Opgradering af hardware
Fra : CC

Dato : 20-04-09 23:28

Har en pc'er med et Foxconn bundkort 865g/gv/pe7mc, FSB (532MHz),
PSU 350W, HD ATA 133, Celeron 2,6 GHz, 2x512 MB ram
Maskinen bruges til MS programmer, CS og WOW

Ved en tidligere forespørgelse her i gruppen har jeg fået anbefalet følgende
lille og billig opgradering
(CPU, bundkort, RAM):

Bundkort (med onboard DX10-grafik):
ASUs M3A78-EM. Pris kr. 571,-
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=473981

CPU (45W TDP):
Athlon X2 5050e 1 MB In a box. Pris 473,-
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=470299

RAM:
Kingston ValueRam 1x2 GB. Pris 187,-
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Ovenstående kan pt. fåes for ca. 1250,-
Nu er der komme lidt guld på kistebunden, så budgetrammen er øget til
omkring 2500-2700,-

Hvad vil i forslår, større CPU, seperat grafikkort og/eller ???

Fra : Emil

Dato : 21-04-09 00:59

"CC" <CC@mail.dk> wrote:

>Ved en tidligere forespørgelse her i gruppen har jeg fået anbefalet følgende
> [...]

Jeg skal til at samle sådant et kort med følgende ændringer af
stumperne:

>CPU (45W TDP):
>Athlon X2 5050e 1 MB In a box. Pris 473,-
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=470299

Smid en tyver oveni, og få 2 Mb buffer (Black edition)
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=483624&searchArea=&Soegeord=>
Det kan mærkes.

>RAM:
>Kingston ValueRam 1x2 GB. Pris 187,-
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Med de rampriser vi har nu, har jeg valgt 2 stk 2Mb 1066 Mhz
Det er det maximale, hvis AMD CPU med RAMmen i tandem:
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=441794&searchArea=&Soegeord=>
Pris 376,-

m.v.h. Emil

Fra : jk

Dato : 21-04-09 09:14

On Tue, 21 Apr 2009 01:58:37 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

>Jeg skal til at samle sådant et kort med følgende ændringer af
>stumperne:

780G chipset og DDR2 ram: det er super, og chipset bruger kun lidt
strøm.

>Smid en tyver oveni, og få 2 Mb buffer (Black edition)
><http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=483624&searchArea=&Soegeord=>
>Det kan mærkes.

Så røg TDP lige op på 95 Watt med den 'black edition', istedetfor 45
Watt. Så det ville jeg ikke gøre, - det ødelægger hele konceptet.

>Med de rampriser vi har nu, har jeg valgt 2 stk 2Mb 1066 Mhz
>Det er det maximale, hvis AMD CPU med RAMmen i tandem:
> [...]

Du mener nok 2x 2 Gbyte og ikke Mbyte ?

Under alle omstændigheder skal man bruge 2 ramklodser, fremfor 1. Dual
ram band kan udnyttes. Betyder specielt meget for onboard grafik.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-04-09 16:43

Emil wrote:

> Smid en tyver oveni, og få 2 Mb buffer (Black edition)
> <http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=483624&searchArea=&Soegeord=>
> Det kan mærkes.

Den er også dyrere i drift. Black Edition er perfekte til overclockere.

> Med de rampriser vi har nu, har jeg valgt 2 stk 2Mb 1066 Mhz

Ja, mere RAM. Evt. 8 GiB.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-04-09 16:45

CC wrote:

> Bundkort (med onboard DX10-grafik):
> ASUs M3A78-EM. Pris kr. 571,-
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=473981

Asus M4A78 Pro:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=493709

> Hvad vil i forslår, større CPU, seperat grafikkort og/eller ???

En ny og langt hurtigere disk, feks en Western Digital Caviar Green.

Jesper Poulsen

Fra : CC

Dato : 21-04-09 21:57

"CC" Opdateret på baggrund af anbefalinger:
> Maskinen bruges til MS programmer, CS og WOW
>
> Bundkort (med onboard DX10-grafik):
> ASUs M3A78-EM. Pris kr. 571,-
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=473981
Eller
> Bundkort (med onboard DX10-grafik):
> ASUs M4A78 PRO. Pris kr. 722,-
>
> CPU:
> Athlon X2 7750 2 MB In a box. Pris 509,-
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=483624
>
> RAM:
> Kingston HyperX 2 stk 2x2 GB á pris kr. 374,- ~ kr. 748,-
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=441794
>
> Ovenstående kan pt. fåes for ca. kr. 1825,- eller kr. 1976,- afhængig af
> bundkort
>
> Hvad vil i forslår, større CPU, seperat grafikkort og/eller ???

En ny og langt hurtigere disk, f.eks en Western Digital Caviar Green. Pris
kr. 418,-
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407026

Fra : Emil

Dato : 22-04-09 00:04

----------

Har et firewire-stik på bagpladen samt et extra på bundkortet, som kan
føres til forpladen. Bruges til mine eksisterende flytbare HD, foto og
video.

>Eller

Ingen firewire? Det koster så det ene PCI-slot, hvis der ikke findes
et kort til PSI Express x1 slottet.

----------
----------

P.gr.a. begrænsninger i AMD AM2+ CPU supporteres der kun én DDR2 1066
pr. kanal. altså kun et sæt 2x2 Gb = 4 Gb RAM, den alm. windows kan
alligevel kun se de ca. 3,3 Gb af rammen.

Kører du 64 bit Windows - eller andet OS, kan du købe 2 sæt kingston
DDR 800 Value RAM á ca kr 290,- = 8Gb for ca kr 580,-
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206438&searchArea=&Soegeord=>
NÅda! - Prisen er steget siden sidste uge til 329,- pr sæt.

m.v.h. Emil

Fra : CC

Dato : 22-04-09 08:25

"Emil" skrev i meddelelsen
> [...]
> video.
>
> Ingen firewire? Det koster så det ene PCI-slot, hvis der ikke findes
Heller FW end et ekstra PCI, så M4 udgår
> ----------

> P.gr.a. begrænsninger i AMD AM2+ CPU supporteres der kun én DDR2 1066
> pr. kanal. altså kun et sæt 2x2 Gb = 4 Gb RAM, den alm. windows kan
> alligevel kun se de ca. 3,3 Gb af rammen.
Ok- så reducere jeg til 4GB. Jeg troede alt over 4 GB (ved 32-bit Windows)
røg til grafikken, men så sparer jeg de penge.
> Kører du 64 bit Windows - eller andet OS, kan du købe 2 sæt kingston
> DDR 800 Value RAM á ca kr 290,- = 8Gb for ca kr 580,-
> <http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206438&searchArea=&Soegeord
Køre 32-bit MS-Windows XP-proff. har ikke noget SW, der kræver/understøtter
64 bit

> m.v.h. Emil
Tak for hjælpen

Fra : Emil

Dato : 22-04-09 09:50

"CC" <CC@mail.dk> wrote:

>Tak for hjælpen

Velbekomme.

Når du har samlet og testet det hele, vil du opdage at DDR2 1066
rammen kun kører DDR2 800.
Det er nok noget med, at BIOS vil sikre, at man kan starte op ved 1.
forsøg.

Du skal altså selv gå i BIOS og ændre til DDR2 1066 når det hele
ellers spiller.

m.v.h. Emil

Fra : CC

Dato : 27-04-09 17:24

"Emil" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> forsøg.
>
> Du skal altså selv gå i BIOS og ændre til DDR2 1066 når det hele

Stumperne er købt hjem, samlet og startet op. Indtil videre lover det godt.
Fik en lille ekstraudgift (kr. 100) en "ledning-koverter" fra 20 bens ATX
til 24 bens EPS.
Har brugt en SATA HD, da jeg ikke er tilhænger af en HD og DVD på samme IDE
(der er kun 1xIDE) på MB.

Hvor i BISO ændre jeg RAM hastigheden fra 800 til 1066 ?

Fra : Emil

Dato : 02-05-09 02:50

"CC" <CC@mail.dk> wrote:

>Stumperne er købt hjem, samlet og startet op. Indtil videre lover det godt.

Ja, det er lækre stumper til prisen. Vi har ca. samme HW, så jeg skal
nok fortælle om de fremskridt jeg kommer til at gøre.
Foreløbig er jeg glad for lynhurtig rendering af 3D-tegninger.

>Fik en lille ekstraudgift (kr. 100) en "ledning-koverter" fra 20 bens ATX
>til 24 bens EPS.

Jeg ofrede et nyt kabinet med 500W PSU, som har powerconnectorer til
SATA enhederne. Det "udmærker" sig ved, at der er stor afstand mellem
5" drevene og 3,5" drevene - sikke noget møj.
Egentligt havde jeg kig på dette kabinet:
<http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?CategoryID=16&SubCategoryID=1629&ProductGuid=L8033-C43&AspxAutoDetectCookieSupport=1>
Det er jo billigt og har det hele. Prisen er jo kun 4x en
"lednings-koverter".

>Har brugt en SATA HD, da jeg ikke er tilhænger af en HD og DVD på samme IDE
>(der er kun 1xIDE) på MB.

Du bruger kun enten Master eller Slave på IDE-stikket, så det er fint
nok. Jeg bruger den gamle IDE- som BU (Back Up). Men det er sløvt
i.f.t. SATA.

>Hvor i BISO ændre jeg RAM hastigheden fra 800 til 1066 ?

Under Advanced -> Memory timing -> ændres AUTO til BOTH, hvorefter
alle timinger kan justeres (en undermenu folder sig ud).

Timingen for din RAM er
5-5-5-15 = CAS latensy-RAS-RAS precharge-Precharge delay.
Og RAM voltage skal sættes til 2,2V. Her vises spændingen med røde
tal, fordi alm. RAM kan dø derved. Men din RAM er konstrueret dertil
(køleplader indbygget), så det er OK hvis mormalt air-flow i
kabinettet (hold kabinettet lukket, så blæserne bestemmer).

Men, men, men der er meget mere at sige om den ting. F.eks. har
frekvensen på FSB-bussen indflydelse på alt det andet, så ændringer
skal foretages i en bestemt rækkefælge.
Selv om chipsættet tilbyder at resætte til default når man har dummet
sig, kan man godt tænke sig om, så åbenlyse fejltagelser undgåes.

For mit vedkommende vil jeg bruge nogle uger med RAM på 800 til at
sætte mine programmer m.v. på plads, og så lave et image af det.
Først herefter vil jeg begynde at tune HW til optimal/normal ydelse.

Hvis du har tålmodighed, vil jeg gerne vende tilbage med en helt
detaljeret fremgangsmåde, når jeg kommer dertil.
Det er mig magtpålæggende at gøre tingene helt perfekt, så bedste
ydelse, energiforbrug og levetid opnåes.

Hvis du er teknisk interesseret har jeg fundet nogle links, som måske
kan have interesse. Det er nogle gode programmer, som kan fortælle
noget om hvordan dit HW kører lige nu, og der er mange links videre
til div, FAQ.

Linket til ClockGen siger bare: "ClockGen will be back soon".
Det skal være et program, som hjælper med O.C.
I den forbindelse er ændring af RAM-clock fra 800 til 1066 ikke O.C.,
men ændring til det normale for den type RAM-klodser.
<http://www.cpuid.com/clockgen.php>
Samme hjemmeside har flere gode programmer. Se listen ø. tv. og hent
alle programmerne. Med lidt held kan man blive en smule klogere.

For nørderne er der lidt guf her:
<http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency>

m.v.h. Emil

Fra : CC

Dato : 03-05-09 23:08

"Emil"

> [...]
> Samme hjemmeside har flere gode programmer. Se listen ø. tv. og hent
> alle programmerne. Med lidt held kan man blive en smule klogere.

Du må meget gerne vende tilbage med en detaljeret fremgangsmåde.
I mellemtiden vil jeg studerer dine link lidt nærmere.