Kan jeg tilføje en ekstra smtp-server i
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 30-04-09 21:08

Hej

Jeg har fast internet herhjemme (Fullrate) og bruger derudover mobilt
bredbånd fra 3.

Jeg har et prolem når jeg skal sende mails. Jeg skal ind og ændre
adressen for udgående post alt efter om jeg er på mit hjemme-net eller
på det mobile bredbånd.

Kan jeg sætte Outlook op så den først prøver at sende via den ene
adresse og hvis ikke det kan lade sig gøre så prøver den med den anden?

Mvh
Anders

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-04-09 23:40

Anders T. Nielsen wrote, On 30-04-2009 22:08:
> Jeg har et prolem når jeg skal sende mails. Jeg skal ind og ændre
> adressen for udgående post alt efter om jeg er på mit hjemme-net eller
> på det mobile bredbånd.

Jeg har haft samme problem engang. Jeg brugte Outlook 2000. Jeg
fordoblede mængden af mailkonti i Outlook. Den ene halvdel sendte på den
ene udbyders SMTP-server og den anden halvdel sendte på den anden
udbyders server. Ved afsendelse af mail skal man så vælge den rigtige konto.

Det er bedst at have en mailkonto med tilhørende SMTP-server, som er
uafhængig af internetudbydere. Man undgår det omtalte problem, og man
kan skifte internetudbyder uden at skifte mailadresse. Man kan fx
oprette en gratis mailkonto hos gmail.com.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 01-05-09 19:00

Jens Jensen skrev:

> [...]
> ene udbyders SMTP-server og den anden halvdel sendte på den anden
> udbyders server. Ved afsendelse af mail skal man så vælge den rigtige

Det var selvfølgelig en måde at klare det på. Det vil jeg se om jeg kan
leve med. Det er i hvert fald bedre end at skulle ind og ændre det hele
tiden.

> [...]
> kan skifte internetudbyder uden at skifte mailadresse. Man kan fx
> oprette en gratis mailkonto hos gmail.com.

Jeg troede faktisk min mailkonto var uafhængig af internetudbyder. På
deres hjemmeside står der at man skal skrive mail.domænenavn.dk for
udgående post. Det virker bare ikke når jeg benytter mig af mit
3-modem... så må jeg ind og ændre det til smtp.3.dk

Mvh
Anders

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-05-09 20:15

Anders T. Nielsen wrote, On 01-05-2009 19:59:
> [...]
> udgående post. Det virker bare ikke når jeg benytter mig af mit
> 3-modem... så må jeg ind og ændre det til smtp.3.dk

Oister, som er en del af 3, skriver: "Der er spærret for benyttelse af
andre SMTP-servere end OiSTER's egen: SMTP.oister.dk" (se
https://www.oister.dk/selfcare/servlet/kundeservice_faq_ny-kunde,
afsnittet "Teknisk information"). Så det er sikkert 3, som spærrer. Jeg
gad vide, hvorfor de gør sådan noget.

Fra : Leif Neland

Dato : 07-05-09 00:05

> [...]
> https://www.oister.dk/selfcare/servlet/kundeservice_faq_ny-kunde,
> afsnittet "Teknisk information"). Så det er sikkert 3, som spærrer. Jeg

Det er for at begrænse spambots.

Ved at du er tvunget til at bruge en enkelt smtp-server, kan den holde
øje med at der kun bliver sendt f.ex. 500 mails pr time, og lukke for
kontoen og/eller advare dig.

Uden den begrænsning, ville en spambot kunne sende til en mulliard mails
til en mulliard mailservere, hvilket dels er irriterende for en mulliard
mulliard mennesker, dels, hvis du betaler pr MB, kunne komme til at
koste dig en mulliard kroner...

(mulliard er ikke en SI-enhed...)

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-05-09 00:49

Leif Neland skrev, Den 07-05-2009 01:04:

> [...]
> til en mulliard mailservere, hvilket dels er irriterende for en mulliard
> mulliard mennesker, dels, hvis du betaler pr MB, kunne komme til at

Ok, det kan jeg på en måde godt forstå. Men ved Telmore (TDC) ADSL kan
man frit benytte andres SMTP-servere, og det er da meget mere
brugervenligt, og man kan få sammenhæng mellem SMTP-server og domæne på
gratis mailkonti, så ens afsendte mails har mindre sandsynlighed for, at
blive betragtet som spam. Det var bedre, hvis begrænsningen kunne
indlægges ved fx at se på antallet af gange, der forbindes til en
SMTP-server, men det siger måske ikke ret meget om antallet af mails.

Fra : Leif Neland

Dato : 07-05-09 06:34

> Ok, det kan jeg på en måde godt forstå. Men ved Telmore (TDC) ADSL kan
> man frit benytte andres SMTP-servere, og det er da meget mere
> brugervenligt,

Hvis man bruger port 589 (vistnok, har ikke tid til at slå det op) og
asmtp kan man bruge "fremmede" smtp-servere.

> og man kan få sammenhæng mellem SMTP-server og domæne på
> gratis mailkonti, så ens afsendte mails har mindre sandsynlighed for, at
> blive betragtet som spam.

Det tror jeg er så almindeligt, at det ikke tæller med i spamscore mere.

> Det var bedre, hvis begrænsningen kunne
> indlægges ved fx at se på antallet af gange, der forbindes til en
> SMTP-server, men det siger måske ikke ret meget om antallet af mails.

Det er en hel del mere besværligt at holde øje med trafikken på din
linie for at se om du forbinder dig til mailservere ude i verden i
forhold til at lade ISP'ens egen mailserver tælle hvor mange mails der
rent faktisk bliver sendt.

Leif

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-05-09 17:49

Leif Neland skrev, Den 07-05-2009 07:33:

> Hvis man bruger port 589 (vistnok, har ikke tid til at slå det op) og
> asmtp kan man bruge "fremmede" smtp-servere.

Så når Oister skriver, at der er lukket for andre SMTP-servere end deres
egen, kan der godt være åben for andre mailservere, når blot de kræver
brugernavn og password.

Fra : Leif Neland

Dato : 10-05-09 10:33

Jens Jensen skrev:

> Så når Oister skriver, at der er lukket for andre SMTP-servere end deres
> egen, kan der godt være åben for andre mailservere, når blot de kræver
> brugernavn og password.

De mener nok at der er lukket for udgående trafik til servere på port
25, hvor smtp normalt kører.

Hvis nogen vælger at (også) køre smtp på andre porte, med eller uden
brugernavn/password, blander de sig nok ikke, det er ihvertfald ikke nævnt.

PS: Porten er normal 587...

Leif