Filmformat til iPod?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-04-09 19:51

Jo, jeg har prøvet at rippe en eneste gang og det er mere end halvandet
år siden, sååååå ...

Jeg har nogle af udsendelserne af Spise med Price (1. omgang), men min
iPhone vil ikke importere dem ved synkronisering. Så vidt jeg husker er
meddelelsen, at de ikke er h.264 (men det _er_ de altså iflg. komm-i)

Nu vil jeg gerne prøve at rippe en film-dvd med Mac the Ripper (har osse
Handbrake, vil det være bedre?) så jeg kave en spillefilm med i toget.

Hvilket filformat skal jeg vælge? Komprimering?

Den ene gang, jeg har prøvet det, tog det lige så længe som at afspille
en film, så jeg vil gerne være klædt rigtigt på. Det ville være
ærgerligt at bruge 1 1/2 time forgæves på et filformat, som iPhonen ikke
vil acceptere.
Pftfh.

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-09 21:18

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> en film, så jeg vil gerne være klædt rigtigt på. Det ville være
> ærgerligt at bruge 1 1/2 time forgæves på et filformat, som iPhonen ikke

handbrake ... brug de presets der er ... så skulle det virke

tag evt. et eller to kapitler inden du tager hele filmen.

/thomas

* og husk at det er ulovligt ... ;)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-04-09 21:32

> handbrake ... brug de presets der er ... så skulle det virke
>
> tag evt. et eller to kapitler inden du tager hele filmen.
>

> /thomas
>

> * og husk at det er ulovligt ... ;)

Øv, nu bliver jeg så nødt til at slæbe min MB med på rejse og se filmen
på MB'en. Jeg kan nu bedre lide metoden med at have filmen på iPhone, så
er der bedre plads ved bordet i toget til de andre rejsende. Der er
altid nogen, der kommer slæbende med en grim 17" windåse og klasker den
op på bordet. Ja, sågar nogen som afspiller film med lyden sat højt på
de indbyggede højttalere.

Nå, jeg kryber tilbage til stillekupeen

--
v.h. Mich

Fra : Jakob F.

Dato : 23-04-09 08:16

On 2009-04-22 22:18:00 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> handbrake ... brug de presets der er ... så skulle det virke
>
> tag evt. et eller to kapitler inden du tager hele filmen.
>

> /thomas
>

> * og husk at det er ulovligt ... ;)

At kopiere egne dvd film til brug på egne afspillere?
Det er svjv ikke ulovligt at lave en backup af sine dvd film? Hvis man
så laver den backup så den kan bruges på ekspempelvis en iPhone, så er
der vel ikke noget i vejen med det? Eller tager jeg fejl?

--
Mvh. Jakob F.@home

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-04-09 09:00

Jakob F. <onkelond+usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
> så laver den backup så den kan bruges på ekspempelvis en iPhone, så er
> der vel ikke noget i vejen med det? Eller tager jeg fejl?

Den har været oppe at vende før, men alle kommercielle dvd film er
kopibeskyttet og den bryder og _fjerner_ du når du laver en digital
kopi. Hvis man følger lovens bogstav så må man ikke ... men der har
aldrig været en sag ved domstolene endnu ...

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-05-09 22:16

Nu har jeg så en fil (eller rettere tre). De to første, sigen infoen, er
MPEG 4 arkiver med endelsen .m4v, codecs er H.26, AAC, Text. Så de
skulle vel være brugbare på iPhones iPod del? De vil bare ikke
symkronisere, selvom de er tilføjet i iTunes bibliotek. Den sidste er
"ren" alm. tekst - den spiller fint i QT Plyeren på puteren, men den vil
heller ikke over på iPhonen via iTunes.

Hvad gør jeg galt?

Og nej, du får mig altså ikke til at scanne skiven igen. En film på 1:38
tog 3 1/2 time på min MB og blæseren kørte som bare ... 80 grader og ca.
6300 rpm.

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-09 21:23

> [...]
>
> Og nej, du får mig altså ikke til at scanne skiven igen. En film på 1:38
> tog 3 1/2 time på min MB og blæseren kørte som bare ... 80 grader og ca.

hvilken preset brugte du ?

Hvis du tager en "info" på filme i itunes hvad er bitrate så .. (på
video delen)

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-05-09 22:21

> hvilken preset brugte du ?

Første gang: de indbyggede, som du anbefalede. Anden gang har jeg nok
fiflet med noget der logisk set, sagde Apple (?)

> Hvis du tager en "info" på filme i itunes hvad er bitrate så .. (på
> video delen)

Harvey Keitel filmen (for ham er det) er 159 kbps. Og det er med
Handbrakes medfødte indstillinger.

En anden filmdel fra podcast med SPise med Price (1. programrække) er 82
kbps, men den vil heller ikke over på iPhonens iPod.
Har du et godt råd m.h.t. til Keitelfilmen?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-09 22:28

> [...]
> fiflet med noget der logisk set, sagde Apple (?)

> Harvey Keitel filmen (for ham er det) er 159 kbps. Og det er med

det er lyden ... kig efter "total bitrate"

og hvad er "video dimensions"

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-05-09 23:34

> det er lyden ... kig efter "total bitrate"

Ups, jeg har måske været lidt uopmærksom.

"total bitrates" kan jeg ikke se - på info på filmen i iTunes bib. Men
på skrivebordet, hvor originalfilen ligger, sige Info: samlet bitrate:
1.648. Er det dér problemet er?

> og hvad er "video dimensions"

Dem kan jeg godt se: 1024 x 554 på Keitelfilmen.

Og på Price-mad filmen er den 512 x 288 (NB: den Price film er ikke så
vigtig, men spillefilmen med Ketiel skulle gerne være med med på min
iPod, når jeg næste gang skal bruge mange kedsommelige timer i en
flyvemaskine)

Tak for din tålmodighed med mig.

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 08:53

> [...]
> vigtig, men spillefilmen med Ketiel skulle gerne være med med på min
> iPod, når jeg næste gang skal bruge mange kedsommelige timer i en

jeg kan ikke huske hvor de skærer .. men 1600 kb/sek er for meget for en
iPhone .. det er 1024x554 også ...

Der er presets i Handbrake .. en iPod og en iPhone og de _burde_ give de
rigtige indstillinger for bitrate og størrelse.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 10:19

Thomas von Hassel skrev:

> Der er presets i Handbrake .. en iPod og en iPhone og de _burde_ give de
> rigtige indstillinger for bitrate og størrelse.

Hvis Mich HAR fået hældt filen ind i iTunes, er det nemmeste at bede
iTunes om at lave en iPod-version. Højreklik på filmen og lad iTunes tygge.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 11:16

> Hvis Mich HAR fået hældt filen ind i iTunes, er det nemmeste at bede
> iTunes om at lave en iPod-version. Højreklik på filmen og lad iTunes tygge.

joeh .. måske ... men iTunes er 300% langsommere til at konvertere end
handbreake er....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 11:25

Thomas von Hassel skrev:

> joeh .. måske ... men iTunes er 300% langsommere til at konvertere end
> handbreake er....

På det stadie her, tror jeg Mich er mere interesseret i en metode der
VIRKER end at eksperimentere et ukendt antal gange førend det virker :)

Personligt kan jeg godt lide Handbrake, men piller man for meget er der
ikke garanti for at videoen kan ses på iPod. Det skal være regnvejr
førend jeg synes DET er sjovt :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 11:47

> [...]
>
> På det stadie her, tror jeg Mich er mere interesseret i en metode der
> VIRKER end at eksperimentere et ukendt antal gange førend det virker :)

han synes at det tog lang tid i Handbrake ... ;)

> Personligt kan jeg godt lide Handbrake, men piller man for meget er der
> ikke garanti for at videoen kan ses på iPod. Det skal være regnvejr
> førend jeg synes DET er sjovt :)

hvis man holder sig til presets så virker det fint ...

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-05-09 21:16

> han synes at det tog lang tid i Handbrake ... ;)

Ja, men det gjorde det jo osse Men du har ret, Thomas, iTunes
omformer (?) er utroligt langsom. Efter fire timer var den ikke kommet
halvvejs (MB 13" 2Gb RAM bushastighed 667 MHz (SIC, men det er nu dén
maskine jeg har ! Basta cosi) HSQMYP

Thorbjørn skrev:
> [...]

Nu har det altså osse regnet en smule i dag, så jeg tog mig tid. Ikke at
jeg synes, at det var sjovt, men lige nu sidder jeg og klasker mig på
lårene af grin. For projektet er hjemme: jeg skal se Harvey Keitel film
næste gang jeg skal ud at flyve eller køre et længere stræk i tog.

> hvis man holder sig til presets så virker det fint ...

Ja og så alligevel nej. Jeg havde prøvet med default settings, men
Handbrake kan jo ikke vide, at jeg vil bruge filmen på en iPod/iPhone.

Løsningen er at "fifle" (undskyld Morten RK, jeg kan altså ikke lade
være).

I Handbrakes æblemenu er der et punkt: Presets. Underpunkt: Update
Built-in Presets aktiveres, så dukker der en menu op til højre for
HandBrakes vindue. Under punktet "Apple" er der mulighed for at
indstille til Unviersal, iPod, iPhone & iPod Touch, Apple TV og
QuickTime. Der valgte jeg så - helt intuitivt _ det rigtige punkt. Nu
kan jeg se min film på iPhonen. Herligt.

Tak for jeres interesse og hjælp. Undskyld den lange svada, men andre
kunne måske få brug for "opskriften" - som jeg var så torskedum ikke at
finde med det samme.

Tekniske oplysninger om filen: MPEG 4, 1:38 timer, 465 Mb (det halve af
tidligere forsøg), videodimension: 480 x 256. Og jeg har set
indledningen, det ser fint ud, kvaliteten er OK til iPhones skærm.

--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-05-09 21:16

> På det stadie her, tror jeg Mich er mere interesseret i en metode der
> VIRKER end at eksperimentere et ukendt antal gange førend det virker :)

Du har helt ret, nu skal lxxxxx fxxxxxx virke. Ellers smider jeg Fonen i
tønden - og trækker.

> Personligt kan jeg godt lide Handbrake, men piller man for meget er der
> ikke garanti for at videoen kan ses på iPod. Det skal være regnvejr
> førend jeg synes DET er sjovt :)

Tak, Thorbjørn, se mit opløftende svar til Thomas og dig. Jeg har fået
det til at virke.

--
v.h. Mich

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 21:27

Mich. Ottosen skrev:

> Du har helt ret, nu skal lxxxxx fxxxxxx virke. Ellers smider jeg Fonen i
> tønden - og trækker.

Så vil jeg foreslå dig du smider den i en kuvert i stedet og poster

Så får den et godt hjem og bliver ikke sat til den slags væmmeligheder
den ikke kan lide.

> Tak, Thorbjørn, se mit opløftende svar til Thomas og dig. Jeg har fået
> det til at virke.

Dejligt du tampede den på plads og viste den hvem der er herre i huset :)

Men nu HAR du jo set filmen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-05-09 23:31

> Så vil jeg foreslå dig du smider den i en kuvert i stedet og poster
>
> Så får den et godt hjem og bliver ikke sat til den slags væmmeligheder
> den ikke kan lide.

Det man smider i spanden eller i en kuvert og sender rundt med posten
skal da vist mærkes som biologisk materiale kategori whatever, så de
rare postarbejdere ikke begynder at pille næse. Uden at kende risikoen?

> Dejligt du tampede den på plads og viste den hvem der er herre i huset :)

Ja, jeg er da glad for at det lykkedes. Og det er da fint, at jeg fik
fundet ud af, hvordan Handbrake virker. Men jeg har det lidt svært med
udsagnet "herre i huset". Thomas har da været vældig behjælpsom, og det
har du da osse.
Så måske skal vi bare moderere det lidt i nyhedsgruppen til, at
mini-nørden, Mich, fandt ud af det - efter vejledning og lidt mere
opmærksomhed ?

> Men nu HAR du jo set filmen

Nej, jeg har kun testet den ved at se de første tre minutter. Resten
skal gemmes til rejsen med tog eller fly.

Lige nu tygger Handbrake på Felinnis 8 1/2, den skal jeg gense, når jeg
om lidt skal til Italien. Kalder de mig Retro-Mich?

--
v.h. Mich

Fra : Steen

Dato : 25-04-09 12:54

> handbrake ... brug de presets der er ... så skulle det virke
>
> tag evt. et eller to kapitler inden du tager hele filmen.
>

> /thomas
>

> * og husk at det er ulovligt ... ;)

Hvor lang tid tager det egentligt at rippe en film på 90 min?

--
Steen via iPhone

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-09 14:07

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> Hvor lang tid tager det egentligt at rippe en film på 90 min?

mellem 15 minutter og 3 timer ... afhængig om du har en 8 kernet macpro
eller en mac mini ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 25-04-09 16:26

> mellem 15 minutter og 3 timer ... afhængig om du har en 8 kernet
> macpro
> eller en mac mini ...
>
> /thomas

Jamen det skal næsten prøves. Handbrake er vist anbefalet til
nybegyndere
--
Steen via iPhone

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-05-09 06:10

Endnu bedre: http://www.youtube.com/watch?v=qg1ckCkm8YI

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-05-09 21:33

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Endnu bedre: http://www.youtube.com/watch?v=qg1ckCkm8YI

Pokkers osse, at fandt den- Jeg havde endda klædt mig ud og skiftet
sproget ud. Jeg havde endda lagt stemmen om. Det var ikke meningen, at
folket her i nyhedsgruppen skulle vide, at jeg havde blendet den ene af
vores iPhones

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-05-09 21:52

> [...]

> sproget ud. Jeg havde endda lagt stemmen om. Det var ikke meningen, at
> folket her i nyhedsgruppen skulle vide, at jeg havde blendet den ene af

Jeg har hørt, at den kampagne har været en enorm succes for Blendtec. De
er vokset langt større end det konkurrerende firma, der ellers har været
det største i rigtig mange år.
Jeg har aldrig set den her film med en iPhone, der bliver
blendet. Jeg mener, de lavede en, da iPhone var helt ny. Tom Dickson var
lige ved at smide en iPhone i blenderen, da en mobiltelefon ringede. Han
trak iPhone'n til sig og begyndte at skælde ud over, at nogen ødelagde
optagelsen, fordi de ikke havde slukket for deres mobil. Han bad folk i
studiet, som altså var de, der optog filmen, om at komme med deres
mobiltelefoner, så der ikke kom flere forstyrrelser. Så tog han alle
mobiltelefonerne og blendede dem i stedet. Med deres store succes siden,
har Blendtec nok råd til at ofre en iPhone nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg