Nyt printerhoved til min Canon - løser det~
Fra : Morten

Dato : 21-04-09 10:18

Hej med jer

Jeg har 2 PIXMA IP5000 printere som begge har det problem, at de har stået
stille meget længe med uoriginal blæk i (ifm. en flytning) så nu hvor jeg
prøver at få gang i dem igen, er dysserne i printerhovedet stoppet til ..
jeg har prøvet at rense dem på forskellige måder jeg fandt på nettet, og jeg
kan også godt få dem renset så jeg kan printe, men det er meget ustabilt,
når jeg sidder og printer meget en aften kan det godt ske at den skal køre
renseprogram en gang imellem mellem printene, og hvis jeg venter nogle dage
skal jeg altid køre renseprogrammet igennem en del gange ...

Hvis jeg køber et nyt printerhoved til den - kan jeg så regne med at den
bliver helt som ny igen? - eller kan der være andet end printerhovedet der
giver problemerne ...

Fra : Palle

Dato : 21-04-09 14:44

prøv at holde dem under den varme hane i en 5 min tid hvor du skyller ned i
dysserne, det har hjulpet mig

Fra : Morten

Dato : 21-04-09 14:55

"Palle" <ja@nej.dk> wrote in message
> prøv at holde dem under den varme hane i en 5 min tid hvor du skyller ned
> i dysserne, det har hjulpet mig

Det er netop en af de mange ting jeg har prøvet, og igen - den virker her og
nu når jeg gør det, men når jeg nogle dage senere igen skal bruge den skal
jeg rense forfra .. og sådan var det ikke i starten da printeren var nyrere

Fra : Ole C

Dato : 21-04-09 15:26

Morten skrev blandt andet:

> [...]
> her og nu når jeg gør det, men når jeg nogle dage senere igen skal
> bruge den skal jeg rense forfra .. og sådan var det ikke i starten da

Selve printerpatronen kan jo være ved at løbe tør - eller blækket i den er
tørret ind?

--
vh
Ole C

Fra : Morten

Dato : 21-04-09 17:32

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Selve printerpatronen kan jo være ved at løbe tør - eller blækket i den er
> tørret ind?

Har skiftet dem alle

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-04-09 15:44

"Morten" skrev i en meddelelse
> Det er netop en af de mange ting jeg har prøvet, og igen

Alting får en ende - også livet for en Pixma

Jeg har to stk IP4000 der stadig lever og printer fortrinligt - jeg har gemt
nogle at de "tips", der har været fremme her i gruppen - men har ikke haft
brug for dem i større stil, men har kunnet klare mig med rensning og grundig
rensning i printersoftwaren.

Men her er de tips, jeg har gemt gennem årene - hvor der står "jeg", så er
det ikke mig - men den, der har lavet det oprindelige indlæg, som jeg har
kopieret tips'ene fra:

-----------------------------------

For nyligt havde jeg problemer med min Canon i455 hvor det også var den
sorte patron der ikke virkede. Flere gange rensninger virkede ikke. Heller
ikke fidusen med at sætte printerhovedet i vand natten over. Da der jo ikke
var noget at tabe forsøgte jeg med flere metoder. Først hældte jeg noget
isopropylalkohol i et glas så det gik ca. 4 mm op i glasset. Heri satte jeg
printerhovedet og lagde låget på og lod det stå til næste dag. Det opløste
en masse farve fra patronen men hjalp ikke nævneværdigt. Dernæst dryppede
jeg isopropylalkohol i dyserne (printerhovedet stod igen i glasset med de 4
mm alkohol), og lod det stå natten over. Det virkede! Nu fungerer
printerhovedet igen som nyt. Gør forsøget. Det kan jo kun blive bedre .

-----------------------------------

Rensning af dyser på IP4000:

Fik så at vide at jeg skulle tænde for den varme hane, og holde printhovedet
under et par minutter. og det virkede.

Eller sæt dem i blød i vand, sprit eller isoprophylalkohol (eller hvad det
nu hedder?)

-----------------------------------

Rensning af dyser på IP4000:

> [...]
mm alkohol), og lod det stå natten over. Det virkede! Nu fungerer
printerhovedet igen som nyt. Gør forsøget. Det kan jo kun blive bedre .

Rensning af dyser på IP4000:

> Jeg læste også engang et råd om at sætte
> printerhovedet på noget vådt køkkenrulle.
> Prøvede det så selv og man kunne ligefrem
> se blækket blev trukket ud af dyserne.

Jeg har to gange genoplivet et par af farverne i min Pixma 4000 som
også var stoppet til. ( Der kan godt gå et par måneder imellem jeg
printer og det er nok derfor )
Jeg satte printerhovedet i blød i sprit i et par timer.
Jeg brugte bare almindeligt husholdningssprit.
Derpå satte jeg printerhovedet på et par stykker køkkenrulle og
fandt et af de tykke knæk-sugerør. Dem der har såden et
harmonikastykke nær toppen. Det passer lige ned over den
runde dims hvor blækpatronen overfører sit blæk til printerhovedet.
Og så pustede jeg i sugerører til der kom blæk ud på køkkenrullen.
( selvfølgelig uden at spytte i røret )
Derpå ind til printeren og køre en grundig rensning af dyserne og
vupti, så ku den sgu igen.
Det er nok ikke sådan de kloge vil gøre det, men det virkede
for mig.

-----------------------------------

Nyt printhoved til IP4000 - søg på Google
efter varenr:

QY6-0049-000

-----------------------------------

Uoriginale patroner på IP4200/IP5200:

Man skal bare være opmærksom på, at den så ikke kan
finde ud af, når de er tomme. Men det opdager man jo, når der kommer
striber.
Når den popper op og fortæller, at den er ved at løbe tør, skal man holde
fortsæt knappen inde i ca. 5-10 sekunder for at få den til at holde op med
at komme med advarslen. Det samme skal man gøre, når den mener at patronen
er tom og nægter at skrive ud. Hold fortsæt inde i 10 sekunder. Så printer
den videre og advarslen stopper.

-----------------------------------

Tips vedr. Pixma IP4000:

http://www.timtaylor.net/tech/Canon_IP4000.htm

http://hardware.mcse.ms/message334021.html

-----------------------------------

> Jeg bruger dette papir (den med show bord pÕ forsiden), og anvender
f°lgende
> indstillinger pÕ min PIXMA iP4000:
>
> Adobe Photoshop CS. Print With Preview. Billedet i Adobe RGB 1998-farverum
og
> dette er valgt under Source Space. Printer Space sµtter jeg til Printer
Color
> Management.
>
> Inde i printer driveren sµttes papiret til Photo Paper Plus Glossy.
> Print Quality: High.
> Color Adjustments: Manual.
> Color Balance: C: +2, M: -2, Y: -4, K: 0, I: +2. ICM slÕet til og sat til
> Photo.
>
> Det bedste ville naturligvis have vµret en rigtigt ICC-profil, men jeg
synes
> ovenstÕende indstillinger giver et flot og neutralt print med gode, dybe
> farver. Specielt sort bliver helt dyb og flot - nogen som jeg savner hos
Canon
> dyre Pro-papir...

Problemer med CD Print er løst her:

Nu var jeg blevet stædig, så i gang med at søge på nettet. Efter et par
minutter fandt jeg denne side: http://pixma.allhyper.com/

Pop up med "tom patron" på IP4200:

Tja, min er en ip4200, men måske er det det samme, da min kom med "tom
patron" (ikke lav blæk, det er ikke nok) trykkede og holdt jeg "fortsæt"
knappen, den midterst på min printer, i ca 10 sec indtil beskeden forsvandt,
så kommer der nogle beskeder med ugyldig patron, og at canon ikke er
ansvarlig hvis du futter printeren af pga blæk mangel etc, klik ja/fortsæt,
og så er blækmåleren for den givne patron deaktiveret.
Det gælder kun for den farve, skal altså gøres efterhånden som de
forskellige farver løber tør.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-04-09 22:39

Jan Vestergaard skrev:

> Alting får en ende - også livet for en Pixma

Ja, især med uorginale patroner

> har ikke haft brug for dem i større stil, men har kunnet
> klare mig med rensning

Jeg har haft mange forskellige blækprintere, men gad
til sidst ikke al det bøvl med rensning og udtørrede
blækpatroner.

Nu har jeg en HP farvelaserprinter, her er der ikke
noget der tørrer ud, og så koster udskrifterne kun en
fjeredel, uden at jeg kan se forskel på kvaliteten.

Den er lidt dyrere i indkøb, men med et rimeligt behov,
er den hurtigt tjent ind i forbrugsstoffer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-09 00:39

"Allan Vebel" skrev i en meddelelse
> Ja, især med uorginale patroner

Det har jeg så ikke oplevet problemer med - jeg har udelukkende brugt
uoriginale patroner fra www.nordic-inc.dk til under 9 kr pr stk - og det har
kørt problemfrit lige siden IP4000 kom på markedet - og jeg printer rimeligt
meget

De to printere har efterhånden brugt langt over 200 uoriginale patroner
tilsammen - og fungerer stadig perfekt.

Men det er jo så også med til at holde liv i dem, når de ikke får en chance
for at tørre ud.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-04-09 00:05

Jan Vestergaard skrev:

> Det har jeg så ikke oplevet problemer med - jeg har
> udelukkende brugt uoriginale patroner

Jeg har bare oplevet så mange fuldstændig tilsværtede
printere på værkstedet, på grund af uoriginale patroner.

Jeg fik en Brother DCP 150 ind på værkstedet i dag,
den er 3 måneder gammel, og garantien dækker ikke
den slags.

Jamen, jeg elsker uorginale patroner, så kan jeg sælge
en ny printer

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten

Dato : 22-04-09 11:47

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> [...]
>
> Den er lidt dyrere i indkøb, men med et rimeligt behov,
> er den hurtigt tjent ind i forbrugsstoffer.

Well, jeg bruger den stort set kun til at printe på CD/DVD skiver, og det
kan jeg ikke forestille mig at man kan med en laserprinter ... ellers ville
jeg klart også foretrække den løsning ...

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-04-09 00:09

Morten skrev:

> Well, jeg bruger den stort set kun til at printe på
> CD/DVD skiver

Det nævnte du ikke noget om i første omgang.

> og det kan jeg ikke forestille mig at man kan med
> en laserprinter ...

Nej!

> ellers ville jeg klart også foretrække den løsning ...

Godt!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-04-09 10:56

"Morten" skrev i en meddelelse
> Well, jeg bruger den stort set kun til at printe på CD/DVD skiver

Min fordeling er ca:

10% DVD
30% Foto
60% Tekst

Og jeg har da helt klart overvejet en S/H laser til tekst - men har så en
mistanke om at blækprinteren til de to andre formål vil tørre ud i tide og
utide, når den ikke bliver brugt så tit.

DVD - der vinder blækprinteren klart
Tekst - der vinder laser-printeren klart

Foto - ja - der kan laser-printerne lave rimelige billeder i
"brochure-kvalitet´" - men de kan stadig ikke måle sig med blækprintere på
blankt fotopapir - ikke det, jeg har set ihvertfald.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Morten

Dato : 22-04-09 12:01

Jeg har nu leget lidt med den igen, og det viser dig at printerhovedet
egentlig fungere okay nu hvor jeg har haft det renset, men det problem jeg
så har nu, er at den lille sorte (6BK) udskriver dårligt - når jeg laver en
dyssetest kan jeg se at den har en del streger - jeg har svært ved at
vurderer om det er dyssen der er tilstoppet, eller det er en teknisk fejl i
at den ikke er justeret ordentligt, men jeg har prøvet at justere både
manuelt og automatisk, og det hjalp ikke.

Jeg kan derfor godt printe, men den sorte bliver ofte lidt mere grålig og
ikke HELT sort - og der er streger at ane i den sorte .. det øvrige bliver
fint.

Nogen ideer?

Fra : Leif Neland

Dato : 06-05-09 09:26

Morten skrev:
> [...]
> prøver at få gang i dem igen, er dysserne i printerhovedet stoppet til ..

<dansklærermode>
En dyse er noget med et lille hul, der kommer en væske ud igennem. F.ex.
blæk, diesel, hårlak

En dysse er bygget af store kampesten i den yngre stenalder, 4000-6000
år gamle.
</dansklærermode>