Mærkelige tegn i mails i Thunderbird
Fra : ___P.Sir

Dato : 05-05-09 08:15

Nogle gange kommer mails til mig med nogle forkerte/mærkelige tegn, ikke
bare æ, ø og å, men også andre steder, som om et forkert tegnsystem er
valgt. Men ikke alle mails, bare nogle. Nedenfor et eksempel, som jeg har
klippet ud af en mail netop modtaget.Nogen der ved hvordan det
afhjælpes?Preben
Skal du på Grøn koncert i år? Så vendt lige med at bestille billetten,
for du kan vinde den lige her. Brug et par minutter på at besvare vores
spørgsmål og deltag i konkurrencen om en tur på Grøn koncert - du
vælger selvfølgelig selv byen.

Men det er ikke alt! Du får selvfølgelig lov at invitere 5 af dine venner
med også.

--
www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-05-09 10:29

___P.Sir skrev:
> [...]
> valgt. Men ikke alle mails, bare nogle. Nedenfor et eksempel, som jeg har
> klippet ud af en mail netop modtaget.Nogen der ved hvordan det

Jeg er ikke sikker på at det er noget, du kan afhjælpe.
Hvis det kun er nogle mails, kan problemet ligge i afsenderens ende
eller hos dennes mailudbyder.

Har du lagt mærke til om det er de samme afsendere hver gang?
Er der evt. et sammenfald mellem det der står efter @'et (domænet)?

For nylig havde en af mine venner et problem når han sendte fra sin
Comex-adresse (via webmail). Sendte han samme mail fra sin Hotmailkonto,
gik æ, ø og å glat igennem.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-05-09 10:39

___P.Sir skrev, Den 05-05-2009 09:15:
> [...]
> vælger selvfølgelig selv byen.
>
> Men det er ikke alt! Du får selvfølgelig lov at invitere 5 af dine venner

Det er fordi afsenderen bruger tegnsættet UTF-8, som ifølge Wikipedia
får større og større udbredelse. Fordelen er, at tegnsættet indeholder
langt flere tegn, så en mail kan indeholde både æ, ø, å, græske og
russiske bogstaver o.s.v. Hvis du vælger vis -> tegnsæt -> UTF-8 får du
vist mailen rigtigt.

Gå til: Funktioner -> indstillinger -> visning -> skrifttyper

Indstil:
Indkomne meddelelser = Vestligt (ISO-8859-1)
Intet flueben ved "Anvend standardtegnsæt på alle indkomne meddelelser"

Da jeg regner med, at UTF-8 er fremtiden, har jeg valgt, at de nye mails
og indlæg, jeg selv skriver, skal være i UTF-8, men jeg besvarer en mail
eller et indlæg i samme tegnsæt, som jeg har modtaget det i, for så
regner jeg med, at der er størt sandsynlighed for, at modtageren får
vist det rigtigt. Derfor bruger jeg også følgende indstillinger:

Udgående meddelelser = Unicode (UTF-8)
Intet flueben ved "Anvend standardtegnsæt i besvarelser"

Fra : Carl Drud

Dato : 06-05-09 21:31

Jens Jensen <a@a.invalid> writes:

> [...]
> indstillinger:
>
> Udgående meddelelser = Unicode (UTF-8)
> Intet flueben ved "Anvend standardtegnsæt i besvarelser"

Du kan også indsætte flg. i din user.js:

user_pref("mail.label_ascii_only_mail_as_us_ascii", true);
user_pref("intl.fallbackCharsetList.ISO-8859-15","US-ASCII,ISO-8859-1,UTF-8");
user_pref("intl.fallbackCharsetList.ISO-8859-1","US-ASCII,ISO-8859-15,UTF-8");

Så er det us-ascii, når beskeden indeholder æøå tegn bruges iso-8859-1,
når der er et ¤ tegn iso-8859-15 og utf-8 til andet.

--
Carl

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-05-09 15:00

Carl Drud skrev, Den 06-05-2009 22:31:
> Så er det us-ascii, når beskeden indeholder æøå tegn bruges iso-8859-1,
> når der er et ¤ tegn iso-8859-15 og utf-8 til andet.

Jeg synes, det er bedre, at få så mange som muligt til at skifte til
UTF-8. Så jeg vil bruge UTF-8, når jeg selv starter, og ellers svare
igen i samme tegnsæt, som det, jeg modtager, er skrevet i. Flere kendte
websider bruger allerede UTF-8, fx: dr.dk, dsb.dk, danskebank.dk,
statsministeriet.dk, aarhuskommune.dk, sonofon.dk, microsoft.dk,
microsoft.com og gmail.com.

Fra : Carl Drud

Dato : 10-05-09 17:33

Jens Jensen <a@a.invalid> writes:

> Jeg synes, det er bedre, at få så mange som muligt til at skifte til
> UTF-8.

Det kan vare lang tid endnu indtil det sker. Du kan starte med at få de
mange Outhouse Express brugere til bare at angive det tegnsæt de sender
deres meddelelser med.

> Så jeg vil bruge UTF-8, når jeg selv starter, og ellers svare igen i
> samme tegnsæt, som det, jeg modtager, er skrevet i.

Jeg foretrækker selv at bestemme med hvilket tegnsæt jeg vil sende og
ikke lade andre om det.

--
Carl

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-05-09 17:59

Carl Drud skrev, Den 10-05-2009 18:32:
> Du kan starte med at få de
> mange Outhouse Express brugere til bare at angive det tegnsæt de sender
> deres meddelelser med.

Jeg forsøger at hjælpe med Thunderbird. Så er der en chance for, at
flere skifter over, og så mindskes problemet ad den vej