iPhone & ugenumre
Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-09 23:01

Så har jeg fået kigget opdateringen af Pocket Informant igennem.
Minsandten ikke om den har fået ISO-ugenumre ind; der er dog naturligvis
stadig en indstilling der skal sættes.

Så løsningen til at få rigtige ugenumre på sin iPhone ligger altså i at
droppe brugen af iCal på samme maskine, og i stedet bruge Pocket
Informant.

Forvent i øvrigt at den med iPhone OS 3.0 vil læse og skrive direkte i
iCals database [ugenumrene beregnes naturligvis]. Dermed vil
nødvendigheden af synkronisering over Google Calendar forsvinde, og man
kan direkte bruge MobileMe.

Forvent også at man her vil kunne abonnere på offentlige kalendere, lige
som man vil kunne bruge delte kalendere. The CalDAV way.

Ud over denne for mig overraskende ting [det havde de nemlig ikke
annonceret!] indeholder version 1.01 udover hastighedsforbedringer også
muligheden for at vise måneds-kalendere med ugerne startende mandag. I
USA begynder man stadig ugerne om søndagen, fordi Gud begyndte at skabe
verden søndag 23. oktober 4004 fKr klokken 9:00 .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-09 23:22

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Så har jeg fået kigget opdateringen af Pocket Informant igennem.

Det var du godt nok længe om!

> [...]
>
> Så løsningen til at få rigtige ugenumre på sin iPhone ligger altså i at
> droppe brugen af iCal på samme maskine, og i stedet bruge Pocket

Med "maskinen", mener du så iPhone eller din Macintosh? Synkroniserer du
med iCal på din Mac eller hur?

> [...]
> iCals database [ugenumrene beregnes naturligvis]. Dermed vil
> nødvendigheden af synkronisering over Google Calendar forsvinde, og man

Det bliver rart at kunne forenkle det lidt.

> [...]
> USA begynder man stadig ugerne om søndagen, fordi Gud begyndte at skabe
> verden søndag 23. oktober 4004 fKr klokken 9:00 .

Den oplysning kommer som lidt af en overraskelse for et par stegosaurer,
jeg kender. De vil gerne vide, hvad det så var, de gik rundt på 65
millioner år før.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-09 23:36

> Det var du godt nok længe om!

Jeg var nu også til påskefrokost ...

> Med "maskinen", mener du så iPhone eller din Macintosh? Synkroniserer du
> med iCal på din Mac eller hur?

»Samme maskine« er naturligvis iPhone - Pocket Informant kan jo ikke
engang køre på en Mac.

> Det bliver rart at kunne forenkle det lidt.

Ja, og med Pocket Informant får vi os også en fornuftig ToDo facilitet.
Fungerer sammen med ToodleDo.

> Den oplysning kommer som lidt af en overraskelse for et par stegosaurer,
> jeg kender. De vil gerne vide, hvad det så var, de gik rundt på 65
> millioner år før.

. Prøv at besøge det amerikanske Bibelbælte ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 21-04-09 07:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> USA begynder man stadig ugerne om søndagen, fordi Gud begyndte at skabe
> verden søndag 23. oktober 4004 fKr klokken 9:00 .

Næh - vel ikke /helt/ derfor, men fordi "den første dag i uken",
opprinnelig en helt alminnelig arbeidsdag, etterhvert ble feiret som
kristen høytidsdag fordi den var Kristi oppstandelsesdag , og altså en
ukentlig "1. påskedag". Det er da i motsetning til den jødiske hviledag,
dvs. sabbaten, som jo er den siste dag i uken. (Den 7. dag da Gud hvilte
og så at alt var "såre godt".)

Det er vel også kun i de siste 30-40 år eller så at det er blitt vanlig
hersteds å begynne kalenderukene på mandag, tror jeg?

Men det blir jo en korollar av ovenstående at Gud må ha startet sitt
skaperverk søndag morgen, så det blir iofs. også riktig - med det store
forbehold at før den 4. dag av skapelsen er "dag" og "natt" jo uten
mening.

Slikt som dette gjør det også svært å vite hva man kan gjøre når på
slike steder som Israel/Palestina, men også spennende å leve der:
Muslimene helligholder fredag, jødene lørdag og de kristne søndag. Når
kommer det noen som mener mandag absolutt bør være helligdag? Gi bud!
(Men husk da at bud 1-10 allerede er gitt!

PS: Når det gjelder jødisk kalender, så fant jeg mye for meg ny
informasjon her: <http://www.jewfaq.org/calendar.htm>. Der går det frem
at skapelsen ifølge denne kalender ikke kan ha vært 4004 fKr., men
3748/9 f.Kr. Som det står, mange ortodokse jøder vil også være med på at
man ikke skal mene at det er ca. 5700 år á 365 dager á 24 timer det
nødvendigvis er snakk om, men at ting kan oppfattes metaforisk. Men
tidsregningen tenker selvsagt bokstavelig.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-09 08:12

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Slikt som dette gjør det også svært å vite hva man kan gjøre når på
> slike steder som Israel/Palestina, men også spennende å leve der:
> Muslimene helligholder fredag, jødene lørdag og de kristne søndag.

Da jeg var i Israel blev der joket lidt med at der var dem der holdt
week-end hele tre dage om ugen ...

> [...]
> nødvendigvis er snakk om, men at ting kan oppfattes metaforisk. Men
> tidsregningen tenker selvsagt bokstavelig.

I modsætning til biskop Ussher er jeg overbevist om at der står så mange
ting i Bibelen at det er muligt at finde frem til adskillige årstal for
»Skabelsen«; personligt er jeg dog tilbøjelig til at lægge den cirka
12.500.000.000 før Kristi fødsel :
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 21-04-09 08:14

> [...]

> ting i Bibelen at det er muligt at finde frem til adskillige årstal for
> »Skabelsen«; personligt er jeg dog tilbøjelig til at lægge den cirka

Vi kan vel være omtrentlig enige om den sak - give or take a thousand
million or two!