Starte PowerBook efter at have været helt ~
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-04-09 20:03

Min gl. PowerBook G4-AL har været helt uden strøm, så der ikke længere
var lys i sleep dioden...
Nu vil den slet ikke starte, er der noget man skal gøre for at den igen
kan boote efter at have været helt flad ??

Venligst
Henry

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-04-09 20:04

Henry Lerche Madsen - lerche@aarstiden.dk on 25/04/09 21.03 wrote:

> [...]
> Nu vil den slet ikke starte, er der noget man skal gøre for at den igen
> kan boote efter at have været helt flad ??

Lad den op et kvarters tid, så starter den.

Mvh

Peter

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-04-09 21:33

Peter Kiil skrev:

> Lad den op et kvarters tid, så starter den.

Det ser ud til at det ikke hjælper, skulle den ikke indikere at den
lader på de små dioder på batteriet ?

Fra : Esben

Dato : 25-04-09 21:53

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Det ser ud til at det ikke hjælper, skulle den ikke indikere at den
> lader på de små dioder på batteriet ?

Hvis du ved hvordan man gør eller har manualer kan du prøve at koble
_BACKUP_ batteriet af motherboardet. Det har før hindret maskiner der
var stået på hylden i at starte. Efter du har fået liv i den kobler du
så backup batteriet på motherboardet igen. Et forsøg værd.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-04-09 21:59

Esben skrev:

> [...]
> var stået på hylden i at starte. Efter du har fået liv i den kobler du
> så backup batteriet på motherboardet igen. Et forsøg værd.

Syntes ikke lige jeg kan se noget der minder om et Backupbatteri på
boardet, men må lige kigge efter igen, sidder det så man kan se det fra
tastatursiden eller skal man have boardet løsnet helt ??

PowerBook G4-AL 1,25 Ghz

Venligst Henry

Fra : Jon

Dato : 25-04-09 22:20

> [...]

> boardet, men må lige kigge efter igen, sidder det så man kan se det fra
> tastatursiden eller skal man have boardet løsnet helt ??

Hvis det er en 15" og det er snakk om det såkalte PRAM-batteriet, så er
guiden her: http://www.ifixit.com/pdf/guide_224_en.pdf. Hvis ikke, se
selv på http://www.ifixit.com/Guide/ for å finne riktig modell og antatt
problem.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 28-04-09 19:01

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu vil den slet ikke starte, er der noget man skal gøre for at den igen
> kan boote efter at have været helt flad ??

Jeg kender godt problemet. Tag batteriet ud. Hold sæt strømstikket i. Hold
startknappen nede i 5 sekunder. Så starter maskinen.

Gode hilsener

Svend Erik Jørgensen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-04-09 14:38

Svend Erik Jørgensen skrev:

> Jeg kender godt problemet. Tag batteriet ud. Hold sæt strømstikket i. Hold
> startknappen nede i 5 sekunder. Så starter maskinen.

Desværre ikke ;-(

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-09 10:57

Henry Lerche Madsen wrote:

> Desværre ikke ;-(

Øh, - kommer der i det hele taget strøm ud af stikket til computeren? -
Lyser ringen op, når det er sat i?

Hvis det er den flade hvide, hvor selve stikket til stikkontakten kan
skubbes ud og erstattes med den lange medflg. ledning istedet. Prøv så
at skubbe stik-stykket ud og check, at der er kontakt til poler og
stikben. En anden mulighed er, at det er tråden inde i en af plastbenene
til stikkontakten, der er knækket. - "det sku' være så sikkert", men det
er noget arg møg med de der plastben kun med den tynde metalkappe på
spidsen. Strømmen varmer hele tiden tråden op, og på et tidspunkt mørner
den over..-( - Og hvis det var en alm. adapter med faste ben, ville den
være ubrugelig... - Prøv om du kan låne en anden og se, om det så virker.

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 30-04-09 21:50

Erik Richard Sørensen skrev:

> Øh, - kommer der i det hele taget strøm ud af stikket til computeren? -
> Lyser ringen op, når det er sat i?

Ja det gør den, men har alligevel en ide om at det er laderen, der
kommer ingen indekering af ladning på dioderne på batteriet.

Ja vil gerne låne en strømforsyning så jeg kan se om det er den....
Nogen med en sådan i det vestsjællandske ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-04-09 23:15

> [...]

> Ja vil gerne låne en strømforsyning så jeg kan se om det er den....
> Nogen med en sådan i det vestsjællandske ?

kan den starte hvis du piller battereiet ud og kun kører den på
strømforsyningen ?

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-09 06:23

Thomas von Hassel skrev:

> kan den starte hvis du piller battereiet ud og kun kører den på
> strømforsyningen ?
>
> /thomas
Nej det kan den ikke !

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-05-09 11:17

> [...]

> Ja vil gerne låne en strømforsyning så jeg kan se om det er den....
> Nogen med en sådan i det vestsjællandske ?

Slagelse?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace Hopper.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-09 11:18

Axel Hammerschmidt skrev:

> Slagelse?

Høng

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-09 11:19

Axel Hammerschmidt skrev:

> Slagelse?

Hvis du bor i/ved Slagelse vil jeg blive lykkelig hvis jeg måtte kigge
forbi og prøve ...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-05-09 13:09

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

<snip>

> Hvis du bor i/ved Slagelse vil jeg blive lykkelig hvis jeg måtte kigge
> forbi og prøve ...

Aplus. Er du nede på bilsynet?

Du velkommen til at kigge forbi. Send en e-mail, adressen virker. Så kan
vi aftale en tid.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-05-09 05:34

Henry Lerche Madsen skrev:

> [...]
>
> Ja vil gerne låne en strømforsyning så jeg kan se om det er den....
> Nogen med en sådan i det vestsjællandske ?

Så fik jeg lagt vejen forbi Axel som venligst stillede en lader til
rådighed.
Det viste sig at det VAR laderen det var galt med, så den gl. PowerBook
G4 FW800 lever stadig. Faktist en rar fornemmelse at se ens Mac boote
igen efter 3 uger....

Nu skal jeg bare finde en lader !

Venligst
Henry Lerche Madsen

PS: Stor tak til Axel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 12:07

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> Det viste sig at det VAR laderen det var galt med, så den gl. PowerBook
> G4 FW800 lever stadig. Faktist en rar fornemmelse at se ens Mac boote

Prøv at kigge her...
http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/apple-mac/oevrige/adaptor-oplader-til-apple-alle-powerbook-g4-titanium-/v/an569106466/
http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/apple-mac/baerbare/powerbook/oplader-til-apple-alle-powerbook-g4-ibook-g4-a1021-a1036/v/an566335380/

Jeg har lige selv bestilt en af de aflange for at have en ekstra i
reserve...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 12:15

> [...]
> 380/
>
> Jeg har lige selv bestilt en af de aflange for at have en ekstra i

du så godt at det er replica ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 14:30

Thomas von Hassel wrote:

> du så godt at det er replica ?

Ja da... en original koster jo det hvide ud af øjnene...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 14:39

> Ja da... en original koster jo det hvide ud af øjnene...

du kender godt den med "man får hvad man betaler for" ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 15:47

Thomas von Hassel wrote:

> du kender godt den med "man får hvad man betaler for" ?

Hold da kæft, hvor er du en luseslukker lige nu.! - Jeg véd
tilfældigvis, hvordan de kommer til Danmark - direkte fra fabrikken i
kina. - Og hvis du ellers forstørrer billedet, vil du se, at den
kvadratiske er nøjagtig magen til den originale, mens den aflange til
forveksling ligner en NewerTech. - ...Sjovt nok står der "Made in China"
på min originale, så 'risikoen' for, at de kommer fra samme fabrik er
vel 10:1...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-05-09 16:31

> [...]
> forveksling ligner en NewerTech. - ...Sjovt nok står der "Made in China"
> på min originale, så 'risikoen' for, at de kommer fra samme fabrik er

Kan du ikke bestille en iPhone til mig samme vej

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 18:22

Flemming Rubini wrote:
> Kan du ikke bestille en iPhone til mig samme vej

Næppe.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-09 16:47

Erik Richard Sørensen skrev:

> forveksling ligner en NewerTech. - ...Sjovt nok står der "Made in China"
> på min originale, så 'risikoen' for, at de kommer fra samme fabrik er
> vel 10:1...

Du mener vel ikke i ramme alvor at der kun er ti fabrikker i Kina der
laver computerting?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 18:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du mener vel ikke i ramme alvor at der kun er ti fabrikker i Kina der
> laver computerting?

Det har jeg godt nok heller ikke skrevet. - Jeg skriver derimod, at
der er 10:1 chancer
for, at det er præcis samme batteri, som Apple får lavet til deres
bærbare og som
replacement til ældre modeller...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 18:28

> [...]
> der er 10:1 chancer
> for, at det er præcis samme batteri, som Apple får lavet til deres

snakker vi batteri eller lader ... for batterier er endnu værre ... og
begynd heller ikke at snakke pirat toner ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 18:32

Thomas von Hassel wrote:

> snakker vi batteri eller lader ... for batterier er endnu værre ... og
> begynd heller ikke at snakke pirat toner ...

Jeg snakker kun om opladere/strømforsyninger...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-09 18:18

> [...]
> forveksling ligner en NewerTech. - ...Sjovt nok står der "Made in China"
> på min originale, så 'risikoen' for, at de kommer fra samme fabrik er

eh ja .. ok .. jeg har set de orginale op imod de falske .. og der er
forskel. Hvis du er rigtig heldig er der ikke engang CE mærkning på de
falske.

Min holdning er bare at hvis du har penge nok til at købe en Mac så har
du også nok til at købe den orginale strømforsyning. Især hvis din
maskine futter af ... Apple vil nok ikke erstatte noget hvis du har
brugt den uorginale PSU.

Det svarer lidt til at købe en Ferrari og så købe falske fælge i
T,Hansen .....

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-09 22:24

> [...]
> brugt den uorginale PSU.
>
> Det svarer lidt til at købe en Ferrari og så købe falske fælge i

Det undrer mig lidt med den kraftige modstand mod alternativer til
Apples egne opladere. Der har da gennem tiden været masser af
velrennomerede tilbehørsmærker, der har lavet opladere, der passede til
Apples computere. Jeg har da selv haft en fra Kensington. Den var endda
købt gennem Apple Store, der ikke havde den originale. Fordi noget ikke
er originalt Apple, kan det da godt være i god kvalitet. OK, min oplader
var såmænd også ligeså dyr som en original, og det kan da godt være, at
de her i tråden nævnte er noget billigt skidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-09 22:28

> [...]
> var såmænd også ligeså dyr som en original, og det kan da godt være, at
> de her i tråden nævnte er noget billigt skidt.

Det er forskel på et produkt fra enten Kensington eller Griffin
Technology (nu ved jeg ikke om de har en MacBook / PowerBook lader men
jeg kender folk hos Griffin og ved at de ikke laver noget billigt klamp)
og så noget no-name junk fra et kinesisk OEM katalog ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-09 23:44

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
> jeg kender folk hos Griffin og ved at de ikke laver noget billigt klamp)
> og så noget no-name junk fra et kinesisk OEM katalog ...

Griffin leverer ikke opladere og har aldrig gjort det. Til gengæld har
de fået lavet deres produkter på præcis de samme fabrikker, der leverer
til både Apple, NewerTech, Kensington, Sonnet m.m.fl.. - At så Griffins
produkter har kostet det hvide ud af øjnene her i landet er en anden
sag. - Jeg har tidl. bestilt og fået leveret Griffin produkter fra USA
til priser på det halve eller mindre af danske butikspriser. - Fx.
iMates til 226,92Dkr. mod dansk butikspris på 495kr., kabler til 46Dkr.
mod dansk butikspris på 198kr. osv.osv... og sjovt nok var alle
produkter lavet på samme fabrik som både NewerTech opladere og Apples
egne opladere. - ...Godt nok kan jeg ikke læse og forstå kinesisk, men
jeg kan altså godt se, når skrifttegn er identiske..-))

Så et givet produkt bliver altså ikke bedre af, at der står 'Griffin',
NewerTech', 'Apple' eller om der står LiangLo, eller HuwongLiu, hvis
produktionsfabrikken i alle tilfælde hedder LianLi!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 08:53

> Griffin leverer ikke opladere og har aldrig gjort det.

nej, det ved jeg godt, men Griffin er et eksempel på en 3. parts
udvilker som ikke bare vælger et produkut i et OEM katalog og smider
deres logo på bagefter, som f.eks. Belkin og mange af de andre godt kan
finde på at gøre ...

> [...]
> NewerTech', 'Apple' eller om der står LiangLo, eller HuwongLiu, hvis
> produktionsfabrikken i alle tilfælde hedder LianLi!

oh jo. En given fabrik i Kina kan sagtens lave forskellige produkter til
forskellige kunder men med stor forskel i kvalitet .. kommer alt sammen
an på hvormeget kunden vil betale for at få skidtet produceret.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 11:46

Thomas von Hassel wrote:
> oh jo. En given fabrik i Kina kan sagtens lave forskellige produkter til
> forskellige kunder men med stor forskel i kvalitet .. kommer alt sammen
> an på hvormeget kunden vil betale for at få skidtet produceret.

Aha! Det vil altså sige, at det er navnet på et givet produkt, der
kvalificerer det? - Og ikke de egenskaber, produktet har? - Altså, hvis
der står Medion, Apple, HP, Griffin eller NewerTech på produktet, er det
godt nok, men hvis der står WongLiu, HuanJow eller LianLi, så er det
ikke godt nok?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 11:54

> [...]

> der står Medion, Apple, HP, Griffin eller NewerTech på produktet, er det
> godt nok, men hvis der står WongLiu, HuanJow eller LianLi, så er det

Du køber også altid Nonameprodukter når du køber firewirediske?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 12:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du køber også altid Nonameprodukter når du køber firewirediske?

Hvis jeg havde fundet et såkaldt noname FW kabinet, der kunne opfylde
mine krav, så vil jeg da uden tvivl købe det - især, hvis det er en del
billigere end, hvis der står 'Mercury', Weiland eller NewerTech på det.

Nu har jeg tilfældigvis valgt Mercury som mit foretrukne mærke, men
skulle jeg i dag ud og købe FW system, så kunne jeg udmærket godt bruge
både Weiland, Lenovo eller LianLi. Alle tre serier er fuldstændig
identiske i specs og design, men LianLi koster 100kr. mindre pr. kabinet
end de to andre. Og kigger man på kasserne, står der på alle tre "Made
in China by LianLi Co."...

Et endnu værre eks.... Er et brillestel bedre, fordi der står LaCosta
eller Benetton på det, end hvis der står Mayer? - Der er tre symboler
til forskel... Men Mayer stellet koster 1500kr., mens de to andre koster
5000kr..

Temmelig mange er efter min mening i dag blevet så mærkevarfikserede, at
det grænser til psykopati!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 13:01

> [...]
> billigere end, hvis der står 'Mercury', Weiland eller NewerTech på det.
>
> Nu har jeg tilfældigvis valgt Mercury som mit foretrukne mærke, men

Se det er jo pointen med et mærkevare. Du ved, "navnet borger for
kvaliteten".

Naturligvis kan du finde tilsvarende produkter til en fornuftigere pris,
men du kan få lov at bruge en del tid på det og trække nogen nitter også.

Det er så smag og behag :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 15:40

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Se det er jo pointen med et mærkevare. Du ved, "navnet borger for
> kvaliteten".

Smart. - du har lige præcis klippet min pointe ud, - at navnet
principielt er ligegyldigt...

> Naturligvis kan du finde tilsvarende produkter til en fornuftigere pris,
> men du kan få lov at bruge en del tid på det og trække nogen nitter også.
>
> Det er så smag og behag :)

Tja, da jeg i sin tid nu for snart 9 år siden (sep. 2000) købte min
første Mercury kabinet, fik jeg af visse personer her i gruppen at vide,
at det var noget noname bras, der ikke var værd at spilde hverken tid
eller især penge på. - Jeg har stadig det kabinet, men nu med en 500gb
disk i.

- Jeg kunne også have valgt 'Neptune' - det andet 'noname' mærke, OWC
har, men jeg kan ikke lide designet, men indholdet er det samme. - Det
samme gælder det tyske 'König', - de fleste af deres produkter kommer
også fra LianLi... Der er bare ikke ret mange her i landet, der
overhovedet kender König - endnu, - men det er et handelsmærke på linie
med Medion. - Altså et bestemt produkt designes med bestemte specs og
sættes så i udbud hos en gruppe producenter. - Fx. har jeg her i sidste
uge købt et sæt König højttalere til min PowerBook, og såvidt jeg kan
se, er de lavet hos SunKyong i Sydkorea, men på deres fabrik i Kina...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 15:52

> [...]
> uge købt et sæt König højttalere til min PowerBook, og såvidt jeg kan
> se, er de lavet hos SunKyong i Sydkorea, men på deres fabrik i Kina...

ja .. og ? .. det er alt sammen varer fra OEM kataloget ... det er ikke
nødvendigvis dårligt, men det er lidt et crapshoot som det er kvalitet
eller ej.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 16:23

Thomas von Hassel wrote:

> ja .. og ? .. det er alt sammen varer fra OEM kataloget ... det er ikke
> nødvendigvis dårligt, men det er lidt et crapshoot som det er kvalitet
> eller ej.

Dvs., at LianLi og SunKyong iflg. din definition er noget bras? - Det
tror jeg ikke, hverken Lenovo eller Sony vil blive særligt glade for at
høre... LianLi er verdens største virksomhed til produktion af
computerkomponenter, og SunKyong er blandt de absolut største, når det
gælder VCAM og komponenter til HiFi og lyd...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 16:32

> [...]
> computerkomponenter, og SunKyong er blandt de absolut største, når det
> gælder VCAM og komponenter til HiFi og lyd...

Du har stadig ikke fattet min pointe, som er at samme fabrik kan lave to
produkter, i samme varegruppe, men i to meget forskellige kvaliteter.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 16:41

Thomas von Hassel wrote:

> Du har stadig ikke fattet min pointe, som er at samme fabrik kan lave to
> produkter, i samme varegruppe, men i to meget forskellige kvaliteter.

Jo, jeg er udmærket klar over, det er dér, du vil hen. Men min pointe
er, at fordi der kommer to forskellige produkter fra samme fabrik, er de
nødvendigvis ikke af to forskellige kvaliteter. Og slet ikke når de
laves på nogle af de mest velrenomerede produktionsanlæg overhovedet! -
Jeg vil også være temmelig skeptisk, hvis det var fra en totalt ukendt
HulaBula fabrik i Langtbortistan. - Og hverken LianLi eller SunKyong er
hulabula-fabrikker!

mvhl. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 16:55

> [...]
> Jeg vil også være temmelig skeptisk, hvis det var fra en totalt ukendt
> HulaBula fabrik i Langtbortistan. - Og hverken LianLi eller SunKyong er

og du har din ingående viden om Kinesiske fabrikker hvorfra ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 17:16

Thomas von Hassel wrote:

> og du har din ingående viden om Kinesiske fabrikker hvorfra ?

Husk lige på, jeg har haft min egen lille virksomhed i branchen, inden
jeg måtte lukke pga. fysiske problemer. så man får ganske enkelt
kendskab til forskellige producenter og lærer efterhånden at skille
skidt fra kanel.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-05-09 21:06

> Du har stadig ikke fattet min pointe, som er at samme fabrik kan lave to
> produkter, i samme varegruppe, men i to meget forskellige kvaliteter.

Og jeg tænker på leverpostej hele tiden, når jeg læser denne tråd

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 21:20

Flemming Rubini wrote:
> Og jeg tænker på leverpostej hele tiden, når jeg læser denne tråd

jamen, det er skam heller ikke at foragte... Et stykke frisk, ristet
franskbrød med lun leverpostej med ristete champignons og bacon...mummmm.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-05-09 22:14

> jamen, det er skam heller ikke at foragte... Et stykke frisk, ristet
> franskbrød med lun leverpostej med ristete champignons og bacon...mummmm.

Uanset hvor "kreative" kineserne er, så skal produktionen styres.

Jeg hælder personligt derfor mest til forklaringenstypen: det er den
samme leverpostej, men med forskellig emballage.

Alt andet lige er det billigst at styre produktionen med kun en kvalitet
af komponeneterne, især hvor arbejdskraften er dyrest. Og eventuelt
variere på antallet af kvalitetetstjek.

Jeg tænker også at de iPhones der kommer fra Kina, med billige
komponenter, ja de kommer fra fabrikker der i forvejen producerer ting
med den slags indmad.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-05-09 06:00

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg tænker også at de iPhones der kommer fra Kina, med billige
> komponenter, ja de kommer fra fabrikker der i forvejen producerer ting

Men Apple eller Sony eller alle andre kan sige til den fabrik, "vi vil
gerne betale lidt mere, så i må gerne bruge lidt dyrere komponenter"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 16:17

> Smart. - du har lige præcis klippet min pointe ud, - at navnet
> principielt er ligegyldigt...

Jeg prøver at klippe løbende. Hvis jeg klipper for meget, har du nok
SKREVET for meget

Selvfølgelig er navnet principielt ligemeget, MEN det er det i praksis
ikke. Er det ikke dig der lovpriser navngivne kameramærker og lignende?

> [...]
> at det var noget noname bras, der ikke var værd at spilde hverken tid
> eller især penge på. - Jeg har stadig det kabinet, men nu med en 500gb

Og det går du stadig og husker på? Der kan man se

Åhja, du mangler stadig den der med dokumentationen af de der dårlige
mærkevarediske. Det har du ikke glemt vel?

Men det korte af det lange er STADIGVÆK at der er en grund til at nogen
mærker har et bedre ry end andre. Fx har jeg generelt gode erfaringer
med HP's printere som en helhedsløsning, og anbefaler generelt folk der
er i tvivl at købe en sådan. Er man sådan en som os to der ikke har
noget imod at kigge under motorhjelmen og give den lidt tyggegummi og
gaffatape, er sagen naturligvis helt anderledes...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 16:34

> [...]
>
> Selvfølgelig er navnet principielt ligemeget, MEN det er det i praksis
> ikke. Er det ikke dig der lovpriser navngivne kameramærker og lignende?

I nogle tilfælde - jo, men sandelig ikke i alle.

> Og det går du stadig og husker på? Der kan man se

Sådan er det med den 'ægte' hukommelse modsat den virtuelle, der sidder
i en computer.

> Åhja, du mangler stadig den der med dokumentationen af de der dårlige
> mærkevarediske. Det har du ikke glemt vel?

Jeg har sagt mange gange, at jeg ikke er tjener for en bydreng! - Du kan
jo selv ganske enkelt forsøge at skrive 'deskstar + failure' i Google,
så vil du se, hvor mange, der dukker op...

> [...]
> mærker har et bedre ry end andre. Fx har jeg generelt gode erfaringer
> med HP's printere som en helhedsløsning, og anbefaler generelt folk der

Det gør jeg skam også. - Jeg har selv haft HP i mange år ved siden af
min Brother.

> Er man sådan en som os to der ikke har noget imod at
> kigge under motorhjelmen og give den lidt tyggegummi og
> gaffatape, er sagen naturligvis helt anderledes...

Af den slags er der noget, jeg piller ved, mens andet, jeg holder mig
langt væk fra...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 16:46

> Jeg har sagt mange gange, at jeg ikke er tjener for en bydreng! - Du kan

Og jeg har sagt mange gange at du undergraver din egen troværdighed ved
at fremføre tonsvis af udokumenterede påstande. Herudover mindes jeg
ikke at være bydreng.

> jo selv ganske enkelt forsøge at skrive 'deskstar + failure' i Google,
> så vil du se, hvor mange, der dukker op...

Ubetinget. Jeg kan også søge på Erik og idiot og få 800.000 resultater.

Kan du se pointen?

Fra : Morten Lind

Dato : 18-05-09 15:25

> Jeg har sagt mange gange, at jeg ikke er tjener for en bydreng!

> mvh. Erik Richard

Ups....det kom jeg til at sige til min far, da jeg var otte - jeg fik en
røvfuld med bøjlen, så det imponerer mig, at du tør

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-09 15:46

Morten Lind wrote:

> Ups....det kom jeg til at sige til min far, da jeg var otte - jeg fik en
> røvfuld med bøjlen, så det imponerer mig, at du tør

Thorbjørn er ikke min far..-) - Tværtimod tror jeg næsten, jeg
aldersmæssigt godt kunne være hans far, hvis jeg havde skyndt mig lidt.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 18-05-09 16:13

> Thorbjørn er ikke min far..-) - Tværtimod tror jeg næsten, jeg
> aldersmæssigt godt kunne være hans far, hvis jeg havde skyndt mig lidt.

> mvh. Erik Richard

Næeh...jeg mente nu blot, at sådan siger man ikke

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-09 18:07

Morten Lind skrev:

> Næeh...jeg mente nu blot, at sådan siger man ikke

Jeg må indrømme at jeg er overrasket over den ihærdighed hvormed Erik
bringer sin goodwill på niveau med sin troværdighed

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-05-09 19:56

Morten Lind skrev:

> Ups....det kom jeg til at sige til min far, da jeg var otte - jeg fik en
> røvfuld med bøjlen, så det imponerer mig, at du tør

Så vil jeg da mene at din far skal meldes til de sociale myndigheder,
røvfuld med bøjle uha

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-09 20:04

Henry Lerche Madsen skrev:

> Så vil jeg da mene at din far skal meldes til de sociale myndigheder,
> røvfuld med bøjle uha

Nu er Morten ikke just teenager, så mon ikke det var før revselsesretten
blev afskaffet?

Fra : Morten Lind

Dato : 19-05-09 03:16

> Nu er Morten ikke just teenager, så mon ikke det var før revselsesretten
> blev afskaffet?

Selv på Skt.Knuds Skole i Stenosgade slog man børnene længe efter, det
officielt var afskaffet i folkeskolen.

Det hørte iøvrigt til sjældenhederne, at min far slog.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-05-09 05:38

Morten Lind skrev:

> Selv på Skt.Knuds Skole i Stenosgade slog man børnene længe efter, det
> officielt var afskaffet i folkeskolen.

Tjah, ikke sådan med traditionsrige institutioner som holder gode,
velgennemprøvede pædagogiske principper i hævd.

> Det hørte iøvrigt til sjældenhederne, at min far slog.

Det var da altid noget

Heldigvis er tiderne skiftet. Forsøgte at forklare yngelen den anden
dag, at i gamle dage måtte man godt slå børn. Er ikke helt sikker på
han troede mig...

Fra : Morten Lind

Dato : 19-05-09 14:32

> Heldigvis er tiderne skiftet.

Ja

> Forsøgte at forklare yngelen den anden
> dag, at i gamle dage måtte man godt slå børn. Er ikke helt sikker på
> han troede mig...

Ja, de tror s´gu´ heller ikke på, at vi ikke havde fjernsyn, og da det
kom, var det i sort/hvid, tsk, tsk...

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-05-09 18:16

Morten Lind skrev:

> Ja

Det er vitterligt en af de ting hvor det ikke var de gode dårlige dage.
Læste Skatteøen for et stykke tid siden og der siger en af sørøverne
så vidt jeg husker til Jim Hawkins at hvis X (vist nok gøre det to gange
eller lignende) så ville han få en så han røg hen af dækket.

DEN gik nok ikke på Skoleskibet Danmark i dag :)

> Ja, de tror s´gu´ heller ikke på, at vi ikke havde fjernsyn, og da det
> kom, var det i sort/hvid, tsk, tsk...

TO farver? LUKSUS! Næ, vi måtte nøjes med sort, og vi var lykkelige.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 12:27

> [...]
> der står Medion, Apple, HP, Griffin eller NewerTech på produktet, er det
> godt nok, men hvis der står WongLiu, HuanJow eller LianLi, så er det

nej .. jeg siger der er forskel i kvaliten ...

Lad os prøve at forklare det på en anden måde. Det er meget muligt at du
kan finde 3. parts PSU eller batterier som virker ligeså godt som de
orgniale .. men så skal jeg bruge tid (og dermed penge) på at finde ud
af hvad jeg skal købe ... hvad hvis der går noget galt ? ... Apple vil
100% sikkert ikke honorere en garantirep. hvis der er brugt 3. parts
udstyr.

Hvis jeg betaler et par hundrede kr. mere så har jeg "peace of mind" for
at jeg ved det virker, jeg ved hvem jeg skal klage til hvis det går
istykker.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 15:19

Thomas von Hassel wrote:

> nej .. jeg siger der er forskel i kvaliten ...

Og nej, der er ikke og behøver ikke at være forskel, så jo, du er klart
brandfikseret!

> [...]
> af hvad jeg skal købe ... hvad hvis der går noget galt ? ... Apple vil
> 100% sikkert ikke honorere en garantirep. hvis der er brugt 3. parts

Aha! - Hvad så med alle de 3.-parts produkter - indstikskort, grafikkort
og hubs, du kan købe direkte hos AppleStore? - Du har jo lige præcis
påstået, at fx. Belkin direkte benytter sig af mere eller minedre
dårlige noname produkter. Thomas, du ævler i øst og vest nu - inkl. nord
og syd.!

> Hvis jeg betaler et par hundrede kr. mere så har jeg "peace of mind" for
> at jeg ved det virker, jeg ved hvem jeg skal klage til hvis det går
> istykker.

Aha! - Og der står direkte i min forsikring, at uanset hvad jeg putter
ind i min MacPro af 3.-parts produkter, så er forsikringen fuldt
gældende. - Om igen Thomas, - den holder heller ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 15:26

> [...]
> påstået, at fx. Belkin direkte benytter sig af mere eller minedre
> dårlige noname produkter. Thomas, du ævler i øst og vest nu - inkl. nord

jeg snakker ikke om andet en batterier og PSU'er ...

> Aha! - Og der står direkte i min forsikring, at uanset hvad jeg putter
> ind i min MacPro af 3.-parts produkter, så er forsikringen fuldt
> gældende. - Om igen Thomas, - den holder heller ikke!

forsikring ? .. hvem snakker forsikring, jeg snakker om produkt
garantien ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-05-09 15:57

Thomas von Hassel wrote:

> jeg snakker ikke om andet en batterier og PSU'er ...

Ikke udelukkende, - deet var dig, der bragte Belkin ind i billedet, og
Belkin laver IKKE hverken opladere eller batterier!

> forsikring ? .. hvem snakker forsikring, jeg snakker om produkt
> garantien ...

Dvs., du køber nyt, dyrt computerudstyr uden samtidig at få en all-risk
forsikring? - Så er du minsandten også selv ude om det, hvis det går
galt! - Den, jeg har, er så omfattende, at den også dækker, hvis jeg
skulle komme til at knække en USB stick i en af frontudtagene og
ødelægge USB porten på min MacPro, - så dækker den både stick, USB port,
løn m.m. undt. transport til forretningen...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-09 23:32

Henrik Münster wrote:

> [...]
> var såmænd også ligeså dyr som en original, og det kan da godt være, at
> de her i tråden nævnte er noget billigt skidt.

Ja, og havde du selv købt den hjem fra uSA - direkte fra kensington,
havde du sparet et par hundrede kroner..-) - Det undrer også mig, at
lige pludselig er der meget modstand mod at købe div. uoriginale
opladere og batterier ikke mindst (dog ikke i denne tråd), men generelt
set... - og min undren er da endnu større, når man ser, hvor meget div.
folk er imod, at man køber RAM hos Apple, og rask væk tilråder folk at
købe det billigste af det billigste, hvor man kan få fat i det. Og
manger herinde har givt udtryk for, at RAM er RAM - uanset, (næsten da),
hvor det kommer fra...

Jeg har selv importeret og solgt produkter fra NewerTech i næsten 10 år
- lige fra PCI kort, processorer, div. batterier og opladere, og har
aldrig haft én eneste reklamation på kvaliteten... Og selvom der måske
er en anelse forskel på nogle af de uoriginale - især opladere, - ja, så
mener jeg, det stort set er ligegyldigt, sålænge de overholder Apples
specs og krav... Mærkeligt nok, ligner den, jeg har bestilt - altså den
aflange ver., - den NewerTech, jeg har solgt flest af. Og kigger man på
de links, jeg gav, vil man se, at der er to typer af hver model, og at
der udtrykkeligt står, hvilke opladere, de er replacement for - præcis
på samme måde, som der tår angivet ved NewerTechs opladere. - Faktisk
ligner den aflange temmelig meget de strømforsyninger, jeg også har til
mine eksterne Mercury diske. - Så deet vil ikke undre mig spor, hvis de
alle - orig. såvel som uorig. - kommer fra samme fabrik... - og så er
jeg flintrende ligeglad med, om den ene er helt firkantet, eller den er
med afrundede hjørner.

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-05-09 14:49

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja da... en original koster jo det hvide ud af øjnene...

Som er 779,- incl porto !! fra Apple Store.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-09 15:49

Henry Lerche Madsen wrote:

> Som er 779,- incl porto !! fra Apple Store.

- og den her har jeg til knap 290kr. inkl. porto, fordi vi er et par
stykker, der går sammen om at købe...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-05-09 23:29

> [...]

> Det viste sig at det VAR laderen det var galt med, så den gl. PowerBook
> G4 FW800 lever stadig. Faktist en rar fornemmelse at se ens Mac boote

Først, mange tak for roserne

Jeg ser din posting her sendt fredag aften/tidligt lørdag morgen.

Det er ikke sikkert det (kun) er laderen. Vi udskiftede batteriet i din
PB FW800 med batteriet fra min kones (Bente) PB FW800 og derefter satte
vi Bentes lader til din PB FW800, og så bootede den.

Vi afprøvede slet ikke din lader. Der var intet liv i din PB FW800s
batteri.

Hvis jeg var dig, ville jeg første anskaffe et nyt (originalt Apple)
batteri til din PB FW800 og så afprøve det med den lader du har.

Det er nemlig muligt, at det er batteriet der har brændt laderen af. Så
hvis du anskaffer en ny lader og forbinder den til din PB FW800 med det
"gamle" batteri, så kunne det jo ske igen

Der kan være sket en kortslutning i batteriet som har været årsag til,
at laderen er stået af; eller der kan være en kortslutning i batteriet
som har været årsag til, at din PB FW800 ikke fik nogen strøm, så den
kunne boote, og at det så ikke skyldes laderen - hvis laderen altså ikke
er stået af. Og det kan være tilfældet, siden der stadig var lys i
stikket til laderen.

Hvis det så ikke virker - hvis laderen alligevel er kaput, så tror jeg
ikke det vil skade et nyt batteri.

Og først da bør du anskaffe en ny lader.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-05-09 16:48

Axel Hammerschmidt skrev:

> Først, mange tak for roserne
>
> Jeg ser din posting her sendt fredag aften/tidligt lørdag morgen.
>
> Det er ikke sikkert det (kun) er laderen.

Det er jeg næsten sikker på...

1. Min powerBook var løs i stikket, både i maskinen og i selve stikket
på laderen. Derfor har jeg gennem længere tid kunne få forbindelse ved
at dreje rykke og presse stikket lidt... men til sidst ville den ikke mere.

2. Jeg bestilte et nyt Powerboard/soundcard til maskinen og skiftede det.

3. Samtidig reparerede jeg stikket på laderen ved at lodde og give
krympeflex ud over.

4. Nu var det så at den ikke længereville lade på batteriet.

Derfor er jeg helt sikker på at batteriet ikke fejler noget ud over at
det ikke holder længere end 15 minutter.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-05-09 18:47

Henry Lerche Madsen skrev:

> [...]
>
> Derfor er jeg helt sikker på at batteriet ikke fejler noget ud over at
> det ikke holder længere end 15 minutter.

Det var så laderen det var galt med.
Har i dag modtaget en ny lader fra UK til ca. 250,- incl. porto. og min
PowerBook spiller igen.

Henry