtigere end de kan teste og de er egentlig også
ligeglade.

Det er ærgelig. Tilbage står dog at MacOS stadig (hvertfald for mig)
føles som det mest stabile og brugervenlig OS generelt. Derfor er jeg
trofast på vognen, men begrebet Apple kvalitet eksisterer bare ikke mere
desværre.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-09 20:32

On 2009-05-03 21:08:14 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Apple adskiller sig på ingen måde fra diverse pc'er i kvalitet.

Apple har aldrig været ene om at være "toppen af poppen", men de ligger
stadig på nivau med HP og Lenovo (Thinkpad/Thinkcenter/Thinkstation -
ikke det billige skrammel) mht fejlrater og foran eks Dell.

Når det er sagt ligger Dell lunt i svinget af markedet i øvrigt hvad
angår kvalitet, fejlrater og service.

Mht levetid syns jeg stadig at vi har meget få fejl på de
appleprodukter vi køber (Mac Pro, Macbook Pro & Macbook) i
sammenligning med hvad vi har på eks Lenovo produkterne

Mht garanti/service står Apple sig meget dårligt og det er ikke muligt
at købe en regulær service aftale på apple produkter som det kendes fra
eks Lenovo og HP's produkter (På lenovo har vi 3 års onsite service og
på HP produkterne kan vi tilkøbe 3 års onsite service til moderart
pris). Desuden er reperationer der ikke er dækket af garantien
vanvittig dyre. Står en PSU til eks en Cinema Display af efter et år
kan man berede sig på at kassere skærmen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-09 21:44

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> dyre. Står en PSU til eks en Cinema Display af efter et år kan man
> berede sig på at kassere skærmen.

De vil jo gerne sælge dig en ny :)

(Gør de så det?)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-05-09 17:10

On 2009-05-03 22:43:53 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> De vil jo gerne sælge dig en ny :)
>
> (Gør de så det?)

Jeg kan ikke købe en ny PSU selv om den er ekstern

Hvis det alene står til mig sælger de ikke en ny Apple skærm men i
sidste ende er det dem der sidder på pengepungen som bestemmer om
skærmen skal være fra Apple eller eks Eizo.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 04-05-09 20:19

> [...]
> vanvittig dyre. Står en PSU til eks en Cinema Display af efter et år
> kan man berede sig på at kassere skærmen.

Ja det er jo ekstremt grotesk. Jeg har til min arbejdsplads købt en dirt
cheap toshiba hvor disken gik. No problemo, 2 steder at vælge imellem og
så blev det lavet uden diskussion, forholdsvis hurtigt.

På min dell skærm er der 3 års garanti.

Tilgengæld er skærmen på min macbook, meget ringe sammenlignet med pc
alternativer til halv pris. Der er store stumper af kabinetet som er
knækket af. Jo det bliver lavet men på trods af at det er et problem for
hele serien har Apple ikke sørget for låne maskiner og så videre.
Det virker som om at når produktet har forladt Apple så betyder kunderne
ikke det store.

MVH

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-05-09 05:35

On 2009-05-04 21:18:50 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Ja det er jo ekstremt grotesk. Jeg har til min arbejdsplads købt en dirt
> cheap toshiba hvor disken gik. No problemo, 2 steder at vælge imellem og
> så blev det lavet uden diskussion, forholdsvis hurtigt.

Reperationer er IMHO ikke et problem hos Apple, problemet er apples
leverandører af servicen - det tager typisk et par uger frem for en dag
eller to før man han produktet i hænde igen.

der er ingen der udbyder lånemaskiner.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-05-09 10:16

> der er ingen der udbyder lånemaskiner.

lejemaskiner derimod kan man godt få ...

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 05-05-09 10:31

> [...]

> leverandører af servicen - det tager typisk et par uger frem for en dag
> eller to før man han produktet i hænde igen.

De gange min Macbook har været kaput er det gået rimeligt hurtigt.
Harddisk og batteri var nemt, for der sendte de bare delene til mig så
jeg kunne replace dem og returnere de defekte dele. Det blev leveret fra
dag til dag. Portoen betalt (returbrev medfulgte).

Da min Heatsink røg, da tog det godt nok 2 uger. Jeg sendte maskinen til
et firma eet eller andet sted på Sjælland (Ballerup mener jeg) og al
kommunikation gik gennem dem. Der var ingen bøvl, kun ventetid.

Jeg ved ikke om reparationstiden vil være anderledes hvis man køber
gennem Humac. Har de eget værksted? Ellers er det jo ligeså godt at
hande via Applestore som gennem en forhandler. Jeg kan godt lide Apple
Store pga de 14 dages returret man automatisk har ved den slags køb, og
det opvejer for mig klart de ulemper der senere kan komme når man skal
igennem en stor telefonsluse i support og stilles om til forskellige
medarbejdere der lystigt veksler mellem dansk, svensk og engelsk

Hilsen Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-05-09 22:34

On 2009-05-05 11:31:12 +0200, Jesper Mehlsen
> [...]

> jeg kunne replace dem og returnere de defekte dele. Det blev leveret
> fra dag til dag. Portoen betalt (returbrev medfulgte).

Det gæælder kun userserviceable parts. Herer det igen apples
leverandører der fejler alvorligt. De skal rekvirere reservedelen fra
Apple såfremt de ikke har den på lager (og det har de ikke altid)

> Da min Heatsink røg, da tog det godt nok 2 uger. Jeg sendte maskinen
> til et firma eet eller andet sted på Sjælland (Ballerup mener jeg) og
> al kommunikation gik gennem dem. Der var ingen bøvl, kun ventetid.

Jeps, Infocare - apple har to leverandører én på sjælland og en i de jyske.

> Jeg ved ikke om reparationstiden vil være anderledes hvis man køber
> gennem Humac. Har de eget værksted?

Ikke et de må bruge til grataireperationer. De sender ligeledes til INfocare.

> [...]
> ulemper der senere kan komme når man skal igennem en stor telefonsluse
> i support og stilles om til forskellige medarbejdere der lystigt

Du kan fejlmelde direkte hos infocare og selv skibe den derud.

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-05-09 18:01

On 2009-05-04 21:18:50 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> hele serien har Apple ikke sørget for låne maskiner og så videre.
> Det virker som om at når produktet har forladt Apple så betyder kunderne

Det passer bare ikke. Det er i hvert fald ikke min oplevelse. Jeg har
altid fået tip-top betjening og tingene udskiftet, hvis der var noget.
Sikken en Mac-bashing du står for her, kan du overhovedet lide
produktet?
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : jagge

Dato : 05-05-09 18:27

> [...]

> altid fået tip-top betjening og tingene udskiftet, hvis der var noget.
> Sikken en Mac-bashing du står for her, kan du overhovedet lide

Jamen det er jo meget simpelt. Jeg taler om fakta. Hvis du ikke tror mig
så kan jeg da maile et billede af kabinetet på min macbook som flækker.

jeg har ikke mødt en med den maskine hvor det ikke sker. Spørg i
Appleshoppen.

Skærmen det er sådan set også fakta, sæt 2 op ved siden af hinanden jeg
har ikke måleudstyr men det vil være useriøst at påstå noget andet.

Du er også velkommen til at se mail på min maskine. Jovist grundlæggende
fungerer det, men ofte kan det kun tvangslukkes, og der er diverse andre
bugs.

Så det er ikke et spørgsmål om "oplevelse" det er fakta. Det er muligt
at servicen så er ok, men den er på ingen måde bedre end for you name it
cheapo pc'er.

Så er der hele Iphone sagen, men manglende sync af eget software etc.
Det er klar brugbart og Iphone er inovativ MEN den er langt fra macfans
selvforståelse af produkterne som værende enestående intuitive hvor alt
bare fungerer out of the box.

Som jeg også skrev så er jeg klart fan af systemet. Det OS har store
fordele i forhold til stabilitet og sikkerhed der hovedsagelig er en
funktion af at være den mindste på markedet. Jeg finder at macOS er
meget mere venligt end diverse MS produkter og det er i virkeligheden
systemet der er stjernen, på ingen måde hardwaren.

Har du læst Eriks beskrivelse af hans backup WIFI harddisk ?

Min hovedpointe er at Apples hardware er fedt designet, til tider
lækkert udført hardware der derfor kan slippe afsted med at indeholde
mellemklasse komponenter og få en højere pris for dem. Det er IKKE
højkvalitetsprodukter med enestående iboende kvalitet ud over det
æstetiske.

Så jo jeg er grundlæggende vild med Apples produkter, men måske ikke så
forblændet af det pulserende logo som mange andre.

MVH

Jakob

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-05-09 21:12

On 2009-05-05 19:26:41 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> så kan jeg da maile et billede af kabinetet på min macbook som flækker.
>
> jeg har ikke mødt en med den maskine hvor det ikke sker. Spørg i

Jeg har en MacBook. Den flækker ikke.

> Skærmen det er sådan set også fakta, sæt 2 op ved siden af hinanden jeg
> har ikke måleudstyr men det vil være useriøst at påstå noget andet.

Jeg er ret vild med min skærm.

> Du er også velkommen til at se mail på min maskine. Jovist grundlæggende
> fungerer det, men ofte kan det kun tvangslukkes, og der er diverse andre
> bugs.

Der er aldrig noget i vejen med min MacBook.

> Så det er ikke et spørgsmål om "oplevelse" det er fakta. Det er muligt
> at servicen så er ok, men den er på ingen måde bedre end for you name it
> cheapo pc'er.

Så køb du dig en pc.

> [...]
> Det er klar brugbart og Iphone er inovativ MEN den er langt fra macfans
> selvforståelse af produkterne som værende enestående intuitive hvor alt

Så køb en SonyEricsson eller en Nokia.

> [...]
> meget mere venligt end diverse MS produkter og det er i virkeligheden
> systemet der er stjernen, på ingen måde hardwaren.

Jamen, det var dog fantastisk.

> Har du læst Eriks beskrivelse af hans backup WIFI harddisk ?

Jeg læser Erik med en lastvogn salt.

> [...]
> mellemklasse komponenter og få en højere pris for dem. Det er IKKE
> højkvalitetsprodukter med enestående iboende kvalitet ud over det

Sludder med dig. Køb dig nu en pc.

> Så jo jeg er grundlæggende vild med Apples produkter, men måske ikke så
> forblændet af det pulserende logo som mange andre.

Nej, det tør svagt antydes.

> MVH
>
> Jakob

Med venlig hilsen
David

--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : jagge

Dato : 05-05-09 21:22

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> wrote:

> Jeg har en MacBook. Den flækker ikke.

Dit indlæg er udover en lettere infantil tone præget af en stor evne til
at lukke øjnene overfor kendsgerninger.

At du ikke kender til et meget udbredt designproblem med et apple
produkt får det jo ikke til at forsvinde.

Hvis du mod forventning skulle trække hovedet op af jorden for at få
luft så kunne du jo kigge på de her links.

http://www.macworld.com/article/138984/2009/02/people_are_still_having_m
acbook_crack_problems.html

http://www.davidalison.com/2008/06/case-of-cracked-macbook-case.html

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3409154

Ellers kan du jo bare beholde hovedet i busken, der kan jo være fordele
ved den lykkelige uvidenhed.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 05-05-09 23:00

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3409154
>
> Ellers kan du jo bare beholde hovedet i busken, der kan jo være fordele

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Sjovt jeg havde det på fornemmelsen da de udpenslede deres genialitet ved
det udfræsede alu-kabinet. Aluminiummen er sprød og stiv fordi den er
udfræset af en blok og giver sig ikke en millimeter uden at krakelere af
metaltræthed.
Det skal kunne gi' sig!
Jeg har selv den hvide plastmodel og jeg er bare så glad for den. Den kan
stadig fås gudskelov for det. Man kan ikke lave en bærbar af et hårdt stift
ueftergiveligt materiale uden at få problemer.

De skulle stoppe designet straks! Det bliver en smal sag for
forbrugerklagenævnet at vinde sådan en sag. det bliver en "pengene tilbage
sag!"

mvH
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-05-09 23:30

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> det udfræsede alu-kabinet. Aluminiummen er sprød og stiv fordi den er
> udfræset af en blok og giver sig ikke en millimeter uden at krakelere af

Det håber jeg godt nok ikke. Pedalarmene og bremserne på min cykel er
lavet på den måde. Jeg tror, der her er tale om den tidligere MacBook i
hvid plast. Unibody-modellerne er trods alt ret nye. De er vist ikke
nogen, der er revnet endnu. Jeg tvivler også på, at det vil ske.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 06-05-09 06:28

> Det håber jeg godt nok ikke. Pedalarmene og bremserne på min cykel er
> lavet på den måde. Jeg tror, der her er tale om den tidligere MacBook i
> hvid plast.

Det er korrekt :0)

venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-05-09 07:21

jagge skrev:

> Det er korrekt :0)
>
> venlig hilsen
>
> Jakob

Åh nej, nu kom jeg til at se det med den flækkende Mac. Bare min Macbook
nu ikke går hen og lader sig inspirere.

Men spøg til side, så har jeg ikke set det problem før. Jeg kan se af de
links fra tidligere, at det er et udbredt problem. For en gangs skyld
noget som jeg ikke har tildraget mig.

Hilsen Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 06:34

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> De skulle stoppe designet straks! Det bliver en smal sag for
> forbrugerklagenævnet at vinde sådan en sag. det bliver en "pengene tilbage
> sag!"

som sagt andets steds så bliver de fleste hvide mabook med revner
repareret UB. selvom de er udover alm. garanti periode ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 06-05-09 21:15

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> som sagt andets steds så bliver de fleste hvide mabook med revner
> repareret UB. selvom de er udover alm. garanti periode ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Min er tip-top og fejler ingenting. Dejlig maskine. Jeg er så glad for den.

mvH
Jens

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-05-09 16:58

On 2009-05-05 22:21:47 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Dit indlæg er udover en lettere infantil tone præget af en stor evne til
> at lukke øjnene overfor kendsgerninger.

Du er da en idiot at høre på.

> At du ikke kender til et meget udbredt designproblem med et apple
> produkt får det jo ikke til at forsvinde.

Tsk! Tsk!

> Hvis du mod forventning skulle trække hovedet op af jorden for at få
> luft så kunne du jo kigge på de her links.

Og du kalder nogen infantil?

> [...]
>
> http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3409154
>
> Ellers kan du jo bare beholde hovedet i busken, der kan jo være fordele

Ahr, hold da kæft.

> Venlig hilsen
>
> Jakob

Uvenlig hilsen
David

--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : jagge

Dato : 06-05-09 17:14

> Tsk! Tsk!

Jeg går udfra at tsk tsk betyder at hovedet blev dernede. Nok ikke en
dårlig ide, det virker som om du har brug for lidt blod til hovedet.

Men du fik da demonstreret dine debatevner.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-09 19:42

David Blangstrup skrev:

> Uvenlig hilsen
> David

Så! Kan I så begge to opføre jer ordentligt, ellers bliver i sendt over
i dk.politik uden madpakke!

Fra : jagge

Dato : 08-05-09 08:40

> Så! Kan I så begge to opføre jer ordentligt, ellers bliver i sendt over
> i dk.politik uden madpakke!

Damn det kan jeg ikke holde til, maven knurrer ;0).

EOD.

mvh

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-05-09 21:29

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> wrote:

> Jeg har en MacBook. Den flækker ikke.

For at ret skal være ret så er der en serie af hvide macbook's som
"flækker" .. de fleste af dem tager Apple ind til gratis rep. .. også
dem der er udover alm. garantiperiode ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-05-09 21:35

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> på ingen måde hardwaren

hvis din erfaring med Apple's beror sig på den hvide MacBook, så har du
ikke det fulde billede ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-05-09 22:26

> hvis din erfaring med Apple's beror sig på den hvide MacBook, så har du
> ikke det fulde billede ...

ahh jeg har nu arbejdet på PM4400, en 8500, Imac rev C, en G4
quicksilver, en ældre hvid macbook, en ny Imac og min nuværende macbook.

På dem har jeg arbejdet med alt fra system 7, 8, 9 og diverser udgaver
af 10.

Så jeg mener ikke jeg er helt blank.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 06:34

> [...]
> quicksilver, en ældre hvid macbook, en ny Imac og min nuværende macbook.
>
> På dem har jeg arbejdet med alt fra system 7, 8, 9 og diverser udgaver

argh ... en 4400 var nok noget af det værste ragelse Apple nogensinde
har fremstillet :)

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-09 07:30

> argh ... en 4400 var nok noget af det værste ragelse Apple nogensinde
> har fremstillet :)

4400 var da vist bare klon reference motherboarded, med standard ATX
komponenter? Næh, 6200'eren, det var en skrammel maskine. Hvordan man
kunne komme af sted med at slukke for strømmen til harddisken uden at
flushe cachen først, det er en gåde..

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Lind

Dato : 06-05-09 16:06

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> komponenter? Næh, 6200'eren, det var en skrammel maskine. Hvordan man
> kunne komme af sted med at slukke for strømmen til harddisken uden at

Hev da bare stikket ud

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 16:49

On 2009-05-06 08:30:25 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> 4400 var da vist bare klon reference motherboarded, med standard ATX
> komponenter?

Jeps, det var en Motorola dims, ikke en Apple dims.

> Næh, 6200'eren, det var en skrammel maskine. Hvordan man
> kunne komme af sted med at slukke for strømmen til harddisken uden at
> flushe cachen først, det er en gåde..

Sådan én har jeg haft - jeg drømte om en 4400

Fra : jagge

Dato : 06-05-09 16:56

> Sådan én har jeg haft - jeg drømte om en 4400

He he jeg har den stadig. Det var min første mac og jeg fik den fordi en
jyde havde vundet den i en tandpasta konkurrence og han kunne dælme ikke
bruge en mac :0)

Så jeg købte den ny til halv pris.

MVH

Jakob

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-09 19:07

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> writes:

> Du er da en idiot at høre på.

Tag en dyb indånding, David.

Apple laver fra tid til anden noget rigtigt skrammel.

Thomas (Mac-bruger siden 1987)
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 21:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Tag en dyb indånding, David.
>
> Apple laver fra tid til anden noget rigtigt skrammel.

hørt!

/thomas